Kirjoittaja Aihe: Ammatillisen kuntoutuksen hakeminen  (Luettu 110933 kertaa)

uralrane

• Ex-member
Ammatillisen kuntoutuksen hakeminen
« : Kesäkuu 30, 2006, 08:47:29 »
Viimeisimmässä B-lausunnossa suositellaan ammatillista kuntoutusta ja väläytetään mahdollisuutta työkokeiluun. Ensin osa-aikaisena ja sitten kokoaikaisena, omaan entiseen työhöni.

Haetaanko tuota kuntoutusta Kelalta vaiko TEL-vakuutusyhtiöltä? Vaiko molemmilta?

Eliiza

• Hero Member
Vs: Ammatillisen kuntoutuksen hakeminen
« Vastaus #1 : Kesäkuu 30, 2006, 09:29:58 »
Moi Uralrane.

Minulla ammatillinen kuntoutus eli työkokeilu on ollut eläkevakuutusyhtiöni maksamaa.
Olen ymmärtänyt, että työssä olevilla se on eläkevakuutusyhtiön kautta.

Minähän olen yhä edelleen eläkevakuutusyhtiön kirjoissa, vaikka työpaikkani olenkin menettänyt sairastaessani. Muistaakseni 5 vuotta kuulun heidän kirjoilleen.
Uusi työkokeiluhakemus lähti tällä viikolla Turun kuntoutustutkimusten suosittamana. Eläkevakuutusyhtiöllä on lausunnot tuosta kuntoutustutkimuksesta.
Päätöstä odottelen, se on kuulemma 9 kk voimassa. Odottelenkin, että tuelvat tutkimukset valaisee sairauttani ja saisin ne täsmälääkkeet, joiden toivon auttavan minut parempi kuntoiseksi.
Meillä olikin mielenkiintoinen  8) tai lähinnä minua huvitta keskustelu eläkevakuutusyhtiön käsittelijän kanssa. Ei mennyt jakeluun, että välillä en todellakaan kykene edes työpaikalle. Vaikka samaisesta yhtiöstä on ollut jo kaksi työkokeilua, jotka eivät oikein sujuneet. Käsittelijä katsoi kyllä papereitani ja lopuksi totesi, että kyllä sulta tätä aineistoa on niin paljon, ettei tarvitse lausuntoja enää lähettää, riittää pelkkä hakemus.
Laitoin tuon hakemuksen, vaikken ihan työkuntoinen koekaan olevani. Käsittelykin vie aikansa ja onhan se sitten 9 kk voimassa, jos myönteinen päätös tulee.

Eliiza
Diagnoosi - M45 Selkärankareuma, HLAB27-posit., spondylartroosi

Piipsu

• Full Member
  • Aina kannattaa yrittää.
« Vastaus #2 : Kesäkuu 30, 2006, 10:57:04 »
Kuntoutushakemus, lomake K. Löytyy myös netistä koska olen sen sähköisesti täyttänyt.
Hakemus toimitetaan eläkelaitoksen tai vakuutusyhtiön konttoriin.
Tarvittavista liitteistä on ohjeet lomakkeessa.
Omalla kohdallani hakemus hylättiin, mutta vuoden valittamisen jälkeen sain väliaikaispäätöksen ja nyt viime viikolla tuli lopullinen päätös että olen oikeutettu ammatilliseen kuntoutukseen.

Työkokeilu omalla työnantajalla on se ensisijainen ratkaisu ja hyvä että sinulla on siihen mahdollisuus. :thumbsup:

Minä joudun vaihtamaan ammattia ja olen menettänyt tällä välin myös työpaikkani. Nyt kertoivat että koska päätös on hyväksytty se pitää vaikka työsuhde ei enää olekaan voimassa. Jatkoaikaa saan lisää ammatillisen suunnitelman tekemiseen ja toteuttamiseen tarvittaessa. Jo tehty romuttui kun en saanut opiskelupaikkaa ja täytyy taas miettiä koko asia uusiksi. Tässä hommassa on ollut suuri apu työvoimatoimiston ammatinvalinnanohjauksesta ja siellä työpsykologista. Myös kuntoutustutkimus on edesauttanut asiaani huomattavsti - siellä tehtiin tarvittava ammatillisen kuntoutuksen suunnitelma ja terveydellisen kuntoutuksen suunnitelma.

Minulla on kirjattu edellytykseksi terveydellinen kuntoutus ja vasta sitten ammatillinen kuntoutus, koska olen liian huonossa kunnossa osallistumaan työkokeiluun.

Hae ja täytä huolella kohta ammatillisen kuntoutuksen suunnitelma, apua kannattaa kysyä esim. vakuutusyhtiöstä tai työterveyshuollosta jos yhteys sinne toimii.
TOS, hypermobiliteetti, fibromyalgia, atoopikko

uralrane

• Ex-member
« Vastaus #3 : Kesäkuu 30, 2006, 11:51:30 »
Soitinkin sinne vakuutusyhtiöön ja lähettävät lomakkeet kotiin. Oletan että minulla on työpaikka odottamassa, koskapa työnantaja on varannut minulle uuteen toimipaikkaan oman puhelinnumeronkin.  :D

Minullahan on lähete ja nyttemmin myös aika sairaalan kuntoutustutkimusyksikön kuntoutus/työkykytutkimukseen. Tulee vain myöhässä kun kuntoutus on jo aluillaan ja tällä vauhdilla olen jo töissä ennenkuin mitään ehtii kunnolla sieltäpäin tapahtua. Voidaan puhua sairaalan osalta heitteillejätöstä. Onneksi olen saanut apua toista kautta.

Lainaus
Omalla kohdallani hakemus hylättiin, mutta vuoden valittamisen jälkeen sain väliaikaispäätöksen ja nyt viime viikolla tuli lopullinen päätös että olen oikeutettu ammatilliseen kuntoutukseen.
Ai kehveli.. nekö nuukailee noidenkin kanssa. Luulisi että kaikkien etu on että kuntoutetaan ja takaisin työelämään. Ainakin nuorempien kohdalla.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2006, 14:48:36 kirjoittanut uralrane »

Piipsu

• Full Member
« Vastaus #4 : Kesäkuu 30, 2006, 20:32:09 »
Minulla on paperit joiden mukaan olen kuntoutuksen kautta palautettavissa työelämään. Hoidon tulisi tapahtua kiireellisesti - tämä siis papereissa maaliskuussa 2006.

Vasta kolme vuotta olen taistellut tutkimusten, hoidon ja kuntoutuksen saamiseksi. Nyt jo reilu vuosi on täsmälleen tiedetty millä kuntoutuksella vain tämä onnistuu - ei riitä. Tänään sain kutsun HUS:in fysiatriselle osastolle taas uuteen syyniin elokuussa. Näissä papereissa kyllä lukee kauniisti että 3 kk kestänyt kipu voi aiheuttaa lisäharmeja kuten esimerkiksi stressiä - taas pitää väritellä kipu-ukkoja.

Eli paikallinen sairaala leikkii kohdallani nyt että olen muka juuri sairastunut kun ovat tämän kolme vuotta onnistuneet pitämään minut ulkona koko sairaanhoitosysteemistä - en ole saanut aiemmin lähetettä mistään. On seitsemän fysiatria tutkinut, kirurgin lausunto jne. mutta nyt syynä hoitoonpääsyn viivästymiseen on se että tästä pienen kaupungin sairaalasta puuttuu oma fysiatri...

Tähänastiset tutkimukset ovat onnistuneet vain Kelan kuntouttavanhoidon ja työvoimatoimiston kuntoutustutkimuksen kautta. Nyt terveydenhoidon piti uskoa että olen sairas.
Eli pahimmillaan tavoitteena ei todellakaan ole palauttaa sairastunutta henkilöä pikakyytiä töihin vaan romuttaa potilaan terveys, talous ja sosiaalielämä lopullisesti jos mahdollista. Kuluja ei kaihdeta siinä minne ja miten heitellään byrokratian puolella - hoitoni olisi kustannettu moneen kertaan jos ylimääräiset lyhytnäköiset metkuilut olisi jätetty pois.

Toivon todella että tällaista ei tapahtuisi kenellekään muulle.

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #5 : Heinäkuu 01, 2006, 07:55:05 »
Mullakin on ammtillinen kuntoutus koko ajan menossaa... näkis vaan missä... Ensimmäinen päätös meni vanhaksi...

Anni

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #6 : Heinäkuu 01, 2006, 22:16:11 »
Minua on kiinnostaa, saako työkokeilusta palkkaa vai ollaanko siinä esim. kuntoutustuella?
Parempi yksi ruuvi löysällä kuin kymmenen liian kireällä

uralrane

• Ex-member
« Vastaus #7 : Heinäkuu 01, 2006, 23:34:43 »
Minä olen ymmärtänyt että ollaan edelleen kuntoutustuella, mutta sitä maksettaisiin korotettuna. Taisi olla peräti 30% plussaa. Joten kuntoutustuesta ei tarvitse kokeilun takia luopua.

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #8 : Heinäkuu 03, 2006, 08:59:32 »
Näyttävät järjestävän kahella tapaa työkokeilua,
- viralline on se että on kuntoutustuella ja siihen maksetaan 33% korvaus. 
- parhain työkaverini taas meni siten, että  kun tuli 300 täyteen, niin sairasloman loputtua suoraan toisiin tehtäviin ja kokeillaan kuinka pärjää. Sano olleen rankkaa kylmiltään mennä täyspäiväiseen

Muumi

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #9 : Heinäkuu 04, 2006, 00:37:55 »
Juu, työkokeilussa maksetaan kuntoutustukirahaa korotettuna 33%:lla. Lisäksi työeläkelaitos vakuuttaa
työkokeiluun menijän. 

Piipsu

• Full Member
« Vastaus #10 : Syyskuu 28, 2006, 12:50:27 »
hei osoisiko joku viisaampi jotain kantaa ottaa tähän.

On tilanne - ei omani - jossa potilaalla on sairauslomaa . Pitkä sairasloma takana.
Nyt juuri käynnistynyt ammatilliseksi kuntoutukseksi hyväksytty uudelleenkoulutus. Ja oikeaan lääkinnälliseen kuntoutukseenkin on vihdoin maksusitoumus, mutta ei vielä aikaa ja varmuutta miten sen voi toteuttaa menettämättä nykyistä opiskelupaikkaa.
Työnantajalla jopa olisi ko. uuteen ammattiin työpaikkoja olemassa, ei halunnut niitä tarjota esim. oppisopimuskoulutuksena aiemmin vaikka oli jo päätös oikeudesta ammatilliseen kuntoutukseen ja työ oli suositettu sopivaksi kuntoutustutkimuksessa.
"ilouutiseksi" antoivat potilaalle allekirjoitettavaksi paperin jossa kerrotaan kuulemistilaisuudesta aiheena mahdollinen irtisanominen. Siis tällä hetkellä tuolloin nykyinen sairausloma olisi loppu. 

Kysymys: olisiko parempi saada jatkoa sairauslomalle irtisanomisen välttämiseksi, voisi onnistua kun työnantajaosapuolikin oli jotain tämän suuntaista mahdollisuutta esittänyt. Koulutus loppuu henkilölla kesällä 2007, mutta vielä ei ole edes varmuuttaa jaksaako sen loppuun saakka. On pätevä ja pitkäaikainen työntekijä.

Kiitos kakista vinkeisä ystäväni puolesta jo ennakkoon.

Eliiza

• Hero Member
« Vastaus #11 : Syyskuu 28, 2006, 14:35:08 »
Lainaus
Kysymys: olisiko parempi saada jatkoa sairauslomalle irtisanomisen välttämiseksi, voisi onnistua kun työnantajaosapuolikin oli jotain tämän suuntaista mahdollisuutta esittänyt. Koulutus loppuu henkilölla kesällä 2007, mutta vielä ei ole edes varmuuttaa jaksaako sen loppuun saakka. On pätevä ja pitkäaikainen työntekijä.

Kinkkinen juttu.
Kuinkas tuo olisi, että on sairaslomalla ja kuitenkin ammatillisessa kuntoutuksessa eli koulutuksessa, jos kykenee.
Mulle on ainakin eläkevakuutusyhtiöstä sanottu, että sairaslomallakin voi olla ammatillisessa kuntoutuksessa, joka mulla tosin on työkokeilu.

Vakinaisen työpaikan menettäminen on kova juttu, vaikkei varmaa olisikaan, että kykeneekö enää kyseiseen työhön. Mutta onhan se työpaikka kuitenkin jokin turva edes ajatuksissa. Kuinka sitten mahtaa menettää jotain etuisuuksia, jos tulee irtisanotuksi - riippuu varmaan työpaikasta.

Eliiza
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 28, 2006, 14:55:58 kirjoittanut Eliiza »
Diagnoosi - M45 Selkärankareuma, HLAB27-posit., spondylartroosi

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #12 : Syyskuu 28, 2006, 16:44:21 »

Piipsu, minulle maksoi Ilmarinen koko opiskeluajan tukea joka oli laskettu palkastani, eli ihan hyvän rahan sain. Jätin työpaikkani itse, vapaaehtoisesti sairauden vuoksi koska samaan aikaan muutin toiselle paikkakunnalle. Minulle ei ainakaan tullut mitään ongelmaa, sairaslomani päättyi siihen kun opiskelu alkoi. Tuota asiaa kannattaa kuitenkin kysyä suoraan maksavalta osapuolelta, asiat muuttuvat niin nopsaan.
Selkäleikkaus 2000 , 2006 ja 2014
G55.1*M51.9 Nikamavälilevyhäiriöön liittyvä hermojuuren puristustila
M53.3 Polymyalgia rheumatica
J45.8  Asthma bronchiale
Osittainen ylähengitysteiden ahtauma (C-Pap late)

Piipsu

• Full Member
« Vastaus #13 : Syyskuu 28, 2006, 18:00:35 »
Kiitos Eliiza ja Sonny. Koetin neuvoa ottamaan selvää miten eri vaihtoehdot vaikuttavat pidemmällä aikavälillä. Tiedän että hänelle on joihinkin papereihin välillä kirjattu mahdollista osa-aikaeläkettäkin. Kuntoutustuki on kuitenkin valituksessa ja jo ensin pariin kertaan hylätty ennen kuin hän osasi  päätöksestä edes valittaa. Eli siis välillä joutui sairastamaan työttömyyskorvauksella vuoden kuten minäkin, vaikka on työsuhde voimassa edelleen.

Huomaan että henkisesti näyttää ainakin olevan todella rankka paikka tällä hetkellä kun kaikki on hyvin heiveröisesti vasta menossa parempaan suuntaan. Hätää ja henkistä alemmuudentuntoa on helppo työnantajan tällaisessa tilanteessa käyttää myös hyväksi kun jaksamista on vain muutaman viikon ajatteluun eteenpäin elämässä.

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #14 : Syyskuu 28, 2006, 18:22:46 »

Joo-o piipsu, sitä se on, rankkaa. Muistan kun täyttelin noita papereita, ei niitä osannut täyttää kanssani oikein ammattilaisetkaan, aika paljon jouduin itse ottamaan selvää ja varmistelemaan. On se karsee juttu kun pitäis sairaana osata vielä kaiken maailman koukerot jotka edes neuvojilla ei aina ole hallussa. Voimia kaverillesi, asioilla on tapana lutviutua jotenkin  :thumbsup:
Selkäleikkaus 2000 , 2006 ja 2014
G55.1*M51.9 Nikamavälilevyhäiriöön liittyvä hermojuuren puristustila
M53.3 Polymyalgia rheumatica
J45.8  Asthma bronchiale
Osittainen ylähengitysteiden ahtauma (C-Pap late)