Kirjoittaja Aihe: Ammatillisen kuntoutuksen hakeminen  (Luettu 111041 kertaa)

olkikukka

• Ex-member
Vs: Ammatillisen kuntoutuksen hakeminen
« Vastaus #15 : Syyskuu 29, 2006, 08:23:18 »
pynnostä...

Ammatillisen kuntoutuksen kokous jäjestettiin minulle toisen Heinolan hoitojakson jälkeen kun oli selvää etteen voi palata enriseen fyysiseen raskaaseen työhön. Siinä oli mukana työhönsijoittaja, joka oli myös sihteeri sekä pomo lähiesimies työnantajan edustajana, pääluottamusmies minun oikeuksien valvojana ja työterveyslääkäri lääketieteen asiantuntijana (joka ei osannut sanoa mitään minun sairaudestani, itse kerroin sen minkä osasin). esimies sanoi ettei meidän laitoksesta löydy minulle töitä, jolloin työhönsijoittaja katsoo ja etsii paikkaa koko viraston osalta. Minun työhönsijoittaminen on osittautunut erittäin vaikeaksi, joten myöhemmin tuli kuvann toinen , joka etsii minulle sopivaa työpaikkaa koko kaupngin tasolla. Tälläinen kokous pidetään, jotta voidaan tehdä ammatillisen kuntoutuksen päätös, edellytys sille... luulisin niin.

Tältäsivulta voi löytyy tietoo sen oman sairautesi suhteen...

http://www.mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/01_tyovoimapalvelut/07_ammatillinen_kuntoutus/terveys_sairaus_tyokyky.pdf

Piipsu

• Full Member
  • Aina kannattaa yrittää.
« Vastaus #16 : Syyskuu 29, 2006, 12:11:39 »
Tälläinen kokous pidetään, jotta voidaan tehdä ammatillisen kuntoutuksen päätös, edellytys sille... luulisin niin.

Kiitos Olkikukka :beer:

Minä sain ammatillisen kuntoutuksen oikeuden vasta yli vuoden kestävän valitusprosessin jälkeen. Taisi johtua juuri tuosta. Kokousta ei pidetty ja jouduin hakemaan työpaikkalääkärini lausunnolla, missä ei edes suostunut ottamaan kantaa siihen olenko työkykyinen. Iso pino oli kyllä lausuntoja hoitavilta tahoilta hänellä nenän alla käytettävissä. Mutta kun tahtoa ei ollut edes tutkia potilasta.
TOS, hypermobiliteetti, fibromyalgia, atoopikko

Eliiza

• Hero Member
« Vastaus #17 : Syyskuu 29, 2006, 12:25:05 »
Minulle ei ole koskaan pidetty moista kokousta.
Sain ensimmäisen ammatillisen kuntoutuksen(työkokeilu) eläkevakuutuyhtiön kustantamana sairaalan lääkärin lausunnolla, olisko ollut B-lausunto.

Itse olen joutunut työkokeilupaikkani etsimään eikä muutenkaan mitään apuja ole tullut "mistään".
Ensimmäinen työkokeiluni keskeytettiin sairaalan lääkärin toimesta(silloisen työterveyslääkärin kanta oli, että syö enemmän särkylääkkeitä), toinen työkokeilu toteutui osapäiväisesti ja osa-aikaisesti neljänä päivänä 5 tuntia ja muutenkin niinä päivinä kuin kykenin paikalle. Kolmanteen työkokeiluun en mennyt lääkärin suosituksesta.
Näiden kokeilujen ja erinäisten lääkärien & tutkimuksien pohjalta eläkevakuutusyhtiö katsoo minut "täysin työkykyiseksi entiseen tai entisen kaltaiseen työhöni". Kokemusteni pohjalta koen, että työkokeiluistani ei ole ollut minulle mitään hyötyä.

Nyt minulla on uusi työkokeilulupaus - katsotaan mitä siitä tulee. Olisipahan ainakin jonkinlaista toimeentuloa kokeilun ajan.

Eliiza
Diagnoosi - M45 Selkärankareuma, HLAB27-posit., spondylartroosi

uralrane

• Ex-member
« Vastaus #18 : Syyskuu 29, 2006, 14:14:05 »
Sain tänään kuntoutustutkimuksen ensimmäisen lausunnon. Sepäs olikin oikein kahden lääkärin allekirjoittama ja nimetty B-2 todistukseksi. En nyt sitten tiedä voinko hakea tuolla varsinaisesti ammatillista kuntoutusta. Siinä kun sanotaan että työkokeilu omaan entiseen työhön, mutta kaikki on vielä ajallisesti auki. Tilannehan tarkastellaan vuodenvaihteessa uudelleen.

Haenko ammatillista kuntoutusta ennakkoon, vaiko odotanko vuodenvaihdetta jolloin mahdollisesti paperi sisältää jo konkreettisia päivämääriä? Kauankohan kestää saada vakuutusyhtiön päätös? Sinänsä ei ole kallis nakki vakuutusyhtiölle kun ollaan menossa takaisin omaan entiseen työhön. Päätöshän on voimassa pidempään. Ajattelin vain että saako sen sitten hyväksyttynä helpommin läpi, jos on paremmassa kunnossa?

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #19 : Syyskuu 29, 2006, 18:33:03 »
Uralrane, käsittääkseni sinä olet ammatillisessa kuntoutuksessa, eikä sinun taholla tarvitse pitää sen kummempaa kokousta kun olet palaamassa entisee työhön, eikä työhönsijoittamisessa ole ongelmia. Minä en voi palata entiseen työhön enkä entiseen työyksikköön, vaan pitää löytyä muuta työtä.

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #20 : Syyskuu 30, 2006, 00:10:50 »

Rane, tuo onkin jännä tilanne. Minä ymmärtäisin niin että työssäsi kokeillaan mitä voit tehdä siellä ja siitä jatkuu hommat sitten ihan normaalisti jos pystyt työhön. Sitten jos ei ole sellaista työtä jota siellä voit tehdä, niin voitais katsoa tarvitsetko koulutusta, joko johonkin siellä olevassa työpaikassa tai sitten muualla. Tuo kannattaa nyt kyllä tarkastaa sieltä sinun vakuutusyhtiöstä, että mikä on ajatus heillä.
Minulla meni muistaakseni ihan kivuttomasti tuon päätöksen saanti, siis kouluttamispäätöksen. Tarkkaa aikaa en muista, mutta oisko ollut se 3 kuukautta kuten kaikissa päätöksissä. Päätös oli voimassa vuoden ja vuosi meni juuri edellisenä päivänä umpeen kuin minä koulu alkoi. Onneksi huomasin sen ja soitin Ilmariseen. Siellä ei oltu heti valmiita joustamaan, mutta pienen keskustelun jälkeen soittivat että olkoon menneeksi, voit aloittaa koulun.
Selkäleikkaus 2000 , 2006 ja 2014
G55.1*M51.9 Nikamavälilevyhäiriöön liittyvä hermojuuren puristustila
M53.3 Polymyalgia rheumatica
J45.8  Asthma bronchiale
Osittainen ylähengitysteiden ahtauma (C-Pap late)

uralrane

• Ex-member
« Vastaus #21 : Syyskuu 30, 2006, 00:22:57 »
Uralrane, käsittääkseni sinä olet ammatillisessa kuntoutuksessa
En voi olla kun en ole voinut sitä vielä hakeakaan. Tai missään paperissa ei ole sitä ehdotettu. Kaksikin B-lausuntoa on missä uumoillaan että mahdollisesti.

Tarkoitin siis että voinkohan hakea sitä tuollaisella ympäripyöreällä "voisenyttullakuntoon ja sittenalkuvuodestavoitaisaatellamuttakatotaannysitte" -lausunnolla?  ;D

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #22 : Syyskuu 30, 2006, 00:43:28 »

Onko muunlaisiakin lausntoja kuin ympäripyöreitä??? Minusta jo se että on lausunto riittää, eihän nuo sitä selvää mielipidettään sano koskaan, se on vaan sellaista voisi olla hyvä, saattaisi olla, jossain vaiheessa jne.
J45.8  Asthma bronchiale

Eliiza

• Hero Member
« Vastaus #23 : Syyskuu 30, 2006, 07:43:33 »
Haenko ammatillista kuntoutusta ennakkoon, vaiko odotanko vuodenvaihdetta jolloin mahdollisesti paperi sisältää jo konkreettisia päivämääriä? Kauankohan kestää saada vakuutusyhtiön päätös? Sinänsä ei ole kallis nakki vakuutusyhtiölle kun ollaan menossa takaisin omaan entiseen työhön. Päätöshän on voimassa pidempään. Ajattelin vain että saako sen sitten hyväksyttynä helpommin läpi, jos on paremmassa kunnossa?

Kesällä mulle sanottiin, että ammatillisen kuntoutuksen päätös on voimassa 9 kk.
Viimeisintä olen näkojään hakenut kesäkuun lopulla ja päätös annettu siitä 10 päivän kuluttua. Minulla tosin on niin paljon jo sisällä asiaa, kuntoutustutkimuksen lausunnot olivat juuri menneet ja olin itsekin sinne lähetyspäivänäni yhteydessa. En tiedä vaikuttiko noista mikään, mutta kuitenkin  8) .
Minulle on sanottu, että työkokeilun voi aloittaa sairaslomalaisena, mutta päätös yhteistyössä lääkärin kanssa.

Voisithan soittaa Rane eläkevakuutusyhtiöllesi ja kysellä asioista.
Minä olin alkuaikoina/ensimmäisen kokeiluni tiimoilta paljonkin sekä puhelin että sähköpostiyhteydessa eläkevakuutusyhtiöön.

Eliiza

Diagnoosi - M45 Selkärankareuma, HLAB27-posit., spondylartroosi

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #24 : Syyskuu 30, 2006, 08:56:37 »
Rane, soita sinne liittoosi kuntoutuspuolen ihmisille ja kysy, että tulisiko sinun jotain tehdä, ettei vaan tapahdu mitään laiminlyöntejä, joista voidaan sakottaa...

uralrane

• Ex-member
« Vastaus #25 : Syyskuu 30, 2006, 10:41:01 »
Voisithan soittaa Rane eläkevakuutusyhtiöllesi ja kysellä asioista.
Minä olin alkuaikoina/ensimmäisen kokeiluni tiimoilta paljonkin sekä puhelin että sähköpostiyhteydessa eläkevakuutusyhtiöön.
No sieltä on vastailtu ihan mukavasti. Ovat vain odottaneet paperia jossa joku esittäisi kuntoutussuunnitelman. Periaatteessa tuossa minun viimeisimmässä B-2 paperissa on sellainen, mutta ympäripyöreä. Luulen että vähän "kantikkaamman" saisin sitten vuodenvaihteessa. Jos kunto kohenee tästä. Mutta onko se liian myöhäistä jos paperit saa joulukuussa ja työkokeilu pitäisi olla suoritettuna maaliskuun loppuun mennessä?

Rane, soita sinne liittoosi kuntoutuspuolen ihmisille ja kysy, että tulisiko sinun jotain tehdä, ettei vaan tapahdu mitään laiminlyöntejä, joista voidaan sakottaa...
Eihän nuo vastanneet viimeisimpään sähköpostiinikaan (muissa asioissa). Ilmeisesti heitä kiinnostaa lähinnä maksavat jäsenet.  ??? Minusta vastata kuuluu vaikka jäsen kyselisi hankalia. Vaikka sitten tyyliin "ei maha mittään".

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #26 : Syyskuu 30, 2006, 11:06:39 »

Etkö Rane ole siis itse täyttänyt sellaista usemapisivuista paperia, kuntoutussuunnitelmaa? Tuo aika jolloin itse sen täytin oli niin täynnä tuskaa etten muista mistä sen paperin sain, jotenkin vaan muistelen että se olisi ollut vak.yhtiön paperi  :o Tuosta nyt olikin varmasti paljon apua joo....
J45.8  Asthma bronchiale

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #27 : Syyskuu 30, 2006, 11:32:38 »
Rane, pyydä nyt vaan se puhelu liittosi eläkeneuvojalle ja selvitä asia. Voithan sinä lähettää sen vuoden vaihteen lausunnon, mutta siinä pitää olla sitten ruksit oikeaassa paikassa

Silloin kun kuntoutussuunnitelmaa tehtiin niin mulla oli B2-lausunto, jossa oli ruksattu sairausvakuutuslain mukainen päiväraha, kuntoutus, ja ammatillinen kuntoutus kohdat ja molemmat vakuutusyhtiöt lähettivät kyselyt työnantajille. Osa-aiktyön esimies soitti minulle ja kysyi, että mitä hän oikein laittaa näihin kohtiin, hän ei ymmärrä miksi hänen pitää täyttää tuo, siitä tiesin että vakipaikkaani on mennyt myös sama kysely. En muista itse täyttäneeni mitään lappua.

Siinä B2:ssa oli täytetty hoito- ja kuntoutussuunnitelma kohtakin ja työkykyarvio. Lääkärini teki sen sen ammatillin kuntoutuksen työpaikkakokouksen jalkeen, koska työpaikkalääkärini ei suostunut sitä tekemään, lääkärilläni on kuntoutyuksen erityispätevyys. Tehty toukokuussa 05, olin sairauspäivärahalla ja kuntoutustuki alkoi juosta vuoden 2006 alusta. Sen jälkeen on aina kirjoitettu b2-lausnntoja ja ajanmukaistettu nuo suunnitelmat/kohdat.

uralrane

• Ex-member
« Vastaus #28 : Syyskuu 30, 2006, 11:45:28 »
Etkö Rane ole siis itse täyttänyt sellaista usemapisivuista paperia, kuntoutussuunnitelmaa?
Olen täyttänyt jo aiemmin. Mutta se on toistaiseksi vakuutusyhtössä "hyllyllä" koska kuntoutussuunnitelma puuttuu. Tarkoitan että haenko sitä nyt uudelleen ja esitän tuon ympäripyöreän suunnitelmaksi. Ja vaadin päästöstä. Vaiko lähetänkö tuon ja kerron että täydennän taas vuodenvaihteessa.

Rane, pyydä nyt vaan se puhelu liittosi eläkeneuvojalle ja selvitä asia. Voithan sinä lähettää sen vuoden vaihteen lausunnon, mutta siinä pitää olla sitten ruksit oikeaassa paikassa
Liekö noilla ammattiliitossa mitään eläkeneuvojaa olemassakaan.. ei ainakaan yhteystiedoissa. Jäsenmaksujen perintään ja lomamökin varauksia varten on omat henkilöt. Siinähän ne tärkeimmät onkin ;D Luulen etten kostu mitään sotkemalla ammattiliiton tähän soppaan.

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #29 : Syyskuu 30, 2006, 11:50:39 »
 Tarkoitin vakuutusyhtiötä, sorry. Näin laho on mun pää. Rane tärkeinta on se mitä asioita se lausunto on ruksattu pätemään. Jos se on pelkkää sairaslomaa verten niin se ei päde ammatilliseen kuntoutukseen. Jos sinä olet vienyt sen Kelaan, niin se on kyllä toimitettu vakuutusyhtiöön sieltä, jos niin on ollut tarkoitus (ruksattu).