Kirjoittaja Aihe: Ammatillisen kuntoutuksen hakeminen  (Luettu 111042 kertaa)

Piipsu

• Full Member
  • Aina kannattaa yrittää.
Vs: Ammatillisen kuntoutuksen hakeminen
« Vastaus #30 : Lokakuu 01, 2006, 22:51:02 »
Jes Olkikukka!

Jos nyt minulla tärppää olen ikuisesti sinulle kiitollinen. Huomasin että siitä viimeisimmästä B2 todistuksesta puuttuu ruksi kuntoutus kohdasta - siis vaikka kuntoutus on siinä suunniteltu ja nyt jo päivämääräkin tiedossa, ei muotoseikka täyty! Päiväraha- ja työkyvyttömyyseläke/kuntoutustuki ikohsissa on ruksit.
TOS, hypermobiliteetti, fibromyalgia, atoopikko

uralrane

• Ex-member
« Vastaus #31 : Lokakuu 01, 2006, 23:53:24 »
Piti oikein katsoa. Minun paperissa on vain rasti ruudussa "työeläkettä tai kuntoustukea varten". Eli tuolla ei taideta vielä ammatillista kuntoutusta saada. Varsinkaan kun kuntoutussuunnitelmakin on yhtä höpönpöpöä ja liirumlaarumia. Se siitä?

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #32 : Lokakuu 02, 2006, 10:06:50 »
Kiittäkää minun tiedoista minun lääkäriä, pitääpä sanoa taas kiitosta seuraavalla kerralla, marraskuussa, kun olemme kasvotusten. ;) Piipsu tietää kuinka tarkka tämä lääkäri on! Minä saan olla ikuisesti kiitollinen hänelle! ::)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 02, 2006, 11:00:28 kirjoittanut olkikukka »

Piipsu

• Full Member
« Vastaus #33 : Lokakuu 02, 2006, 21:29:32 »
Varsinkaan kun kuntoutussuunnitelmakin on yhtä höpönpöpöä ja liirumlaarumia. Se siitä?

Ammatillisen kuntoutuksen päätös minulla on kyllä vihdoin on, mutta kuntoutustuki on kiven alla vaikka lääkärit teki minun lopilliset hoito- ja kuntoutussuunnitelmat ja niitä toteutetaan sovitussa järjestyksessä.
Kaverilleni onnistui ammatillisn kuntoutuksen haku heti kerrralla, kun autoin täyttämään. Siis valmiille lomakkeelle kehittelimme kahdestaan tarvittavat suunnitelmat olemassa olevien faktojen perusteella, vaikka hänellä ei silloin ollut oikein uskoa siihen koulutuspaikan saantiinkaan. Laiteltiin yhdyshenkilöt sinne ja tänne sen mukaan miten virallinen vastuu oli riippumatta siitä olivatko miten hommansa hoitaneet. Pohjana oli kuntoutustutkimuksen suositukset. Pääasia oli että päätös tuli ja nyt hän on saanut opiskelupaikankin ja silloista suunnitelmaa toteuttaa kampituksista huolimatta.

Ammatillisen kuntoutuksen lupaus oli siis helpompi saada kun kuntoutustukipäätös. Kaveri kai saa nyt kuntoutustuen kun aloitti opiskelun. Hoito on hänellä vielä jonotuksessa. Minulla päinvastoin. Vakuutusyhtiö haluaa että ensin lääkinnällinen kuntoutus ja vasta sitten ammatillinen kuntoutus . Kirjallista päätöstä eivät ole antaneet.
Ammatillista kuntoutusta haettaessa pitää Hoitosuunnitelma ja kuntoutussuunnitelma olla tehtynä ja joku aikataulukin määritettynä, aikataulun tarkkuudesta en tiedä. Ohjeita löytyi sos. ja terveysministeriön sivuiltakin, alla yksi tiedotelinkki. Muistakaa että suunnitelma voi kyllä matkalla muuttuakin jos olosuhteet muuttuvat. Ennakkopäätöksen oikeudesta voi saada, kuten minulla on.

http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/documents/7526/index.htx

"Laki potilaan asemasta ja oikeuksista (785/1992, jäljempänä potilaslaki) edellyttää, että terveyden- ja sairaanhoitoa toteutettaessa on tarvittaessa laadittava tutkimusta, hoitoa, lääkinnällistä kuntoutusta koskeva tai muu vastaava suunnitelma. Suunnitelmasta tulee ilmetä potilaan hoidon järjestäminen ja toteuttamisaikataulu. Potilaslain 6 §:n 1 momentin mukaan potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan."

Minulle suunnitelman teki terveyskeskuksen omalääkär. Kun potilas osaa pyytää suunnitelma on tehtävä. Laki tuli voimaan maaliskuussa 2005. Normaalisti minun ja kaverinikin tapauksissai olisi työterveyslääkärin ollut suotavaa asia hoitaa - vaan kun eivät hoitaneet.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 02, 2006, 21:55:03 kirjoittanut Piipsu »

uralrane

• Ex-member
« Vastaus #34 : Lokakuu 11, 2006, 17:59:12 »
Sain ennakkopäätöksen ammatillista kuntoutusta varten. Liitteenä oli lomakkeet jotka pitää työnantajan allekirjoittaa.

Missä vaiheessa pidetään joku kokous missä asiaa käsitellään? Lääkärin lopullinen päätös puuttuu vielä, fysioterapeutin puolto on jo.

Entäpä jos tarvitsen jonkin apuvälineen, tai työn kuva muuttuisi ja tarvitsisin lisäkoulutusta uuteen tehtävään? Kuka seuraa kyseistä projektia vai seuraako kukaan? Kokeilu aloitetaan puolipäiväisenä, arvioiko joku että missä vaiheessa voidaan/ei voida kokoaikaistaa? Entäs jos tulee uupumus tai kipuja niin paljon ettei selviä? Kuntoutustutkimuksen vaiko normaalilääkäriin?

Tuli heti kyselyikä..  :D

Eliiza

• Hero Member
« Vastaus #35 : Lokakuu 11, 2006, 19:26:47 »
Oliskohan sulla Uralrane työterveyshuollossa henkilöstössä sellaisia, jotka osaisi olla koordinaattorina.
Muutenkinhan työterveyshuollon ja työnanatajan tulisi toimia yhteistyössä kaikissa ergonomiaan yms. liittyvissä asioissa.
Koitapa kysellä eläkevakuutusyhtiö, työterveyshuolto, (työkkäri?), kela, sairaalallakin varmaan kuntoutuspuolella joku voisi tietää.
Noissa lääkäröintiasioissa - kaipa työterveyshuolto on se ensisijainen, mutta mikäli sieltä ei löydy ymmärrystä, niin sitten on mentävä jonnekin muualle.
Mullakin aloitettiin 4 tunnilla ja siitä oli tarkoitus joka kuukausi nostaa kahdella tunnilla. Onko sulle Uralrane puhuttu kuinka pitkäksi aikaa työkokeilua sulle on suunniteltu. Mulla oli suunnitelmat kolmeksi kuukaudeksi. Nyt tulevasta en tiedä, papereissa lukee "työkokeilu voi olla 1-6 kuukauden mittainen". Enkä nyt vielä ole tarkemmin selvittänyt.
Työkokeilussa voi pitää sairaspäiviä, minä kävin ilmoittautumassa työterveyshuollossa tai soitin, jos en kyennyt paikalle.
Uudelleenkoulutus taitaa mennä jo uuden hakemuksen kautta. Olenkohan oikeassa - onko jollain kokemuksia?

Toisen työkokeilun aikana työterveyslääkäri oli hyvin kärryillä näissä työkokeiluasioissa ja hän piti yhteyttä suoraan eläkevakuutusyhtiöön. Mm. just silloin, kun en kyennyt jatkamaan työpäivää ja muutenkin piti sovitella työskentelyäni. Ensimmäisen työkokeilun aikana oli topinen työterveyslääkäri, joka käski vain syömään enemmän särkylääkkeitä ja jatkamaan työssä sekä lisäämään tunteja 4:stä kuuteen. Sitten meninkin niin surkeaan kuntoon, että sairaalan lääkäri puuttui asioihin ja määräsi minut keskeyttämään työkokeilun sekä laittoi sairaslomalle.
Minulla ei ole ollut mitään tukiverkostoa aiemmin, minähän olen menttänyt työpaikkani.
Nythän mulla on neljäs työkokeilulupaus ja otin yhteyttä työvoimatoimistoon. Viime viikolla olin ammatinvalintapsykologin juttusilla. Hän ihmetteli mm. sitä, ettei minulla ole ollut koordinaattoria asioilleni(ja montaa muuta asiaa). Nyt koitetaan saada koordinaattori, joka häsää just noissa "montako tuntia kykenen olemaan työmaalla, minkälainen työympäristö minulle on luotava eli apuvälineet, lepopaikat..." kuulostaa hienolle, mutta minkähänlainen mahtaa olla toteutus. Mutta koitan kuitenkin haalia monia tahoja mukaan ja tästä oli puhetta jo kuntoutustutkimuksessa, että monen tahon on oltava mukana apuna, kun/jos lähden työkokeiluun.
Saapa nähdä mitä eläkevakuutusyhtiö tuumaa. Työkkäristä lähti jo monilla kysymysmerkeillä varustettu sähköposti eläkevakuutusyhtiölle - ammatinvalintapsykologin lähettämänä.

Eli - kysele Uralrane mahdollisimman monesta paikasta apuja. Ja muutkin, jotka ollaan samassa tilanteessa.

Eliiza

Diagnoosi - M45 Selkärankareuma, HLAB27-posit., spondylartroosi

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #36 : Lokakuu 11, 2006, 20:12:48 »
Luottamusmies on olemassa a. kokouksessa sinua varten, kysy, että tarviiko pitää, kun pitää ottaa näitä ja näitä asioita huomioon. Jokuu kokoukseen osallistuvista alkaa koordinaattoriksi, niin että sovitte yhteisen ajan. Mikäli ergonomiaan liittyviä asioita tulee ottaa huomioon, niin työterveyshuolto kuuluu mukaan. Käsittääkseni tuo ei ole välttämätön, mutta jos sinä haluat sen että sovitaan pelisäännöt, niin se pidetään. Sehän tulisi pitää ennen työkokeilua etenkin jos työpaikalla tulee ottaa asioita huomioon.

Piipsu

• Full Member
« Vastaus #37 : Syyskuu 18, 2009, 10:27:41 »
Kysympä tässä kaverille vähän apua.
Hän selvisi ammatillisen kuntoutuksen kautta takaisin työelämään ja päätyi pätkätöiden kautta entiselle työnantajalleen vakituiseksi uutena työntekijänä. Nyt on vihdoin saanut monien pyyntöjen jälkeen työtodistuksenkin edellisestä pitkästä työsuhteestaan. Siis tähän samaan työnantajaan. Hänet irtisanottiin pitkän sairausloman päätteeksi, kun oli parin päivän katkos sairauslomassa ennen uudelleenkoulutusta. Tuolloin työnantaja perusteli että heillä ei ole tarjota tätä hommaa jota oli suositeltu ja jota hän nyt kuitenkin tekee. Ulkopuolinen taho järjesti koulutuksen.
Siis minusta hyvin haiseva juttu, kun irtisanomisaikakin on kirjattu kuukausia väärin eikä syytä ole kerrottu. Nyt ovat yhtäkkiä todella ymmärtäväisiä kun tähän saakka on painostettu vain jaksamaan ja tungettu tappotahtia töitä. Tällä kertaa kyse on jukisesta työnantajasta eikä yksityisestä. Toki ystäväni nyt ymmärtää että menetti lomaedut ja eläkeedut ym. palkkahan on nyt vain murto-osa entisestä. Silloin ei jaksanut taistella kun oli aivan loppu.

rane

• Ex-member
« Vastaus #38 : Syyskuu 21, 2009, 09:23:54 »
Kannattaisi kysyä ehkä neuvoja ammattiliitosta, törkeää vedätystä tuollainen.

Piipsu

• Full Member
« Vastaus #39 : Syyskuu 21, 2009, 20:13:38 »
Kiitos rane. Tähän kehotinkin, mutta en tiedä millaisia neuvoja saa ja saako, tai uskaltaako kysyä. Luottamusmies oli paikalla "neuvottelussa".

rane

• Ex-member
« Vastaus #40 : Syyskuu 21, 2009, 22:13:26 »
Liitot ovat aika arkoja lähtemään käräjöimään, koettavat mieluummin neuvotella. Jos neuvottelukumppanin asenne on tuollainen, pelkäänpä että tuloskin on laihanlainen.

Jykä

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #41 : Syyskuu 21, 2009, 22:24:10 »
Mut eiks se ol aika pitkä aika, ennenkuin voi ottaa uuden työntekijän samaan työhön.

Ennen ainakin oli niin, että se oli pakko ottaa se sama vanha joka siitä oli pois laitettu.

Muistaakseni se oli 1/2 vuotta.

-jykä-     :vrolijk_26:

Kaustinen

• Administrator
  • Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten!
« Vastaus #42 : Syyskuu 21, 2009, 22:29:02 »
Tuo kyllä haiskahtaa melko pahasti  >:( Ei siihen saisi joltain lakia tuntevalta apuja.. vaikka asianajajalta (tunnen nuo instanssit aika huonosti)? Uskoisin kuitenkin kaverisi olevan melkoisen vahvoilla, jos käräjille mennään! Ei asiat nyt VOI mennä noin  :thumbdown:
"Älä sinä tyttö koskaan katkeroidu, sillä sitten ei enää mikään auta!"
- mummu -

Psoriasiartropatia/moninkertainen sekundäärinen nivelrikko
HMS/EDS
Määrittämätön nikamasairaus
Kiertäjäkalvosinoireyhtymä
Kilpirauhasen vajaatoiminta
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä
Essentiaalinen verenpainetauti

Piipsu

• Full Member
« Vastaus #43 : Syyskuu 22, 2009, 21:04:03 »
Kiitos vinkeistä. Kannustin ystävääni ainakin nyt alkajaisiksi toimittamaan liittoon olemassa olevat paperit ja julkisen pöytäkirjaotteen missä näkyy päätös irtisanomisesta. Sen hän vielä jaksaa tehdä. Virallisiin papereihin on helppo ottaa kantaa, ovat faktaa. Onhan sitä lupa jäsenmaksuja vastaan kysyä, että onkohan kaikki tässä mennyt oikeen kun vähän ihmetyttää  ~:/
Työ, toimeentulo ja terveys ovat kuitenkin etusijalla hänelläkin ja voimat todella rajalliset. Tiedän, että liitot lähtevät ajamaan vain ennakkotapauksia (varmoja), joista voi olla hyötyä isolle joukolle jäsenkuntaa. On lähipiirissä kokemusta jopa voitetusta jutusta. Kipurahoja sai, mutta henkiset arvet jäi ja työpaikka oli kuitenkin menetetty. Riitelyn jälkeen on valitettavasti aika mahdotonta saada töitä samalta alalta. Tiedän pari tapausta eri aloilta. Näin neuvoi minuakin juristi kun minut urani alkuvaiheessa irtisanottiin selvästi laittomasta syystä. Oli pakko niellä silloin sekin asia. Parasta on jos asiat voidaan sopia.
Hei Jykä! Minun tapauksessani aikanaan palkattiin äitiyslomani sijainen free lanceriksi ja otettiin ulkopuolinen eri ammattinimikkeellä tekemään toinen puoli töistäni. Näppärä konsti hävittää kokopäivätyö nuorelta äidiltä. Tämä on aika yleistä minun alallani. Laki hoitovapaa- mahdollisuudesta oli juuri tullut voimaan ja työnantajani pelkäsi minun käyttävän sitä.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 22, 2009, 21:40:51 kirjoittanut Piipsu »

josefiina30

• Newbie
  • *
« Vastaus #44 : Marraskuu 20, 2011, 16:40:50 »
Olipas kiva löytää täältä myös tätä aihetta koskeva juttu.

Itsellä olisi ehkäpä edessä työpaikan vaihto ja nimenomaan työkokeilulla jos vain vakuutusyhtiöltä tulee myöntävä päätös.

Kysyisinkin et miten tässä pitää menetellä, jos/kun saan kaikki järjestymään ja työkokeilu paikan niin mitä mä teen nykyisen työni kanssa? En kai mää voi itteäni irtisanoo ainakaan? En ole myöskään sairaslomalla mutta työterveyslääkäri oli vahvasti sitä mieltä että mun pitäisi vaihtaa työtä kevyemmäksi.

Kokeilun ajan saa ainakin jotain rahaa mutta entä sitten jos en kykene työhän ja uutta paikkaa etsiessä niin saanko myös siltä ajalta rahaa?
Onko se vakuutusyhtiöllä n.75%palkasta suurinpiirtein?  ~:/

Voi tässäpä sitä olisi haastetta löytää paikka ja toinen autokin täytyisi ostaa kun ei omalla paikkakunnalla töitä ole.
Tos