Kirjoittaja Aihe: Nilkan nivelsidevamma  (Luettu 6323 kertaa)

Tuuli

• Administrator
Nilkan nivelsidevamma
« : Syyskuu 26, 2007, 18:09:11 »
Kokemuksia nilkan nivelsiteiden telomisesta ihan kunnolla ja siitä seuranneesta väljästä/löysästä nilkasta? Ovatko oireet laantuneet nilkkatuella? Missä vaiheessa on alettu puhua leikkauksesta, jossa nivelsiteitä kiristettäisiin?

Mulla nyt takana 3 kuukautta nilkan parantelua, mutta edelleen särkyä ja hermo-oireita. :-\

sirpa

• Ex-member
Vs: Nilkan nivelsidevamma
« Vastaus #1 : Syyskuu 26, 2007, 18:12:16 »
mulla on polvessa ollut 2 krt vastaava. kyllä piti leikata, sitä ennen polvet muljahti helposti sijoiltaan jos tuli vähänkin vääntöä tai sivuaskel...kun kiristettiin, hyvin on pysynyt paikoillaan. 6 vk liimasidettä, tai kipsi, leikk. jälkeen sekä kyynärsauvat. en usko että nilkkatuki parantaa, sehän on vain ulkoinen hätä-apu.

rane

• Terveyskeskuksen vahtimestari
  • Administrator
  • “Pain is only what you allow it to be” ― C. Clare
    • Tietoa ja vertaistukea
« Vastaus #2 : Syyskuu 26, 2007, 18:28:59 »
Väljiä ovat vasemman jalan polvi ja oikean jalan nilkka. Peruja moottoriurheiluajoilta -80 luvun alusta. Kilpailujen ja harjoitusten jälkeen melkein aina sai kulkea linkaten jompaa kumpaa puolta. Ja mustelmilla usein koko ukko.

Polvi oli leikattavassa kunnossa jo -86 jolloin sitä ensimmäisen kerran ehdotettiin. Lukkiutui tuolloin helpohkosti, jos oli pidempään tiukasti taivutettuna. Nykyään vain toisinaan särkyä. En ole antanut leikata, enkä anna vieläkään. Niin kauan kun tuon kanssa pärjää.

Nilkka on väljä; lonksuu ja paukkuu. Ei pahemmin edes kipeä. Joten lekurit eivät siitä ole olleet edes kiinnostuneita.
“We don’t even ask happiness, just a little less pain.” ― Charles Bukowski

M51.1 Prolapsus disci intervertebralis lumbalis residivans operata. Status post fractura columnae L II et III.
J45 Asthma bronchiale.
I10 Hypertensio arterialis.
H93.1 Tinnitus auris.

Tuuli

• Administrator
« Vastaus #3 : Syyskuu 26, 2007, 22:05:17 »
en usko että nilkkatuki parantaa, sehän on vain ulkoinen hätä-apu.
Ilmeisesti se on monella parantunut tuen avulla, siis sellainen tuki jonka kanssa voi kävellä, mutta estää sivuttaisen nivelen liikkumisen. Kun löysä nilkka estetään venähtämästä, saavat nivelsiteet parantua rauhassa. Ei tietenkään aina auta tuokaan.

Uralrane, kun sulla on nilkka väljä, niin venähtääkö se sinulla kuinka usein? Kun mainitsit ettei ole kipeä.

rane

• Terveyskeskuksen vahtimestari
  • Administrator
  • “Pain is only what you allow it to be” ― C. Clare
    • Tietoa ja vertaistukea
« Vastaus #4 : Syyskuu 26, 2007, 23:20:49 »
Uralrane, kun sulla on nilkka väljä, niin venähtääkö se sinulla kuinka usein? Kun mainitsit ettei ole kipeä.
Ei minulla ole siitä mainittavaa haittaa. Kunhan on väljä.

Polvi toimii aika tehokkaana juoksemisen esteenä. Mutta eipä tässä kovin ole juoksuaskelin kuljettu muutenkaan.
“We don’t even ask happiness, just a little less pain.” ― Charles Bukowski

M51.1 Prolapsus disci intervertebralis lumbalis residivans operata. Status post fractura columnae L II et III.
J45 Asthma bronchiale.
I10 Hypertensio arterialis.
H93.1 Tinnitus auris.

Tuuli

• Administrator
« Vastaus #5 : Maaliskuu 16, 2008, 13:10:05 »
 :P Nilkka parani syksyn aikana, ei ole enää kipua tai hermo-oireita, kiitos ultraäänihoidon! Mutta edelleen se ei oikein pidä, saattaa melkein muljahtaa ihan vain seistessäkin. Ja niin toinenkin nilkka, jota en ole loukannut. En oikein tiedä mitä pitäisi tehdä, fysioterapeutillakin on tullut käytyä jo aikalailla. Voikohan parantumiseen mennä vuosikin, vai onko nuo nilkat nyt aina tuommoiset (kun tuossa toisessakaan ei ole pitoa kunnolla)?

Overdose

• Sr. Member
« Vastaus #6 : Maaliskuu 16, 2008, 20:58:55 »
Lihasjumppa voinee auttaa, ja paraneminen voi viedä aikaa. Minun nilkkojeni nivelsiteet ovat retkahtaneet 20 vuotta sitten ja nilkat ovat edelleen varsin väljät. Korkokenkiä en voi käyttää vammariskin vuoksi.
"Toivon, että toivoa ois, ei anneta ikinä toivoa pois."
- Maj Karma

G35 MS-tauti
Q79.6 Ehlers-Danlosin syndrooma
Yliliikkujan blogi

Tuuli

• Administrator
« Vastaus #7 : Maaliskuu 16, 2008, 23:26:13 »
Minulla taas jumppa ei ole oikein vaikuttanut asiaan mitenkään. Kyllä sitä tulee kuitenkin vieläkin tehtyä, painoilla ja ilman ja tasapainolaudalla. Pelkäsin pitkään koroilla kävelyä, mutta niiden kanssa mulla ei ole nyt ollut lähellä-piti-tilanteita. Ne sattuu sitten ilman korkoja ja tasamaalla :laugh:

karkol

• Ex-member
« Vastaus #8 : Elokuu 09, 2008, 19:33:53 »
Nostin tän tuolta alhaalta
mulla on vuonna leikattu eka kertaa 1982 nilkassa nivelsidevamma ja sitä on leikattu 5 kertaa kiristetty, lyhennetty jännettä mutta edelleen rikki,on ollut nilkkatukia mutta eipä tuu kuntoon, no osa syynä se et mul on yliliikkuvat nivelet.

karkol

• Ex-member
« Vastaus #9 : Syyskuu 16, 2008, 11:46:28 »
nyt kun oli kuntoutuksessa käden CRPS:n kanssa niin lääkäri myönsi mulle kengät jotka tehdään mun jalan mukaan ja varrelliset ja koko varsi tuettu just nilkkojen takia, kun jos nilkat hajoaa nii käden takii en voi kepeillä kävellä.
sekä talvi et kesäkengät molemmat tehdään

Tuuli

• Administrator
« Vastaus #10 : Syyskuu 19, 2008, 15:39:57 »
Karkol, onpa sulla ollut vaikeuksia nillkojen kanssa :hali: Toivottavasti uusien kenkien myötä vaiva vähenisi edes osittain. Tsemppiä!

karkol

• Ex-member
« Vastaus #11 : Syyskuu 19, 2008, 16:58:31 »
kiitos vaan :)
innolla ootan vihdoin uusia kenkiäni, olin alkuviikosta otattamassa jaloista mallit vasen jalka on sentin oikeaa isompi