Kirjoittaja Aihe: Auttaako kuntoutus?  (Luettu 40852 kertaa)

Marle

• Ex-member
Auttaako kuntoutus?
« : Joulukuu 14, 2007, 13:44:32 »
Kuinka olette kuntoutuneet laitoksissa n. kahdessa viikossa? Itselläni siis nikamavälilevysairaus ja hermo-oireisto, vaivannut enemmän ja vähemmän n. 1,5 v.
Tuleeko selästä parempi jos saa sisemmät vatsalihakset parempaan kuntoon? Itse kuulin noiden vatsalihasten olemassa olosta vasta Ortonilla :D

Siirsin tämän kysymyksen tänne kuntoutuspuolelle. Täällä on varmaan paljon ketjuja jotka vastaavat kysymykseesi. Yritetään pitää kirjoitukset oikeissa aiheissa niin löytyy helpommin kuhunkin asiaan liittyvät kirjoitukset. T. Sonny
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 14, 2007, 15:07:37 kirjoittanut Sonny »

Marle

• Ex-member
Vs: Auttaako kuntoutus?
« Vastaus #1 : Joulukuu 14, 2007, 15:09:48 »
Johan multa tulee "harhalaukauksia". Ajattelin kyllä tänne tämän kirjoittaa mutta sitten päädyin ´selkäsairauksien´puolelle :) Tuumiskelin että kuntoutuskeskustelu on enemmänkin "paperien pyörittelyä" tms. ::)

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #2 : Joulukuu 14, 2007, 16:30:25 »
Ei ole vaarallista, kyllä me modet muutamme oikeisiin ketjuihin jutut jos on tarve, helpottaa vaan meidän työtä jos hieman katsoo minne minkin jutun aloittaa ja onko sellainen jo ehkä ennestään olemassa. Huomaat varmaan että kuntoutus on aika laajasti käsitelty täällä, toivottavasti saat irti niistä jotain  :thumbsup:
Selkäleikkaus 2000 , 2006 ja 2014
G55.1*M51.9 Nikamavälilevyhäiriöön liittyvä hermojuuren puristustila
M53.3 Polymyalgia rheumatica
J45.8  Asthma bronchiale
Osittainen ylähengitysteiden ahtauma (C-Pap late)

OP

• Hero Member
« Vastaus #3 : Joulukuu 15, 2007, 05:55:22 »
Sai sieltä ainakin yksilölliset ohjeet kotii. Just olen selän voinnin mukaan tehnyt noita syviä vatsalihasliikkeitä. Kävelen jo yhtämittaisesti 3xpitemmälle pysähtymättä eli 600metriä. Eli apuja on.
. :rohonauru:
Selkää operoitu -96, -00 ja -05. Ei kuntoon. D2, uniapnea ym pientä. Vatsaa leikattu, kun tähystyksessä puhkaistiin suoli.

Marle

• Ex-member
« Vastaus #4 : Joulukuu 15, 2007, 08:28:55 »
Noita syvienvatsalihasten liikkeitä sain minäkin kotiläksyksi mutta kun tuo hengitystekniikka on hukassa ???

Kävisiköhän nämä:

http://www.lempaala.fi/terveys_ja_hyvinvointi/terveyspalvelut/fysioterapia/itsehoito-ohjeita/syvat_keskivartalolihakset/

Ja kiikutteluhan vaikuttaa myös, ei varmaankaan nopealla aikavälillä mutta kuitenkin. Mummuni "asui" keinutuolissa ei koskaan valittanut selkäkipua :laugh:   Kas siinä se vatsalihasten salaisuus: Keinutuoli! :)

Tuisku-57

• Full Member
« Vastaus #5 : Joulukuu 15, 2007, 09:15:27 »
Heips Marle :vrolijk_26:

Kuntoutuksissa olen minäkin ollut. Eka kuntoutus oli -96, silloin "vasta" tämä lannerangan kuluma..kiusallinen vaiva kyllä!
Sitten olin -99 samassa paikassa, eli Tules-kuntoutuksia molemmat.
On ihan mukavia reissuja olleet (3vkoa). Matkaa oli 40 km, että parina ekana vkonloppuna kävin kotona, mutta siellä kyllä sitten
painotettiin sitä, että sinne kotiin ei sit mennä siivoamaan ja rehkimään.

Sehän on selvä, että eivät ne paranna vaivoja, mutta tosi paljon saa monenlaista evästä...eli kaikkea mahdollista päästä varpaisiin.
Ja sehän on tärkeä, että nämä vatsa -ja selkälihakset pitäisi olla sellanen "tuki" näihin selkävaivoihin, eli kun ne ovat kunnossa niin
tokihan se helpottaa särkyä, yliliikkuvuutta jne.

Ainoa huono juttu oli toisella kuntoutuskerralla kun kielsin fysioterapeuttia hieromasta just lannerankaa, koska se on erittäin kipeä.
Mutta, tämäpä ei kuunnellut ja siitä seurasi se, että vas.jalasta lähti lähes tunto kokonaan :o!
Menin lääkärille ja kyselin, mitä tehdään....pitääkö kuntoutus keskeyttää....mutta ei onneksi! Sain vain ohjeet, että teen just niitä liikkeitä ym. liikunnallisia juttuja (uinti esm.) joita nyt tunnen selkäni kestävän sekä myös jalan.

No, kolmas työkyvyn arviointikuntoutus oli sitten v.2000.
Hyvin saman tyyppinen kuin nämä kaksi muutakin...ehkä enemmän työhön liittyvää asiaa.

Nyt onkin sitten vikaa vikaa vain tullut lisää......fibro, selkärankareuma, nivelrikko....
Että kuntoutukseen en ole hakenut, vielä.
Ja se ilmeisesti onkin sitten näitä reumaan liittyviä laitoksia.

Että, suosittelen lämpimästi kyllä....minulla vain jonkun ajan kuluttua kuntoutuksesta lopahti tämä kotona kuntoutuminen.....
Pitäisi vain ottaa itseään niskasta kiinni..... :vihellys:
M45 Spondylarthitis ancylopoetica
M51.3 Degeneratio disci intervertebralis lumbalis
M79.0 Fibromyalgia
M35.7 Hypermobiliteettioireyhtymä
M17.0 Arthrosis genu I.a.

uralrane

• Ex-member
« Vastaus #6 : Joulukuu 15, 2007, 11:01:21 »
Yleistuleskurssi takana. Ei kurssin aikana (2+1 vko) kauheita ehdi tapahtua, mutta hyvä alkusysäyksen sieltä saa.

Tärkein anti kai oli saada itselle sopivat ohjeet ja keinot toimia omassa elämässä. Eli sopiva liikunta ja muut keinot katsotaan siellä ja varsinainen työ onkin sitten lopun elämää omissa hanskoissa.

Ei sitä kukaan valmiiksi tee. Itse olen saanut paljon apua liikunnasta. Eläkevalmiista köpöttelijästä takaisin työelämään. Lue siitä mm. ketjusta liikunta selkälääkkeenä.

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #7 : Joulukuu 19, 2007, 18:09:20 »
Kaksi kertaa olen käynyt. Minulle tärkeitä molemmat, kolmas olis ollu vieläkin tärkeempi, sinne en päässyt.
Olin sellaisessa tilanteesa itse, että jo se että pääsi pois omista ympyröistä. niin auttoi.
Auttoi näkemään monia asioita toisesta näkökulmasta.
Ne minunkin syvät vatsalihakset löytyivät siellä, käytäntö vain ei oikeen toimi  ;)
Eikä se kuntoilu ja muut onnistu jos on oikeen mieli maassa . Mutta sitäkin aluetta koluttiin.
Pyrkikää ihmeessä, jos kiinnostaa ja vielä on mahdollista päästä.
Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing

sirpa

• Ex-member
« Vastaus #8 : Tammikuu 01, 2008, 13:54:03 »
kyllä se vähän auttaa, ja hyviä neuvoja saa. mutta eläkeläisiä ei kela kuntouta. eli kun ei oo tuottava yksilö jos on työkyvytt.eläkkeellä, kela ei satsaa meikäläisen tapaisiin raakkeihin. itse saa itsensä kuntouttaa, ja sitä oon tehnytkin. vesijumppa- ja juoksu on hyvää kuntoutusta, kukin tehköön sitä mihin pystyyn. noi syvät vatsalihakset on tärkeet selän tukevoittamiseksi. joka päivä pitäs melkin niitä jumpata.... ???

Marle

• Ex-member
« Vastaus #9 : Tammikuu 01, 2008, 18:38:40 »
Tää nyt ei varsinaisesti tänne kuuluvaa asiaa,sivuaa kuitenkin, mutta mielipiteitä:

http://www.selkacenter.fi/luettavaa/useinkysyttya/87.html

Pisti silmään nuo vatsalihasjutut.

Jonnekin olen laittanut saman linkin vaan en muista minne ::)

pepe

• Newbie
  • *
« Vastaus #10 : Elokuu 11, 2015, 08:02:29 »
Suht. nopeasti etenevä L5 juurikanavan ahtauma.  Tamikuussa 2015 kävelin pienoista kipua tuntien 3 - 4 km. Nyt ilman lääkitystä en lähde edes postilaatikolle ja lääkittynäkin muutama sata metriä taittuu joten kuten.
Fysikaalisessa hoidossa saamani ohjeet omaehtoiseen kuntoutukseen ovat hyviä.  Mitään rajoitteita liikuntaan tai muuhun toimitaan fysioterapeutti ei antanut. Kaikki mikä ei satu, on sallittua.  Tosin sattuuko mikään lääkityksen vaikutuksen alaisena? Arvelin, että onko jatkokäynnit fysikaalisessa hoidossa tarpeettomia, koska niistä ei kuitenkaan ole apua itse kipuun eikä sairauden etenemiseen.

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #11 : Elokuu 11, 2015, 09:16:53 »
Ymmärrän malttamattomuutesi pepe, mutta totuus on, että näiden asioiden kanssa ei auta kiirehtiminen. Sinulla on todettu elämäsi pituinen sairaus eikä sen hyväksyminen tai siihen sopeutuminen käy hetkessä tai ole helppoa!  :hoiva: Kivut ja liikuntarajoitteet rangan ongelmissa kulkevat aaltoliikkeenä. Huonoa seuraa parempi jakso, muttei koskaan hyvä. Juurikanavien ahtautuminen luisten rakenteiden reunakerrostumakasvulla jne. on todella hidas etenemään, mutta oireet voivat pahentua yllättäen, jos juurikanavaa ahtauttaa myös sinne työntyvä välilevyn pullistuma. Pullistumat elävät aivan omaa elämäänsä kuivuen kokoon ja pullistellen jälleen uudestaan, jos huonosti käy. Nämä kaksi kulumasairauden muotoa on hyvä ymmärtää erillisiksi!

Kuntoutus ja fysioterapia eivät ole mitään poppakonsteja, joilla paranisit. Ne ovat kuitenkin ainoa tie kohti kivuttomampaa ja toimintakykyisempää selkää. Valitettavasti selästäsi huolehtiminen kuntouttamalla on myös elämäsi pituinen projekti! Fysioterapeutteja voit vaihtaa löytääksesi parhaiten sinulle sopivan, mutta heitä tarvitset päästäksesi tuloksiin! Kyllä kipu tulee lääkityksen läpi, jos yltyy kovaksi. Lääkityksen avulla kykenet liikkumaan ja kuntouttamaan itseäsi eikä kipu pääse kroonistumaan. Malttia!  :hali:
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

rane

• Ex-member
« Vastaus #12 : Elokuu 12, 2015, 17:26:30 »
Kuntoutus ja fysioterapia on myös sitä ettei toimintakykysi katoa kokonaan. Jos lihaksia ei käytä, ne surkastuu ja pian alkaa kaatuilu joka nyt on vihonviimeinen asia mitä näiden sairauksien kanssa haluaa. Aallonpohjalta on pitkä matka ylös. Joskus käydään ensin vieläkin alempana. Mut se parempi kausi on siellä olemassa. Mulla on nyt parempi vointi (no vois tää tietty parempikin olla) mut pystyn harrastamaan ja osin töihinkin. Tulee vielä se huonompi päivä ja kausi. Mut oon henkisesti siihen valmistautunut. Paras nauttia siitä mitä on. Jollakulla toisella on asiat vielä huonommin ja hänkin saattaa hymyillä.

Tsemppiä!  :thumbsup:

MaKo

• Global Moderator
« Vastaus #13 : Elokuu 12, 2015, 19:39:26 »
Hyvä Rane, sä tiedät mistä puhut   :hali:
Pitkää hyvää jaksoa sulle toivon  :hali:
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

Peikko

• Sr. Member
  • :)
« Vastaus #14 : Elokuu 13, 2015, 00:38:01 »
näin on, kyllä jotain täytyy koko ajan tehdä kunnon eteen,
muuten ei todellakaan pääse kohta mihinkään.
Joka ainut päivä ainakin yksi lenkki ja jotain muuta liikettä lihaksiin.
Kuntoutukseta on ainakin se hyöty että osavat siellä neuvoa vaihtoehtoisia liikkeitä jokaiselle,
itsehän niitä on sitten toteutettava kotioloissa,
kaiken mitä tekee tekee itsesä hyväksi  :thumbsup:
rikki niskasta varpaisiin