Kirjoittaja Aihe: Auttaako kuntoutus?  (Luettu 41548 kertaa)

mikhali

• Newbie
  • *
Vs: Auttaako kuntoutus?
« Vastaus #30 : Elokuu 06, 2017, 14:31:37 »
Vähän samantyylisiä huomoita täälläkin..luokassa istumista kolmeen viikkon saatin mahtumaan kyllä melkoisesti...
ihan valaanlaulua ei sentään kunneltu, meidän mindfulnesiin kuului hiljaisuuden kuuntelu :)
Fyssarit oli kyllä huipputyyppejä, ainakin itse sai paljon irti jumpista ja ohjeista :thumbsup: valittelivat myös että aivan erilaista kuntoutusta haluaisivat antaa...mutt kun Kela ohjeistaa, niin.... ~:/

rane

• Ex-member
« Vastaus #31 : Elokuu 06, 2017, 22:48:43 »
Laitoskuntoutukset jaksona on vähän mallia lallati-laa. Toteutetaan laki eikä välitetä hirveästi sisällöstä. Enemmän apua olen saanut säännöllisestä, omassa tapauksessa kunnan järjestämästä kuntoutuksesta. Työnhän siinä tekee itse, tulee kipeäksikin mutta pitkässä juoksussa se on vaan auttanut.

minzqi

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #32 : Elokuu 10, 2017, 08:36:56 »
Valaanlaulu oli ohje kaikkiin kiputiloihin hermosärystä alkaen  ;D näin fyssari tosiaan ohjeisti. Jumppapalloja kysyttiin penkeiks luennolle, mut siitä pahastuivat kovin. Kauhee vaiva säilyttää ja maksaa liikaa, parempi selkävaivaset istuttaa huonoihin tuoleihin. Kuntosali oli tosi pop, ja auttaa kaikkeen, ihan sama onko luvallista tehä. Jotenkin se, et ei ollu hajuakaan rajoitteista, antoi tosi huonon kuvan. Ja kun sanoit et on omissa rajoitteissa, ohje oli tehä mitä kykenee. Mulla oli tos pahana, eikä käsi noussu yli hartia tason, ja painoilla olis tarvinu nostella. Samoin dystonikon, jolla ehdoton kielto.
Kyllä ne kelas ymmärsi, miks en mene viimeselle jaksolle, kun selitin näitä. Ja sanoin, et kannattaa miettiä jatkossa et kuka järjestää, et olis jotain hyötyäkin.
2010 L 4-5 ja 5-si väleissä degeneraatio, sentraaliset prolapsit, annulusvauriot
2015 Samat välit meni isommin
2016 operoitu prolapsit
2017 residiivi protruusio l4-5 ja prolapsi l5-si
2017 l5-si residiivi prolapsi operoitu

pimu

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #33 : Elokuu 10, 2017, 14:43:53 »
Mua on kuntoutettu Kelan ja työeläkelaitosen taholta tosi kiitettävästi. Ikävä kyllä kroppa on ollut toista mieltä! Kun on saanut synnyinlahjaksi rappeutuvan selkärangan ei siihen silloin auta edes maamme laulu. Ei rappeutumaa tietääkseni voi mitenkään pysäyttää?!  ~:/
Henkisesti noista kuntoutusjaksoista on ollut minulle todella paljon iloa.
Parhaat jaksot oli ennen v.2010, sen jälkeen on ollut tätä älytöntä rentoudu-rentoudu-valaanlaulu- ja iänikuinen kuntosali.  :sadattelu:
Ei tapa mutta kiduttaa

Peikko

• Sr. Member
  • :)
« Vastaus #34 : Elokuu 11, 2017, 03:46:47 »
mitä ne aiemmin tarjosi? onko tosiaan muuttunut paljon entisestä kuntoutukset.
Itselläni hyvin vähän kokemusta niistä.
rikki niskasta varpaisiin

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #35 : Elokuu 11, 2017, 23:48:00 »
En muista tarkoin vuotta, mutta noin 2010 minuakin kuntoutettiin kolmella erillisellä viikon jaksolla. Silloin jo henkilökunta valitti, kuinka uudet Kelan ukaasit ovat nyt tällaiset. Esim. kaksi kertaa pakollinen kuntotestaus, jonka liikkeet olivat samat kaikille. Puolet porukasta ei kyennyt tekemään liikkeitä lainkaan ja puolet teki sisulla kuten minä. Omt-fyssarini oli raivoissaan kuultuaan, mitä liikkeitä olin tehnyt! Jumpat olivat myös yhteisiä kaikille kuntoutujaryhmille. Siellä olivat siis esim. pienistä selkäongelmista kärsivät sekä me moniongelmaiset kroonisista hermosäryistä kärsivät samoilla isoilla ryhmäliikuntatunneilla!  ~:/
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

Peikko

• Sr. Member
  • :)
« Vastaus #36 : Elokuu 14, 2017, 03:23:28 »
Samoja kokemuksia noista Kelan kuntoutusjumpista,
eka kerralla en pysytynyt tekemään juuri mitään niissä jumpissa, meni sikäli hukkaan koko testi.
Toisella kerralla pystyin jotain tekemään hetken, mutta kaikki jäi reilusti alle sen mitä oli tavoitteena.
Loppulausunnossa olikin mainintaettei niistä ole minulle hyötyä,
vaan pitäis olla yksilökuntoutus jatkossa, ei vaan ole tullut haettua sen jälkeen minnekään.
Pitää jossain vaiheessa ajatella taas tuota asiaa
ja hakea, lausunnonhan siihen tarvii lääkäriltä

Muoks. Poistin tyhjän tilan.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 03, 2017, 00:27:35 kirjoittanut Kaustinen »
rikki niskasta varpaisiin

Minnuska

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #37 : Marraskuu 02, 2017, 07:45:42 »
Mulla hyvät kokemukset kuntoutuksista.
Viimeisin viime vuonna. Ottivat huomioon jokaisen tilanteen ja liikuntatilanteissa muistuttivat, et jokainen tekee oman kuntonsa mukaan. Luentoja ehkä vähän liikaa, muutoin olen ollut tyytyväinen. Lääkäri aivan mahtava, vanhempi huumorintajuinen mies, jolla tieto-taitoa reilusti. Kaikki kehuivat häntä. Tarvittaessa järjestivät ylimääräisen tapaamisen hänen kanssaa, vaikka se hankalaa heille olikin. Samoin fyssarit mukavia. Kaiken kruunasi aivan mahtava porukka  :thumbsup:.