Kirjoittaja Aihe: Kirvelevä kipu  (Luettu 50511 kertaa)

Tuuli

• Hero Member
Kirvelevä kipu
« : Heinäkuu 10, 2006, 11:42:29 »
Siirsin aiheen ja Tiibetin vastauksen yleisestä keskustelusta tänne reumaosioon.

Selkää on kirvellyt si-nivelen kohdalta. Etenkin aamuisin ja aamupäivisin ja yhä useammin. Mistäköhän johtuu? Muuten kun selkä on ollut aika hyvänä.

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 10, 2006, 21:10:28 kirjoittanut Tuuli »

Tiibet

• Sr. Member
  • Myönteinen ajattelu, rakkaus ja nauru auttavat ♡
Kirvelevä kipu
« Vastaus #1 : Heinäkuu 10, 2006, 17:19:23 »
Ehdotus kivun syyksi:
Työ, jossa on joutunut paljon kumartelemaan. Näin kesällä tulee mieleen mansikat, kukkapenkit/kasvimaa, matonpesu tms.
Itse voin tehdä noita kaikkia satunnaisesti ja vähän kerrallaan, mutta jos enemmän yritän, niin alaselkä tulee kamalaksi ja sitten kivut säteilevät pakaroihin jne. Tosin se oma kipu ei ole kirvelevää. Taisi olla huono arvaus. :-\
Fibromyalgia ja välilevyn pullistuma 2001, vähän nivelrikkoa, TOS 2006, EDS tai HMS 2008, refluksitauti ja ruokatorvitulehdus, pallea- ja napatyräleikkaukset 2015, uniapnea 2019

Tuuli

• Hero Member
Kirvelevä kipu
« Vastaus #2 : Heinäkuu 10, 2006, 17:49:04 »
Ei ollut huono arvaus :) On tässä tullut rehkittyä, tosin on jatkuvasti tulehdustakin noilla seuduin. Mutu sanoo että tämä ei nyt olisi rehkimisestä johtuvaa, vaan mistäpä sitä tietää. Tuntuu siltä kuin suolahappoa ruutattaisiin nivelten väliin :P

Tuuli

• Hero Member
Re: Kirvelevä kipu
« Vastaus #3 : Heinäkuu 10, 2006, 21:13:16 »
Ja nyt on alkanut kutittaa samaa paikkaa. Hämärää... ;D Jos kyse on tulehduksesta, ei se ennen kyllä näin ole ilmennyt. Joskus joku lääkäri kysyi minulta, että onko mulla nivelissä kirvelevää kipua. Mutta kuollaksenikaan en muista kuka lekuri ja missä yhteydessä...

karo

• Ex-member
« Vastaus #4 : Heinäkuu 12, 2006, 17:46:42 »
Moi Tuuli.

Aika erikoinen oire sinulla tosiaan. Ilmeisesti kirvely siis tuntuu ihan nivelessä, eikä ihon pinnalla? SI-nivelessä? Mulle tuli kans mieleen, että olisko rehkiminen tehnyt tuon. Itsellä tulee rehkimisestä (siis tavallisesta fyysiestä rasituksesta ja nostelemisesta) selkä tosi kipeäksi, mutta kipu samanlaista särkyä kuin muulloinkin, eikä ehkä niinkään kirvelyä ole ollut...  Inhottavia tuollaiset uudet oireet, kun ei tiedä mistä johtuu ja mikä meininki siinä nyt on taustalla. Oleko paikallisesti käyttänyt jotain särkyvoidetta tms. siinä? Ajattelin et josko se tekis jotain oiretta. Tai jospa tämä reuma on niin monipuolinen sairaus, että heittelee näitä oireita niin laidasta laitaan, ettei tässä ehdi enää itsekään mukaan. Että vähän vaihtelua ainakin. hee. No toivottavasti selkinee tuo kirvely kuitenkin. Jäittäis rauhaan tai selvisi muuten. Niin ja voihan syy olla muuallakin kuin reumassa, aina itse jotenkin laitan sen heti syypääksi kaikkiin mahdollisiin terveysongelmiini.

Tuuli

• Hero Member
« Vastaus #5 : Heinäkuu 12, 2006, 18:59:33 »
Joo, minäkin kyllä laittelen reuman piikkiin kaikki hämärät oireet. Mulla yleensä liikunnasta ja rehkimisestä tulee ihan selkeä särky, mutta ehkä nyt olen rasittanut itseäni normaalia reippaammin. Nyt kirvely on vähentynyt ja polttaa tosi kuumasti. Eli luulen tulehduksen siellä muhivan. Ja pahoin pelkään, että ne kunnon viiltävät kivut tulevat kohta päälle, joten olen koittanut lepäillä (kylmäpakkausten ja kylmägeelin kera). Tuo kirvely ja kuumotus on tuolla ihan syvällä, ei ihossa. Sen verran kuin anatomiaa ymmärrän, on se siinä si-nivelessä. Samassa kohti, jota reumalekuri aina painelee ja minä sen jälkeen levitoin siinä tutkimuspöydällä :laugh:

Onkohan todettu kuinka monta erilaista reumaan liittyvää kipua? Kun lähemmäs kymmenen olen tässä jo löytänyt. Ei käy tosiaan tylsäksi  ;D

Muumi

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #6 : Heinäkuu 13, 2006, 01:19:37 »
Itselläni oli aikoinaan rintarangan yhdessä nikamassa ja sen ympärillä omituista kovaa kipua, olin silloin kipupolin kirjoilla, ja kun mainitsin kivusta ja kuvailin sitä, lääkäri epäili, että jos se vaikka olisi hermopäätteeseen pesiytyneen
herpesviruksen aiheuttama tulehdus.......tässä vain yksi vinkki.

Ei se sitten sitä ollut, vaan mystisen reumani aiheuttama fasettiniveleen ja nikamaan kiinnityneiden pikkulihasten ja
jänteiden tulehdus, kun joku paineli nikanman ympärystää, se teki todella kipeää ja itse painelin nikamaa, luulin, että luu on kipeä. Vaiva katosi kun lääkäri laittoi kortisoni-puudutepiikin. Kipua kuvailin että kohtaa poltteli ja kirveli ja kyllähän sitä myös särki.

Tuuli

• Hero Member
« Vastaus #7 : Heinäkuu 13, 2006, 16:40:32 »
Herpes hermopäätteessä kuulostaa todella villiltä... Jospa tämä olisi kuitenkin tuollainen tavallinen entesiitti. Kirvelyä ei enää ole ollut, mutta illalla oli koko toinen lantionpuolisko todella kipeä, takaa, edestä ja sivulta. Aamu onneksi valkeni parempana.

Aleksandra

• Ex-member
« Vastaus #8 : Heinäkuu 14, 2006, 12:17:56 »
Hei  :)

minullakin on ollut monenlaisia kirvelyoireita  ??? ennen edellistä leikkausta kirveli ristiselän ihoa jopa niin kovasti ettei kärsinyt vaatteita pitää  :o no nyt viime kuukausina kirveli lannerangan ympäristö ja SI-nivelten seutua jostain syvältä. Välillä tunne on niinkuin joku olisi raastaanut raastimella lihakset auki ja sinne kaadettaisiin jotain happoa  :o Joskus tuntui että ranka ja lihakset sen ympäriltä olisi laitettu lihamyllyyn ja mössö taputeltu takaisin paikoilleen. Nämä kaikki oireet tulivat yleensä rasitusta seuraavana päivänä. Hermovaurioita ei ole diagnosoitu mutta yllättäen Lyrica on vienyt nämä kaikki oireet mennessään  :D Siis oliko kyseessä kuitenkin hermovaurioista johtuva kipu vai kuuluuko tämäkin siihen rankareumaan jota minullakin nyt siis epäillään? no maanantaina kysyn reumalääkäriltä tästäkin ...

Tuuli

• Hero Member
« Vastaus #9 : Heinäkuu 14, 2006, 15:15:19 »
Mielenkiintoista... Mullahan kädessä nivelet ilmeisesti sen verran turpoavat, että tulee hermohäikkää (puutuu ja tikustelee sormet jne). Mikseipä siis selässäkin voisi si-nivel turvotessaan painaa jotain hermoa, näin äkkiseltään ajateltuna. Tuo nivel nimittäin on alkanut minulla turpoamaan. Taas riittää kysyttävää reumatologilta, kunhan sinne pääsen.

Tsemppiä Aleksandara lääkärikäynnille!

Tuuli

• Hero Member
« Vastaus #10 : Heinäkuu 22, 2006, 00:07:01 »
Siis oliko kyseessä kuitenkin hermovaurioista johtuva kipu vai kuuluuko tämäkin siihen rankareumaan jota minullakin nyt siis epäillään? no maanantaina kysyn reumalääkäriltä tästäkin ...
Miten sinulla meni reumalääkärillä? Selvisikö asiat?

Utelee Tuuli

Aleksandra

• Ex-member
« Vastaus #11 : Heinäkuu 22, 2006, 21:52:46 »
Hei Tuuli  :)

ei ollut reumaa. Olisi pitänyt olla aktiivinen nivel/nikamatulehdus päällä diagnoosin tekemistä varten, ei ollut. Si-nivelten MRI-kuvat menee vielä johonkin tiimiin tutkittavaksi ensi kuussa, mutta en usko että diagnoosia siitäkään tulee. Hyvä niin koska kyllä mulle taitaa riittää nuo diagnoosit joita B-lausunnossa lukee kolme riviä  ::)

Oli niin kummallinen se lääkäri että unohdin kaikki mun hyvät kysymykset  ??? Siltä lääkäriltä puuttui kaikenlainen kontaktinluomiskyky, mulle ei selvinnyt edes sen nimi. Mulkoili kummasti kun erehdyin kysymään jotain tarkentavaa niin päätinpä pistää  :-X Lonkkien MRI tulee vielä marraskuussa koska ultralla näkyi hiukan kulumaa oikealla. Kuluma johtunee siitä että mulla kipuilee enemmän oikea puoli selästä ja SI-nivelestä -> kävelyasento on pikkasen väärä  :(

Eli vaikka oireet täsmäis niin tosiaankaan diagnoosia ei siis välttämättä tule kuten sanoitkin etukäteen.

Olen tästä tuloksesta enemmän kuin todella iloinen ja onnellinen  :D

Tuuli

• Hero Member
« Vastaus #12 : Heinäkuu 22, 2006, 22:41:08 »
Hieno juttu, ettei reumaa löytynyt! :thumbup: Toivottavasti kuitenkin selviää, mikä siellä si-nivelessä väijyy. Harmi kun sattui kohdalle tuollainen lääkäri. Ovatkohan reumatologit jotenkin keskimääräistä persoonallisempia (omanikin on kuin kahdeksankymmentäluvun sketsisarjasta karannut...)?

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #13 : Heinäkuu 23, 2006, 07:38:35 »
Tuuli mulla on kipupaikoissa ollut kirvelyä ja kutitusta kauan/ajoittain, etenkin niskassa, se ei ole jatkuvaa. Matkalla ei kärsinyt antaa auringon paistaa siihen.

Aleksandra

• Ex-member
« Vastaus #14 : Heinäkuu 23, 2006, 13:56:38 »
Hei,

siellä SI-nivelissä kummittelee kulumat  :-\ Ja on siellä ehkä sitä yliliikkuvuuttakin mutta laskettavissa onneksi vain millimetreissä  ;) Monen asian summa on toi lanneranka ja SI-nivelten jatkuva kipu joka tietysti sitten pahenee pienestäkin rasituksesta. Onneksi Lyrica auttaa jonkin verran tuohonkin  8) En ole vielä saanut itselleni MRI:n lausuntoa mutta yritän saada sen elokuun aikana, lääkäri on mulle sen lukenut ja siellä oli kuitenkin sekalaisia löydöksiä joka voi viitata johonkin tai sitten ei....

Tuuli

• Hero Member
« Vastaus #15 : Elokuu 17, 2006, 10:47:19 »
Sain sitten vihdoin ja viimein selityksen tällekin kivulle. Olen vaan unohtanut sen jo ;D mutta muistaakseni taisi olla hermotupen tulehdus, mistä lekuri puheli. Jokatapauksessa hermoon liittyvä.

Eliiza

• Hero Member
« Vastaus #16 : Elokuu 17, 2006, 10:54:24 »

Liittyykö kirvelevään kipuusi polte?
Nämä tuntemusten selittämiset onkin vaikeita  :P .

Eliiza
Diagnoosi - M45 Selkärankareuma, HLAB27-posit., spondylartroosi

Tuuli

• Hero Member
« Vastaus #17 : Elokuu 17, 2006, 11:03:04 »
Joo, poltti pienen hetken (muutama sekunti) ja sitten kirveli jälkeen päin (enintään minuutti).

Overdose

• Sr. Member
Vs: Kirvelevä kipu
« Vastaus #18 : Toukokuu 12, 2008, 17:18:35 »
Minullakin on ollut si-nivelen poltetta ja kipua. Tosin omalla kohdallani se johtunee yleisestä instabiliteetista, ei reumaan liittyvästä tulehduksesta.

Millä tavoin olette hoitaneet kipeää si-niveltänne?
"Toivon, että toivoa ois, ei anneta ikinä toivoa pois."
- Maj Karma

G35 MS-tauti
Q79.6 Ehlers-Danlosin syndrooma
Yliliikkujan blogi

kirsi

• Ex-member
Vs: Kirvelevä kipu / polttava kipu
« Vastaus #19 : Toukokuu 13, 2008, 18:26:01 »
 :thumbsup: tsemppiä  kaikille  täältä   tervakoskelta   olen  5 vuotta  taistellut kipujeni kanssa  on polttaavaa  kipua   emätin  on tulessa  ( tekisi  mieli työntää  sinne  kylmä   jää tikku)  on lihas heikkoutta  jaloissa  polvet  on kipeät  kuin turvoneet  ja polven  sisä taipeet on kipeät   jalkapohjat  on tunnottomat  ja polttaa  mulla on nuoresta asti ollut  valko sormisuutta.   suu on  kuin  palanut  kieli on arka   lihakset on kuin tulehtunut.  ( tää kaikki   alkoi  2003  mulla  oli välilevypullistuma   ala selässä)    olen  tällä hetkellä  osatyö kyvytömyys elääkkeellä    ja työ  terveys lääkäri  sanoi   mulla  ei ole  diagnoosia  mihinkäänn sairauteen  neurologilla  käyn  se epäilee   tätä  sekamuotoista  sidekudos tautia   muuten  mitä  verikokeita  tarvitaan  taudin  määrityksessä  .  olen jostain  netti sivuilta lukenut   :o  tuli oiko sulku)     ihon  taikinamaisuudesta    mulla oli näitä oireita myös.  tuntui  kuin hampaat olisi  tippunut  suusta.   ( oireet helpotti  kun sain  kortisoni  lääkityksen)   laittakaa  kommentteja   ja   tietoa    se on tärkeää  kaikille.     terveisin   kirsi   tervakoskelta :) :rohonauru: :)

Overdose

• Sr. Member
« Vastaus #20 : Heinäkuu 04, 2008, 16:38:42 »
Nyt SI-niveleni on ollut kipeämpi kuin aikoihin. Oireena ovat (polttava) kipu erityisesti yöllä, kirvelyn tunne ja selän jäykkyys etenkin aamulla. En siis saa jäykkyydestä johtuen kämmeniä maahan, kun taivutan selkää jalkapohjat tasaisesti lattialla. Tämä ei ehkä ole kovin raflaava oire "normaalilla ihmisellä", mutta minulla kertoo jumituksesta. Kävelin tänään hieman etukenossa, koska en saanut selkää normaaliasentoon. Muulloin liikunta on kyllä auttanut ja vähentänyt jäykkyyttä. Mietin, miten kauan tämä tila mahtaa kestää...  :vihellys:
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 04, 2008, 18:33:14 kirjoittanut Overdose »
"Toivon, että toivoa ois, ei anneta ikinä toivoa pois."
- Maj Karma

G35 MS-tauti
Q79.6 Ehlers-Danlosin syndrooma
Yliliikkujan blogi

Siru

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #21 : Joulukuu 30, 2015, 22:18:22 »
Alaselässäni, oletettavasti si-nivelessä on viime viikkoina ollut kummia kirveleviä kipukohtauksia. Kipu on kirvelevää ja kestää muutamasta sekunnista pariin minuuttiin. Sitten on hetkisen pois ja sama toistuu. Ensimmäinen kipukohtaus pari viikkoa sitten oli todella kova ja vain itkin ja huusin ja pyysin miestäni painamaan alaselkää koko voimallaan - se hieman auttoi. Tänään sitten tuo kipu on vaivannut koko päivän, mutta lievempänä versiona. Alaselkää kirvelee ja tuntuu kuin joku ruiskuttaisi sinne muutaman sekunnin välein jotain happoa. Välillä kumartuessa kipu pahenee, mutta toisaalta myös levossa sattuu.

Olisiko jollain ideaa, mistä kipu voisi johtua tai mitä sille voisi tehdä? Voiko si-nivelen tulehdus oireilla näin? Reumaahan mulla on metsästetty yli 15 vuotta, mutta ei ole kuvissa aiemmin löytynyt mitään. Lääkärille toki täytyy asiasta käydä kitisemässä, jos ei kipu helpota. Mutta varmaan nostavat jälleen kädet pystyyn..."Jotainhan sulla on, mutta kun ei tiedetä mitä."

Hortensia

• Hero Member
« Vastaus #22 : Joulukuu 30, 2015, 22:37:10 »
Mulla ei ole ikinä ollut kirvelevää kipua. Pahimmillaan kipu on viiltävää (joku lyö puukolla) tai sitten on tätä normi jomotuskipua. Toivottavasti Siru syy selviää  :hoiva: !
M46.9 Spondyloarthropathia (selkärankareuma)
M51.8 Degeneratio disci IV lumbalis et dysfunctio dorsi
Migreeni

Peikko

• Sr. Member
  • :)
« Vastaus #23 : Joulukuu 31, 2015, 00:44:04 »
minulle tuli mieleeni,
 (ei omakohtainen kokemus)
että olen kuullut välilevyn repeämän jälkeen tuollaisesta kirvelevästä kivusta,
sieltähän pursuaa silloin ulos tuota sisusta.
Voisiko olla tuollaisesta kyse?
toivottavasti pääset pian lääkäriin tuon selän kanssa  :hoiva:
täällähän ei voi kuin arvailla syytä.
rikki niskasta varpaisiin

Nelli

• Hero Member
« Vastaus #24 : Joulukuu 31, 2015, 10:01:29 »
Miulla ei ole välilevy revennyt vaan on kolme pullistumaa, joista yksi on leikattu. Tuommoista kirvelevää kipua on ollut
ajoittain selässä jo ennen leikkausta (05/12) ja esiintyy vieläkin. Myös jalassa, johon tuli hermovaurio esiintyy
yhdessä tietyssä kohdassa kirvelyä.

Toivottavasti syy oireisiin selviää  :hoiva:
M51.1 Prolapsus disci i.v.L4/5 centralis L23.0 Eczema allergicum L40.0 Psorasis S82.6 Status post frctura malleolis lateralis l.dx M23.3 Ruptura menisc. M54.Sacra lumbalgia   Oikoniska M54.1 Radiculopathia extremites indefieror l.dx F.45.4 Pitkäaik. kipuoire M51.3 L4-S1 MODIC 2 R29.8 Hermojärjestelm