Kirjoittaja Aihe: Selkärankareuma  (Luettu 634276 kertaa)

Eliiza

• Hero Member
Vs: Selkärankareuma
« Vastaus #15 : Syyskuu 07, 2006, 10:58:45 »

Tervetuloa Kaihyn minunkin puolestani.

Kaihyn ja Sonnyn kokemukset osuu myös minuun niin hyvin, vaikkei minun taudistani selvyyttä olekaan.
Lihasjäykkyys, tosin lisänä nivelten kivut.
Tästä teidän kirjoittelustanne tuli taas mieleeni fysioterapeuttini toteamus, kun olin aloittanut kortisonin käytön 10 mg:n annoksella. Hän totesi, että lihasten käsittely muuttui aivan erilaiseksi, lihakseni eivät olleet enää "kuin rautaa" eli lihaksia oli helpompi käsitellä. Kortisoniannoksen vähentäminen taas tuntuu aivan selkeänä lihasten "kasaan vetäytymisenä" eli en kykene oikaisemaan itseäni kunnolla, vetäydyn kasaan. Lihakset ja koko kroppa tulee kipeämmäksi.

Mutta vaikea sanoa, että mistä nämä oireeni johtuu. Minulla on myös pitkin selkärankaa muutoksia.
Just tänään aamulla ajattelin, että pitäisi kuvata koko kroppa, edes rtg-kuvata. Mitä mahtaisi löytyäkään, löytyisikö enemmän selitystä kivuilleni.
Oikea ranteeni kuvattiin kipujen takia toukokuussa ja sieltäkin löytyi kulumaa. Niin ja löytyihän samaisesta oikeasta ranteestani ENMG-testissä rannekanavanahtaumaakin. Vasenta ei ole kuvattukaan, kun en sitä niin paljon ole valittanut. Toki oikeakätisenä kuntoutustutkimuksessa oikean käteni ongelmat tulivat enemmän esille.

Onko ongelman aiheuttaja lihaksissa vai nivelissä/nikamissa - se onkin vaikea selvitettävä. Ehkä molemmissa itsekullakin  :-[ - kokonaisuuksiahan ollaan. 

Eliiza

Diagnoosi - M45 Selkärankareuma, HLAB27-posit., spondylartroosi

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #16 : Syyskuu 07, 2006, 11:00:12 »
Hei!

Kaihyn, nyt en ainakana ole saanut muuta hoito kuin kortisonia, fys.terapiaa yritettiin, mutta vain tuon selän vuoksi ja se jouduttiin jättämään kesken kun ei kivut antaneet tehdä mitään. Oireet muuten muistuttavat fibromyalgiaa, eli jäykkyys ja nivelten kivut ja voimattomuus, väsymys jne.
Kortioni auttoi noihin kaikkiin ja olen siinä mielessä ollut tosi ok, selkä vaan ei toimi.

Taitaa olla niin että kun yksi kohta kremppaa niin se siirtyy muihinkin, kuten sinulla polvesta selkään  :o Ollaan me aika kierteessä, mutta periksi ei anneta!
Selkäleikkaus 2000 , 2006 ja 2014
G55.1*M51.9 Nikamavälilevyhäiriöön liittyvä hermojuuren puristustila
M53.3 Polymyalgia rheumatica
J45.8  Asthma bronchiale
Osittainen ylähengitysteiden ahtauma (C-Pap late)

Tuuli

• Hero Member
« Vastaus #17 : Syyskuu 07, 2006, 11:34:23 »
Tervetuloa kaihyn!

Mulla on paljon eri puolilla kroppaa lihasten ja jänteiden kiinnityskohtien tulehduksia. Kuuluu ihan tyypillisenä vaivana selkäreumoihin. Usein jokin selkärangasta lähtevä lihaksen alku tulehtuu ja silloin minulla on juuri kumarteleminen jne vaikeaa. Kipu voi olla niin kovaa, että jalat lähtee alta. Fysioterapeutti on myös sanonut, että selkärangan vieressä kulkevat lihakset myös kipeytyvät meillä helposti, kun koitamme suojella nikamia ja nikamakipujen vuoksi saattaa sitten lihakset vuorostaan kipeytyä. Tiedän aika monta selkäreumaatikkoa, jotka syövät lihastenrentouttajia jatkuvien lihaskipujen vuoksi.

Lastenreumasta en tiedä paljoakaan, mutta olen kuullut, että esim. nivelreuma voi oireilla myös selässä, olematta kuitenkaan selkäreuma. Monimuotoisia nämä sairaudet :(

Salazopyrinin annosmuutokset aiheuttavat mulle pahoinvointia, hakkaavaa päänsärkyä (johon ei voimakkaatkaan kipulääkkeet auta), kaiken kaikkiaan kurjaa oloa. Aina olen saanut nostettua tarvittavaan tasoon, mutta monta kertaa sitä pitää minun yrittää ennen kuin elimistö tottuu. Olen muutenkin aika herkkä lääkkeille. Minäkin kokeilin pärjätä ilman Salazopyriniä talvella, mutta kyllähän ne kivut sieltä vaan takaisin tulivat  :P

Mikäs lääkitys sinulla nyt on? Onko nivelkivut olleet pahana?

Tuuli

kaihyn

• Ex-member
« Vastaus #18 : Syyskuu 07, 2006, 12:52:52 »
Kiitos! ^^

Tosi kinkkistä. Miksei voi olla jokin tietty kohta ja vain se? Mitä teet fysioterapiassa? Lihasjumppaa, venytyksiä? Pystytkö tekemään esim selkälihaksia?

On Heinolan reumasairaalareissuista jäänyt vuosien takaa yksi tyttö mieleen, joka sai kortisonihoitoa selkään. Ilmeisesti sillä oli just tää lastenreuma.

Tosi inhottavaa, jos lääkkeistä tulee noin voimakkaita reaktioita kun niitä on kumminkin syötävä :( Onko sun vatsa kestänyt kumminkin? Mun on ihmeen hyvin.

Nyt kun multa otettiin se Salazopyrin pois jäi jäljelle piikkinä Humira, pillereinä Oxiclorin ja Imurel. Ei moneen vuoteen noin vähää lääkkeitä, mahtuvat ongelmitta dosettiinkin.  :thumbsup: Humira on ollut aika huippu, hyvin toiminut. Ja nyt tosiaan kun lääkitys saatu lopultakin hyvälle mallille on enää aika vähän tulehduksia. Mun reuma on kuitenkin moninivelinen, parhaimmillaan kortisonipiikkiä laitettu aikaisempina vuosina n. 17-20 niveleen. Sittemmin vaivana enää polvi ja lonkat, nyt enää polvi joka sekin alkaa olemaan ok olosuhteisiin nähden :)

Luinko oikein jostain aikasemmasta viestistä, että syöt Trexania? Se oli mulle ihan huippuhyvä lääke, mutta aiheutti rasvamaksan. Onpahan kunnon syy kieltäytyä yltiöpäisestä viinaksen kanssa läträämisestä, mitä jotkut ikäiseni tykkäävät harrastaa ;)

Kauanko sulla on selkäreuma ollut?

Tuuli

• Hero Member
« Vastaus #19 : Syyskuu 07, 2006, 17:18:23 »
Fysioterapiassa minulla yleensä hierotaan lihakset selkärangan vierestä ja tehdään ryhti- ja asentoharjoituksia. Sellaista kevyttä jumppaa. Selkälihaksia (kuten muitakin) teen sitten muulloin, ihan itsekseni, samoin venyttelen. On kyllä katsottu joskus fysioterapeutin kanssa, että mitä kannattaa tehdä.

Vatsa on kestänyt yllättävänkin hyvin. Lääkemuutosten yhteydessä yleensä kyllä popsin kuurina maitohappobakteereja. Kenties ovat vähän auttaneet. Hienoa, että sulle on löytynyt toimiva lääkitys! Humira taitaa olla niitä biologisia lääkkeitä? En syö vielä Trexania, mutta kenties alan sitä popsimaan. Kokeillaan nyt vielä tällä suuremmalla Salazopyrin annoksella, josko auttaisi enemmän. Vähän kyllä kauhistuttaisi ottaa taas uusi lääke kokeiluun, mutta kipujenkin kanssa kyllä helposti uupuu. Olen sairastanut selkäreumaa muutaman vuoden, eli ihan nyybi olen. Ja mulla tämä reuma oireilee ilmeisestikin aika epätyypillisesti sekä suurissa että pienissä nivelissä :P Helpompaa sanoa uudelle lääkärille, että missä kohtaa ei ole ollut kipua, kuin missä on ollut. Vaan näillä eväillä on polskittava  :D

Tuuli

Jykä

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #20 : Syyskuu 07, 2006, 17:33:40 »
Moikka!
mulla aikanaan epäiltiin selkärankareumaa. se tuli siitä, kun kysyttiin milloin särkee? ni sanoin et aina, päivällä ja yöllä. sit papereissa luki et epäillään selkärankareumaa kun valittaa yösärkyä. heippa! -jykä-

karo

• Ex-member
« Vastaus #21 : Syyskuu 07, 2006, 23:40:44 »
Moiksu!

Ja tervetuloa Kaihyn palstalle!! Tuosta reumakivusta sen verran, että, kyllä mulla selkälihaksetkin kipeytyvät helposti. Kuitenkin koita selkälihaksiakin vahvistaa, että sit kestäisi paremmin ne kipeät ajat. Mutta mielestäni olen paikallistanut SI-nivelet hyvin tuolta ihan alaselästä, ja siellä juuri se reumasärky tuntuu. Lihaskipu on sit ylempänä selässä ja muutenkin erilaista kipua. Jos on liikkumisesta kipeytyneet lihakset, niin se on enemmänkin sitte sellasta liikekipua, kuin jäytävää jomotusta. Ja vähän osaan päätellä, et mistä voisi johtuakin.. Jos en ole liikkunut vähään aikaan ja vaan istunut töissä, niin yleensä silloin alkaa helpommin SI-nivelet vaivaamaan. Mutta välillä on itsekin vaikeaa sanoa, et missä kipu on ja mistä johtuu... Muutenkin välillä tosi mysteeri tämä sairaus.. Ja mulla diagnoosi tuli 2004 syksyllä, eli minäkin olen tosi uusi myös vielä tämän sairauden kanssa.

Luinko oikein jostain aikasemmasta viestistä, että syöt Trexania? Se oli mulle ihan huippuhyvä lääke, mutta aiheutti rasvamaksan. Onpahan kunnon syy kieltäytyä yltiöpäisestä viinaksen kanssa läträämisestä, mitä jotkut ikäiseni tykkäävät harrastaa ;)

Nii mikäs toi rasvamaksa on? Vähän säikähdin sitä... Mulla maksa-arvot ollu ihan ok tähän asti, tammikuusta asti olen syönyt Trexania. Ja kuitenkin tuota alkoholiakin tulee käytettyä.. Nyt viimeisimmissä kokeissa oli hiukan toi afos noussut (eiks se mahtanu maksa-arvo olla myös, en ole varma?), vielä kuitenki viiterajan sisällä, mutta jotai liikahtelua kuitenkin. Ton maksan kanssa ilmeisesti sais olla aika varovainen kuitenkin. Jossain maksakokeissa se rasvamaksa varmaan näkyy? Ja mitä seurauksia siitä on? En kyllä mielelläni edes ajattelisi Trexanin lopettamista, olen sen alottamisen jälkeen voinut elää ihan normaalia elämää nyt tota iriittiä lukuunottamatta. Trexan paransi oloa tosi paljon. Se häivytti aamukankeudetkin tosi olemattomiin, enää harvoin on ihan tönkköjä aamuja.

Ja niskat on joskus jäykät, mut en ole ajatellut et johtuis reumasta. Joku lääkäri sanoi, että ei se siellä niskassa voi olla, vaan alaselässä, kun olen niin nuori. Et se ei ole "kiivennyt" vielä niin ylös. Mutta eikai sekään ihan poissuljettua ole, että johtuis reumasta tuo niskajäykkyyskin. Joskus kun on oikein kipeä niska, niin se tuntuu samanlaiselta kivulta kun alaselässäkin. Et kai niilläkin voi olla yhteys.

Syksyn jatkoja kaikille! -karo

salosa

• Full Member
« Vastaus #22 : Syyskuu 08, 2006, 03:39:11 »
Hei Karo ja muutkin!

Tulin nyt lukemaan näitä selkärankareuma juttuja, kun itselläni (25 fibrovuoden jälkeen) epäillään selkäranka reumaa. Mulla epäilys selkärankareumasta oli jo -80 luvun lopulla, mutta kun HLA27 tekijä oli negatiivinen, niin siihen jäi epäilyt. Sitten jossain vaiheessa alettiin puhuun fibrosta. Sitä ennen vika oli tietenkin vain korvien välissä.
Nyt olen ihanalla ja asiansa tuntevalla reumalääkärillä (ennen ollut fibrolääkäri) ja hän sanoi, että semmosta kun fibro ei olekkaan, vaan se on aina alkava reuma.

Luin tota Karon kirjoitusta niistä varpaan kynsistä. Mulla on kans kamalat ja oon parikin kertaa tutkituttanu, ettei ole kynsi sientä.
Tämä reumalääkäri katsoi ihoa ja kynsiä ja sanoi sinulla nievelpsori. Iho on tyypillisen karhea ja parhaiten hän näkee sen varpaan kynsistä. Sitten otettiin erilaisia rontgen kuvia ja asia vahvistui. Nyt otetaan taas erilaisia kuvia ja tutkitaan onko selkärankareuma.  

Pärjäillään    :) :) :) :) :)

kaihyn

• Ex-member
« Vastaus #23 : Syyskuu 08, 2006, 09:03:09 »
Kiitoksia, karo! :)

Niin, on tää varmaan vaan selkälihaskipua. Sitä vaan ihmettelin, kun mulla _ei koskaan_ ole ennen ollut tällasta selkäkipua, että mistä se oikein on peräisin. On ollut jo kuukaudenpäivät.

Trexan toimi siis tosi hyvin, oli lähes kaikki nivelet tosi rauhallisia ja muutenkin meni hyvin, mutta maksa-arvot lähti nousemaan ja sitten otettiin maksabiopsia. Se oli epämiellyttävin juttu ikinä :( Ei niinkään se testi vaihe vaan sen jälkeinen vuorokausi ja siitä seuraavat tutkimukset. Eli nappasivat palan maksasta, jonka lähettivät Heinolan sairaalasta muistaakseni Tampereelle, jonne mentiin kanssa sitten testeihin.

Rasvamaksahan on oikeasti se, mikä tulee juopoille kun ovat tarpeeksi kauan viinan kanssa lätränneet. Eli maksasta tulee sairas ja rasittunut, eikä esim. kestä alkoholia niin hyvin. Joku kolme-neljä vuotta sitten olin Heinolassa nuorten sopeutumisvalmennuskurssilla ja siellä painotettiin kovasti, että jos aikoo mennä tulevana iltana juhlimaan, niin tulee jättää Trexan-annos pois. Ei sovi ollenkaan alkoholin kanssa ja ilman alkoholiakin saattaa itsekseen aiheuttaa sen rasvamaksan.

Nyt mun maksa on alkanut tässä jo parantumaan, mutta tutkimuksissa kaiku ei ole vieläkään aivan normaali, vaikka Trexanista aikapäiviä sitten jo luovuinkin. Mutta toisaalta ei sun kannata pelästyä, ne lääkärit varmasti tietää, miks niiden pitää tarkkaan kattoa niitä maksa-arvoja ja mihin asti antaa niiden nousta. Ja voihan "normaaleilla" pillerittömilläkin ihmisillä olla hyvinkin rasvamaksa, mistä kukaan ei tiedä, eikä toisin sanoen myöskään murehdi. Jos saisin päättää, pysysyin minäkin Trexanissa, sen verran hyvä pilleri, vaikka pahaa oloa aiheuttikin.

Tunnen monta, jotka Trexania popsii ihan tyytyväisenä, tuskin sullekaan mitään tulee :) Eikö lääkäri puhunu mitään Trexanin ja alkoholin yhteisvaikutuksesta? Meidät ainakin reumalääkärit laitto vannottamaan, että kun otan, en ota Trexania.

Mona

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #24 : Syyskuu 11, 2006, 10:45:06 »
Moi!

Uutena jäsenenä selailin kirjoituksia ja heti kiinnitin huomioni tähän keskusteluun Trexanin takia.
Kirjoittelin stroorini tuonne "uudet jäsenet esittelyyn", elikä nyt vaan lyhyesti tämä reumajuttu. Viime talvena tehtiin diagnoosi seropositiivisesta nivelreumasta. Epäilyssä myös selkärankareuma ja nivelpsori. Sain lääkkeeksi Oxiklorinin ja kortisonia tarvittaessa pahempina aikoina.
Nivelkivut alkoivat hellittämään muutaman kuukauden käytön jälkeen, mutta nyt on selkärangan alue tosi paha. Jäykkä, kipeä, jäytävä koko rintarangan ja kaularangan alue. Säteilykipu esim etupuolelle on valtava, yhtenä yönä luulin saaneeni jonkun kohtauksen, kun henki ei kulkenut ja sydän takoi, rinnasta puristi. Olin nukkunut selälläni ja ranka on siitä niin pahasti sisäänpäin painunut, että se ahdistaa ja olla voi vain kyljellään.

Niin, tuo Trexan, viime viikolla olin reumalääkärini vastaanotolla ja hän suositteli juuri noihin edellä mainitsemiini vaivoihin nyt Trexanin aloittamista. Olen suoraan sanoen pelokas alkamaan solusalpaajalääkitystä, vaikka tiedänkin, että annokset on pienemmät kuin syövän hoidossa. Sivuvaikutukset pelottaa, miten käy maksan kanssa jne.
Luin ,että moni teistä oli saanut helpotusta kipuihinsa kuitenkin, vaikka jotkut oli joutuneet lopettamaan sivuvaikutusten takia.
Saiko kukaan apua juuri noihin oireiisiin mitä minulla on?
Tietysti on niin, että kaikki on yksilöllistä ja kokeilla varmaan täytyy, ennenkuin tietää, mikä itselle sopii.

Saan hirveän herkästi sivuvaikutuksia lääkkeistä, enkä voi käyttää esim. Tramalia ja muita vahvoja särkylääkkeitä.
Olen työurani tehnyt lääkkeiden parissa, ja senkin takia kartan kaikkia lääkkeitä viimeiseen asti. Siinä näki ja kuuli kaikenlaista.

Mutta nyt tuntuu, että voimat loppuu tähän jäytämiseen ja jäykkyyteen, jotakin on tehtävä.

Tsemppiä teille kaikille :thumbsup:, samassa veneessä ollaan kaikki.
Mona
M05.8 Arthritis rheumatoides seropositiva
M07.2 L40,5 Arthropathai psoriatica
M35.7 Hypermobilitas.
M51 Rhizopathia cervicalis gravis.

Tuuli

• Hero Member
« Vastaus #25 : Syyskuu 11, 2006, 19:19:47 »
Tervetuloa Mona!

Trexan-asiaan en osaa oikein kommentoida mitään, mutta tuo rintalastan kipu on kyllä harmillisen tuttua. Siinä kipu voi olla todellakin kovaa ja paniikki iskeä, kun ei oikein meinaa saada henkeä vedettyä sisään. Oletko tehnyt hengitysharjoituksia esim. huivin kanssa, jolloin saadaan "väännettyä" liitoskohtia vähän enemmän auki (tai ainakin ehkä liikkuvuutta lisättyä)? Kipeäähän se tekee, mutta jos sisulla ja kipulääkkeen voimin koittaisi. Selkärankareumassa ainakin tuo kipu johtuu siitä, että tulehdus jyllää liitoskohdissa. Ja sitä tulehdusta laskemaan ovat nuo reumalääkkeet, kuten Trexan olemassa. Joten mielestäni sinun kannattaisi ainakin kokeilla sitä. Selkärankareumassa kivuthan vähenevät/loppuvat sitten kun ranka on luutunut, jotain hyvää siis siinäkin... Mutta olen ymmärtänyt, että kunnollisella lääkityksellä tulehdusta voi laskea sen verran, että esim. selkärangan asennon voi pitää suorempana kuin silloin kun kivut ovat kovat (ja tulehdus voimakkaana). Ja tällöin selkäranka voi luutua suorempaan (kun mukana vielä fysioterapiaa jne), mikä on kaikin tavoin aika tärkeää. Tämä oli varmaankin sinulle tuttua juttua.

Jaksamista sinulle!  :)

Mona

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #26 : Syyskuu 11, 2006, 22:15:04 »
Tuuli, kiitos tervetulotoivotuksista!

Tätä vertaistukea kyllä tarvii, että jaksaa rämpiä eteenpäin.
Minulle on ihan outo tuo hengitysharjoitus huivin kanssa. Kerrotko siitä lisää, kuinka tehdään?

Samaahan se reumalääkäri sanoi, että tulehdusta yritetään hillitä Trexanilla. Kyllä olen ajatellut sitä kokeilla, nyt pitää vaan ensin päästä tk-lääkärin juttusille, että saan siellä otatettua labrat ennen aloittamista ja sitten seurannat 2 viikon väein.
Fysioterapiaa en ole reuma-asioissa saanut, pitää sekin ottaa puheeksi tk-lääkärin kanssa. On vaan pieni ristiriita tk:n kanssa, kun heidän mielestään reumadiagnoosini ei ole perusteltu, röntgenkuvissa ja labroissa oli vain vähän viitettä reumaan, mutta pätevä reumalääkärini teki diagnoosin pääasissa tutkimustensa perusteella. Ja sainhan myös myönteisen eläkepäätöksen juuri reumadiagnoosilla. Saapa nähdä, kuinka nyt reagoidaan tk:ssa, kun tästä kerron.

Voimia kaikille kipujen kanssa :hali:
Mona
M05.8 Arthritis rheumatoides seropositiva
M07.2 L40,5 Arthropathai psoriatica
M35.7 Hypermobilitas.
M51 Rhizopathia cervicalis gravis.

karo

• Ex-member
« Vastaus #27 : Syyskuu 11, 2006, 22:16:42 »
Hellou kaikki!!

Salosalle sen verran, että mun isällä on siis psoriartriitti ja hänellä on myös noita kynsimuutoksia. Sitä mullakin tässä on aina välillä epäilty, mutta ihottumaa tms. ei ole ollut. Ja sakroiliitti SI-nivelissä oli symmetrinen, eikä vain toispuoleinen, joka on kuulemma tuolle nivelpsorille tyypillisempää. Eli tässä voi vielä vaikka diagnoosikin vaihtua joskus, mutta nyt sitten selkärankareumadiagnoosilla siis eteenpäin. Toivottavasti sinun tutkimuksissakin selviäisi jotain, epätietoisuudessa on niin inhottava elää. Tsemppiä  :thumbup:

Ja Kaihyn kiitos neuvoistasi. Itseasiassa alkoholin käytöstä ei ole ollut lääkärin kanssa edes puhetta. Aika erikoista, kun kuitenkin olen 24-vuotias ja sen ikäiset kuitenkin alkoholin kanssa myös läträävät... Mutta luin siitä ohjelappusesta, joka oli lääkkeen mukana, ettei alkoholin käyttöä suositella ainakaan samana päivänä. Ja siitä onneksi isänikin ohjeisti hiukan, kun samaa lääkettä popsii hänkin. Mutta mulla on Trexan päivä tiistaisin, niin viikonloppuisin olen sitten turvallisin mielin juonut... En siis joka viikonloppu, mutta satunnaisesti. No mutta sitä varten ne turvakokeet on, että siinä näkyy jos jotain häikkää ilmenee. Miten pitkään sun maksan on kestänyt toipua? Ja palautuuko se ennalleen? Varmaan pitää olla aika varovainen joidenkin lääkeaineiden kanssa..

Tervetuloa palstalle Mona! Aika hurjan kuuloisia oireita sinulla on ollut! Mulla on onneksi toi rintakehä ollut suht rauhallinen, kerran oli pistosta kyljessä ja henkeä ahdisti, mutta se jäi vähän arvoitukseksi, että oliko siellä lihas jumissa vai oliko jotain tulehdusta jossain. Silloin, kun mulle toi Trexan aloitettiin, oli siis tämän vuoden tammikuu, eli en kovin kauaa ole sitä syönyt, niin mulla oli selkä tosi kipeä. Aamukankeutta oli, ja tulehdusarvot oli koholla. Mutta siihen juuri Trexanin olis tarkoituskin auttaa, rauhoittaa tulehdusta, ja helpottaa sitten niitä särkyjä ja jäykkyyttä. Ja mikä tärkeintä, pysäyttää se luudutusprosessi, jota se tekee rangalle. Silloin kun on kipuja niin se etenee ja jäykistää selkää. Mutta minä olen siis saanut avun tuosta Trexanista, eikä tullut oikeen mitää sivuvaikutuksiakaan, nyt on sitten pikkuhiljaa nostettu annostakin. Ja tarkoitus olis toi iriittikin kukistaa tällä lääkkeellä.

Mullakin oli aluksi paljon epäilyjä tämän lääkkeen suhteen, ja pelotti alottaa sitä ja maksaakin pohtisin, että miten sille käy, kun kuulosti niin rankalta lääkkeeltä. Mutta hyvin mennyt tähän asti. Ja isäni on käyttänyt Trexania niin pitkään kuin muistan, oliskohan jotain 8 vuotta tai sinnepäin. Näin pitkän ajan jälkeen, on hiukan ilmennyt "resistenssiä" lääkkeelle, eli teho hiukan heikentynyt, ja sitä on pitänyt nostaa välillä. Myös maksa-arvot on heilahdelleet, niinkuin mullakin, mutta kuitenkin se lääke puree ja elimistö sen on kestänyt. Yleisin sivuvaikutus taitaa olla tuo pahoinvointi, mutta se on niin kovin yksilöllistä kaikki... Mulla ei tunnu enää missään. Toi Tramal ei ole mullekaan sopinut, tuli tosi voimakasta pahoinvointia ja huimausta. Aika myrkkyjä ne taitaa olla. Toi Arcoxia ja Panacod on sellasia lääkkeitä, mitä mun elimistö sietää ja mitkä auttaa. Sekin on niin ihmisestä kiinni, et mikä sopii kellekin. Mutta itse tietty voin suositella trexania. Toivottavasti saisit sitä kokeilla ja se auttaisi, se kun on kuitenkin tosi edukaskin lääke. Mulla on joulukuun kontrollissa biologisista lääkkeistä vakava keskustelu, jos iriitti ei ole rauhoittunut siihen mennessä, ja niiden hinta kauhistuttaa, ja sivuvaikutukset myös...

Toivottavasti tästä nyt oli jotain hyötyä edes, olen tainnut samat asiat höpöttää tänne ennenkin... Oikein hyvää jatkoa sulle! Ja muillekin tämän palstan lukijoille! Jatketaan taistelua!  :thumbsup:

Tuuli

• Hero Member
« Vastaus #28 : Syyskuu 12, 2006, 08:13:31 »
Mona: Voisin laittaa kuvallisia ohjeita, jos laitat minulle vaikkapa yksityisviestinä sähköpostiosoitteesi. Menisi ehkä helpoiten niin. Mutta perusidea, että huivi rintakehän ympärille, päät edessä ristiin ja kädet niissä kiinni. Ja kun hengität syvään, vastustat huivilla hengitystä, ja kun puhallat ulos, voit huivilla rutistaa rintakehää vielä vähän enemmän tyhjemmäksi. Mutta sinun tulisi ehdottomasti päästä fysioterapeutille, mieluusti vielä kuntoutusjaksolle, sillä ne ovat selkärankareumassa todella tärkeitä. Mullakaan ei ole lopullista diagnoosia, mutta kyllä minä lähetteet em. paikkoihin kuitenkin olen saanut. Kannattaa vaikka seuraavalla reumalääkärin käynnillä pyytää häntä kirjoittamaan b-lausunto kuntoutukseen ja nyt ensi alkuun tk:sta lähete fysioterapeutille (sehän ei ole heiltä millään tavalla pois).

Tsemppiä teille muille reumaatikoille! :hali:

Eliiza

• Hero Member
« Vastaus #29 : Syyskuu 12, 2006, 08:42:17 »
Monan kirjoituksia lukiessa tuli taas mieleen yksityislääkärille hakeutuminen, reumatologille. Yksityisvastaanotoilla on täälläpäin pula reumatologeista, niinkuin sairaalallakin on vajausta.
Sairaalan lääkäri on kyllä toisaalta asialla, kun hänen kauttaan olen päässyt kuntoutustutkimukseen sekä nyt tuonne sairaalan omaan kuntoutukseen. Mutta lääkkeitä sieltä kautta ei saa. Ei edes kortisonipistoksia, vaikka vastaanotolla on ollut nivelten kanssa tuskallista. Kortisonitablettejakin lääkärin mielestä pitäisi vähentää, vaikka ne auttaa aivan selkeästi.
Reumaahan mulla ei ole diagnosoitu, 90-luvulla selkärankareumaa epäiltiin. Viime toukokuussa kuntoutustutkimuksessa fysiatri sanoi verikoetulosten pohjalta, että reuma voi puhjeta minulle ihan milloin vain, joten vaikka mitään oireita ei olisi, niin tietyt kokeet on otettava vuosittain, ettei tauti pääsisi yllättäin karkuun. Ehkäpä tuo lausunto panikin sairaalan lääkärin laittamaan kontrollin sairaalallemme vuoden päähän.
"Vaikkei mitään oireita olisikaan", kun päivittäin repii ja kolottaa niveliä, jänteitä sekä lihaksia (tai mitä lie)  :-\ .

Mutta katson nyt ensin sen sairaalan TULES-kuntoutusjakson ja syksyn opiskelut loppuun.
Tuonne sairaalan kuntoutusjuttuun osa tulee fysiatrian ja osa reumatologian puolelta, joten ehkäpä siellä "osataan katsoa myös reuman suuntaan".

Eliiza

P.S. Korjaan - vuosi sitten sairaalan lääkärini määräsi kokeiluun Salazopyriiniä. Kokeilun aikana rintarankani aukeni ja hengittäminen oli helpompaa. Liekö Salasta vai jostain muusta, silloin minulla ei vielä ollut kortisonitabletteja. Sala kuitenkin nosti parin kuukauden kuluttua maksa-arvojani eikä reumalääkäri enää määrännyt mitään reumalääkkeitä tilalle.
Joulukuussa olin toisella reumalääkärillä sairaalalla, hän on sairaalallamme keikkalääkärinä. Hänen mielestään sairastan aivan selkeää nivelpsoria ja määräsi Salan ohelle Oxiklorinia, mutta eipä se enää selkeää ollutkaan, kun palasin "omalle" lääkärilleni.
Olin odottanut, että kokeillaan jotain muuta reumalääkettä, koska koin Salasta olevan apua, mutta ei.
Kaikki tällä hetkellä käytössäni olevat lääkkeet on muualta kuin "omalta" sairaalan reumalääkäriltäni.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 12, 2006, 10:56:43 kirjoittanut Eliiza »
Diagnoosi - M45 Selkärankareuma, HLAB27-posit., spondylartroosi