Kirjoittaja Aihe: Selkärankareuma  (Luettu 634917 kertaa)

kaihyn

• Ex-member
Vs: Selkärankareuma
« Vastaus #30 : Syyskuu 12, 2006, 08:58:50 »
Moi taas karo,

hyvä että sait neuvon lääkkeen ohjeista kuitenkin :) Tuskin tuossa on mitään ongelmaa alkoholin kanssa, kun Trexan-päivä on kerran tiistaina ja juomingit viikonloppuna. No problem!

Olin varmaankin vitosella tai kutosella sillon kun maksa-arvot lähtivät nousuun ja biopsiakin otettiin. Nyt olen siis amiksen kolmosella. En tiedä, paraantuuko kokonaan, mutta nyt on ainakin "vähemmän rasvaisempi" kuin ennen ja arvotkin ihan hyvät. Eli ihan pelkkä painonpudotus vois tehdä ihmeitä kun en kuitenkaan siitä kevyimmästä päästä ole.  :-[ En silti uskalla lähteä edelleenkään vetämään kauheita kännejä ennen kuin tiedän, että maksa oikeasti on kunnossa. Se vaatisi ilmeisesti sen biopsian uusimista ja siihen en nyt ainakaan lähden. Olen mieluummin ilman alkoholia sitten kun vähäisiä määriä (pullo, pari) voin kumminkin juoda.

Alotettiin tuota Salazopyriniä tän kumman selkäkipuilun takia uudestaan viime viikon alussa ja on huomattavasti parantunut! Tänään menossa jumpparille, mihin olisi pitänyt mennä uudestaan jo aikoja sitten tuon polven takia.

Tsemiä vaan teille ja lämpimiä alkusyksyn päiviä!

Mona

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #31 : Syyskuu 12, 2006, 12:23:03 »
Kiitos teille, ihanat ihmiset, neuvoista ja kommenteista. Juuri niitä minä nyt kaipaankin ja paljon :hoiva:

Huomenna menen tk-lääkärille, pitää olla lujana fysioterapian suhteen. Viimeksi keväällä hän laittoi minut kuntosaliryhmään, jossa tehtiin ohjelma ja sitä sitten pakersin siellä tk:n kuntosalilla seurauksella, että tulin vielä kipeämmäksi.
Minä olin laitoskuntoutuksessa vuosi sitten kesällä, mutta silloin ei ollut vielä epäilystäkään reumadiagnoosista ja hoidettiin vaan pääasiassa alaselän ongelmia. Harmi sinänsä, että se meni hukkaan, laitos missä olin, oli juuri reumaatiikojen kuntoutuslaitos.
Nyt juuri reumalääkärin kanssa juttelin ja ongelmahan on nyt se, että olen sairaseläkkeellä (joita ei kannata kuntouttaa), enkä kuitenkaan niin pahasti sairas, että kuuluisin säännöllisesti kuntoutettavien piiriin. Elikä seuraava laitoskuntoutusjakso on kuulemma odotettavissa 3-4 vuoden kuluttua.

Tuuli, käytkö fysioterapiassa yksityisellä vai terveyskeskuksessa? Kiinnitin vaan huomioni, että sinulla hierotaan lihakset rangan vierestä. Juuri tuota minäkin tarvitsisin säännöllisesti. Meidän terveyskeskuksen fysioterapiassa ei hierota, annetaan vaan sähkö- ym. hoitoja ja ohjataan jumppaliikkeitä.
Se on sitä nykymeininkiä, ei oteta huomioon, että joku voisi todella tarvita hierontaakin muun ohjauksen lisäksi.
Yksityiselle pitäisi mennä, mutta se on julman kallista lähetteelläkin näin eläkeläisen tuloille.
Ilman muuta tarvitsisin nyt hyvät ja oikeat ohjeet tähän uuteen tilanteeseen.

Tsemppiä kaikille ja nautitaan lämpöisistä syyspäivistä!

M05.8 Arthritis rheumatoides seropositiva
M07.2 L40,5 Arthropathai psoriatica
M35.7 Hypermobilitas.
M51 Rhizopathia cervicalis gravis.

Tuuli

• Hero Member
« Vastaus #32 : Syyskuu 12, 2006, 19:19:08 »
Mona, käyn yksityisellä. Kallista, joten aika harvinaista herkkua se minullakin on.  :(

Eliiza

• Hero Member
« Vastaus #33 : Lokakuu 03, 2006, 17:26:59 »

Kiinnitin vaan huomioni, että sinulla hierotaan lihakset rangan vierestä.

Aamulla jo vilasin tätä viestiketjua, kun vointi on taas ollut sellainen, että reuma-vaihtoehto mietityttää.
Tänään mulla oli fysioterapia. Mulla myös tuo selkärangan vierustan läpikäynti kuuluu fysioterapia-toimiin.
Muutamien viimepäivien ajan rintaranka ja -lasta on ollut kipeä, kipu lisääntyy iltaa kohti. Aamuisin yleensä on tuntunut enemmänkin leveähkö vanne kylkiluiden ympärillä.
Tänään aamulla oli vielä lisäksi oikea ranne sekä sormien isommat nivelet kipeinä. Varsinkin keskisormi oli kovin tönkkö. Fysioterapeutille sanoinkin, että sellainen "keskari pystyssä päivä"  8) .

Kuinka teillä selkärankareumaatikoilla - onko edellä kuvaamani kiputila sikäli tuttu, että kipu lisääntyisi iltaa kohti?

... Oletko tehnyt hengitysharjoituksia esim. huivin kanssa, jolloin saadaan "väännettyä" liitoskohtia vähän enemmän auki (tai ainakin ehkä liikkuvuutta lisättyä)? ...
Lainaus
...Mutta perusidea, että huivi rintakehän ympärille, päät edessä ristiin ja kädet niissä kiinni. Ja kun hengität syvään, vastustat huivilla hengitystä, ja kun puhallat ulos, voit huivilla rutistaa rintakehää vielä vähän enemmän tyhjemmäksi...

Nyt taitai olla mulle käyttöä tälle harjoitukselle. Pitääpä ruveta kokeilemaan osaanko tuota.

Kirjoittelin tuonne TULES-kuntoutusketjuunkin, että arveluttaa kuntoutukseen meno, koska vointini on kipeä. Mutta se TULES on reumakuntoutuksen nimellä, joten kaipa osaavat suhtautua tällaiseenkin tapaukseen kuin minä, vaikkei diagnoosia olekaan.

Eliiza

Diagnoosi - M45 Selkärankareuma, HLAB27-posit., spondylartroosi

Tuuli

• Hero Member
« Vastaus #34 : Lokakuu 03, 2006, 21:17:14 »
Kuinka teillä selkärankareumaatikoilla - onko edellä kuvaamani kiputila sikäli tuttu, että kipu lisääntyisi iltaa kohti?

Minulla rintaranka kyllä usein alkaa kipuilemaan päivän mittaan. Lastassa kipuili enemmän aamuisin. (vastasin nyt tähän vaikken varmasti sr-reumaatikko olekaan, itse asiassa koko ajan puhutaan enemmän nivelpsorista kohdallani)

Kirjoittelin tuonne TULES-kuntoutusketjuunkin, että arveluttaa kuntoutukseen meno, koska vointini on kipeä. Mutta se TULES on reumakuntoutuksen nimellä, joten kaipa osaavat suhtautua tällaiseenkin tapaukseen kuin minä, vaikkei diagnoosia olekaan.
Sen mitä olen kuntoutuksessa ollut, niin ovat tottuneet siihen, että monenlaisessa kunnossa olevaa kuntoutujaa on. Osa voi aika hyvin, osa on aika huonossa kunnossa (mutta pärjäävät vielä ilman sairaalahoitoa). Hehän, kuntouttajat, ovat siellä meitä varten, että meidät saadaan parempaan kuntoon ja heillä on tietotaito auttaa siinä prosessissa mahdollisimman paljon :) Lääkärin alkutarkastuksessa kannattaa jo jutella siitä, että epäilyttää vähän oma vointi ja missä tilanteissa voi ottaa yhteyttä suoraan lääkäriin jne. Tsemmpiä!

Mona

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #35 : Lokakuu 04, 2006, 15:30:39 »
Minulla loppui Trexanin syönti lyhyeen.  Kaksi annosta viikon välein ehdin ottamaan ja viime sunnuntaina alkoi ylävatsakipu, etova olo ja loppujen lopuksi kaikki tulikin ylös, kuumekin nousi hetkellisesti. Luulin ensin olevan jotakin mahatautia, mutta sama ylämahan turvotus, paha olo jatkui kolme päivää. En saanut ruokaakaan alas, tuli tietty jo aika hutera olokin.
Onneksi sain tänä aamuna reumalääkärini kiinni ja hän suositti Trexanin lopettamista. On ilmeisesti suoliston tilanne sellanen, ettei enää kestänyt Trexania. Sillonkin kun aloitin Oxiklorinin, sekin otti mahaan jonkin verran ja aloiteltiin tosi hitaasti nostaen annosta pikkuhiljaa.
Nyt Somacia vatsansuojalääkkeeksi alkuun isolla annoksella ja kortisoni taas käyttöön.
Myöhemmin voidaan vastaanotolla miettiä Trexanin käyttöä injektiona, josko se sitten sopisi.

Nyt en osaa edes harmitella sitä, etten saanut apua kipuihini, kun joudun lääkkeen lopettamaan. Tällä hetkellä päällimmäisenä se, että pääsen tästä kamalasta etovasta olosta eroon ja pystyn taas syömään jotakin.

Eliiza, mulla on juuri tuo vanne myös kylkiluiden ympärillä, kamala kiristävä vanne, jota ei pois saa.
Minun rintarankakivulleni on pahasta pitkään paikallaan oleminen, istuminen paikallaan pitkään ja samoin myös makaaminen pitkään. Esim. tämä viime päivien makuusessio pahoinvoinnin takia on ollut aivan hirveää, ranka on ihan tukossa, sitä oikein kirvelee ja raastaa.
Tuntuu, että parasta olisi, kun ranka saisi olla pienessä liikkeessä paljon. Väsyy se tietysti päivänkin aikana, mutta se on erilaista kipua, ei niin lamaannuttavaa.

Mutta päivä kerrallaan, ehkä jokin apu vielä löytyy :thumbsup:
Myös sinulle Eliiza, joka niin kauan olet saanut diagnoosia jo odottaa.
Mona

M05.8 Arthritis rheumatoides seropositiva
M07.2 L40,5 Arthropathai psoriatica
M35.7 Hypermobilitas.
M51 Rhizopathia cervicalis gravis.

salosa

• Full Member
« Vastaus #36 : Lokakuu 04, 2006, 18:59:08 »
Hei Mona!

Luin, että yrittelit aloittaa Trexania, mutta et onnistunu. Varmaan lääkäri sullel neuvoikin, mutta kerron nyt omat kokemukseni.
Otin aluksi Trexanin aamulla ja Acid. fol tabletin 6-8 tunnin kuluttua. Nyt mulla lisättiin Trexan 2 tab. ja käskettiin ottaa illalla ja n. 12 päästä aamulla
pahoinvointilääke. Nyt mulla ei ole  yhtään pahoinvointia, vaikka määrää lisättiin.

karo

• Ex-member
« Vastaus #37 : Lokakuu 07, 2006, 17:23:55 »
Moikkelis!!

Hei Eliiza. Mulle ei tuo rintarangan särky ole niin kovin tuttua, minulla selkärankareuma oireilee enimmäkseen tuolla SI-nivelissä. Kyljessä mulla on välillä joku pistos, mutta siellä on ilmeisesti vaan joku lihas jumissa... Mutta tuo mainitsemasi kipu, joka yltyy iltaa kohden on tuttua. Varsinkin jos työpäivän päätteeksi vielä joudun istumaan jossain palaverissa, eli melkein koko päivän vietän takalistollani istuen, niin SI-nivelet kipuilevat iltaisin. Kipu kovenee iltaa kohden. Ja joskus kyllä ihan ilman selkeää syytäkään. Tyypillisestihän selkärankareuma herättelee aamuyöstä, mutta kuka nyt olisi "tyypillinen" potilas. Mulla ei tuo aamuöinen särky ole se pahin vaiva ollenkaan. Niin ja kyllähän tuo sinun kuvailemasi rintarangan särky kuulostaisi ihan selkärankareumaan liittyvältä. Voi kun osaisin neuvoa paremmin... Toivottavasti syy selviäisi, tai ainakin oireesi lievittysivät. Voimia sinulle!

Kun kerran aloitin tänne kirjottelemaan, niin mainittakoon tähän samaan syssyyn, että kävin torstaina silmälääkärissä ja lääkäri totesi, ettei silmissä ollut yhtään "pahoja" soluja, eli mun iriittini on vihdoin parantunut!  :) Tämänkertainen iriitti alkoi maaliskuussa ja vaikkei olekaan sinänsä pitkä aika, niin mulla meinas jo toivo loppua ja hermot meni senkin vaivan kanssa... Luulin ensin, että kuulin väärin mitä lääkäri sanoi, mutta niin se vaan on, että silmät olivat vaan kortisonista jotenkin vähän kuivahtaneet, ja siitä sitten ehkä aiheutui hieman iriitin oireita muistuttavia tuntemuksia. Reumalääkäri kun jo väläytteli biologisten lääkkeiden aloitusta jos iriitti ei laannu ja se kuulosti niin pelottavalta. Mutta tässähän kävikin hyvin. Toivottavasti nyt vaan pysyy poissa. Lekuri sanoi, että tietenkin täytyy olla tarkkana, kun se voi tulla taas vaikka viikon päästä jo takaisin, mutta tieto siitä, että edes yhden päivän ajan silmät on kunnossa ja terveet niin on mahtavaa!  :D

Niin ja Monalle vielä tosta Trexanista... Vaikka ilmeisesti lopetit jo koko lääkkeen, eikä sitä tietenkään kannata väkisin ottaa, jos haittoja on enemmän kuin hyötyä.. Mulla kun nostettiin Trexan 4tbl:sta 6:teen, niin lääkäri neuvoi, että otan 3tbl. aamulla ja 3tbl. illalla 12 tunnin päästä ensimmäisestä annoksesta ja sit foolihappo 12 tunnin päästä taas seuraavana aamuna. Se tuntui toimivan hyvin. Nyt kuitenkin siirryin ottamaan koko Trexan annoksen kerralla, ihan vaan selvyyden vuoksi. Vatsa meni alkuun aina sekaisin sillä päivällä, mutta tuntuu sekin jo tasoittuneen.

Oikein mukavaa syksyä kaikille!  :vrolijk_26:

Tuuli

• Hero Member
« Vastaus #38 : Lokakuu 07, 2006, 20:17:39 »
Onnittelut Karo iriitin selätyksestä! :vrolijk_26: Hieno juttu ja hyvä ettei vahvempiin lääkkeisiinkään tarvinnut siirtyä. On varmasti aika voittajaolo  :)

Mun reuma on nyt ollut varsin rauhallisena, toki niitä tuskaisiakin päiviä on vielä, mutta aika harvoin. Mutta veriarvot ovat aikasta sekaisin, sen verran, ettei reuma tai lääkkeet selitä niitä kuin osaksi. Ja olokin alkaa nyt olla aika heikko. Tää on niin tätä. Kun kivut ovat kohtalaiset, tulee tilalle sitten jotain muuta. Vaan sinnillähän tässä porskutellaan, ihan piruuttaankin ;)

Jaksuja kaikille!

Tiibet

• Sr. Member
  • Myönteinen ajattelu, rakkaus ja nauru auttavat ♡
« Vastaus #39 : Tammikuu 28, 2007, 19:43:21 »
Kirjoitan tähän kun päätin  ::) justiinsa, että selkärankareumahan minullakin on.

Oireet olivat niin osuvat, kun lueskelin kirjoituksianne. Pohjalla se tieto, että kivutta pystyin jättämään Lyrican ja Cymbaltan käytön kokonaan. Mutta jos tulehduskipulääke jää ottamatta, niin jösses niitä paria seuraavaa päivää, ennenkuin saa taas olonsa helpottumaan. Sellaista on käynyt joskus ennenkin ja nyt on just sellainen viikonloppu, ettei paljon muuta ko sovannurkassa lojumista, kun olin perjantaina muka niin hyvässä kunnossa, että kaikkihan tässä voi lopettaa. Muistan nyt, että ite olin tahtonutkin Celebran käyttööni kun Lyrica ei riittänyt ja vasta sen jälkeen aloin voimaan paremmin. Sitäpaitsi siihen fibroonhan ei tulehduskipulääkkeen pitäisi edes auttaa.

Tänään ilmeni uusia oireitakin heti aamusta. Mm. myös kantapää on puutunut sen lisäksi että siellä on nuo kipeät halkeamat, joita olen yrittänyt rasvailla nyt Wigabralla, kankut, niska ja olkpäät on kipeet taas vaihteeksi. Semmosta.

Tohtori.fi sivustolla oli kuunneltavissa radiohaastattelu selkärankareumasta:
http://www.tohtori.fi/files/selkarankareuma.mp3
Fibromyalgia ja välilevyn pullistuma 2001, vähän nivelrikkoa, TOS 2006, EDS tai HMS 2008, refluksitauti ja ruokatorvitulehdus, pallea- ja napatyräleikkaukset 2015, uniapnea 2019

Eliiza

• Hero Member
« Vastaus #40 : Tammikuu 28, 2007, 19:54:06 »
Tiibet - oletko käynyt reumalääkärillä?
Onko fibrosi määritellyt reumalääkäri vai jonkin muun alan lääkäri?
Moninaisia nivelkipuja sulla ilmeisesti on, joten ei muuta kuin selvittämään asiaa.

Eliiza

mariamilla

• Jr. Member
  • **
  • Selkäpotilas v:sta 1967
« Vastaus #41 : Tammikuu 28, 2007, 19:56:46 »
Mää on kans huamannu,ettei fibroon auta mikään,ainakaan ne lääkkeet mitä mulla on. Voi pijjaat, ku ilmat vaihtuu,nii se on sellasta oloa ku jyrän alle jääneellä matosella.

Mulla on Ketorin 100mg ja ihan yks sama syönkö vai en, mut joskus ku jää ottamatta nii polve särkee enemmän, eli on se kuiteski niihin tarpeen.

Olihan tää elämä yks totista jos ei mihinkää koskis, osaisko sitä enää elääkään,ku jo 40 vuotta olen kitunu näitten vaivojen kanssa :rohonauru:

Kipu ainainen ystäväni ja viholliseni :(

Tiibet

• Sr. Member
  • Myönteinen ajattelu, rakkaus ja nauru auttavat ♡
« Vastaus #42 : Tammikuu 29, 2007, 06:39:17 »
Tiibet - oletko käynyt reumalääkärillä?
Onko fibrosi määritellyt reumalääkäri vai jonkin muun alan lääkäri?

Ei, en ole reumalääkärillä käynyt. Fibron alkuarvelut heitti kehiin työterveyslekuri kun nuo kaikki "kiinnityskohdat" olivat kovasti aristavat. Sitten selkäkipuja tutkittaessa pääsin fysiatrille ja hän lausui: mm jotain, ettei aivan täytä -olikohan se ehtoja tai määritelmiä - mutta hyötyisi fibrokuntoutuksesta. Kädet kuvattiin poissulkumielessä, kun kaikki nivelet olivat suurentuneet. Tk:ssa sitten ovat olleet sitä mieltä, että kyllä tuo fysiatrin lausuma tarkoittaa kuitenkin sitä, että fibroahan tämä on, sillä niitä kipupisteitä oli kuitenkin riittävästi.
Fibromyalgia ja välilevyn pullistuma 2001, vähän nivelrikkoa, TOS 2006, EDS tai HMS 2008, refluksitauti ja ruokatorvitulehdus, pallea- ja napatyräleikkaukset 2015, uniapnea 2019

Anni

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #43 : Helmikuu 21, 2007, 14:49:32 »
Tyhmä kysymys. Mahdatteko tietää, voiko silti olla selkärankareuma, vaikkei MRI:ssa rangassa näkynyt tulehduksellisia muutoksia? SI-niveliä ei kuvattu. Kävin yksityisellä lääkärillä, joka antoi lähetteen SI-nivelten rtg-kuvaukseen selkärankareuman poissulkemiseksi tai toteamiseksi. Hän veikkasi sitä yhtenä vaihtoehtona. En mennyt kuville, koska katson nyt ensin, mitä julkisella puolella sanotaan, pääsisinkö sitä kautta. Mutta jos sitä kautta ei selviä eikä selvitetä, jatkan yksityisellä. Minulla on yöllä kivut ihan kamalat ja aamujäykkyys on melko totaalista selässä. Takapuolen pyyhkiminen on ollut jo vuosia aamun ensimmäinen uroteko :vihellys:
Minulla on rintarangassa kovin kipu, juuri tuota vannemaista kipua rintalastan puolelle, joka on tehnyt jatkuvaa pientä pahoinvointia ja sitä kautta ruokahaluttomuutta ja sitä kautta painon laskua. Minulla on välilevytyriä pitkin selkää mutta lääkärien mielestä löydökset eivät selitä kaikkia oireitani.
Muissa nivelissä ei ole ollut tulehduksia, mitä nyt epämääräisiä kipujaksoja, jotka ovat menneet itsekseen ohi.
Joku perusreumakoe tehtiin, se oli ok.
Parempi yksi ruuvi löysällä kuin kymmenen liian kireällä

Eliiza

• Hero Member
« Vastaus #44 : Helmikuu 21, 2007, 17:40:45 »
Hei Anni  :vrolijk_26: .

Mahdatteko tietää, voiko silti olla selkärankareuma, vaikkei MRI:ssa rangassa näkynyt tulehduksellisia muutoksia?

Tuolta linkistä löytyy enemmänkin tekstiä selkärankareumasta kuin mitä tuohon alle lainasin.
http://www.reumanhoito.info/portal/map/site/menuitem.fd2afd19bad63f5f61ead010b2502635/vgnextoid/dff8b233181f0010VgnVCM1000002b056253RCRD?locale=fi_FI
Lainaus
Miten selkärankareuma todetaan?
Alkuvaiheessaan tautia ei useinkaan ole helppoa tunnistaa  -monissa maissa diagnoosiin päästään vasta 10 vuoden kuluttua ensimmäisistä oireista. Keskimääräinen viive ensioireista diagnoosiin on miehillä 7-8 vuotta ja naisilla jopa yli kymmenen vuotta.

Tauti saadaan varmistettua selkärangan röntgenkuvilla, joissa näkyy sakroiliitti (risti-suoliluunivelen tulehdus) sekä tulehduksen aiheuttamia luusiltoja selkänikamien välillä. Tehokkain radiologinen menetelmä varhaisten tulehdusmuutosten havaitsemiseeen on magneettikuvaus, MRI. Sen käyttöä rajoittaa vielä sen saatavuus sekä korkeahko hinta.

Laboratoriotutkimuksilla voidaan edesauttaa diagnoosiin pääsemistä. Koholla olevat lasko ( eli ”senkka" on verestä tehtävä laboratoriotutkimus, jossa mitataan veren solujen laskeutumisnopeutta), sekä CRP (seerumista tutkittu C-reaktiivinen proteiini)  ja matala hemoglobiini ovat merkkinä tulehduksesta. Reumatekijää ei ole veressä.

Omakohtaisena kokemuksena voin sanoa, että rtg-kuvissa oli epäily SI-nivelten tulehduksesta eli sakroiliitista = risti-suoliluunivelen tulehdus. Tuon perusteella pääsin SI-nivelen magneettiin ja löytyihän sieltä paljon selkärankareumaan kuuluvia muutoksia. Tulehdus on jyllännyt mitä todennäköisimmin useamman vuoden SI-nivelissä. Viime tammikuussa tuli diagnoosiksi selkärankareuma.
Reilut kolme vuotta sitten otettiin myös SI-nivten MRI-kuvat, koska jo silloin oli epäilystä tulehduksista. Silloin ei ollut "riittävästi muutoksia" ja diagnoosia ei tullut. Selkärankareumaepäily oli 90-luvun puolivälissäkin.
Selkärangassani on paljon muutoksia, muttei niistä ole puhuttu, että ne olisivat selkärankareumamuutoksia. SI-niveltä on seurattu reumaa ajatellen. Voihan olla, että lannerankani sekä rintarankani muutokset menee nyt selkärankareuman piikkiin, kun SI-nivelten tulehdusten ja muutosten kautta on päästy diagnoosiin.

Eliiza