Kirjoittaja Aihe: Panacod/parasetamoli, kodeiinifosfaattihemihydraatti  (Luettu 111842 kertaa)

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
Vs: Panacod
« Vastaus #90 : Heinäkuu 20, 2015, 22:09:00 »
Pepe: kysy lääkäriltäsi. Täällä on maallikoita, jotka voivat kyllä jakaa omia kokemuksiaan lääkkeistä ja tietävät, mitkä lääkkeet toimivat itsellä. Kuitenkin lääkärillä on ammattitaito arvioida kokonaistilannetta ja sitä kautta kasata sinulle sopiva ja toimiva kipulääkitys. Nettipalstalta et tule saamaan mitään suositusta tai vinkkiä, joka perustuisi johonkin muuhun kuin potilaiden omiin kokemuksiin - tai jos saat, niin luotettavuudesta ei ole mitään takeita.

Otetaan kuviteltu lääke X. Todennäköisesti löydät tältä foorumilta ihmisiä, joille lääke X on sopinut ja tehonnyt hyvin, ihmisiä, joille lääke ei ole auttanut lainkaan ja/tai sen haittavaikutukset ovat olleet sietämättömiä ja estäneet lääkkeen käytön, ja ihmisiä, jotka sijoittuvat näiden ryhmien väliin. Kaikkien kokemukset ovat aivan yhtä oikeita tai vääriä. Tämä siis vaikka kivun syy olisi kaikilla sama.
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.

Kaustinen

• Administrator
  • Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten!
« Vastaus #91 : Heinäkuu 20, 2015, 22:33:37 »
Nyt tarvitsisit lääkärin, joka ymmärtää kipusi määrän ja siten tarpeesi kunnon lääkitykseen!

Nimenomaan.. juuri näin! Lääkäri tietää, mitä tarvitset, kunhan ilmaiset kipusi määrän  :thumbsup:

..ja loput komppaan Mintsiltä  :thumbsup:

Voimia, pepe  :hoiva:
"Älä sinä tyttö koskaan katkeroidu, sillä sitten ei enää mikään auta!"
- mummu -

Psoriasiartropatia/moninkertainen sekundäärinen nivelrikko
HMS/EDS
Määrittämätön nikamasairaus
Kiertäjäkalvosinoireyhtymä
Kilpirauhasen vajaatoiminta
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä
Essentiaalinen verenpainetauti

pepe

• Newbie
  • *
« Vastaus #92 : Heinäkuu 21, 2015, 19:23:11 »
Kiitokset vastauksista. Tänään uusi lääkäri määräsi Lyrica 25 mg aloitus 1 tabletti kerran pv, nostaen vähitellen, viikon päästä 2 aamulla, 2 illalla. Saa nähdä riittääkö teho, tokkopa.

MaKo

• Global Moderator
« Vastaus #93 : Heinäkuu 21, 2015, 22:59:10 »
Toivottavasti Lyricasta on apua Pepelle  :thumbsup:
Mä koin sen hyväksi lääkkeeksi mun hermokipuihin.
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #94 : Heinäkuu 22, 2015, 01:48:56 »
Anna Lyricalle mahdollisuus ja nosta annosta, jos vain sivuvaikutukset eivät käy liian rankoiksi. Muista, että Lyrica on vain yksi mahdollinen lääke. Jos se ei toimi, on seuraavan kokeilun vuoro. Oikean lääkkeen/lääkkeiden löytäminen voi viedä aikaa, mutta onnistuminen palkitaan parempana arkena!  :hoiva:
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

pepe

• Newbie
  • *
« Vastaus #95 : Heinäkuu 25, 2015, 08:51:30 »
Vaihto Lyricaan auttoi.  Annoksen olen nostanut, 75mg aamuin, illoin. Tosin päivällä, kun  kipu palaa, olen ottanut Panacodin, joita kuten Panadolia on runsaasti hankittuna.  Olisikohan parempi ottaa päivälläkin Lyricaa. Pahoja sivuvaikutuksia ei ole ollut.
Pari yötä olen nukkunut hyvin, ilman särkyyn heräämistä.

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #96 : Heinäkuu 25, 2015, 11:28:57 »
Aina kannattaa kokeilla!  :thumbsup: Paras kokonaisvaikutus Lyricasta ja muista vastaavista lääkkeistä saadaan, kun veressä on tasainen määrä vaikuttavaa ainetta koko ajan. Minun mielestäni parempi vaihtoehto on pärjätä yhdellä lääkkeellä, mutta mielipiteitä on monia. Toinen, mitä voit kokeilla on ottaa koko ajan Lyrican rinnalla Panadolia. Lääkitys kannattaa rakentaa niin, ettet tarvitsisi ottaa lisälääkettä kivun kasvaessa vaan estää se etukäteen. Onnea kokeilulle ja hienoa, että olet saanut avun Lyricasta!  :)
Polven artrofibroosi

Mintsi

• Administrator
« Vastaus #97 : Heinäkuu 25, 2015, 15:41:51 »
Pitäisköhän tämän keskustelun vähitellen siirtyä jonnekin muualle? Ei enää kyllä juurikaan kosketa Panacodia. Ennemmin on minusta Lyrica-ketjun asiaa...

Lainaus käyttäjältä: pepe
Tosin päivällä, kun  kipu palaa, olen ottanut Panacodin, joita kuten Panadolia on runsaasti hankittuna. Olisikohan parempi ottaa päivälläkin Lyricaa.

Tämä on jälleen kysymys, johon kannattaa ennemmin pyytää näkemys siltä hoitavalta lääkäriltä. Vertaistukifoorumilta saadun ohjeen noudattaminen on minusta enemmän kuin kyseenalaista. Lisäksi tuo lisälääkityksen tarve ja sopiva lisälääke ovat hyvin paljon kiinni kivun syistä ja tyypistä. Lähtökohtaisesti peruslääkityksen (oli se sitten kipulääkitys tai lääkitys kipua aiheuttavaan sairauteen) pitäisi olla sillä tasolla, ettei säännöllisesti tarvitse ottaa lisäkipulääkettä. Mikä se taso sitten on ja mikä on "säännöllisesti", riippuu todella paljon potilaasta ja potilaan tilanteesta.

Esimerkiksi minulle ei ole mitään järkeä rakentaa sellaista peruskipulääkitystä, joka tarkoittaisi sitä, että ottaisin lisäkipulääkettä oikeasti satunnaisesti. Minun tilanteessani (reuma, jonka oireet aaltoilevat oireettomuudesta, pahoihin rajoitteisin) lääkityksen pitää mukautua kiputilanteeseen ja kotona pitää olla "riittävä reservi" kipulääkettä huonoihin hetkiin. Toisaalta pitää olla lupa myös ajaa kipulääkitys alas, kun sitä ei tarvitse. Jollain toisella taas kivun taso on paljon vakaampi ja ennustettavampi, jolloin on myös helpompi rakentaa kipulääkitys, joka pitää oireet poissa tai siedettävinä esimerkiksi 25 päivää kuukaudessa ja vaatii lisälääkkeen ottoa vain viitenä päivänä.

Nämä ovat asioita, jotka on parempi ratkoa lääkärin kanssa kuin yrittää löytää näin heterogeenisestä foorumijoukosta sitä "ainoaa oikeaa tapaa". Sitä ei ole.
F33.20 Vaikea masennus

lättäjalka

• Jr. Member
  • **
  • Se mikä ei tapa, sattuu.
« Vastaus #98 : Heinäkuu 25, 2015, 18:42:22 »
Näin kun panacodista on kyse niin tulipa mieleen kysyä tämmöistä; Onko jollekulle panacod aiheuttanut sellaista sivaria, ettei saa rakkoa tyhjäksi? Osastolla ollessani mulle annettiin leikkauskipuun Oxynormia joka aiheutti tämmösen rakkovaivan, mutta hävisi kun lääkkeen vaikutus loppui. Tarkkaan kuitenkin kyselivät että onko tämmösiä vaivoja ollut ennenkin, ja olihan mulla silloin kun selkä oli oikein pahana ja söin hermokipuun panacodia. Kuitenkin rakkovaivat pistettiin selän piikkiin, tilanne nimittäin helpotti kun selän tilanne parani (ja panacodin syönti väheni....)

Joten, onko muille tullut tällaista rakkovaivaa panacodista? Omasta mielestä kuulostaisi loogiselta, kun nuo opiaatit/morfiinijohdokset aina välillä tuppaa aiheuttamaan vaikka minkälaisia sivuvaikutuksia  ~:/
Vinksallaan millon mistäkin.

Mintsi

• Administrator
« Vastaus #99 : Heinäkuu 25, 2015, 19:49:19 »
Lättäjalka, kyllähän tuo sillä panacodin sivuvaikutuksissa mainitaan. Taitaa olla kaikkien antikolienergisiä haittoja aiheuttavien lääkkeiden mahdollisia sivuvaikutuksia.
F33.20 Vaikea masennus

lättäjalka

• Jr. Member
  • **
  • Se mikä ei tapa, sattuu.
« Vastaus #100 : Heinäkuu 25, 2015, 21:38:10 »
Ei voi olla totta, näinkö hyvin oon näemmä lukenut pakkausselosteen ja haittavaikutukset......... :doh: onneksi joka päivä oppii jotain uutta.
Vinksallaan millon mistäkin.

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #101 : Heinäkuu 25, 2015, 23:50:05 »
Olen samaa mieltä, että lääkitysasiat kuuluvat lääkärille. Vastaukseni oli osoitettu kysyjälle, jonka taustoista tiedän enemmän kuin tässä ketjussa näkyy. Tiedän, mihin hän tarvitsee lääkitystä ja raamit, jotka lääkäri on antanut hänelle lääkkeiden kokeiluun. Valitettavasti monen lääkärin tietotaito ei riitä selittämään yksityiskohtaisesti, kuinka lääkkeitä voi ja kannattaa ottaa tai yhdistellä. Liian moni saa käteensä vain reseptit ja väljät annosmäärät, joiden sisällä saa sitten itse tehdä kokeiluja.
Polven artrofibroosi

Otso

• Newbie
  • *
« Vastaus #102 : Elokuu 06, 2015, 20:17:09 »
Tervehdys,

Lääkeongelmia täälläkin pohdiskellaan, lähinnä vaihtoa ja mitä lääkettä seuraavaksi. Kuten on jo tullut ilmikin, tiedän että se lääke mikä tuo yhdelle avun voi toiselle olla suuremman ongelman tuoja.
Itsellä on kohtuullisen paha hermovaurio vasemmassa kädessä ja syön siihen Lyrica + Panacod yhdistelmää. Välillä aina tulee raivopääkiukkufiilis ja päätän heittää kaikilla lääkkeillä vesilintua, koska en yleisesti ottaen haluaisi syödä lääkkeitä, mutta ei passaa. Olen yrittänyt ja oikeastaan jo hyväksynytkin, että joudun lääkkeitä syömään, jos en nyt loppuelämääni, niin ainakin jonkun kuukauden/vuoden vielä.

Syön Lyricaa tasaisesti päivittäin ja panacodia silloin, kun hermokipu yltyy hetkittäin sietämättömän repiväksi. Ongelma on vain se, että Panacod ei tahdo enää toimia, siihen on kehittynyt toleranssi ja sitä joutuu käyttämään maximimäärän, mikä ei ole maksalle/munuaisille hyvästä. Olen nyt varannut ajan kivunhoitoon erikoistuneelle lääkärille ja toivon, että sieltä löytyisi apua. Harmi vain, että jono on pitkä ja aika menee yli kuukauden päähän.

Mulle on kokeiltu näitä kipukynnyksen nostoon tarkoitettuja lääkkeitä, mutta ne nostivat vain painajaisunien kipukynnystä. Aivan järkyttäviä painajaisunia, sellaisia ettei niitä normiaivojen pitäisi pystyä edes kehittelemään (mitähän tämä minusta kertoo...  ;D). Eli ne lääkkeet eivät toimi. Tramal ja kipulaastarit on koetettu, niiden vaikutus oli se, että vessanpönttöä tuli siivottua tunnin välein. Oksensin kaiken ulos vuorokauden ajan lääkkeen ottamisen jälkeen. Eli Tramal ja Norspan eivät ainakaan toimi.

Hiukan alkaa pelottamaan, että onko lääkettä, joka tähän hermokivun ns. läpilyöntikipuun auttaisi. En tiedä määräävätkö lääkärit helposti noita oxycontineja tai oxynormeja. Sain viimeisimän leikkauksen jälkeen kotiin sellaisia muutamaksi päiväksi ja ne auttoivat. Olen vain ajatellut, että ne ovat sen tason lääkkeitä, ettei niihin pahemmin reseptejä kirjoitella. No, katsotaan miten käy, toivottavasti tämä kipuspesialisti löytää jotain joka auttaa :)

Otso
Neljä kertaa vuoden aikana leikkauspöydällä. Kaularangan välilevypullistumaa, hermojuuriaukon ahtaumaa ja hoitovirhettä. C4-C7 operoitu ja luudutettu. Jäljelle jäi vaikeahko hermovaurio ja suunnaton ilo siitä, että vielä liikutaan ja mennään!

rane

• Ex-member
« Vastaus #103 : Elokuu 07, 2015, 13:47:01 »
Lainaus
En tiedä määräävätkö lääkärit helposti noita oxycontineja tai oxynormeja.
Todennäköisesti kokeilevat jotain muuta, nuo on ihan vihoviimeiset. Et halua niitä senkään vuoksi, että entäs sitten kun sulla on toleranssi noihin? Ja jos noita menet ehdottamaan, voidaan päätellä että oot opiaattikoukussa ja sitten vasta olet pulassa.

Oon syönyt Panacodia paria kuukautta vaille 10 vuotta. Onhan niihin tullut tole, mutta boostaan niitä tällä hetkellä reumaan tarkoitetulla tulehduskipulääkkeellä. Tarvittaessa. Tavallisesti pärjään, kun otan lääkettä yöksi. Ehkä sullekin joku boostaava lääke voisi olla hyvä, jos koet että PC on muutoin toimiva.

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #104 : Elokuu 07, 2015, 17:21:27 »
Itse yritän pitää tramadolin suhteen toleranssin pienenä pudottamalla määriä aina kuin vain mahdollista ja vaikka hieman kärvistellen vähän aikaa. En tiedä toimiiko Panacodin kanssa, mutta kannattaa kokeilla ellet ole jo kokeillutkin.  :hoiva:
Polven artrofibroosi