Kirjoittaja Aihe: Prednisolon/Prednisoloni  (Luettu 87689 kertaa)

petomaani

• Ex-member
Prednisolon/Prednisoloni
« : Huhtikuu 11, 2008, 13:57:01 »
Sain omalekurilta viikon kuurin Prednisolonia, 4 x 5mg aamuisin. Mikä "idea" on antaa lääke noin lyhyeksi aikaa? Millä perusteella saisin uusittua reseptin? Sain samana päivänä myös kortisonipiikin päkiään, joka helpotti jalkaa kummasti.
Kuinka moni syö Prednisolonia, mitä haittaa ja mitä hyötyä lääkkeestä on? Aikoinani söin P:ia, kun dg tuli vuonna 2004, mutta nyt en ole vuosiin syönyt - paitsi tän lyhyen viikon kuurin. Huomisaamuksi jäi tosin vain 2 tabua ??  ???
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2017, 21:23:32 kirjoittanut hiker »

Sonny

• Sr. Member
Vs: Prednisolon
« Vastaus #1 : Huhtikuu 11, 2008, 19:13:35 »
Petomaani, usein kokeillaan viikon parin kuurilla onko kortisonista apua, minunkin piti viikon kuluttua lääkkeen määräämisestä soittaa lekurille onko auttanut ja oli. Eikö lääkäri sanonut mitään jatkosta? Minä varmaan söisin tuon viikon ja soittaisin sitten itse hänelle ja kertoisin tilanteen.
Prednisolon pelasti minut ja olen käyttänyt sitä nyt jo kolmisen vuotta, auttoi reumakipuihin todella hyvin. Nyt on enää ylläpitoannos eli 5 mg menossa mutta senkin poistamisen huomaa heti, ei meinaa päästä kävelemään eikä saa käsillä tehtyä mitään.
Hyvä lääke etenkin jos sitä ei tarvii syödä isoja annoksia. Minulle tuo sinun annos teki unettomuutta ja sellaisen manian tyyppisen olotilan että tilasin etelänmatkan jonne minulla ei olisi ollut kuntoa lähteä  :rohonauru: Tilasin myös stepperin jota en voi käyttää mutta kun silloin tuntui siltä...
Varo siis mielialan muutoksia äläkä tee mitään äkkinäisiä päätöksiä ja unettomuus on ihan ykkönen joka kuuluu asiaan ja menee ohi kyllä.
Selkäleikkaus 2000 , 2006 ja 2014
G55.1*M51.9 Nikamavälilevyhäiriöön liittyvä hermojuuren puristustila
M53.3 Polymyalgia rheumatica
J45.8  Asthma bronchiale
Osittainen ylähengitysteiden ahtauma (C-Pap late)

Tuuli

• Hero Member
« Vastaus #2 : Huhtikuu 11, 2008, 20:14:20 »
Sonnypa tuossa kertoikin aikalailla samat mitä itse olisin. Tosi hyvä lääkehän tuo on tulehdukseen, mutta pitkässä käytössä voi tuoda ongelmiakin mukanaan (no mikäpä lääke ei :laugh: ). Minä olen pyrkinyt aina käyttämään aika lyhkäisen aikaa, kun olen pärjännnyt aika hyvin ilmankin. Lopettaminen on silloinkin ollut haastellista, mutta minä olenkin tosi herkkä kortisonille. Sulla Petomaani on tuo kaksi tablettia ajateltu lopetusannoksesi, tuo lääke kun tulisi laskea alas vähenevin annoksin.

Mutta jos on auttanut voinnissa sua tuo lääke, niin ei kuin soitto tai visiitti lekurille :) Kalsiumia yms kannattaa syödä vaikka purkista sitten lisäksi. Tsemppiä!

petomaani

• Ex-member
« Vastaus #3 : Huhtikuu 11, 2008, 20:48:05 »
Kiitos vastauksista, Tuuli ja Sonny! Vai että Sonny tilas oikeen etelänreissun eikä ois ollu voimiakaan..  :rohonauru:
On kyllä auttanut, tai niin ainakin luulen. Ymmärsin myös, ettei kortisonia sais oikeen hulluna syödäkään (pitkiä aikoja), joten tartteekin kysellä.. Tuuli, sen verran lekuri sanoi jatkosta, että otatan uuden kortisonipiikin päkiään, mutta ite tabuista ei sanonut mitään. No, ehkäpä kysyn sitten kun menen seuraavaa piikkiä ottamaan.  :)

Tiibet

• Sr. Member
  • Myönteinen ajattelu, rakkaus ja nauru auttavat ♡
« Vastaus #4 : Huhtikuu 11, 2008, 21:14:46 »
Minä söin myös kortisonia lyhyen kuurin kokeeksi. En enää muista tarkasti, mutta nyt tuntus ettei se ehkä ollut kuin 5 päivää, mutta muistan selkeästi sen, että siitä oli hyötyä kipuihin.
Fibromyalgia ja välilevyn pullistuma 2001, vähän nivelrikkoa, TOS 2006, EDS tai HMS 2008, refluksitauti ja ruokatorvitulehdus, pallea- ja napatyräleikkaukset 2015, uniapnea 2019

petomaani

• Ex-member
« Vastaus #5 : Huhtikuu 12, 2008, 10:55:45 »
Mikä idea näin lyhyissä pätkäkuureissa sitte oikeen on, niinku nyt Tiibetillä ja mulla on (eihän ne kivut lopullisesti voi kadota pikkukuurin jälkeen?)? Omalekuri sano, että yli kahen viikon kuuri kortisonia pistää kortisoni"laman" aivoissa päälle eikä sen enempää kortisonia kannata syä?? Siis onko tosi??

Tuuli

• Hero Member
« Vastaus #6 : Huhtikuu 12, 2008, 19:08:44 »
Minä olen ymmärtänyt, että kortisonin syönti vaikuttaa lisämunuaisen toimintaan. Eli kun kortsikkaa syö pitempään, ei lisämunuainen tuota sitä samassa määrin. Eli siksi lääke täytyy lopettaa vähitellen, jotta kehon oma kortisonin (vai olikohan se kortisolia mitä elimistö tuottaa, no samaan asiaan vaikuttavat) tuotanto osaisi käynnistyä.

Lääkäri joka totesi ettei kahta viikkoa pitempään kannata kortisonia syödä, ei varmaankaan ollut reumalääkäri? ;) Vaikka oikeassahan hänkin oli sen suhteen, että lyhyen kuurin jälkeen riskit sitten lisääntyvät. Mulla kortisonia on käytetty lyhkäisesti lääkemuutosten välissä pahimpaan tulehdukseen. Ehkä sullakin lääkäri laittoi lyhyemmän kuurin siksi aikaa, että niveleen piikitetty kortisoni alkaisi kunnolla purra? Piikitetty kortisoni ei ole elimistölle kokonaisuudessaan niin rankka hoito kuin tablettimuotoinen.

Tässä ihan hyvää juttua kortisonista.

OP

• Hero Member
« Vastaus #7 : Huhtikuu 12, 2008, 20:59:43 »
Siinä on vielä sekin, että kortisoni haprastuttaa luustoa aika lahjakkaasti pitempään käytettynä.
Selkää operoitu -96, -00 ja -05. Ei kuntoon. D2, uniapnea ym pientä. Vatsaa leikattu, kun tähystyksessä puhkaistiin suoli.

petomaani

• Ex-member
« Vastaus #8 : Huhtikuu 14, 2008, 16:34:57 »
Kiitos Tuuli :) Juu ei todellakaan ollu reumalekuri, ihan vaan "mun omalekuri" :D Kiitokset linkistä.

Tiibet

• Sr. Member
  • Myönteinen ajattelu, rakkaus ja nauru auttavat ♡
« Vastaus #9 : Toukokuu 14, 2008, 11:50:32 »
Sain taas kortisonikuurin viikoksi, 10 mg aamuisin viikon ajan. Sitten pitäisi keskustella tilanteesta ja päättää jatkosta. Tämä lekuri hämmästeli sitä, ettei edellisellä kokeilulla hoitoa sitten jatkettu, jos siitä oli kerran ollut hyötyä.
Fibromyalgia ja välilevyn pullistuma 2001, vähän nivelrikkoa, TOS 2006, EDS tai HMS 2008, refluksitauti ja ruokatorvitulehdus, pallea- ja napatyräleikkaukset 2015, uniapnea 2019

Kaustinen

• Administrator
  • Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten!
« Vastaus #10 : Toukokuu 14, 2008, 12:33:04 »
Minullakin on kyseinen lääke menossa lääkevaihtojen välissä.. elikkäs Trexanista Aravaan (tuli kirjoiteltua myös tuonne Aravan alle). Söin ensin 20 mg/pv 2 tbl aamulla ja 2 tbl illalla. Viikon kuluttua pääsin jopa kyykkyyn, jota en ollut voinut tehdä sitten viime kesän! Annosta on nyt pienennetty parin viikon jaksoissa puoli tablettia ja huomisesta alkaen on enää 1,5 tbl eli 7,5 mg. Annoksen vähetessä olen ollut ärtynyt, surullinen ja tunneherkkä.  :-[ Painon olen saanut pidettyä suht koht, kun yritän olla syömättä enempää kuin ennenkään vaikka nälättää.. mutta turvotusta on sekä kasvoissa että käsissä. Gynekologi (!) piti huolen, että alan syödä myös kalciumia+D-vit. lisäksi, vaikka syön paljon kalaa ja lisäksi E-epaa.

Reumaoireilu tuntuu pikkuhiljaa palailevan, joten taitaa olla taas edessä reumalääkkeen vaihto  ??? Eipä taida olla sitten jäljellä enää muuta kuin biologiset  :-\ ?
"Älä sinä tyttö koskaan katkeroidu, sillä sitten ei enää mikään auta!"
- mummu -

Psoriasiartropatia/moninkertainen sekundäärinen nivelrikko
HMS/EDS
Määrittämätön nikamasairaus
Kiertäjäkalvosinoireyhtymä
Kilpirauhasen vajaatoiminta
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä
Essentiaalinen verenpainetauti

petomaani

• Ex-member
« Vastaus #11 : Kesäkuu 09, 2008, 21:28:20 »
Eipä varmaan mullakaan ole muuta vaihtoehtoa kuin biologiset lääkkeet.. Reumahoitaja tosin kertoi erittäin edullisia kokemuksia reumaatikosta, jolla biologiset lopetti koko taudin :)

Kaustinen

• Administrator
« Vastaus #12 : Kesäkuu 09, 2008, 23:00:36 »
No Wau! Että parantui kokonaan ???

En tiedä, mikä noissa biologisissa lyö vastaan.. kai se tietämättömyys..  :-\ ...vaikka tosiaan täälläkin viesteissä on kuulunut vain pelkkää positiivista kommenttia..

No, mutta tähän Prednisoloniin palatakseni siitä aiheesta kerkesin kirjoittaa tuon "Arava"-otsikon alle.. Menee vallan lääkkeet ja otsikot sekaisin  :D No, onneksi ei pää, en ainakaan tunnusta :D  :vihellys:
- mummu -

HMS/EDS
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä

petomaani

• Ex-member
« Vastaus #13 : Kesäkuu 10, 2008, 10:54:34 »
Joo, tauti pysähtyi kokonaan. Sehän ero se tuntuukin olevan biologisilla vs tavalliset reumalääkkeet, että nää meijän popsimat (Arava jne) hidastaa taudin kulkua ja oireita, mutta biologisilla ollaan sitte ilmeisesti päästy eteenpäin. Se vaan testataan antamalla ainetta esim. käsivarteen ja katotaan, sopiiko biologiset ollenkaan.
Mutta, eiköhän nekin ole aika yksilöllisiä siinä mielessä, miten ne toimivat. Ois kyllä erittäin mukavaa saada tähän vuonna 04 todettuun nivelreumaan stoppi  :D

En tiedä sitten, tyrkkäiskö reumatologi mulle Aravan kaveriksi Prednisolonia, kun vastaanotolle pääsen. Oliko tossa muuten miten noi turvakoeseurannat (Prednisolonissa?)

Kaustinen

• Administrator
« Vastaus #14 : Kesäkuu 10, 2008, 12:07:49 »
En tiedä, mahtaako Prednisolon tarvita turvakoetta ollenkaan.. tuota Aravaa, joka aloitettiin samaan aikaan, varten on otettu se normaali kahden viikon välein muutama kerta ja sitten kuukausi jne. Kortisonissa kai lähinnä se isompi ongelma, että jos on ylipainoa (mitä minulle on tullut kahden vuoden aikana.. piti laihduttaa 5 kiloa ja tulikin lisää 20  :o ) niin riski on sairastua siihen aikuisiän taimikäliediabetekseen... painoa on tullut huhti-toukokuun aikana lisää 4 kg, jess  :-[  :thumbdown: ...kai tämä erä syödään vähän niinkuin kuuriluonteisesti Aravan vaikutusta odotellessa. Ja jos paino tätä menoa nousee, niin en halua syödä sitä enää yhtään  >:(
- mummu -

HMS/EDS
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä