Kirjoittaja Aihe: Prednisolon/Prednisoloni  (Luettu 87693 kertaa)

Eliiza

• Hero Member
Vs: Prednisolon
« Vastaus #30 : Heinäkuu 11, 2008, 10:40:51 »

Sofia - kun kortisoni toi noin hyvän avun ja vähennys tuo mukanaan myös kipuja, niin muista kertoa lääkärillesi.
Jos muut lääkkeesi eivät tuo riittävää apua tai kortisonin pienempi annos ei jatkossa tehoa, niin voisiko sitä kortisoniannosta pitää pitemmän aikaa korkeampana?
 :thumbup:  :thumbup: , että olotilasi tasaantuu.

Eliiza
Diagnoosi - M45 Selkärankareuma, HLAB27-posit., spondylartroosi

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #31 : Heinäkuu 11, 2008, 10:41:15 »
Sofia, joko helpottaa? Millä annoksella lääke nyt menee ja helpottaako kipuja? Minulla on annos 5 mg mutta heti jos yritän laskea niin alkaa säryt ja jalat jäykistyy niin että en meinaa päästä liikkelle, tuntuu kuin jaloissa olis laskettelumonot, kävele siinä sitten  :o
Selkäleikkaus 2000 , 2006 ja 2014
G55.1*M51.9 Nikamavälilevyhäiriöön liittyvä hermojuuren puristustila
M53.3 Polymyalgia rheumatica
J45.8  Asthma bronchiale
Osittainen ylähengitysteiden ahtauma (C-Pap late)

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #32 : Heinäkuu 11, 2008, 10:46:40 »
En oikein tiedä minkä mukaan valitaan eri kortisoneista kullekin lääke. Sen vain tiedän, että medrolilla on vähemmän haittavaikutuksia.

Sofia

• Ex-member
« Vastaus #33 : Heinäkuu 11, 2008, 21:48:27 »
Prednisolon menee vielä viikon 7,5mg sitten tippuu 5mg/vrk ja sunnuntaina aloitan Trexanin.Pitää puhua lääkärin kanssa kunhan saa tuon toisen lääkkeen "ajettua" sisään.Tuleeko teillä huono-olo tuosta kortisonista  :-\ vichyvesi/riisikakkudietti menossa....

Sofia

• Ex-member
« Vastaus #34 : Heinäkuu 21, 2008, 21:16:47 »
Prednisolonia menee enää 5mg ja olo ok.Alun "vauhti" on kylläkin hiipunut, ettei olis menny miinuksen puoilelle  ;)Trexan vielä "vaiheessa".....

Hema

• Full Member
« Vastaus #35 : Helmikuu 03, 2009, 01:11:33 »
Mä oon syöny muutaman päivän Prednisolonia astman vaikeutumiseen. Mutta oon huomannu toisenkin asian, mihin se on vaikuttanut: mun selkä on nyt paljon paremmassa kunnossa kuin ennen! Mun alaselkä oikuttelee ja kipuilee, enkä tiedä, mikä siinä on, mutta nyt kipua ei ole!

Syön P:ia annoksella 20 mg aamuisin. Mutta tämä unettomuus on inhottavaa! Mä en saa unta ja sitten kun saan, nukun tosi huonosti. Tämä kortisonikuuri kestää n. vkon. Mitenköhän sitten kun lopetan sen, tuleeko hirveä väsymys, kaatuuko univelat niskaan?

Susku

• Newbie
  • *
« Vastaus #36 : Maaliskuu 04, 2009, 22:11:51 »
Minä oon syönyt Prednisolonia eri mittaisia jaksoja tässä vuosien aikana, tän selkärankareuman takia. Pisin jakso syksyllä-07 3 kk, totta on että se siivittää menoa paljon, suunnitelmia ja hommia pukkas niin että....  ;D

Myös lyhyemmät jaksot 2-6 viikkoa on ollut reuman hoitoon. Mutta jänskä juttu oli kun marraskuussa-08 4 viikon jakso kilpirauhasen hoitoon, silloin järkyttävältä väsymykseltä en asiaa sen kummemmin aatellut, mut nyttemmin se on ajatuttanut. Onko se myös ihan käypänen lääkitys kun T4V laskee likelle alarajaa? Jos teillä asiasta kokemuksia niin olisin kiitollinen neuvoa- ja suuntaa-antavista kommenteista. Tää koko kilpirauhasasia onkin miulle vielä vieras asia.  :-[

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #37 : Kesäkuu 18, 2010, 12:47:23 »
Hei!

Lueskelin tämän osion, kun päässä pyörii ajatus itselle saada kokeeksi kortisonia.
Ei ole reumaa diagnosoitu, vain reumalääkärin tokaisui vuosia asitten, että loppuelämäksi salzopyrin lääke.
Se siitä syystä kun kuvissa oli huomioinut kaikki lihasten kiinnityskohdat tulehtuneeksi/ärtyneeksi.
Se asian takia juuri olin, kipujen joka on jokaisessa lihaksen kiinnittymispaikassa.

Salazopyrin jäi pois sulfa-allerian vuoksi, mutta mitään muuta ei tilalle. VOI VOI !

Siksi olen vuosia miettinyt, miksi ei mitään muuta. Kipu on minussa ja se raastaa kaiken aikaa.
Kysyin vasta tutulta lääkäriltä epävirallisesti, et miksi ei kokeilla kortisonia.
Sanoi, et se on vaarallinen kokeilu ja mitä kaikkea pahaa se VOI saada aikaan. ???

Millä ihmeellä saisin itselleni kokeiluun edes sellaisen ihmelääkkeen?
Miksi minua ei oteta todesta?
Näännyn näihin särkyihin. Nyt on kyllä aika 29 päivä TK:n, josko otan puheeksi, varasin pitkän ajan, sanoin et asiaa on paljon.
Katsotaan kuin menee. :thumbsup:
Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing

johku77

• Newbie
  • *
« Vastaus #38 : Heinäkuu 05, 2010, 12:31:45 »
Sairastan jotain vielä diagnosoimatonta reuma(?)sairautta. Kärsin pääasiassa kovasta nilkkakivuista ja turvotuksista sekä jossain määrin polvi- että selkäsäryistä (kivuista). Söin näihin oireisiin monen monta vuotta miranaxia, säännöllisesti ja välillä koitin olla ilman, jolloin kivut melko nopeasti palautuivat. Lopulta reumalääkäri päätti koittaa toista lääkettä. Olisi määrännyt tuota samaa salzopyriniä, mutta sulfa-allergian takia en voinut aloittaa sitä. Määräsi toista lääkettä joka on nimeltään oxiklorin. Sitä joutuu syömään useamman kuukauden ennen kuin alkaa vaikuttamaan. olen sitä syönyt nyt puolisen vuotta ja se on aika hyvin auttanut. Miranaxia syön nykyään hyvin satunnaisesti. Nykyään pystyn käymään reippaalla yhdistetyllä kävely ja juoksulenkillä. Tammikuussa en olisi ikuna uskonut pystyväni moiseen kun silloin jo pelkkä arkikävely oli tuskaa. Elämä on helpottunut sen suhteen. Toinen vaiva mihin lääke on auttanut minulla on aurinkoihottumaan. Olen kärsinyt lapsuudesta asti auringon aiheuttamasta vesikellomaisesta ihottumasta, lähinnä kasvoilla. Tänä kesänä ei ole (vielä) ihottuma noussu pintaan, tosin nyt joudun pitämään lääkärin määräyksestä kuukauden tauon lääkkeestä. Jännään ehtiikö aurinko sinä aikana aiheuttamaan ihottuman kasvoilleni. Aurinkolasit on kuitenkin lähes pakolliset, koska lääkke saatta vaurioittaa silmiä.

Mitä jos kysyt lääkäriltä, voisiko oxiklorin lääkettä kokeilla oireisiisi?
HLAB-27 positiivinen,
Spondylartropatia ryhmään kuuluva sairaus
Varsinaista diagnoosia vielä etsitään

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #39 : Heinäkuu 06, 2010, 10:02:00 »
johku77.  :vrolijk_26:
Kullanarvoin tieto, kiitos kaunis kun autoit. Otan asian puheeksi . Onnittelen sinua, kun olet saanut apua, joskus onnistaa.
Oikeasti olen hätää kärsimässä näissä kivuissa, mutta kun on muutakin vauvaa tässä samasa kropassa, niin täytyy etsiä aina seuraava lääkäri, on se kumman erikoistunutta tämä sairaan hoitaminen. Jos kahdenlaista vaivaa samassa ihmisessä, niin siihen tarvitaan kaksi lääkäriä  :vihellys:

Olin eilen lääkärissä kuulemassa mangneettilausuntoa selästä. mutta tää lääkäri on suuri kirurgi, eli häneltä ei voi kysyä tällaisesta vaivasta.
Saa vain pahan mielen, hän vain leikkaa jos leikattavaa on ja piste fi!

Voikaa hyvin ja nauttikaa kesästä niinkuin vain voitte  :hali:
Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing

Juniper

• Newbie
  • *
    • Juniperin Kotipiha
« Vastaus #40 : Toukokuu 05, 2013, 15:34:06 »
Onkohan täällä muita viestiketjuja Prednisolonista? - Vai onko sen käyttö niin vähäistä tai ongelmatonta, ettei innosta kirjoittaminen?

Minulla ainoa lääke (monilihasreumaan) tällä hetkellä on Prednisolon, jonka syönnin aloitin kaksi ja puoli kuukautta sitten 20 mg:lla - nykyisin 10 mg/vrk.
Lopettamisesta ei ole tietoakaan... ehkä vuoden-parin päästä, mutta voi olla, että joudun syömään kortisonia lopun ikäänikin...  :haukoitus:

Kortisonin sivuvaikutusten väitetään olevan... kamalia.  :-[ Mutta tähän lihasreumaan toisinaan liittyvää ohimovaltimon tulehdusta ei muilla lääkkeillä kuulemma hoideta. Siitä taas voi seurata täydellinen sokeutuminen, joten parempi kärsiä lihomista, osteoporooria, väsymystä yms. kortisonin sivuvaikutuksia kuin - sokeutua, ajattelen...

Toistaiseksi kokemukseni Prednisolonista ovat vielä niin vähäisiä, etten erota, mitkä oireet johtuvat lääkkeestä, mitkä lihasreumasta tai jostain muusta. Olen täynnä kysymyksiä... Olisiko teistä kenelläkään kokemuksia pitempiaikaisesta kortisonikuurista? 

Peikko

• Sr. Member
  • :)
« Vastaus #41 : Toukokuu 05, 2013, 19:33:36 »
Hyvä lääke moneen vaivaan, näin olen kuullut.
Toivottavasti lääke sinulle auttaa, ei ole kiva kuitenkaan näön puolesta pelätä.
parempi vaihtoehto tämä jos muita lääkkeitä ei ole.
Sivuvaikutuksista lienee tunnetuin pitkäaikaiskäytössä ns. kuukasvot,
pieni hinta jos avun saa.

Omakohtaisia kokemuksia ainoastaan lyhyistä kuureista,
toivotttavasti en ikinä pidempään joudukaan syömään.
Pari kertaa muutaman viikon kuuri, minulle se ei vaan sopinut,
palelin kuin horkassa koko ajan ja olo oli muutenkin todella outo.
Muutama viikko meni oloa tasoitellessa lopettamisen jälkeen, sitähän ei saa lopettaa heti vaan vähitellen.
rikki niskasta varpaisiin

Marjutis

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #42 : Toukokuu 05, 2013, 20:54:56 »
Minä olen nyt vuoden syönyt Prednisolonia. Aloitin kuurilla 25mg:sta alenevin annoksin kämmenselän turpoamiseen. Samalla hävisi rintarankakivut. Joten kortisoni jäi jatkuvaksi lääkkeeksi. Tällä hetekellä annostus 7,5mg. Yritetty usein annosta laskea mutta ei ole vielä onnistunut. Muiden lääkkeiden annostusta nostellaan pikkuhiljaa. Saamani positiiviset vaikutukset on niin suuret verrattuna 3 kg:aan lisäpainoa ja kielen sammakseen, etten luopuisi ainakaan tällä hetkellä.
M13.9 Määrittelemätön seropositiivinen niveltulehdus
M35.7 Hypermobiliteetisyndrooma

Juniper

• Newbie
  • *
    • Juniperin Kotipiha
« Vastaus #43 : Toukokuu 18, 2013, 21:27:47 »
Minunkin painoni on nyt noussut keskimäärin kilon kuukaudessa... jos sama meno jatkuu -  ~:/ - mihin oikein joudunkaan?
Jännä ongelma - nuo Peikon mainitsemat "kuukasvot": alan pikku hiljaa ymmärtää, mitä sillä tarkoitetaan. Minulla on kasvojen muoto muuttunut, mutta siten, että keskelle poskia on tullut kuopat, mistä mieheni sanoo vain, että eikös ole hienoa vaan, kun on korkeat poskipäät?! Pieni kaksoileuka minulla on ennenkin ollut, mutta nyt se on... sillai pudonnut, että se ei enää erotu ympäristöstään, vaan näyttää... ikäänkuin kuuluvan kaulaan...  ::)

Pieniä haittavaikutuksia kuitenkin - verrattuna moniin pahempiin oireisiin, joita voisi saada, esim. glaukooma, virtsakiviä, diabetes tai osteoporoosi... Mutta kauheimmalta minusta tällä hetkellä
 tuntuisi sokeutuminen... joten en niin helpolla kortisonihoidosta aio luopua.

Hortensia

• Hero Member
« Vastaus #44 : Toukokuu 19, 2013, 18:08:04 »
Mä olen syönyt eri kortisonilääkkeitä vuodesta -07 lukien. Kuukausi takaisin yritettiin jättää kortisoni pois lääkityksestä, mikä oli erittäin huono veto. Nyt reuma on taas pahentunut ja kortisonia syödään tuplana. Mulla ei ole "näkyviä" haittavaikutuksia ilmennyt. Pelottaa kyllä, että mitä tämäkin lääke pitkällä aikaväilillä saa aikaan. Mutta vaihtoehtoja ei ole, vaan pakko tätä vaan on syödä, että pääsee aamuisin sängystä ylös.
M46.9 Spondyloarthropathia (selkärankareuma)
M51.8 Degeneratio disci IV lumbalis et dysfunctio dorsi
Migreeni