Kirjoittaja Aihe: Prednisolon/Prednisoloni  (Luettu 89352 kertaa)

Terri

• Jr. Member
  • **
Vs: Prednisolon
« Vastaus #45 : Kesäkuu 10, 2013, 13:28:42 »
Mitä kortisonin käyttö saa pitkällä aikavälillä aikaan... osteoporoosin ainakin! Sitten hoidetaan sitä syömällä fosamaxia, nyk. jollain muulla nimellä tuo.

Olen aina ihmetellyt näitä kun ihmiset kirjoittaa kortisonin sivuvaikutuksista ja siihen sitten listataan kaikki mahdollinen. Itse söin sitä monta vuotta enkä huomannut mitään. Osteoporoosia kun ei itse huomaa, en minä ainakaan.

Tässä hymyilytti kun soitin sairaanhoitajalle ja hän käski syömään lyhyen kuurin reuman oireisiin, kerroin sitten sairastavani myös suolitulehdusta ( CU ) niin ohje oli, syö nyt sitä pari päivää ja lopeta sitten ettei se ärsytä sitä sun mahaa, ettei se puolestaan pahene, reuman hoidon takia  :doh: eipä ollut minun asia valistaa ammattilaista että kyllä sitä CU:kin hoidetaan kortisonilla. Kiitin vaan ohjeesta ja lopetin hymyillen puhelun. No sattuuhan sitä  :hoitoon:

Peikko

• Sr. Member
  • :)
« Vastaus #46 : Elokuu 05, 2013, 23:03:48 »
taas kokeillaan tätä "ihmelääkettä" viikon pari jaksossa,
mutta nyt huomaan jo muutaman päivän käytön jälkeen jälleen että minulle tämä ei sovi,
olo on ihan vetämätön ja uni ei tahdo tulla sittenkään,
joka kohtaa kolottaa ja vatsakin jotenkin outo,
reilu parikymmentä  lämmintä ja minä kuljen taas villatakissa,
paleleeko muita kortisonin syönnin yhteydessä?
loppuviikolla katsotaan jatkoa, taidan sanoa ei kiitos jos olo ei yhtään kohene.
rikki niskasta varpaisiin

Hema

• Full Member
« Vastaus #47 : Elokuu 06, 2013, 06:45:57 »
Kortisoni aiheuttaa kyllä ikäviä sivuvaikutuksia. Mullakin tulee siitä sellainen ihmeellinen olo, psyykkisiä oireita. Yöksi oon joutunu ottaa rauhoittavan, että saa nukuttua. Ei mikään kiva lääke toi kortisoni, tsemppiä Peikko sulle siihen!  :thumbsup:   :hoiva:

Hema

• Full Member
« Vastaus #48 : Elokuu 06, 2013, 06:47:46 »
Ainiin, vatsansuojalääkettäkin syön aina kortisonikuurin aikana.

Peikko

• Sr. Member
« Vastaus #49 : Elokuu 06, 2013, 11:28:41 »
kuin myös, ollut jo usean vuoden kaikkien "myrkkyjen" lisänä..

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #50 : Elokuu 11, 2013, 12:07:45 »
Mieki söin hiton pitkän kortisonikuurin (tammikuusta kesäkuuhun) ja lekuri oli ensin sitä mieltä, että josko vuoden söisit. Lopetin sitten, kun rasitusmurtuma todettiin ja tää toinen lekuri sanoi, ettei tarttis enää kortisonia suuhunsa laittaa.. Surkeetahan se on. Ja surkeeta myös se, että kuurin jälkeen palas päkiän kivut ja turpoilut (pari varvasta ajetuksissa koko ajan molemmista jaloista) samoin kuin toi ranne alko oireilla.
Tiesin kyllä ittekki, että noin pitkä kuuri on pahasta. :( Vatsansuojalääkettä oli samaten syötävä siinä sivussa.
*seropositiivinen nivelreuma (dg 03)
*kilpirauhasen vajaatoiminta (dg 07)
*kiertäjäkalvosinoireyhtymä (dg 19)
*psori (dg 19)

Peikko

• Sr. Member
« Vastaus #51 : Elokuu 12, 2013, 00:22:18 »
en kyllä taida syödä tuota tätä viikkoa pidempään,
10mg annoksella ei ole vielä oikein mitään tietoa onko sillä vaikutusta vai ei??
eikö se pitäisi jo alkaa näkyä reilun viikon jälkeen auttaako mihinkään?
naama on kyllä aamuisin ihan kuin olisin voilla sen voidellut,
alkaa tulla varmaan vanha akne takaisin  :sadattelu:.

Juniper

• Newbie
  • *
    • Juniperin Kotipiha
« Vastaus #52 : Elokuu 12, 2013, 07:59:42 »
 :'( Voi Peikko... Toivottavasti sinulle löytyy jokin muu kipuja helpottava lääke. Ainakin lihasreumaan kortisonin pitäisi vaikuttaa jo muutamassa tunnissa ensimmäisten milligrammojen jälkeen. Sen tiedän omastakin kokemuksesta: olo oli suorastaan taivaallinen, kun viikkoja kestäneet kivut loppuivat... Mutta sittemmin on noita sivuvaikutuksia alkanut ilmaantua yhä selvempinä: painonnousu sen kun vaan jatkuu, samoin unettomuus, väsymys, mielialan vaihtelut, hikoilukohtaukset ja yleinen voimattomuus. Viimeksi mainitut saattavat kyllä liittyä itse PMR-sairauteen?

En ole käynyt kesän aikana laboratorio-kokeissa tai muissa tutkimuksissa, mistä näkyisivät tulehdusarvot tai mahdolliset piilevät sairaudet, joita kortison voi joskus aiheuttaa. Hiukan pelottaa, mutta kai minä niistä selviän - kun teilläkin näyttää olevan niin monia erilaisia diagnooseja...   :-\ Tsemppiä teille!  :hoiva:

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #53 : Elokuu 12, 2013, 10:32:46 »
Samaa toivon Peikon kohalla minäkin -kuin yllä Juniper-, toivottavasti löytyy korvaava lääke kipuihin! Mulla Prednisolon kyllä tehos ja toimi heti parin päivän viiveellä, oli kuin pelastus meikäläisen tulehtuneisiin varpaisiin. Ja kun ittellä on vähän sama ongelma, ei ole mitään tulehduskipulääkettä esimerkiks, mitä voisin syä - asetyylille olen allerginen ja oireita saan Buranastakin.
*psori (dg 19)

Peikko

• Sr. Member
« Vastaus #54 : Elokuu 12, 2013, 20:48:45 »
minä tunnun aina olevan se poikkeus joukossa  :doh:
joka reagoi erilailla tai ei mikään sovi..

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #55 : Joulukuu 19, 2013, 08:46:37 »
.. ja nyt on sitten lokakuusta -lopusta- asti mennyt kortisonia 5mg/pvä. Reumatologin mielestä pieni annos ei haittaa, vaikka kerroin syyt sille miksi pitkäaikainen syöntini loppu kesän alussa. No, kattellaan. Kalsiumia lisänä ja maitotuotteita olen lisännyt rutkasti ruokavaliooni ton komennuksen jälkeen.
*psori (dg 19)

Ruusu

• Newbie
  • *
« Vastaus #56 : Maaliskuu 06, 2014, 12:00:51 »
Löysin kortisonista tietoa etsiessäni tämän ketjun, tulikin paljon sulateltavaa!

Olen ollut muutamia päiviä tosi huonossa kunnossa, käsivarret ovat ihan puuduksissa ja kipeät ja käsi varmaan turvonnut ja särkee, selkä nyt aina on kipeä. Minullahan lopetettiin Oxiklorin tehottomana tammikuussa ja aloitin Salazopyrinin, jonka teho ei varmaan vielä ole alkanut. Soitin tänään reumahoitajalle, joka lupasi jutella lääkärin kanssa ja miettiä, voisinko ottaa kuurin kortisonia tablettina. Nyt sitten aloin lukea kortisonista etukäteen...

Huh, nuo sivuvaikutukset pelottavat! Ja ylipainoa on, jonka kanssa olen kamppaillut enkä haluaisi yhtään lisää. Enkä juuri masennuksesta vähän parannuttuani haluaisi sitä, enkä muitakaan ketjussa mainittuja oireita. Mutta ilmeisesti sivuoireet ovat yksilöllisiä, vai kuinka? Tuskin tästä tulisi kuin lyhyt kuuri, koska Salazopyrinin tehoa odotellaan. Tietysti, jos kortisoni saa minut toimeliaaksi, niin se olis ihan tervetullutta varsinkin kodinhoidossa ja siivoamisessa  ;D

Joku mainitsi jonkin toisen kortisonilääkkeen, jossa ei olisi niin paljon sivuoireita, mitäköhän sellaiset olisi?
Kilpirauhasen vajaatoiminta, M79.0 Määrittämätön reumasairaus, M46.1 Muualla luokittamaton risti-suoliluunivelen tulehdus

Hortensia

• Hero Member
« Vastaus #57 : Maaliskuu 06, 2014, 13:47:30 »
Kyllä oireet ovat yksilöllisiä. Minä olen joutunut syömään kortisonia pienellä annoksella vuodesta 2007, ei haittavaikutuksia. Tämän vuoden alussa vetäsin oikein hevoskuuriin, alkuun 6 tablettia päivässä. Kuuri vaikutti sillä tavalla, että yöunet jäivät vähäisiksi ja olo oli superenerginen. Järjetön nälkä oli myös 24/7, mutta paino ei ihme kyllä noussut. Nyt annos on jälleen se tavallinen ja olo on normaali. Pitkäaikaisvaikutuksia en edes uskalla alkaa miettimään, koska niitä takuuvarmasti on, ja pahojakin. Mulla kortisonin poisjättämisyritykset ovat päättyneet katastrofiin. Lisäksi oma käsitykseni on, että tuolla hevoskuurilla saattoi olla vaikutusta siihen, että olen saanut tautia edes hiukan aisoihin.
M46.9 Spondyloarthropathia (selkärankareuma)
M51.8 Degeneratio disci IV lumbalis et dysfunctio dorsi
Migreeni

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #58 : Maaliskuu 06, 2014, 19:19:28 »
Viikon kortisonikuurilla ei ole samoja sivuvaikutuksia, joista lääkeinfossa kerrotaan. Hortensia mainitsikin jo viikon kuurin normaalit sivarit eivätkä kaikki koe niitäkään. Lääkeinfon sivuvaikutuslista koskee pääosiltaan pitkäaikaskäyttöä. Lyhyen käytön sivarit myös loppuvat kuurin loppumiseen, joten lääkärin määrätessä aloittaisin itse kyllä kuurin. Jokainen kuitenkin tekee omat valintansa oman lääkärin ohjeiden mukaan. Onnea yritykseen saada kivut aisoihin!  :hali:
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #59 : Maaliskuu 06, 2014, 22:01:14 »
Ruusu, komppaan edellisiä! Toivottavasti saat kivut kuriin :) mulla kortisoni on jeesannu kyllä, nyt on menossa 2,5mg/pvä ja kohtsilleen lopetetaan kokonaan.
*psori (dg 19)