Kirjoittaja Aihe: Prednisolon/Prednisoloni  (Luettu 89351 kertaa)

Ruusu

• Newbie
  • *
Vs: Prednisolon
« Vastaus #60 : Maaliskuu 08, 2014, 15:16:09 »
Kiitos kommenteista! Kivut ovat vähän hellittäneet, en tiedä olinko vain rasittanut itseäni remonttihommissa liikaa. Sairaanhoitaja ei kyllä soittanutkaan, ehkä vielä juttelen reumahoitajan kanssa ensi viikolla kannattaako kuuria ottaa, jos olo on vähän helpottunut. Vaikkakin selkä ja käsi oireilevat silti jonkin verran koko ajan vieläkin. Mutta vastauksenne vähän helpotti kortisonipelkoon, kiitos  :)
Kilpirauhasen vajaatoiminta, M79.0 Määrittämätön reumasairaus, M46.1 Muualla luokittamaton risti-suoliluunivelen tulehdus

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #61 : Maaliskuu 08, 2014, 21:07:21 »
No hätä :) hyvä, että on auttanut, niin se tuppaa tekemään ja ainaki minulla kuurin alussa tehoaa hyvinki helposti ja nopeasti.
*seropositiivinen nivelreuma (dg 03)
*kilpirauhasen vajaatoiminta (dg 07)
*kiertäjäkalvosinoireyhtymä (dg 19)
*psori (dg 19)

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #62 : Heinäkuu 12, 2016, 10:38:25 »
Prednisolon-kuurilla (alkaen 28.6.) Mietin vaan että onkhan toi annostus turhan pieni (5 mg)  ~:/ Ei meinaa asettua tulehus ollenkhan vaikkakin aika alussahan kuuri vielä on. Oletteko omin neuvoin/luvin nostaneet annostuksia?
*psori (dg 19)

Hortensia

• Hero Member
« Vastaus #63 : Heinäkuu 12, 2016, 19:43:00 »
Minä olen myös ihmetellyt alhaisia kortisoniannoksia aktiivisessa reumavaiheessa ja vähän itse fiksannut annostusta. Joskus se on auttanut, joskus ei. Sinulla trochanter tilanne saattaa olla hiukan erilainen, koska syöt kortisonia kuurina. Mun "kuuri" on venähtänyt 9 vuoden mittaiseksi :(. Korkeammalla annoksella se oma kortisonituotanto menee entistä enemmän sekaisin, mikä taas saattaa vaikeuttaa sen palautumista sitten, kun kuuri lopetetaan. Toisaalta syöväthän astmaatikotkin ihan hirmuisia annoksia lyhyenä kuurina. Sen olen huomannut, että lääkärit ovat annoksen noston kanssa todella varovaisia.
M46.9 Spondyloarthropathia (selkärankareuma)
M51.8 Degeneratio disci IV lumbalis et dysfunctio dorsi
Migreeni

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #64 : Heinäkuu 12, 2016, 20:31:32 »
En kyllä menisi itse rukkaamaan annosta. Yrittäisin saada lääkäriä kiinni.
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

Kipuava

• Full Member
« Vastaus #65 : Heinäkuu 12, 2016, 20:31:58 »
Itse astmaatikkona olen syönyt välillä 11 pv kuurin annoksella 1 x 20 mg. Ihmettelin vain lekurille kun kuuri loppu kuin seinään ja aiempina kertoina piti vähentää pikku hiljaa.

M50.1 Kaularangan välilevysairaus ja hermojuuren sairaus
M47.82 Lanne-ristirangan spondyloosi ilman selkäytimen tai hermojuurten sairautta
G50.0 Kolmoishermosärky
J45.0 Allerginen astma
Q79.6 Ehlers-Danlosin oireyhtymä (hEDS)

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
« Vastaus #66 : Heinäkuu 12, 2016, 21:13:51 »
Minä en ole koskaan ylittänyt kortisonin kanssa sitä lääkärin antamaa aloitusannosta, mutta olen kyllä hidastanut annoksen pudottamista, jos oireet ovat palanneet. Minä olen siis syönyt monta lyhyttä kuuria. Pisin oli reilut 3 kk, mutta pääsääntöisesti ovat olleet lähinnä joitakin viikkoja. Kuurit on aina aloitettu isommalla annoksella (jopa 40 mg/vrk predisolonia/vrk) ja siitä on parin päivän päästä lähdetty laskemaan. Aluksi nopeammin, mutta loppuvaiheen lakuohjena on aina ollut (esim. 1 tabl joka toinen viikko) pienimpään annokseen, jolla ei tule oireita.

Viimeisimmän prednisolon kuurin lopetin kuin seinään aloitusannoksesta, koska tuli sen verran räväköitä manian oireita, etten todellakaan halunnut jatkaa. Lääkärikin oli kauhuissaan kuullessaan ja käski lopettaa samantien. Sen jälkeen olen syönyt Solometia, jos olen kortisonia tarvinnut suun kautta.
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #67 : Heinäkuu 12, 2016, 21:55:09 »
Olen syönyt lyhyitä kuureja molemmilla tavoilla. Muistaakseni olivat jotenkin eri kortisonia. Viisaammat korjatkoon, jos tietävät asian oikean laidan.
Polven artrofibroosi

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #68 : Heinäkuu 12, 2016, 23:30:05 »
Kiitosta vaan. :) ihmetyttää kyllä tää miniannostus.  ~:/ en muista mimmonen se oli viimeks, 10 mg/pvä kummittellee mielessä ja se kuuri kesti puoli vuotta. Loppuvaiheessa annostus puotettiin tohon vitoseen ja tulehukset sillä erää talttu hyvinkin.
*psori (dg 19)

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #69 : Heinäkuu 28, 2016, 06:36:40 »
Kysymys 2: mitä tarkottaa ja miten tapahtuu kortisonikuurin "asteittainen" lopettaminen?  ~:/ mulla on siis 2 kk kuuri joista jälkimmäinen pätkä starttas just. Pitikö se puolittaa annostus vielä tuostakin vai miten tää homma hoijethan?  ~:/ Niin ja entäpä jos tää kuuri ei tehoo? Kun mua ei passitettu tk:sta reumatologillekaan niin kerjäänkö jatkoa tältä samalta tk-lekurilta..? Tällä hetkellä näyttää kohtuuella epätoivoselta.
*psori (dg 19)

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #70 : Heinäkuu 28, 2016, 10:18:56 »
Et selvästikään pärjää trochanter!  :( Onko kuurista ollut tähän mennessä mitään hyötyä? Jos ei, niin ottaisin yhteyttä tk-lääkäriin ja vaatisin päästä reumatologille tai että annosta edes nostetaan. 5mg on tosi pieni määrä/vrk eikä sitä kyllä voi muuten lopettaa hitaasti kuin ottamalla joka toinen päivä esim. viikon.

Toivottavasti saat hoitosi kuntoon!  :hoiva:
Polven artrofibroosi

Hortensia

• Hero Member
« Vastaus #71 : Heinäkuu 28, 2016, 14:00:44 »
Kyllä, mars reumatologille tilanteen arvioimiseksi  :hoitoon: !
M46.9 Spondyloarthropathia (selkärankareuma)
M51.8 Degeneratio disci IV lumbalis et dysfunctio dorsi
Migreeni

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #72 : Heinäkuu 28, 2016, 15:22:53 »
Joo kiitoksia kaverit. :)  :hali: Te ootta kyllä niin parhaita.
Ihimettelin jo sillon kesäkuun lopun vastaanotolla ettei se lekuri ees miettiny sitä vaihtoehtoo että ois passittanu mua keskussairaalan r-tologille  ~:/ lähinnä pohittiin yhessä, mitä juoksun tilalle, jos niveltulehus on ja pysyy  ~:/ eli ilmeisesti tk-lekurin mielestä se on nyt päkiän "normaalitila", jolle ei oikeastaan juuri mitään voi.  :sadattelu:

Hiker, ei tunnu olleen minkäänlaista hyötyä.. patti on ja pysyy ja itkua niiskuttaen tulin tuolta mettästäki vasta kotiin. Vihloo niin vietävästi kuin puukkoa siinä väänneltäs. Koitan saada jo huomena jonkun tk:sta kiinni. 31.7. asti sielä on puhelinvastaajassaki joku kesäsulku ettei vastaajaan ole mahollista viestiä jättää et ans kattoo vastaako sielä huomena ees kukaan.
*psori (dg 19)

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #73 : Elokuu 03, 2016, 14:30:47 »
Päivitystä: viikon ajan (alkaen tästä aamusta) annostus on 10 mg / pvä. :) Eilen soitin lääkäriä tavoitellakseni ja sieltä soitettiin aika pian takaisin. Jospa tämä nyt tästä alkaisi paremmaksi! Tosin on piettänyt nyt aktiivisesti kylmäpakkaustakin jalalla, tuntuu sekin hyvin helppaavan (jostain syystä en ole kattonut tätä "tarpeelliseksi" vaikka hyvältä on vaikuttanutkin :) )
*psori (dg 19)

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
Vs: Prednisolon/Prednisoloni
« Vastaus #74 : Joulukuu 04, 2018, 19:10:47 »
Aloitin kortisonikuurin kokeiluluontoisesti selkävaivaan. Annos on se pienin 5mg/ vrk.
Mullahan ei ole mitään reumatautia todettu, ja labroissa ainakin crp ja senkka näyttää normaalia.
Onko kokemuksia ko. lääkkeestä tällaisessa tapauksessa?  ~:/
Periaatteessahan kostisonipistokset on mua auttaneet tenniskyynerpään ja plantaarifaskiitin hoidoissa...