Kirjoittaja Aihe: Mitäs kumman oireita nämä on?  (Luettu 24632 kertaa)

Kaustinen

• Administrator
  • Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten!
Mitäs kumman oireita nämä on?
« : Toukokuu 16, 2008, 13:49:11 »
Koska tietoa olisi pitänyt etsiä vähän joka otsikon kirjoituksista enkä löytänyt sopivaa hakusanaakaan, niin ajattelin aloittaa ihan "uuden" aiheen. Olisikohan pitänyt valita "Yleistä"-aihepiiri, koska oireita voi olla kivun lisäksi vaikka mitä..?? No, ajatuksena olisi kuitenkin sellainen, että tänne voisi kerätä jos jonkinlaiset ihmetystä herättävät oireet. Hämmästellään/kummastellaan niitä sitten yhdessä... jos vaikka löytyisi se "johtolanka" selvitellä asiaa eteenpäin..

Siispä kysymys:
Tähän saakka olen jollain tavalla onnistunut kaikki tavaroiden lentämiset ja vihlomiset ja mitä niitä onkaan, pistää reuman piikkiin.. mutta mikä ihme siinä on, kun puristan tai painan mistä tahansa.. sääret, reidet, selkä, leuka, kädet, kallo jne.... joka paikka luun päällä sattuu! ...jänne? ...luun kalvo? ...mikä ihme?

Voisiko myös tällainen kipu olla johonkin reumaan liittyvää? Vai pitäisiköhän tässä alkaa epäillä jotain muutakin sairautta? :o

Kipu on lähes samanlainen kuin se, kun oikein makeesti lyö kyynärpään (kiukkusuoneksi minä sitä nimitän  :D).. Pistää kiljahtamaan!

Löytyykö kenelläkään samanlaisia oireita?
"Älä sinä tyttö koskaan katkeroidu, sillä sitten ei enää mikään auta!"
- mummu -

Psoriasiartropatia/moninkertainen sekundäärinen nivelrikko
HMS/EDS
Määrittämätön nikamasairaus
Kiertäjäkalvosinoireyhtymä
Kilpirauhasen vajaatoiminta
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä
Essentiaalinen verenpainetauti

Sonny

• Sr. Member
Vs: Mitäs kumman oireita nämä on?
« Vastaus #1 : Toukokuu 16, 2008, 22:53:47 »
Kyllä löytyy, myös minä olen erittäin herkkä joka paikasta, kiljun vähästäkin koskemisesta  :thumbdown: Minulla on lihasreuma ja vaikka säryt ovat helpottaneet kortisonin ansiosta niin tuo kipuherkkyys on jäänyt, ikävä kyllä.
Selkäleikkaus 2000 , 2006 ja 2014
G55.1*M51.9 Nikamavälilevyhäiriöön liittyvä hermojuuren puristustila
M53.3 Polymyalgia rheumatica
J45.8  Asthma bronchiale
Osittainen ylähengitysteiden ahtauma (C-Pap late)

Tiibet

• Sr. Member
  • Myönteinen ajattelu, rakkaus ja nauru auttavat ♡
« Vastaus #2 : Toukokuu 16, 2008, 23:00:16 »
Kiva otsikko :thumbsup:

Kas kummaa, kun tuo on lähes sitä, mitä minä olen jauhanut. Vaikkakin on nuo fibropisteet ja nivelet on kipeenä, niin ihmetystä herättää juuri tuo "luunpäälliskipu", tosin ei tuollaisen kiukkusuoniälähdyksenä vaan ihan painalluskipuna. Jollain lailla olen ajatellut sen olevan luun kalvon, joka on aristava, mutta kuitenkaan mikään nivel ei ole koskaan tulehduksesta turvoksissa. Etenkin jokainen nuppi on arka, esim ranteesta pikkusormeen päin oleva luunystyrä, kyynärpäiden ulkonevat osat, olkapään luunpäät, takaraivon luunpäät, polven sivut, jalkaterän muhkurat, vaivaisenluun kohta jne. Minullahan on arveltu useita vuosia olevan fibromyalgia tai viimeisen tk-lekurin arvion mukaan polymyalgia, mutta saapas nähdä. Muutaman vuoden ajan olen nyt käynyt ilmaisemassa lääkäreille yhä uudelleen olevani kipeä ja veritutkimuksia, joissa ei ilmene mitään ihmeellistä, on tehty varmasti tarpeeksi.
Erikoislääkärille tai magneettikuviin ei sitten saa lähetettä, kun ei ole kerta mitään oikeaa vikaakaan, vain vähän nivelrikkoa ja kipuja. Ehkä ovat oikeassa, ehkä ei.

Mutta ehkei meidän kannata epäillä muita sairauksia  :laugh:
Käydään edelleen yhä uudelleen kertomassa lekureille tilanteestamme ja jos jossain vaiheessa jonkun tuntosarvet venyy, niin hyvä.
Onhan heillä periaatteessa paremmat tiedot siitä, että milloin kannattaa epäillä jotain muuta  8)
Enhän ole mitenkään ironinen  :rohonauru:
Fibromyalgia ja välilevyn pullistuma 2001, vähän nivelrikkoa, TOS 2006, EDS tai HMS 2008, refluksitauti ja ruokatorvitulehdus, pallea- ja napatyräleikkaukset 2015, uniapnea 2019

Kaustinen

• Administrator
« Vastaus #3 : Toukokuu 19, 2008, 10:40:20 »

Minulla on lihasreuma ja vaikka säryt ovat helpottaneet kortisonin ansiosta niin tuo kipuherkkyys on jäänyt, ikävä kyllä.

Kiitos vinkeistä  :thumbsup:

Ahaaa... täytyypä lueskella tuosta lihasreumasta tarkemmin... vaikuttaa tutulta  ??? On ehkä sitten taas, mitä kysellä lekurilta, kun valittelen vaivojani  :D

Minulla on olleet myös nuo Tiibetin mainitsemat luujänneliitokset tulehtuneet... tiedän että tulehtuneet, koska särky hävisi hetkeksi buranalla ja nyt pärjäilen kortisonilla (aluksihan siis minullakin oli fibromyalgiadiagnoosi, mutta reumatologi onneksi ymmärsi, mistä on kyse...), mutta kosketusarkuus on tallella noissa liitoksissa edelleen ja lisäksi se heijastuu tosiaan muuallekin. Jossain vaiheessa olo oli kuin olisi jyrän alle jäänyt, mutta nyt enää kosketuksesta. Jos vaikka lyön sääreni tai leikillään joku ottaa kädestä vähän lujempaa kiinni, niin tähtiä näkyy... Sain lähetteen fysikaaliseen hoitoon, mutta ei se täti uskaltanut tuota selkää hieroa kuin ihan kevyesti. Sanoi, ettei hän edes vielä päässyt lihaksiin asti, kun on noin arka. Kokeiltiin lymfaa.. odotan mielenkiinnolla, että mahtaako auttaa  :vihellys: Ainakin sen jälkeen nukuin kaksi yötä kuin tukki.. En herännyt kertaakaan yöllä!! En muista, minä vuonna on mahtanut noin uni maittaa  :nukkuu:

Onkos psorireumaa/nivelpsoria sairastavat huomanneet vastaavaa??
- mummu -

HMS/EDS
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä

Kaustinen

• Administrator
« Vastaus #4 : Toukokuu 25, 2008, 14:28:35 »
Hei taas! Lueskelin tuosta lihasreumasta, mutta siinä on olennaista kohonnyt senkka.. minulla se ei ole koholla, ainakaan vielä..

Olen nyt siis käynyt tuolla lymfassa.. ja arvatkaapas mitä.. kun kerroin tuosta oireilusta hierojalle, niin hän sanoi, että joo.. tuollaista esiintyy joillakin reumaa sairastavilla riippumatta reuman laadusta! Kuulemma kyseessä olisi kerääntynyt neste ihon ja luuston välissä ja särky johtuisi siitä! Kuulemma 3 hierontakerran jälkeen pitäisi vaikutus näkyä (lymfahieronnassahan hierotaan imusolmukkeita ja saadaan ne töihin.. samalla ohjataan nesteen kulkua niin, että saatkin sitten juosta vessassa tämän tästä!) Olen nyt ollut jaloistani kaksi kertaa joten pian voin kertoa kuulumisia, miten kävi  :thumbsup:

Olisipa hienoa, jos nuo oireet saataisiin kuriin vain ihan hieromalla.. Olisi taas vähän vähemmän kipuja  :thumbup: Ikävä kyllä.. hiukan olen tässä kohtaa pessimisti, mutta palataan!
- mummu -

HMS/EDS
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #5 : Toukokuu 25, 2008, 14:35:26 »
Minulla ei näy tuo reuma mistään arvoista mutta koska kortisoni auttaa se riitti lääkärilleni diagnoosin antamiseen. Reuma on siitä ikävä sairaus että arvot ei välttämättä nouse ja sitten se jätetään hoitamatta jos lääkäri on tyyppi joka tuijottaa vain tuloksia. Kortisonia kokeilemalla saa viikossa selville onko reuma vaiko ei.
J45.8  Asthma bronchiale

Kaustinen

• Administrator
« Vastaus #6 : Toukokuu 26, 2008, 10:15:55 »
Ensi kuussa minun on määrä taas mennä reumalääkärini juttusille, joten seurailen tässä tilannetta.. Luettelen hänelle kaikki mahdollisuudet jotka voisivat tulla kyseeseen (mm. juuri tuo lihasreuma koska oireet viittaisi siihenkin), jos ei hänelle satu tulemaan mieleen (vähän on tässä mennyt usko lääkäreihin ja tuosta on jo tullut tapa  :rohonauru:) Aika outoa miehenikin mielestä, kun ei juurikaan voi edes koskea, vaikka käteen tai kylkeen tai polveen, kun jo kiellän että sattuu  :-[ Mieheni on hämmästynyt ja sanoo, että minähän vain vähän kutitin   ???

Toinen kummastelun aiheeni on raskas hengitys ja hengästyminen pienemmänkin mäkinyppylän tms. nousemisesta tai muusta vähän reippaammasta liikunnasta. Onkos tämä "normaalia" reumassa? Olen miettinyt, että voiskohan se johtua tuosta rintalastan/jänteiden kivusta/tulehduksesta.. Luin viikonlopun iltalehdestä, että tämän tyyppinen oireilu liittyisi myös sydänoireisiin samoin kuin yläniska- ja leukakipu.. Nekin löytyy.. selkäsäryn lisäksi.  Syön kyllä beettasalpaajaa leposykkeen rauhoittamiseen ja verenpainelääkkeetkin on. Astmakin tietysti saattaisi olla mahdollista, mutta ... hmmm.. no, en tiedä.
- mummu -

HMS/EDS
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #7 : Toukokuu 26, 2008, 10:55:35 »
Luettele lisää vaan, täältäkin löytyy kaikki oireet..... ;D Minulle tuli myös astma noin vuosi sitten ja olen ollut tosi kovalla lääkityksellä ja nyt alkaa helpottaa, jouduimme tosin luopumaan koirasta. Itse ajattelin että tämä liikkumattomuus sairauksien vuoksi edesauttoi astman tuloa, en saa tarpeeksi liikettä niin että edes hengästyisin liikkuessa, en sitten tiedä, varmaan ihan oma diagnoosi....
Olen miettinyt myös selkäkipujen yhteyttä hengitykseen ja kun kaikki lihakset on krampissa ei se ainakaan varmaan helpota hengitystäkään, onko niin että sairaudet kasaantuu pikku hiljaa, kaikki pettää vuorollaan  :-\
J45.8  Asthma bronchiale

arelia

• Jr. Member
  • **
  • Vain särkynyt sydän voi tulla ehjäksi.
« Vastaus #8 : Toukokuu 26, 2008, 23:55:10 »
Onkos sun sydän ja keuhkot tutkittu? Mulla astma oireili samoin, mutta kun sydäninfarktikin on ollut, ei heti löydety astmaa.
Lannerangan nikamavälilevysairaus johon liittyyhermojuurioireistoa, prolapsileikauksia 2 ja luudutusleikkaus. Hybermobiliteetti oireyhtymä. Sydäninfarktin jälkitila - sepelvaltimotauti. Diabetes 2. Kilpirauhasen vajaatoiminta. Masennus. Astma. Migreeni. Jne...

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #9 : Toukokuu 27, 2008, 10:52:19 »
Keuhkot on tutkittu tosi tarkkaan mutta sydäntä ei joka on ihmeellistä koska isäni puolelta kaikilla sukulaisilla on paha sydänvika  :o Elokuussa menen tutkimuksiin jossa yritetään tehdä rasituskoe mutta en usko että fyysisesti pystyn siihen, muita tutkimuksia ei ole tulossa.
Joskus jouduin sairaalaan tutkimuksiin koska lepopulssini on 45 ja lekuri piti sitä epänormaalina. Siellä selvisi että minulla on todella iso sydän eikä siis mitään vikaa muuten. Onhan tuo aina käynyt mielessä kun on ahdistusta ja joskus ihan kipua rinnassa että voisko olla sydämessäkin jotain mutta ei nuo lääkärit ole kiinnostuneet enkä ole jaksanut vaatia kun on aina akuutimpaa kun olen vastaanotolla. Nyt kipujen aikana pulssini on usein lähellä 100 vaikka en tee mitään, kipu nostaa myös verenpainetta joka ei ole koskaan ennen ollut korkea.
J45.8  Asthma bronchiale

Tuuli

• Hero Member
« Vastaus #10 : Toukokuu 27, 2008, 11:01:03 »
Toinen kummastelun aiheeni on raskas hengitys ja hengästyminen pienemmänkin mäkinyppylän tms. nousemisesta tai muusta vähän reippaammasta liikunnasta. Onkos tämä "normaalia" reumassa? Olen miettinyt, että voiskohan se johtua tuosta rintalastan/jänteiden kivusta/tulehduksesta..

Mulla on ollut vastaavaa oireilua liittyen reuman mukanaan tuomiin tulehduksiin ja niihin liittyviin veriarvojen muutoksiin. Ihan pelkän reuman vuoksi voi olo muuttua nopeastikin todella voimattomaksi, hengästyneeksi ja äärettömän väsyneeksi. Ja jos rintalastassa on tulehdusta, vaikuttaa sekin vointiin kun hengitys jää hieman pinnalliseksi. Pienikin kävelylenkki otti tosi voimille ja puuskutin kuin höyryveturi. Mulla on oireet helpottaneet heti kun tulehdus on saatu aisoihin. Voi sitä energian tunnetta sitten :)

Mutta siis oma kokemukseni on, että reuma itsessään voi aiheuttaa ja usein aiheuttaakin hyvin moninaisia muutoksia elimistössä, usein onneksi väliaikaisia. Jatkuva pitkäaikainen tulehdus ottaa voimille ja tällöin siihen reagoivat mm. sydän ja keuhkot. Tietty ainahan voi olla lisäksi muitakin sairauksia, eihän se reuma sitäkään estä.

Tsemppiä!

Kaustinen

• Administrator
« Vastaus #11 : Toukokuu 27, 2008, 12:34:02 »

Onkos sun sydän ja keuhkot tutkittu? Mulla astma oireili samoin, mutta kun sydäninfarktikin on ollut, ei heti löydety astmaa.

Mutta siis oma kokemukseni on, että reuma itsessään voi aiheuttaa ja usein aiheuttaakin hyvin moninaisia muutoksia elimistössä, usein onneksi väliaikaisia. Jatkuva pitkäaikainen tulehdus ottaa voimille ja tällöin siihen reagoivat mm. sydän ja keuhkot. Tietty ainahan voi olla lisäksi muitakin sairauksia, eihän se reuma sitäkään estä.
Tsemppiä!

Joku sydänfilmi on otettu viime syksynä, kun tuo sydän muljahteli ja lepopulssi oli keskellä yötä yli 100! Siinä ei näkynyt mitään.. puhalluskoe on myös tehty joskus.. mutta siitä on aikaa.. Siinä testissä todettiin, että keuhkot oli kunnossa. Ehkä pitäis tuo uusia..  ???
..joka tapauksessa tämä hengitysoireilu on nyt kuitenkin pahentunut muiden reumaoireiden myötä. Pystyn kyllä hengittämään syvään sisään ja ulos paikalla ollessa tai kävellessä "normaali vauhtia", mutta jos tulee vaikka aamulla kiire töihin, niin puuskutan kuin höyryveturi.. samoin kenkiä jalkaan laittaessa.. eli pienikin ponnistelu saa sen aikaan.. hengitys on pinnallista ja kestää pitkään,ennen kuin tasaantuu.. pitää oikein huokailla..

:vrolijk_26: Kiitos tsemppauksista, tällä foorumilla tulee aina niin hyvälle mielelle!  :vrolijk_26:
- mummu -

HMS/EDS
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä

Kaustinen

• Administrator
« Vastaus #12 : Toukokuu 27, 2008, 13:51:28 »
Netistä poimittua.. tämä tieto löytyi googlesta sanalla "reumakeuhko" jne.. TAAS tuli lääkäriltä kysyttävää  :laugh:

"Mitä amyloidoosi on?
Amyloidoosi aiheutuu tiettyjen proteiinien kertymisestä elimistöön. Elimistö yleensä valmistaa näitä proteiineja joko epätavallisen suuria määriä (AA-amyloidoosissa) tai epätavallisissa muodoissa (AL-amyloidoosissa ja perinnöllisessä amyloidoosissa). Proteiinit kertyvät elimiin nopeammin kuin ne hajoavat ja vähitellen häiritsevät elinten normaalia toimintaa.

Mitä oireita amyloidoosi aiheuttaa?

Spesifiset oireet liittyvät tiettyihin elimiin. Esimerkiksi nilkkojen turvotus (edeema) liittyy munuais- tai sydänhäiriöihin, sormien tai varpaiden kihelmöinti (parestesia) puolestaan hermoston häiriöihin ja hengenahdistus taas sydämessä olevaan amyloidiin.

…Kaikissa systeemisen amyloidoosin muodoissa mikä tahansa hoitotapa, jolla pystytään poistamaan taustalla olevat vaivat, vähentää amyloidin muodostumista. Amyloidin vähentymiseen liittyy yleensä yleiskunnon koheneminen sekä elinten toimintakyvyn palautuminen.

…sitä tavattiin potilailla, joilla oli jonkinlainen pitkäaikainen tulehdussairaus. Tyypillisiä sairauksia ovat nivelreuma (aikuisilla ja lapsilla), suoliston tulehdussairaus, tuberkuloosi, muut krooniset tulehdukset ja perinnöllinen Välimeren kuume."
- mummu -

HMS/EDS
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä

uralrane

• Ex-member
« Vastaus #13 : Toukokuu 27, 2008, 14:17:37 »
Netistä poimittua.. tämä tieto löytyi googlesta sanalla
Lainatessa olisi aina hyvä ilmoittaa lähde —tai mieluummin vielä linkittää kyseinen sivu. Osatekstin ollen kyseessä joku haluaa varmaan lukea koko jutun. Ja muutenkin sivuston ylläpitäjää kohtaan on fiksua että lähde ilmoitetaan. :)

Kaustinen

• Administrator
« Vastaus #14 : Toukokuu 27, 2008, 16:57:34 »
Lainatessa olisi aina hyvä ilmoittaa lähde —tai mieluummin vielä linkittää kyseinen sivu. Osatekstin ollen kyseessä joku haluaa varmaan lukea koko jutun. Ja muutenkin sivuston ylläpitäjää kohtaan on fiksua että lähde ilmoitetaan. :)

Kiitos huomautuksesta, uralrane! Tiedän jatkossa toimia oikein! Minä vaan halusin kiinnittää lyhyesti tiettyyn osaan huomiota enkä tiennyt mihin olisin oikein viitannut kun osoite oli vähän outo, mutta tosiaan, linkinhän olisi voinut lisätä  :D ..hyvä minä, ihan liian hätäinen!

Toivottavasti en nyt aiheuttanut kovasti harmia ylläpidolle  :o
Tässä linkki:
http://koti.welho.com/ssilvone/amyloidoosi.htm
- mummu -

HMS/EDS
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä