Kirjoittaja Aihe: Nokkosrokko, urtikaria..  (Luettu 27826 kertaa)

petomaani

• Ex-member
Nokkosrokko, urtikaria..
« : Heinäkuu 17, 2008, 09:07:18 »
Kuinka monen krooninen vaiva?

Joudun sanomaan, että kuulun tohon "osakroonisiin" tässä suhteessa. Nimittäin joka kevät alkaa ja jatkuu, joskus helmikuussa saattaa näkyä vielä jotain pientä paukamaa, muttei enää niin vahvasti. Pitäis kai hakea joku reseptilääke, mutta toistaseksi olen selvinny Zyrtecin ja Cetirizinin voimin.

Ei mitään hajua, mistä tulis, mistä johtuis. Paukamia on käsivarsissa, ranteissa, pakaroissa, säärissä ja nilkoissa. Sitten ne siitä päivän myötä haihtuvat ja tulevat taas seuraavana aamuna muutamaksi tunniksi kiusaamaan. Nokkosrokoksi kumminkin diagnosoitu, että millään petikamppeilla tai pesuaineilla ei ole tän asian kanssa tekoa.

arelia

• Jr. Member
  • **
  • Vain särkynyt sydän voi tulla ehjäksi.
Vs: Nokkosrokko, urtikaria..
« Vastaus #1 : Heinäkuu 17, 2008, 15:32:06 »
Mulla on aivan samanlainen outo juttu. Kasvoissa ei pahemmin ole ollut, mutta muualla kyllä. Mulla kestää muutaman tunnin ja häviää sit. Kävin ihotautilääkärillä ja hän sanoi sen olevan jonkinlaista kosketusallergiaa, mutta diagnoosi oli kuitenkin urticaria. Syön siihen Ataraxia, kun kutina on myös vaivana etenkin iltaisin. Muista ei ole ollut apua. Lääkäri tuumasi vain, kyllä se lähtee ajan kanssa pois tai sit ei. Kyllä multa verikokeita otettiin ja ainakaan niissä ei ollut mitään erikoista allergiaa. Kiusallinen vaiva kuitenkin :(. Nyt en enää välitä peitellä, vaan annan näkyä ihan reilusti.
Lannerangan nikamavälilevysairaus johon liittyyhermojuurioireistoa, prolapsileikauksia 2 ja luudutusleikkaus. Hybermobiliteetti oireyhtymä. Sydäninfarktin jälkitila - sepelvaltimotauti. Diabetes 2. Kilpirauhasen vajaatoiminta. Masennus. Astma. Migreeni. Jne...

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #2 : Heinäkuu 17, 2008, 15:32:28 »
Minulla on kerran ollut nokkosrokko ja sen jälkeen oli monena alkukeväänä lintukirppujen syömiä paikuloita tai niin ainakin sanottiin. Jäivät aikanaan pois. Lapsillakin oli niitä aikanaan.

Kokeile syödä soijaa, parantaa immuniteettiä, vain lusikallinen päivässä ellet halua kasvattaa lihaksia

petomaani

• Ex-member
« Vastaus #3 : Heinäkuu 17, 2008, 19:15:32 »
Nooh, noita lihaksia kun jo on omasta takaakin suhteellisen mukavasti, ei soijan popsintakaan taitas haitata ;) Siis onko toi -olkikukka- sun mainitsemas soija jotain nestemäistä, mistä sitä saa..??

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #4 : Heinäkuu 17, 2008, 22:51:25 »
Minä olen lihattomalla ruokavaliolla lääkärini pyynnöstä, niin minä nautin tuorejuustohyllystä löytyvää soijajuustoa, mutta onhan sitä jogurttinakin, jäätelönä ja minä muunakin vaan. Minä olen ollut kyllästynyt lihaan ja kanaan jonkin aikaa. Kalaa sentään syön.

Kun minä menen loppukuntoutusjaksolle, niin yritän tavata ravitsenysterapeutin, jotta kysyn päivittäisen soijan määrän. samalla kysyn että onko lihaksia kasvattava vaikutus.

arelia

• Jr. Member
  • **
  • Vain särkynyt sydän voi tulla ehjäksi.
« Vastaus #5 : Heinäkuu 18, 2008, 00:00:26 »
Mul on laktoosi-intoleranssi, mutta nyt keväällä äityi vatsa ihan hurjaksi :(. Tyttäreni suositteli täysin maidotonta ruokavaliota ja nyt oon sellaisella. Kävin ravitoterapeutilla ja hän antoi neuvoja miten syön terveellisesti ilman maitotuotteita. Vatsa voi nyt hyvin :). Valitettavasti sillä ei ollut vaikutusta iho-ongelmiin. Syön paljon kalaa ja lihaa jonkin verran. Täytyy miettiä vielä tuon lihan rajoittamista.
Lannerangan nikamavälilevysairaus johon liittyyhermojuurioireistoa, prolapsileikauksia 2 ja luudutusleikkaus. Hybermobiliteetti oireyhtymä. Sydäninfarktin jälkitila - sepelvaltimotauti. Diabetes 2. Kilpirauhasen vajaatoiminta. Masennus. Astma. Migreeni. Jne...

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #6 : Heinäkuu 18, 2008, 11:29:46 »
Minulla on kevyempi olo ilman lihaa, Suolen toiminnan olen taannut vaihtamalla leivän leseiksi, syön leseitä monta kertaa päivässä.

Overdose

• Sr. Member
« Vastaus #7 : Heinäkuu 18, 2008, 11:57:12 »
Minullakin on keveämpi olo, kun jätin lihan pois. Lisäksi nivelkivut vähenivät. Luulin ensin, että kyse on lähinnä "omien korvien välisestä" jutusta. ;) Sitten kuitenkin kuulin myöhemmin ravitsemusterapeutilta, että etenkin sianlihassa voi olla sellaisia ainesosia, jotka saattavat altistaa lisäkivuille.
"Toivon, että toivoa ois, ei anneta ikinä toivoa pois."
- Maj Karma

G35 MS-tauti
Q79.6 Ehlers-Danlosin syndrooma
Yliliikkujan blogi

petomaani

• Ex-member
« Vastaus #8 : Heinäkuu 19, 2008, 17:05:14 »
Mie olin viitisen vuotta syömättä punaista lihaa, kunnes palasin sen pariin nykyisen mieheni "ansiosta". En ole huomannu vaikutuksia suuntaan en toiseen, toisaalta nykyäänkään en syö punaista lihaa kovin usein, vaan mieluummin kalaa ja kanaa / kalkkunaa.

Menee OT:ksi nämä keskustelut sapuskan suhteen  :vihellys:

Toisaalta, olen kuullut, että joillekin on annettu neuvo lopettaa lihan syönti kokonaan, kun on ilmennyt iho-oireita (nokkosrokon vois luokitella yhden tyyppiseksi iho-oireiluksi..)

petomaani

• Ex-member
« Vastaus #9 : Syyskuu 11, 2008, 09:13:15 »
Kylmä!! Se tekee mulle nokkosrokkoa!! (siis ainakin, hokasin just kans että kesähelteilläkin sitä on ollu, joten kai se on sit - kylmä + kuuma?) Pitänee hakkee Cetiriziniä apoteekista tänään, reidet ja pakarat on nyt ihan paukamilla, harjasin niitä juuriharjallaki ku pelkkä kynsin raapiminen ei auttanu .. :D Jelppas!!

Kaustinen

• Administrator
  • Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten!
« Vastaus #10 : Syyskuu 11, 2008, 09:49:48 »
Otin kerran läpimärän kissanpennun (olen kissa-allerginen) syliin jalkojen päälle lohduttaakseni.. sain ihan hirveän nokkosrokon elikkäs silloin tuli ainakin allerginen reaktio.

Nylonsukkahousuja en ole pystynyt pitämään vuosikausiin pakkasella.. sähköistyy?.. aiheuttaa kovan kutinan ja raapimisen jälkeen tulee myös rokkoa.

Stressaamalla olen myöskin saanut aikaiseksi kyseisen rokon muutaman kerran.

Voisko se olla sitten joku herkän ihon ominaisuus reagoida erilaisiin ärsykkeisiin? Helpotuksen on minulle tuonut pesu haalealla vedellä ja kortisonivoide.

Tällaista googletin:

http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00458

Muoks: Tällainen osoite vielä..

http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00252

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 11, 2008, 12:16:18 kirjoittanut Kaustinen »
"Älä sinä tyttö koskaan katkeroidu, sillä sitten ei enää mikään auta!"
- mummu -

Psoriasiartropatia/moninkertainen sekundäärinen nivelrikko
HMS/EDS
Määrittämätön nikamasairaus
Kiertäjäkalvosinoireyhtymä
Kilpirauhasen vajaatoiminta
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä
Essentiaalinen verenpainetauti

petomaani

• Ex-member
« Vastaus #11 : Syyskuu 11, 2008, 15:50:29 »
Täydellinen oirekuvaus tossa kylmänokkosihottumassa, sopii minuun. Ja nyt vasta hokasin yhdistää. Reidet heittää tosiaan paukamille heti ja oireilua on ollu jo pitkään, muutaman vuoden.

Muoks; mutta mulla tekee sit kans lämmin tän, esim. jos kesäyönä nukkuu oikeen nihkeen ilkees huonees, on satavarmasti patteja kroppa täys. Eli kylmä ja kuuma tekee tätä. Duunivaatteissa (kesällä) jos tulee liian kuuma, sama homma.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 26, 2008, 10:48:14 kirjoittanut petomaani »

_bluesky_

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #12 : Syyskuu 23, 2008, 08:44:48 »
mulla alkoi viime syksynä tulla outoja kutina hetkiä usein ulkona ja jalkoihin nousi läiskiä. kutina on täysin sietämätön. asia selvisi kylmä urtikariaksi. kun kesä tuli ja lämpötilat pysyi yli 17asteen ongelmat katosi, luulin jo päässeeni eroon. mutta kun taas lämpötilat laski tuli ongelmat takas. mutta kesällä tuli sitten rektia saunasta myös eli kuuma urtikaria. urtikaria on sama asia kuin nokkos ihottuma ja itse uskon periytyvyyteen. minun isälle tulee koko kehoon jos juo kaikkia eri alkoholeja sekaisin. muisten pohdinnan jälkeen, että kun oli nuori minulla oli samaa nokkosrokkoa myös mutta katosi jokusen kk jälkeen.
itselleni on auttanut lämmin pukeutuminen. koko kehoon saman verran lämmikettä, jotta kehon lämpötila pysyy tasaisena. eli jos on muuten lämpimästi päällä, mutta ohuet sukat tulee helposti nilkkoihin reaktio. urtikarioita on myös muita, taisi olla jokin painautumis vai oliko arpi urtikasia voisin hyvin kuvitella että nukkuessa saattaa tulla. mutta googlen kautta löytyi paljon tietoa...

mutta täytyy sanoo että kyllä hävettää mennä toppahousuissa jo +5asteen lämpötilassa. mutta se kannattaa...

petomaani

• Ex-member
« Vastaus #13 : Tammikuu 17, 2009, 08:23:43 »
Mulla on nyt jonkun aikaa pysyny nokkosrokko poissa. Eihän se kokonaan hävinnyt ole, mutta talven aikana ei ole paljoakaan vaivannut. Tiedä sitten, miten jatkossa.

_bluesky_

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #14 : Tammikuu 17, 2009, 12:24:30 »
olen tuosta urtikariasta ja nokkos ihottumasta saanut nyt tällaista selville....

itselläni on kylmä ja kuuma urtikaria. jos ulkona on alle 17astetta, saan helposti tuskallisen kutinan ja iho oireet. yleensä puen päälle lämpötilan mukaan, eli mitä kylmempää sitä enemmän päälle. hävettää kulkea toppahousuissa plussa keleissä, mutta mielummin housut kuin kutina. nyt myös saunasta on alkanut tulemaan. oireet yleensä lähtee pikkuhiljaa pois 1-2h sisällä, kun esim. pääsee sisälle lämpöseen tai tulee pois saunasta. jos tiedän että joudun altistumaan kylmälle tai kuumalle otan etukäteen allergialääkkeen jolloin se tehoaa. jos oireet alkaa tulla jo, ei allergialääkkeistä juurikaan ole apua. myös jos esim. sukat välillä puristaa, saattaa tulla kiusallista kutinaa. kotona ilman sukkia oleminen saa nilkat reagoimaan usein.

ilmeisesti urtikariat on enemmän hetkellisiä, oireet lähtee nopeammin pois. on olemassa erin laisia mm. kylmästä tuleva(veren lämpötilojen vaihtelut), kuumasta tuleva(sauna), painautumisista tuleva(nukkuminen, sukat)... urtikariat saattaa tulla vain kerran tai sitten jää pysyvästi. apteekissa on itse hoitolääkkeenä allergialääkkeitä jotka on nokkosrokkoon, ei välttämättä auta. itse suosittelen kokeilemaan mistä tulee ja välttämään niitä. painautumisiin suositten puristavien tai painavien vaatteiden välttämistä, nukkuessa usein asennon vaihto saattaa auttaa jotta painautumia ei pääse tulemaan. tai sitten tuo allergialääkkeen käyttö...

nokkos ihottumat saattaa olla enemmän allergiareaktion kaltainen ja oireet saattaa pysyä pitkään. isälläni tulee todella paha reaktio koko kehoon viikkojen ajaksi eri alkoholien sekaisin juomisesta.