Kirjoittaja Aihe: Nokkosrokko, urtikaria..  (Luettu 27940 kertaa)

petomaani

• Ex-member
Vs: Nokkosrokko, urtikaria..
« Vastaus #15 : Tammikuu 17, 2009, 12:35:00 »
Bluesky, mulla tekee muuten sukat ihan saman jutun eli jos jalat hikoavat kengissä pitkän työpäivän ja sukat hiostavat, kotosalla saa raapia nilkkoja pitkään (ja nautinnollisesti) :)

_bluesky_

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #16 : Tammikuu 17, 2009, 12:42:04 »
viellä sen verran...
itse luulin pitkään että olin nailoneille allerginen. kunnes aloin ihmetellä ja seurailla, huomasin että viileellä ilmalla jos ravasin sisään ulos sain reaktion.
tuosta kissa jutusta tuli mieleen, märkä kissa voi kosteuden takia tuoda iholle kylmää. ehkä.
kannattaa seurailla kropan lämpötiloja. eli yrittää pitää yläkropassa ja ala kropassa suurinpiirteen saman lämpöisinä. esim. sukat jalkaan, mutta ei monia jotta reidet ei ole viileämmässä....

tuosta raapimisesta voi saada suuren nautinnon ;D paitsi sitten kun iho alkaa jo kirvelee ja sinertää... kannattaa rasvalla hieroo pahimman kutinan aikana. ei tuu raavittua ihoa liikaa.

niin tuli vielä mieleen. urtikarian reaktion aikan iho solukkoon pääsee helposti verta. siksi kannattaa välttää raapimista. saattaa jäädä pitkäksi aikaa ihoon pieniä punasia pisteitä. noita veri pisteitä voi tulla esim. painavan laukun olalla kantamisesta ja jos iho hankautuu painautuessa.

petomaani

• Ex-member
« Vastaus #17 : Tammikuu 18, 2009, 18:56:35 »
Joo toi kylmä ilma saa kyllä kutinan aikaseksi ja sitä raapis koipiaan varsin onnellisena.. Olenpahan saanu taas verisen haavan aikaan vasempaan sääreenki ku innostuin liiaksi rapsuttelemaan jalkojani. Kylmä ja varsinki viima tekee mulle koipiin tota.

mare

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #18 : Tammikuu 18, 2009, 20:59:12 »
Mulla ei ole koskaan ollut mitään iho-oireita vaikka olenkin allerginen vähän kaikelle. Syksyllä sitten alkoi kasvoista ensin kutina ja pieniä punaisia näppylöitä. No,eihän se mitään..seuraavana aamuna ukko käski kattomaan peiliin ja soittamaan lekuriin. Olin kun viikon ryypänny, naama turvoksissa ja punainen. Makasin sitten päivystyksessä tarkkailussa. Välillä aina kortisonia persuksiin. Sitten sain luvan lähteä himaan kun ei näýttäny enää leviävän. Sitä oli mahassa, selässä ja raajoissa. Oli hurja kokemus. Selvyyttä ei saatu mistä olisi voinut johtua. Toivottavasti ei tarvitse kokea toiste!

petomaani

• Ex-member
« Vastaus #19 : Tammikuu 20, 2009, 08:08:26 »
Mare, mikä paljastu oireiden aiheuttajaksi? Nokkosrokko? Mulla ei tommosista pienistä näppylöistä ole niinkään kokemusta, enempi noi patit on semmosia vesikellon kaltasia palloja.

Letitia

• Newbie
  • *
« Vastaus #20 : Maaliskuu 02, 2009, 19:53:04 »
Saan useimmista särkylääkkeistä ja jostakin pahoinvointilääkkeestä jonka nimeä en nyt muista urtikariakohtauksen. Koska vatsani yleensä kehittää jonkinlaisen katarritilan ennemmin tai myöhemmin särkylääkkeiden oton jälkeen, käytännössä en syö lainkaan särkylääkkeitä oli vaiva mikä hyvänsä. Joten siinähän sitten kärsin päänsäryt, kuumeet sun muut ihan luomuna vaan...

Mutta tässä muutama vuosi sitten alkoi pätkiä urtikariaa harva se päivä iholle ilman mitään ilmeisempää syytä. Niihin aikoihin minulla tosin riehui koko elimistössä mahdottomat määrät hiivaa, koska olin joutunut syömään useamman antibioottikuurin tietyn periodin sisällä, ja siinä meinasi terveys sitten romahtaa lopullisesti. Sain erään kroonisen ja ilmeisesti parantumattoman sairauden siinä ohessa, mutta siitä en nyt tähän aloita ja ehkä avaudun mokomasta joskus toiste.

Jokatapauksessa minusta tuntuisi kuin sokerin ja vehnän ruokavaliosta poisjättäminen rauhoittaisi tätä urtikariataipumustakin huomattavasti! Olen nyt VHH-dieetillä ollut reilun kuukauden, enkä muista sinä aikana urtikariakohtauksia saaneeni.

petomaani

• Ex-member
« Vastaus #21 : Huhtikuu 16, 2009, 00:22:21 »
Nyt on nokkosihottuma pysyny pitkään poissa *koputtaa puuta* , syytä moiseen en tiedä, ehkä se aktivoituu taas jossain vaiheessa (syksyllä kenties, uskoisin?) Mietin tota ruokavalion merkitystä asiaan.. Onko sillä merkitystä?  ::)

_bluesky_

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #22 : Huhtikuu 16, 2009, 16:59:24 »
ruokavaliolla saattaa olla osuutta. mutta nokkosihottuma ja urtikariat saattaa tulla ilman varoitusta ja myös lähteä yhtä nopesti. toisilla tulee kerran toisilla jää pysyväti ja kaikki siltä väliltä. kun on kerran ollut on mahdollista että alkaa uudelleenkin vaikka vuosien päästä. jos on esim. kylmäurtikaria, niin saattaa olla koko kevät kesä syksy ajan poissa. sitten kun taas ulkolämpötila menee tarpeeksi alas alkaa uudelleen.
toivotaan että lähti pois ja myös pysyy poissa  :) :thumbup:

petomaani

• Ex-member
« Vastaus #23 : Huhtikuu 16, 2009, 23:16:35 »
Juups, tätä toivon minäkin  :thumbsup: nyt kun tässä hehkutetaan, se tietty tulee taas.. Mites Bluesky sun oma urtikarias laita? Onko ollu ihottumaa päällä?

_bluesky_

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #24 : Huhtikuu 17, 2009, 09:40:58 »
no mulla on tullut kuuma urtikaria lisää. saunassa voin olla vain hetken, sen jälkeen alkaa hirveä kutina ja jalat menee läikikkääksi. kylmäurtikari on edelleen myös. pääsiäisenä istuin toppahousut päällä +12asteen auringonpaisteessa ja reaktio tuli silti, eli mielenkiintoinen kesä tiedossa. tosin viime vuonna oireet katosi kun ulkona oli koko ajan yli+17astetta. ehkä tänäkin vuonna. mutta nyt kun tietää mikä on ja mistä johtuu, ei asia enää häiritse. se on vain osa elämää ja välttelen tilanteita mahdollisimman paljon. tietenkin jos tietää että on pakko altisua ärsykkeille, otan suosiolla lääkken niin saa olla rauhassa  :)

petomaani

• Ex-member
« Vastaus #25 : Huhtikuu 19, 2009, 18:28:28 »
 :thumbsup: blueskylle, kattellaan mitä kesä tuo tullessaan. Onko sulla ihan reseptilääke käytössä vai haetko Zyrtecciä tvast?

_bluesky_

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #26 : Huhtikuu 19, 2009, 19:55:28 »
mulla on apteekista ihan cetirizin allergia lääke. kokeilin sitä koska pakkauksessa mainittiin tuo nokkosihottuma. se on hyvin auttanut jos ottaa etukäteen, jopa vuorokauden. voin suositella muillekkin kokeiltavaksi :)

toivotaan parasta, pelätään pahinta. toivottavasti kaikilla pysyisi poissa.  :) ;) :thumbsup:

no sama se vaikka joutuisi toppatakki päällä istua, kunhan kesä tulee. jeee... :laugh:

seurailen itseasiassa nuorinta poikaani, saman asian tiimoilta. hänellä on välillä päikkäreiden jälkeen yläkroppa punasena. kutina ei oo kauhean kovaa ja ei aivan selkeitä läiskiä. mutta katsotaan mitä tulee. mutta täytyy sanoo että itsellä helpompi, kun tietää mitä seurata ja miltä tuntuu. ei kauhistuta ja ahdista.  :)

petomaani

• Ex-member
« Vastaus #27 : Huhtikuu 20, 2009, 11:48:49 »
Mulla on kans toi Cetirizin ittellä, varmuuden vuoks kaapissa odottelee nytkin :) Tarpeeks kun hikoilee duunikamppeissa, saattaa paukamia nousta iholla pakaroihin, reisiin ja pohkeisiin, joten kylmäurtikarian lisäks hikoilu lämpimällä säällä aiheuttaa mulle samaa vaivaa. Toivotaan, että kesä ois tällä kertaa armollinen..  :thumbsup: (jännä ettei mulle sitte taas saunominen tee yhtään mitään!)

_bluesky_

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #28 : Huhtikuu 20, 2009, 18:44:59 »
tota olen itse asiassa miettinyt, miksi urtikaria tulee yleensä jalkoihin!? vaikka muu keho olisi se mikä altistuu ärsykkeelle. voiko tosiaan verenkierto olla niin erinlainen jaloissa, kylmä ja kuuma urtikariahan tulee usein veren lämpötilan vaihdoksista.
varmaan hankalaa olla jos hikoilusta, lämpösestä tulee rektio. mulle talvi on vaikea ja sulle kesä  :) sulle kesällä uinti on hyvä asia ja mulle huono ... vastakohdat :)

petomaani

• Ex-member
« Vastaus #29 : Huhtikuu 20, 2009, 21:14:27 »
Hih, koitetaan sinnitellä. Kirjuuttelen kyllä tänne, kun ja jos niitä pallukoita taas ilmenee. Noita allergioita tullu nyt lisää yks kaks, kun piti koirillekin altistua :( mutta se on taas ihan toinen juttu. Ja kirjoittelehan sieki, kun urtikaria iskee seuraavan kerran päälle. Lekuriltahan vois pyytää jotain reseptilääkettäki tähän vaivaan, mutten vielä toistaseksi ole siihen asti menny, riittäny hyvin noi Cetirizinit ja Zyrtecit.