Kirjoittaja Aihe: Nokkosrokko, urtikaria..  (Luettu 27827 kertaa)

Kaustinen

• Administrator
  • Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten!
Vs: Nokkosrokko, urtikaria..
« Vastaus #30 : Joulukuu 01, 2010, 00:32:30 »
Tämä on jo vanha ketju, mutta jos tämä muistini lokeroista kaivautunut aihe kiinnostaa mahdollisesti jotakuta foorumilaista, niin tiedoksi..

Uusimmassa juuri ilmestyneessä ihonhoidon erikoislehdessä "Ihonaika 5/2010" on artikkeli "Kun kylmä kiusaa".
Tässä otteita tekstistä: "Potilaalla, jolla on kylmänokkosihottuma, saattaa olla CAPS eli kryopyriiniin liittyvä jaksottainen oireyhtymä... (yhteisnimitys aikaisemmin erilisinä oireyhtyminä tunnetuille FCAS:lle, MWS:lle ja CINCA:lle) ...kylmänokkosihottuma on keskeinen oire... Takavuosina kylmänokkosihottumapotilaat saattoivat muodostaa masentavan haasteen ihotautilääkärille. Lievempiä tautimuotoja saattaa esiintyä arvioitua enemmän."

Jos alkoi kiinnostaa, niin lisää hyvää tietoa ja tietolähdeviitteitä löytyy siis kyseisestä lehdestä  :vrolijk_26:
"Älä sinä tyttö koskaan katkeroidu, sillä sitten ei enää mikään auta!"
- mummu -

Psoriasiartropatia/moninkertainen sekundäärinen nivelrikko
HMS/EDS
Määrittämätön nikamasairaus
Kiertäjäkalvosinoireyhtymä
Kilpirauhasen vajaatoiminta
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä
Essentiaalinen verenpainetauti

on kestämistä

• Klubilainen
« Vastaus #31 : Helmikuu 03, 2020, 17:58:09 »
Kylmä!! Se tekee mulle nokkosrokkoa!! (siis ainakin, hokasin just kans että kesähelteilläkin sitä on ollu, joten kai se on sit - kylmä + kuuma?) Pitänee hakkee Cetiriziniä apoteekista tänään, reidet ja pakarat on nyt ihan paukamilla, harjasin niitä juuriharjallaki ku pelkkä kynsin raapiminen ei auttanu .. :D Jelppas!!
Kamala tauti nokkonen, mutta alkoi hymyilyttämään kun luin tuosta juuriharjasta, tuttu tunne ja käytetty on, jollei ole ollut juuriharjaa käytettävissä, niin tavallinen hiusharja käy myös mainiosti.
Itselläni on ollut krooninen nokkonen vuodesta 1989. Kylmästä ja kuumasta sitä ei tule, mutta sitä tuleekin sitten melkein kaikesta muusta. Stressi, pikku haava, hyttysen pisto, ampiaisen pisto on totaalinen katastroofi, paarman pisto, hiusväri, lääkkeet, paine ja unettomuus. Ruuasta sitä ei tule, tai en ainakaan ole itse sitä havainnut, eikä testitkään näyttänyt mitään.
Kun nokkonen iskee niin ensin epi-pen pistos ja sen jälkeen syön sitten kortisonia vielä 3-4 viikkoa. Histamiini ei auta ollenkaan. Kutinaan käytän yleensä Ataraxia ja juuriharjaa :doh: Kutina on tosiaan niin kovaa, että se lamauttaa ja siksi juuriharjasta saa suurta nautintoa ja siihen raapimiseen jää koukkuun, heti kun lopettaa niin kutina vaan yltyy ja iho turpoaa enemmän ja enemmän ja sitten juuriharjaa taas, niin kauan kun iho kestää. Näin minulla.
Tämä aihe on jo vanha, mutta mahtaakohan vielä löytyä kohtalontovereita?
Lanneranganpullistumasta koko kroppa sököksi.

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #32 : Helmikuu 03, 2020, 23:21:54 »
Olin fillarireissulla Tanskassa telttaillen joskus nuorena, kun sain nokkosrokon antibiootista. Luulin suunnilleen kuolevani, kun ameebamaiset valtavat laikut kulkivat pitkin kehoani. Tajusin lopulta, että hirvitys tuli heti tabletin ottamisen jälkeen ja oli juuri helpottanut, kun oli aika ottaa uusi tabletti. Nuorempana sain aina suihkussa pienimuotoisemman urtikarian, joka rajoittui kaulasta alas rintoihin.
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

on kestämistä

• Klubilainen
« Vastaus #33 : Helmikuu 04, 2020, 10:36:33 »
Sama juttu täällä nokkonen ilmestyy tosi nopeaan ei sopivan tabletin oton jälkeen ja sitten siitä  ei meinaa päästä millään eroon, siksi minä pelkään hysteerisesti kaikkia lääkkeitä jotka ei ole minulle ennestään tuttuja :o

Kipee

• Jr. Member
  • **
  • "Ei oo pakko jos ei taho!"
« Vastaus #34 : Helmikuu 06, 2020, 08:10:35 »
On kestämistä - ihan kamalaa, että sinulla on krooninen nokkonen! :doh: :hoiva: Onneksi voit edes yrittää välttää joitakin altistavia tekijöitä.

Minulla on kokemusta kahdesta pari päivää kestävästä pahasta kohtauksesta. Ensimmäisellä kerralla säikähdin pahanpäiväisesti, kun heräsin aamulla naama turvoksissa. Toinen silmä oli vain hitusen raollaan ja kutina oli hirvittävä. Vartalolla oli siellä täällä kämmenen kokoisia tulipunaisia kuumia ja turvonneita alueita. Menin päivystykseen ja siellä peiliin katsoessani tajusin, että kasvot olivat jo lähes kunnossa, mutta polte ja kutina oli uusissa paikoissa. :o Olin aivan ihmeissäni. ~:/ Lääkäri päätteli heti, että nokkonenhan se. Tein silloin sellaista asiakaspalvelutyötä, että oli pakko ottaa päivä sairaslomaa. Silloin syynä oli antibiootti.

Toinen yhtä raju kohtaus tuli muutama vuosi sitten. Mieheni näki sellaisen ensimmäisen kerran ja ihmetteli miten punaiset läntit vaihtoivat paikkaa nopeaan tahtiin. :o Silloin aiheuttaja jäi hieman epäselväksi sillä lääkäri sanoi ettei epäilemäni lääkkeiden yhteisvaikutus voinut olla mahdollinen. Toinen oli apteekista ilman reseptiä saatava liikahikoiluun käytettävä aine. Sitä en ole käyttänyt enää koskaan!

Juuriharjaa en käyttänyt vaan sipsuttelin kotosalla lähes ilkosillani ja viilentelin länttejä kylmällä. Toivottavasti en saa enää ikinä nokkosta.....

on kestämistä

• Klubilainen
« Vastaus #35 : Helmikuu 06, 2020, 10:17:03 »
Kipee joo ihan tyypillenen nokkonen se vaihtaa yhtäkkiä paikkaa. Mulla se ihan ekana runnoo pään, sitten kun otan ruiskeen niin se siirtyy käsiin, sormet turpoo ihan kamaliksi, käsistä se alkaa aina ranteista siitä se sitten siirtyy sormiin ja kun kädet jättää niin nitten se menee jalkateriin ja sen jälkeen ei pääse kunnolla kävelemään, kun jalkaterissä niin iso turvotus, että sattuu vietävästi käveleminen, ei saa ees kenkiä jalkaan ja tietenkin samaan aikaan sitä on koko kropassa ja kutina on tosissaan lamauttava, mutta kun raapaisee niin alue turpoo heti kaksinkertaiseksi, mutta en välitä enää siitäkään, kun se raapiminen harjalla tai juuriharjalla helpottaa suunnattomasti. Olen myös ollut lukuisia kertoja pois töistä, kun ei sitä voi mennä naama turvoksissa asiakkaan eteen....
Sellanen vielä, että kun ruiskeen jälkeen otan kortisoniannoksen ja kun sitä kuuluu joka päivä sitten asteittain vähentää niin aina kun yritän tokapäivänä vähetää, niin sitten turpoo pää taas, eli se hyökkää heti kimppuun kun kortisoni vähenee. Siinä menee aina 2-3 viikkoa joskus kuukausikin sen kanssa tapellessa. Hirveä tauti. Toivottavsti sinule ei tule sitä enää ikinä.

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #36 : Helmikuu 07, 2020, 06:59:29 »
Mulla se valtaa lähinnä koko hemmetin kropan. Nyt on pysynyt taas aisoissa syksystä eteenpäin mutta sitä ennen iho oli paukamilla PÄÄNAHASTA VARPAISIIN liki joka ikinen päivä. Siihen sitten etittiin ruoka-aineallergioistakin syitä, mutta mitään selittävää ei ole löytynyt vieläkään. Enkä siten osaa erikseen varoakaan mitään ruokaa. No, kuten todettua, nyt ollut homma jostain syystä rauhallista marraskuusta alkaen.
Nokkosihottuman lisäksi huuliin ja korvanlehtiin ja silmäluomiin puskee angioödeemaa ja se on veemäistä se - varsinkin kun eräänkin kerran tuo oire on keskellä yövuoroa paukahtanut päälle. Siihen ei antihistamiineistakaan ole sanottavaa hyötyä, ellei ehdi ottaa tupla-annostusta "aavistellen oireen puhkeamista".
Tsemppiä vaan sullekin, On kestämistä!
*seropositiivinen nivelreuma (dg 03)
*kilpirauhasen vajaatoiminta (dg 07)
*kiertäjäkalvosinoireyhtymä (dg 19)
*psori (dg 19)

on kestämistä

• Klubilainen
« Vastaus #37 : Helmikuu 07, 2020, 12:00:25 »
Tuo se on kumma juttu, kun minullakaan ei nokkosseulassa tullut esiin mitään ruoka-aine allergiaa, eli nokkonen vaan tulee kun sitä huvittaa. Meillä se on sukuvika.
Minulla on ihan lähiaikoina nokkonen meninannut tulla pariinkin otteeseen, mutta olen saanut sen tainnutettua kortisonilla.
Ei se antihistamiini auta, kortisonilla saa tainnutettua nokkos JOS sen kortisonin ehtii ottaa ajoissa. Minulla turpoo ekana päänahka ja siitä sitten koko naama kieli ja nielu mukaanlukien. Huulet joo turpoo ihan hirveiksi samaten korvat, yleesä kaikki mikä on paineen alla turpoaa heti, jos istuu niin kauheet klöntit takamuksessa, jos pitää vyötä vyötärö täynnä patteja ja korvat turpoo kun nukut niiden päällä.
Ei huvita nokkonen päällä näyttäytyä ihmisille...... :o :o Ei kertakaikkiaan kehtaa :doh:

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #38 : Helmikuu 17, 2020, 01:06:54 »
Joo, mulle on kirjoitettu erikseen Epi-peniinkin resepti, se sitten kun iskee liian paha reaktio päälle. En oo tosin vielä ees apteekista hakenu kun rokko ollut nyt erittäin hiljaisella tuulella.. pitäs varmaan.

Se on varmaan sukuvian piikkiin sitten mullakin, On kestämistä! :( Koitetaas kestää..
*seropositiivinen nivelreuma (dg 03)
*kilpirauhasen vajaatoiminta (dg 07)
*kiertäjäkalvosinoireyhtymä (dg 19)
*psori (dg 19)

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #39 : Helmikuu 17, 2020, 21:33:39 »
Haepa se Epipen sieltä apteekista ihan hopi hopi trochanter!  :hoiva: Ei lääkäri sitä reseptiä kirjoittanut turhaan. Tähän mennessä olet ilmeisesti kärsinyt "vain" ihottumasta. Joku päivä aivan yllättäen voi ihottuman lisäksi alkaa turvota niin nielu kuin hengitystietkin. Sitä reaktiota ei voi mitenkään ennakoida ja siksi Epipenin tulee kulkea jatkuvasti mukana. Ei tarvita kuin suun kihelmöinti ihottuman lisäksi, kun reiteen on jo pistettävä. Läheisille on myös kerrottava, kuinka pitää toimia tarpeen tullen. Itse ei saata olla enää kykenevä.

Poikani on saanut urtikariakohtauksen, jonka aiheuttajaa ei koskaan saatu selville. Sen jälkeen erik.lääkäri kertoi hänelle juuri nuo edellä mainitsemani asiat. Hän ei tule toivottavasti koskaan tarvitsemaan Epipeniään, mutta se voi joku päivä pelastaa hänen henkensä.
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö