Kirjoittaja Aihe: Ärtymys  (Luettu 18794 kertaa)

diisa

• Sr. Member
Ärtymys
« : Heinäkuu 25, 2006, 20:14:13 »
 -Olen huomannut itsessäni kurjan muutoksen, kun ärsyynnyn helpommin kuin ennen.
En tahdo sietää kovia ääniä. Kaipaisin rauhaa ja hiljaisuutta. Omaa itseänihän tuo vain kiusaa. mutta tekee mieli häipyä välillä korpeen olemaan vain yksikseen. (no vois sinne jonku otta mukaan vähäksi aikaa)

Onko se tullut tämän kivun mukana, vai lääkkeetkö sitä tekee. Suututtaakin, ja kun radio pauhaa koko ajan vain negatiivisia uutisia, tunnin välein. Suljen joka välissä sitä.
Tai puhisen itseskeni, "voi, lopettakaa jo"

Aivankuin äänet olis kovempia kun ennen, kaikki puhui kovemmalla äänellä. Auton ja skootterien äänet raastaa korvia. Harakoita kivitän aamuyöllä, kun korvat ei kestä. En tiedä onko kukaan nähny, mutta ei siinä ehi pukeutua  :-[
Kun luulisin että iän mukana kuulo heikkenis, vai ?
-Joku kolaus saa ihan pumpun hakkaamaan.
Pitäis johonkin tuo ärtymys purkaakin ,vai mieltä olette hyvät ystävät
Onkohan kellään tällaista vaivaa..
Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing

Sonny

• Sr. Member
Re: Ärtymys
« Vastaus #1 : Heinäkuu 26, 2006, 01:19:58 »

On diisa, aivan kuin omaa kirjoitustani olisin lukenut. Olen jo kauan ollut äänille lähes allerginen, autossakin saan välillä hepulit jos joku soittaa liian kovaa mankkaa ja ennen se olin minä joka huudatti muut kuuroiksi  :o

Pinna ei paljon kestä muutenkaan, onkin ihme miten tästä töihin lähden ehkä syksyllä, mahdan olla pian paikkakunnan kuuluisuus, se äksy akka  ;D
Kipu on kamala seuralainen, ei sille mitään voi että vieteri lyhenee. Ajatellaan vaikka hammassärkyä, tunnetteko ketään joka ois hymyillen tullut sanomaan että särkee hammasta? Enpä usko, hoitoon ois päästävä heti sillä minuutilla tai alkaa ärräpäät lennellä. Ei siis ihmetellä tätä meidän muutosta, se on aika tervettä  :thumbsup:
Selkäleikkaus 2000 , 2006 ja 2014
G55.1*M51.9 Nikamavälilevyhäiriöön liittyvä hermojuuren puristustila
M53.3 Polymyalgia rheumatica
J45.8  Asthma bronchiale
Osittainen ylähengitysteiden ahtauma (C-Pap late)

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #2 : Heinäkuu 26, 2006, 07:59:15 »
Luulempa että me saadaan kivun takia jatkuvasti aivoihin ärsytystä ja eihän sitä kukaan kestä, herkistymistähän siinä tapahtuu. Minä olen ainakin kipeänä ärtyneempi ja väsyneempi. Tunnetteko vuosikymmenia reumaa sairastaneita, he ovat tästä räiskyva esimerkki.

Minä olen tullut tinnituksen takia herkäksi äänille. En enää meinaa kestää mitään ääntä.

sini

• Ex-member
« Vastaus #3 : Heinäkuu 26, 2006, 11:39:45 »
Niin tuttua tekstiä, että olisin minäkin voinut tuon kirjoittaa. En todellakaan enää siedä tietynlaisia ääniä. Fibron oireissa on kyllä mainittu tuo "ääni- ja valoallergisuus". Mutta enpä yhtään ihmettele, että sitä samaa on kaikenlaisista kivuista kärsivillä, ihan kuten olkikukkakin kirjoitti. Kun kivunkin aistii herkemmin, niin tuntuu tosiaankin, että aistii herkemmin kaikki äänet ja välkkyvät valot ja ne häiritsevät todella paljon. Kotona monesti, jos tyttärellä on televisio auki, niin ensimmäisenä menen pienentämään ääntä. Töissähän sitä ei voi tehdä (olisihan se mukavaa, kun olisi kaukosäädin, joilla pistää toiset ihmiset ja puhelimet mykäksi välillä, mutta pitää vain sietää), valitettavasti. Yksi työkaveri paljon "laulaa" ja "viheltää" oikein lahjakkaasti nuotin vierestä. Joskus väsyneempinä ja kipeämpinä päivinä tosiaan tekisi mieli heittää kirves nurkkaan. Hankalaa, kun ei voi oikein sanoakaan, että lopeta, kun ihminen muuten on mukava...
Eli tuttu vaiva. Minäkin kaipaan vain rauhaa ja hiljaisuutta.

Tiibet

• Sr. Member
  • Myönteinen ajattelu, rakkaus ja nauru auttavat ♡
« Vastaus #4 : Heinäkuu 26, 2006, 12:04:19 »
Joo-o. Minuakin ärsyttävät äänet, mutta vain välillä. Hetken saatan nauttiakin kovasta musiikista, mutta sitten - naps, en kestä sitä. Herätän suunnattomasti myös tyttäressäni ärtymystä kun kesken hyvän leffan pienennän voimakkuutta. Hän on sitä mieltä, että tunnelma häviää.
En myöskään voi sietää määrättyjä hajusteita välillä. Jonkun voimakas parta- tai hajuvesi voi pistää minut tuulettamaan koko työpaikan, siis ovet levälleen, välittämättä siitä tuleeko jollekulle kylmä. Se kyllä hävettää, mutta joissain hajuissa minun on täysin mahdoton olla.
Fibromyalgia ja välilevyn pullistuma 2001, vähän nivelrikkoa, TOS 2006, EDS tai HMS 2008, refluksitauti ja ruokatorvitulehdus, pallea- ja napatyräleikkaukset 2015

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #5 : Elokuu 01, 2006, 21:02:56 »
 Mietin tänään että pitäiskö alkaa oikeen kiukkuiseksi, purkaa kaikki ulos, ihan kaikki ärtymys, mikä kasaantuu.
-Ajelin autolla tänään kaupungissa, ja kun KAIKKI muut ( :thumbdown:) töpeksi siellä.

-Jos nyt olen rehellinen kuitenkin, niin se ärtymys oli minussa. mutta kun sitä kerääntyy, ja kynnys on korkea alkaa riehumaan.

Joku päivä taaksepäin satuin suuttumaan niin että se meni ns. yli. En voinutkaan hillitä itseäni, työpaikalla, vaan annoin hetken tulla ulos sammakoita.
Mutta asiasta sanoin, ei ole tapana ärjyä , mutta koin kummallisen hyvän tunteen , kun kerrankin voin sanoa.
Juttu  käytiin jotenkin läpi sen jälkeen ,mutta olin hirveän vihainen.Mutta myös huojentunut.
-Ei ole hyvä kasata noita kiukkuja, mutta mihin niitä päästelis. Mitä muuten kuin,  vain puhisee.....

- F.R. Laing

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #6 : Elokuu 02, 2006, 05:54:32 »

Diisa, olen ihmetellyt samaa, pelkkiä tumpeloita tuolla liikenteessä  ;D

Minusta on tullut tosi ilkeä akka, sanon mitä ajattelen, silloin kun ajattelen ja kenestä ajattelen  >:( Se on suorastaan vapauttavaa ja onpa kaikonnut nuo turhat "ystävät" kannoilta, ei ole montaakaan sellaista jäljellä joiden kanssa pitäis vetää jotain kohteliaisuusroolia ja hyvä niin, ei sellaisella ole mitään merkitystä ollut pitkään aikaan. Sana EI on nykyään lempisanani  :laugh:
J45.8  Asthma bronchiale

Meiju

• Ex-member
« Vastaus #7 : Elokuu 03, 2006, 10:47:00 »
Kyllä toi ärtymys on täälläkin päässä varsin tuttu tunne. Varsinkin jos joku häiritsee kallisarvoista yöunta, olen sanan varsinaisessa merkityksessä p...n ammuttu karhu. Ja kyllä toi pinna on lyhentynyt sairauden myötä... Ja iän myötä. Enää en ole valmis vastaanottamaan kaikkea, mitä nuorempana tein paljonkin. Täältä pesee kyllä takaisinpäin tarvittaessa...
Kerrankin autoni pysähtyi keskelle risteystä ( vanha Punto ) ja ystävällinen rekkamies auttoi sen työntämään lähimmälle parkkipaikalle. Tai pakkohan sen oli, jos meinas ohi päästä  :rohonauru: Parkkipaikalla seisoi tupakilla kaksi ylvästä miehisen sukupolven edustajaa ja kun nousin autosta ulos, toinen sanoi: "Onks bensa päässy loppumaan?" Uskokaa tai älkää, pelkkä mulkaisuni sai kaverit häipymään paikalta...

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #8 : Elokuu 03, 2006, 19:16:55 »

Meiju  :thumbsup: ;D :rohonauru:
J45.8  Asthma bronchiale

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #9 : Elokuu 03, 2006, 20:46:25 »
- Juu aletaan ärjynään sakilla. Mulla oli käytössä vanha riisikuppi (Nissan Sunny-84)
Aljoin kaupungilla, ja se sammu joka risteyksessä,  je välillläki. Piti startata jas huuattaa kaasua täysillä, että pääsin pätkän matkaa.
Olin niin kiukkua täynnä , kun joka auto huuatti, niinkuin olis ollu viimeset vihreet sille päivälle. Seuraavallle autolle puin nyrkkiä komiasti jo valmiksi, kun  auto sammui taas.
-siinä olikin mun tuttavarouva, joka oli menossa samaan paikkaan mun kans, jokku kissanristiäiset. En puhunu mitään, katto se vähän pitkään ku tavattiin. :-[.
- F.R. Laing

kinuski

• Ex-member
« Vastaus #10 : Elokuu 06, 2006, 16:57:41 »
Moi!

Olen aina ollut itse rauhallisuus, mutta todellakin "nuo äänet" ;D, käyvät hermoille. Ja sen lisäksi etten kestä kovaa mekkalointia eli kovaäänistä puhetta, karjumista, huutoa, kiljumista jne. joka ainakin lapsilla on yleistä...niin olen alkanut karjahtelemaan takaisin ja vihaisesti ja koen itseni inhottavaksi...

Kyllä kipu muuttaa ihmisen persoonaa, siitä ei pääse mihinkään, kunhan se ei olisi pysyvä piirre.

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #11 : Elokuu 06, 2006, 20:36:44 »
Kinuski, olet aivan oikeassa, kipu muutta ihmisen persoonaa!!!

Meiju

• Ex-member
« Vastaus #12 : Elokuu 06, 2006, 21:19:50 »
Sama vika täällä päässä kun Diisalla, Olkikukalla ja Kinuskilla eli olen tosi ääniherkkä. Meidän huushollissa se olen minä ketä käy pienentämässä telkkareiden äänenvoimakkuuksia. Muut eivät ole moksiskaan, mutta meikäläisestä tuntuu, että aivot räjähtää, kun on niin kova meteli  :o
Ääniherkkyyden lisäksi olen todella hajuherkkä ja kärsin, kun joskus ruuhkassa tai yleisessä kulkuneuvossa joku on "kaatanut" hajuvesi- tai partavesipullon päälleen. Itse asiassa pyrin aina pääsemään kauemmaksi tällaisista henkilöistä. Meidän huushollissa ei paljon hajuja käytellä, toki perheessämme on neljä astmaatikkoa, itseni mukaanlukien. Oikein kovassa hajupilvessä voi joutua kaivamaan avaavan lääkkeen esille.

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #13 : Elokuu 06, 2006, 23:50:10 »

Ääniherkkyys on uskomaton juttu. Olin viikolla pizzalla ja meinas pinna palaa kun erään perheen jäsenet ravasi terassilla kuin lehmälauma  >:( Muut osasi kulkea hienovaraisesti pöytien ohitse, mutta nämä yhdet tömisteli kuin pillastunut karjalauma edes takas pöytään ja salaattipöydälle. Oli tosi lähellä etten karjaissut että oletteko kenties jonkun saksalaisen sotilaan jälkeläisiä vai miksi niitä kantapäitä pitää hakata niihin lautoihin tuohon tyyliin  >:(
Tänään olin eläinpuistossa ja se lasten kiljuta ja kailotus oli aivan järkkyä. Jos oma poikani olisi joskus kailottanut samalla tavalla niin olis tiennyt kailottaneensa. Lapsen itku on asia jolle ei voi mitään ja joka on ymmärrettävää, mutta mistä ihmeestä on tullut tuo tapa että kaikki asiat pitää huutaa? Tarhastako vai koulusta?

Taidan ostaa korvatulpat, vanhaksi kärttyiseksi akaksi tässä taitaa olla tulossa kun tällaiset asiat ottaa päähän  :o
J45.8  Asthma bronchiale

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #14 : Elokuu 07, 2006, 08:54:54 »
Sonny, minä olen kanssa miettinyt samaa asiaa.En kestä ihmislaumoja, vilinää, meteliä, huutamista, voimakkaita hajuja. En kehtaa siksi mennä konsertteihin tms. Voimakkaat hajut on yksi syy miksi nukun eri huoneessa kuin mieheni, hänellä on voimakas hien tuoksu, ja muut syyt olivat kuorsaaminen ja levottomasti nukkuminen.

Kun olin Lappeentannassa hautajaisisa ym. niin pelasimme korttia, en meinannut kestää millään setäni ja (huijauksen kärsineen) sisareni kovaäänisyyttä. Isäni suvussa ollaan kovaäänisiä!

Minä olen ajatellut että kovalla äänellä puhuminen on tullut siitä kun joka paikassa on enemmän taustamelua, telkkarissa puhutaan paljon huutamalla (aggressiivisemmin), ihmisillä ei ole aikaa pysähtyä sanomaan sanomaansa vaan kiireessä huudetaan ja hillityt käytöstavat on out.