Kirjoittaja Aihe: kuntoutustuki  (Luettu 128651 kertaa)

Overdose

• Sr. Member
Vs: kuntoutustuki
« Vastaus #15 : Joulukuu 07, 2008, 23:45:20 »
Työeläkelakipalvelujen sivuilla käyminen kannatti. Tässä vastaus:
Lainaus
Kuntoutustuen jatkohakemukseksi riittää B-lääkärinlausunto. Hakijaa tulisi kuitenkin pyytää lähettämään eläkelaitokselle KJ-lomake, jotta eläkelaitos saa hakijan ajankohtaisesta tilanteesta työkyvyn arvioinnin kannalta sellaista oleellista tietoa, jota lääkärinlausunnossa ei ole.

Mitä pidempi aika kuntoutustuen päättymisestä jatkohakemuksen tekemiseen mennessä on kulunut, sitä tärkeämpää olisi saada hakijalta huolellisesti täytetty KJ-lomake lääkärinlausunnon lisäksi.
"Toivon, että toivoa ois, ei anneta ikinä toivoa pois."
- Maj Karma

G35 MS-tauti
Q79.6 Ehlers-Danlosin syndrooma
Yliliikkujan blogi

pipa

• Newbie
  • *
« Vastaus #16 : Maaliskuu 28, 2009, 10:09:46 »
moikkkelis!!

nyt tyhmänä kysyn, kun näitä juttui kueskellut.. ~:/
eli mun sv-raha oikeus päättyy toukokuun lopussa. kävin 26 pvä hoitavalla lekurilla, ja hän jatkoi saikkua tonne elokuun puoleen väliin....ja sanoi heti alkavansa kirjottaan sitä b-lausuntoo...
eli pitääkö mun itsekkin raapustella joitain lappuja????

mä oon määräyskirjalla, ja työnantaja on aina jatkanut sitä, sen verran kun saikkuakin on kirjotettu.  eli kun sv-rahakausi on loppu, niin loppuuko samalla se mun määräyskirja, ja sitte oon työtön??? :-\ 

nythän mä oon pihalla ku lumiukko näistä asioista  ~:/

työpaikkalekurille oon menossa maanantaina, ja hänen kanssaan olisi tarkoitus keskustella mahdollisesta työkokeilusta, mut tartteeko siitäkin saada joku ennakkopäätös, ennenkun toi määräyskirja umpeutuu`???

- pipa-

M51.2 Prolapsus disci L5-S1 centralis
M54.9 Sacrolumbalgia NAS Modic 1 et Modic 2
K52.88 Colitis microscopica, colitis lymphocytica

Overdose

• Sr. Member
« Vastaus #17 : Maaliskuu 28, 2009, 11:06:22 »
Kyllä noitten asioiden kanssa onkin ensimmäistä kertaa ihan pihalla, Pipa.

Sairauspäivärahakausi päättyy sen kuun lopussa, jossa 300 pv tulee täyteen - tai jo silloin, kun sv-päiviä riittää enää kokonaisuudessaan viimeiselle mahdolliselle kuulle. Minulle tuli viime vuonna sv-päiviä muistaakseni 280, jonka jälkeen haettiin kuntoutustukea. Sinä pipa et siis voi hakea Kelan sairauspäivärahoja elokuun loppuun asti, vaan sitten kannattaisi hakea kuntoutustukea eli määräaikaista eläkettä.

Kuntoutustukea haetaan työeläkelaitoksesta sekä tarpeen mukaan myös Kelasta. Asia riippuu siitä, kuinka eläketulosi ovat karttuneet. Kela selvittää kyllä sen, mikä on eläkelaitoksesi. Kysy siis asiaa Kelasta.

Kuntoutustuen hakemiseen tarvitaan B2-lausunto sekä itse täyttämäsi T-lomake. Sen saa netistäkin, Kelan sivuilta kohdasta Kun sairastat.

Lääkärinlausunnon ja oman hakemuksen kanssa kannattaa olla ajoissa asialla, sillä eläkelaitokset ja Kela käsittelevät hakemusta 2-3 kuukautta. Käsittelyajan aikana kannattaa ehdottomasti olla myös työvoimatoimistossa vajaakuntoisena työnhakijana, jotta saa jostain tuloja. Jos kuntoutustukihakemus hylätään, kannattaa ehdottomasti valittaa. Samalta ajalta voi edelleen nostaa työttömyyskorvausta, sillä kassa on velvollinen maksamaan työttömyysetuutta sellaiselle, joka on katsottu työkykyiseksi työeläkeyhtiössä/Kelassa. Sairaudentilalla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, etteikö saisi olla "työtön työnhakija".

Myös työkokeilun suhteen olisi hyvä pitää pientä kiirettä, jotta ehtisit saada päätöksen ammatillisesta kuntoutuksesta. Itsesi suhteen olisi hyvä, jos työkokeilu tehtäisiin omalla tai entisellä työpaikallasi. Tätäkin haetaan ensisijaisesti työeläkeyhtiöstä.
"Toivon, että toivoa ois, ei anneta ikinä toivoa pois."
- Maj Karma

G35 MS-tauti
Q79.6 Ehlers-Danlosin syndrooma
Yliliikkujan blogi

pipa

• Newbie
  • *
« Vastaus #18 : Maaliskuu 29, 2009, 01:41:38 »
    overdose

mahtavat kiitokset seikkaperasestä selostuksesta!! :-*
mitä tällänen taatelintallaaja tekisi ilman tälläsiä neuvoja, kysympä vaan.
oikeesti en tienny tälläsestä jutusta, ja jotenki tuntuu, maanantaipäivän lapsi ku oon, et tääki menee pieleen.....
että myöhässä ollaan...
no toivossa on hyvä elää, minäkö masentunut, hahhah
het maanantain soitelen taas eri tahoille.....
kultaiset kiitokset sulle overdose :   :engel017:

-pipa-
M51.2 Prolapsus disci L5-S1 centralis
M54.9 Sacrolumbalgia NAS Modic 1 et Modic 2
K52.88 Colitis microscopica, colitis lymphocytica

mamizola

• Ex-member
« Vastaus #19 : Toukokuu 04, 2009, 20:16:54 »
Heips! Mulle on nyt myönnetty kuntoutustuki syyskuun loppuun ja papereissa luki, että n. 2kk ennen loppumista pitäis hakea jatkoa, jos ei oo valmis töihin. Syksyllä tulee 2 vuotta kun olen ollut viimeksi töissä kunnon kuukausipalkalla, ja tää aika on mennyt sairauslomilla ja osasairauspäivärahoilla. Elämä on välillä tosi tuskasta ja sitten on niitä parempiakin aikoja, mutta kipu on jokapäiväinen tuttu. :P 
Onko kellään kokemusta, kuinka vaikeaa on saada tälle kuntoutustuelle jatkoa ~:/ ja mitä papereita tarvitaan lisää ~:/
 Lääkäri ehdotti työkokeilua, mutta istumaan en pysty pitkää aikaa ja seisomistakin  max 1-2 h

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #20 : Toukokuu 04, 2009, 20:30:01 »
Moi mamizola ja tervetuloa juttelemaan tänne  :)

Tarvitset lääkäriltä uuden b-lausunnon jossa pitäisi näkyä kuntoutussuunnitelma ja tuo työkokeiluhan voisi olla sellainen jolla irtoaisi lisää kuntoutustukea  :thumbsup: Hankalahan se on mennä kokeiluun jos ei pysty mutta lääkärisi voi sen arvioida ja jos on pakko mennä niin mene ja keskeytä jos et pysty, siinähän sen sitten näkee, tilanteen. Minua ei ole koskaan pakotettu työkokeiluun ja olenkin kyllä ollut niin sairas että ei ole kukaan edes ehdottanut. Kannattaa siis varmaan ottaa omaan lääkäriin yhteys ja pyytää todistus kuntoutustuen jatkoa varten, siitä se taas lähtee ja kannattaa tosiaan varata ajoissa se aika ettei tuki keskeyty. Jos se ennättää katketa voit hakea työttömyyskorvausta sille ajalle, vakuutusyhtiö maksaa sitten siltä ajalta kuntoutustuen takas työttömyyskorvauksen maksajalle.
Se onko tukeen vaikea saada jatkoa vai ei vaihtelee, oma asiani on Vakuutusoikeudessa jälleen, jo toisen kerran, ekan voitin  :thumbsup:
Tsemppiä sinulle  :thumbsup:
Selkäleikkaus 2000 , 2006 ja 2014
G55.1*M51.9 Nikamavälilevyhäiriöön liittyvä hermojuuren puristustila
M53.3 Polymyalgia rheumatica
J45.8  Asthma bronchiale
Osittainen ylähengitysteiden ahtauma (C-Pap late)

mamizola

• Ex-member
« Vastaus #21 : Toukokuu 04, 2009, 22:24:16 »
Kiitos Sonny tiedoista, täytyypi miettiä kun on hetken päästä ajankohtaista :thumbsup:

sipsi

• Newbie
  • *
« Vastaus #22 : Syyskuu 05, 2012, 15:31:58 »
Hei!
Olen 54 v. nainen ja kysyisinkin, että miten kauan kuntoutustukea maksetaan? Olen itse ollut tällä tuella jo 3,5, vuotta ja töistäkin pois jo 5 vuotta ::)
Syyt löytynevät tästä, selkäni on oireillut enemmän ja vähemmän n. 20 vuotta, mutta nyt viime vuodet oikein kunnolla.
Selkä on operoitu 2 kertaa -08 ja -10 Välilevynpullistumien ja ahtautumien vuoksi, viimekerralla tehtiin laminektomia. Selässä myös paha nivelrikko.
Nyt taas ahtauma pahentunut uudelleen ja ilmeisesti pullistumakin jälleen ??? Vasemmassa jalassa on pysyvä hermovaurio ja osa varpaista on tunnottomia ja liikkumattomia, vasen jalka on muutenkin klemppa.Nyt oikeakin jalka oireilee antaen sähköiskuja ja on tunnottomuutta.  Seisomaan ja istumaan pystyn vain hetkiä kerrallaan.
Mitähän tässä tilaneessa nyt pitäisi alkaa tekemään ~:/
2 prolapsileikkausta ja laminektomia, spinaalistenoosi, rappeuma, prolapsi/protruusio, selän nivelrikko,lordoosi,skolioosi, hermojuurivaurio, selän ja jalan lihasten heikkous,colitis ulserosa,diverdigulit jne.

ukkorähjä

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #23 : Syyskuu 05, 2012, 22:31:33 »
Tuo kuntoutustuki on periaatteessa sama asia kuin määräaikainen työkyvyttömyyseläke. Myös rahallisesti. Niin kauan olet kuntoutustuella kun vakuutusyhtiö haluaa. Sitten kun katsovat että sinusta ei kuntouttamallakaan saa työhön kykenevää muuttavat kuntoutustukesi toistaiseksi voimassaolevaksi työkyvyttömyyseläkkeeksi. Kannattaa yrittää saada lääkäreiltä sellaisia lausuntoja joissa selkeästi todetaan rajoitteesi ja itsekin on hyvä kirjoittaa anomuksiin litaniat siitä että mitä ei pysty tekemään jne...  Forumilla on paljon tietoa ja kokemusta tästäkin asiasta. Toivottavasti joku jaksaa kirjoittaa tarkemmin. Itselläni on tämä eläköitymisprosessi juuri alkanut eli samojen asioiden kanssa tulen itsekin painimaan.
-Ukkorähjä-
- Ositt. neliraajahalvaus, selkäydinvamma
- Kaularanka oper. 3 kertaa=välit c5-c7 luudutettu,
- Lanneranka oper. kerran
- Spinaalistenoosi koko rangan alueella
- Kaikkien raajojen hermojuurivauriot
- Polvien nivelrikko, migreeni
- 11 leikkausta, eikä niille loppua näy

- Pääasia että on terve

Peikko

• Sr. Member
  • :)
« Vastaus #24 : Syyskuu 05, 2012, 23:52:19 »
Kuntoutustuen hakemiseksi Kela lähettää hyvin varhaisessa vaiheessa automaattisesti kaikki tarvittavat paperit kotiin täytettäväksi, ne kannattaa lukea ja täyttää tosi tarkasti (näin säästyy turhilta täydennyspyynnöiltä) sen lisäksi tarvitsee uuden b-lausunnon lääkäriltä, tai b2 lausunnon joka on tarkempi. Hakemuksen käsittely kesti n4 kk, joten on hyvä laittaa ajoissa menemään.
En olisi kyllä ilman tätä keskustelupalstaa niin tarkkaan osannut sitä hakemusta täyttää, mutta täältä sain hyviä vinkkejä lukemalla näitä aiempia kirjoituksia (kiitos kaikille), niihin kannattaa tutustua.
Hain juuri ja sain jatkoa kuntoutustuelle (päätös tulikin tosi nopeasti, 4 arkipäivää, kiitos heille), kuntoutustuen jatkoksi lääkärini teki uuden b-lausunnon, jonka lähetti suoraan eläkevakuutusyhtiöön ja Kelalle, sekä kopion minulle, itse en siihen enää muuta lisännyt.
rikki niskasta varpaisiin

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #25 : Syyskuu 05, 2012, 23:58:18 »
Päätöstä odottelen. Jo 2,5 kk takana ja pari  kertaa olen soitellut. Toivottavasti tuo jatko sujuisi sitten nopeasti kun on sen aika.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 20, 2012, 15:15:05 kirjoittanut satuo »

sipsi

• Newbie
  • *
« Vastaus #26 : Syyskuu 06, 2012, 14:14:27 »
juu tiedän että kuntoutustuki on sama kuin ent. työkyvyttömyyseläke, mutta kiitti silti vastauksista.
Olen joskus kuullut/lukenut , että kahden vuoden kuntoutustuen jälkeen pitäisi ruveta miettimään muuta ratkaisua?
Vai onkohan lauseessa ollut; mutta, kun....  Mulla tosiaan keväällä tulee 4 vuotta ::) :o ::)
Enkä itse usko mihinkään ihme parantumiseen.
2 prolapsileikkausta ja laminektomia, spinaalistenoosi, rappeuma, prolapsi/protruusio, selän nivelrikko,lordoosi,skolioosi, hermojuurivaurio, selän ja jalan lihasten heikkous,colitis ulserosa,diverdigulit jne.

Peikko

• Sr. Member
  • :)
« Vastaus #27 : Syyskuu 06, 2012, 23:32:47 »
onko tämä tuki myönnetty kuntoutustukena vai toistaiseksi voimassa olevana työkyvyttömyyseläkkeenä?
jos on kuntoutustukena, niin varmaankin lääkärisi kanssa tulisi miettiä asiaa ja tehdä uusi tarkennettu b lausunto,
ettei sinusta työkykyistä saa.
Tai jos mielit vielä uudelleenkoulutukseen, niin siitäkin pitäisi varmaan tehdä joku uusi suunnitelma, entisen tilalle.
näin ainakin minä asian tulkitsisin, voin olla toki väärässäkin.
rikki niskasta varpaisiin

rane

• Ex-member
« Vastaus #28 : Syyskuu 06, 2012, 23:45:13 »
Ja jos se ratkaisu on uudelleenkoulutus, puhutaan ammatillisesta kuntoutuksesta josta on omat ketjunsa.

sipsi

• Newbie
  • *
« Vastaus #29 : Syyskuu 07, 2012, 10:08:24 »
Hei!
Kuntoutustuki on tullut 6kk pätkissä, elikkä on siis määräaikainen. Olen menossa lähiaikoina mri-kuvaan, jospa sieltä löytynee taas jotain uutta. Mibulle on haettu työkokeilupaikka myös jo kohta vuoden päivät, mutta olen välillä ollut niin hhuonossa kunnossa että sitä ei ole pystytty toteuttamaan. Vakuutuslääkärit ovat todenneet nykyisen työn sopimattomaksi.
kiitos paljon kaikille vastanneille.