Kirjoittaja Aihe: si-nivel  (Luettu 31367 kertaa)

kata-77

• Newbie
  • *
si-nivel
« : Marraskuu 19, 2008, 12:48:00 »
onko kellään ollut lantion vinoutta ja onko syy ollut si-nivelen paikoiltaan meno tai lukkiutuma? minulla ollut selkä ongelmia jo yli 8v. (välilevy pullistuman jälkeen) ja aloin täältä netin kautta etsimään tietoa. se voisi olla syynä kaikkiin selkä ongelmiin, muutta lääkärit eivät yleensä ota vakavasti...lääkettä vaan ja kotia  :hoitoon:, on ollut ns iskiaiskipua (säännöllisesti) alaselkä kipuilee, noidannuolia ainakin jo 3 ja nt sitten niskat, hartiat jumissa ja oikea käsi täysin puutunut. lääkäreiltä ei tunnu apu löytyvän, eikä fysiaterapiosta! olen jo harkinnut meneväni kansanparantajalle kun näkyy noita positiivisia kokemuksia sieltä olevan..niissäkin varmaan eroja. onko täällä kenelläkään kokemusta/tietoa?

rane

• Tekninen tuki (EVP)
  • Administrator
  • “Pain is only what you allow it to be” ― C. Clare
    • Tietoa ja vertaistukea
Vs: si-nivel
« Vastaus #1 : Marraskuu 19, 2008, 15:28:03 »
..se voisi olla syynä kaikkiin selkä ongelmiin, muutta lääkärit eivät yleensä ota vakavasti
Tulitkohan vastanneeksi samalla itse omaan kysymykseesi?

Jos selkävaivoihin olisi olemassa vain yksi oikea ratkaisu; varmaankin kaikki käyttäisivät sitä -ja ongelma olisi ikiajoiksi ohitse.

Alalla on myös helpon rahan kerääjiä. Ihmiset vaivojensa keskellä uskovat mihin vain, ja ovat valmiita maksamaan lähes kenelle tahansa. Alalla on ammattilaisina esiintyviä täysin itseoppineita -tai viikonloppukurssein "ammattitaitonsa" hankkineita "parantajia". Eräät heistä eivät tunne edes perusanatomiaa. Usein näihin sisältyy väitteitä, että yhdellä niksautuksella korjataan kaikki. Muista kuitenkin että manipulaatioihin sisältyy aina riski. Mikäli koulutus on vaillinainen ja hoitaja ei kuulu TEO:n piiriin, olet heikoilla jäillä jos potilasvahinko sattuu -käytännössä omillasi.

Emme toivo tänne samaa "SI-manipulaatiolla poistetaan kaikki maailman sairaudet" -paasausta mitä muilla foorumeilla esiintyy. Jos joku tuohon uskoo, se on hänen asiansa. Mutta tästä keskustelupalstasta ei tehdä kyseisen "yhden asian liikkeen" temmellyskenttää. Kyseisellä poppoolla on omakin fooruminsa (sen lisäksi että ovat jo muut foorumit mainostamiselleen valjastaneet), löydät tarvittaessa varmaan itsekin.
M51.1 Prolapsus disci intervertebralis lumbalis residivans operata. Status post fractura columnae L II et III. (luudutusleikk. jälkitila, L2-L3 nikamien murt. jälkitila)
J45 Asthma bronchiale (astma)
I10 Hypertensio arterialis (kipuper. verenpaine)
H84 Kuulon meluvamma
H93.1 Tinnitus auris

Marikki

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #2 : Marraskuu 19, 2008, 16:07:59 »
 :)Aivan samaa mieltä Ranen kanssa,näitä S-I nivel "terroristeja" on valitettavasti tunkenut monille foorumeille.Hoidoissa ei ole mitään yksiselitteistä ratkaisua olemassa,kaikki ei sovi/auta kaikkia.
Jos itseäsi todella nuo S-I nivel ongelmat askarruttavat,lähtisin sinuna liikkeelle ihan koululääketieteen puolelta,eli erikoislääkärin vastaan otolta ja sitä kautta mahdollisesti avautuvista tarkemmista tutkimuksista.

Overdose

• Sr. Member
« Vastaus #3 : Marraskuu 19, 2008, 16:56:02 »
Selkäkipu voi johtua useasta eri syystä. Si-nivelen seudun kipu ei välttämättä johdukaan siitä, vaan esimerkiksi lannerangasta. Eli ihan ilmiselvää syytä ei välttämättä ole, vaan oletuksia.
"Toivon, että toivoa ois, ei anneta ikinä toivoa pois."
- Maj Karma

G35 MS-tauti
Q79.6 Ehlers-Danlosin syndrooma
Yliliikkujan blogi

Tuisku-57

• Full Member
« Vastaus #4 : Marraskuu 19, 2008, 19:22:47 »
 :thumbsup: Samaa mieltä olen!
 Mulle on ainakin alan lääkäri jo kauan sitten sanonut,että en saa mennä minnekään "niksauttajalle" >silloin jo todettu kulumaa<
 koska seuraukset voivat olla kohtalokkaat....eli halvaantuminen!
      Eikä ole mulla mielessä käynytkään koskaan, että menisin.

Olikohan vai eka vai toinen kerta kun olin Tules-kuntoutuksessa ja fysioterapeutti ei itse ollut paikalla
 vaan hänen sijaisenaan joku muu...en tiedä edes oliko alan ihminen.
 No, sanoin heti,että mun lannerankaa ei sitten hierota...vaan eipä tuo uskonut  >:(
       Siitä seurasi vasemman jalan osittainen tunnottomuus! Oli varattava lääkärille aika ja sanoin, että
 KIELSIN koskemasta lannerankaa....Onneksi en joutunut keskeyttämään kuntoutusta, vain osan
 ohjelmistosta....ja oman tuntemukseni mukaan sain luvan osallistua rauhallisiin ohjelmiin.

Mutta kyllä se vaan vihaksi laittoi.....

Että jos tässä vielä menisi tämän ruodon kanssa jollekin niksauttajalle niin.......

Kyllähän sitä on monenlaista omituista "neuvoa" saanut......syö kananmunan kuoria teelusikallinen
 päivässä niin kulumat paranee  :vihellys: :o.......hah hah.......
        Kyllä mä syön kananmunat ihan keitettynä ja mieluummin ilman kuoria :rohonauru:
M45 Spondylarthitis ancylopoetica
M51.3 Degeneratio disci intervertebralis lumbalis
M79.0 Fibromyalgia
M35.7 Hypermobiliteettioireyhtymä
M17.0 Arthrosis genu I.a.

kata-77

• Newbie
  • *
« Vastaus #5 : Marraskuu 20, 2008, 10:11:11 »
kiitos valaisevista vastauksista :-* ehkä sitä vaan epätoivoisuuksissaan tuli jonkinlainen mielenhäiriö :o, taidan antaa ammattilaisten hoitaa kaipa sitä joskus saa jotain tarkempia diagnoosejakin, hidasta vaan tuntuu olvan eikä loppua näy..

rikke

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #6 : Maaliskuu 02, 2010, 15:30:20 »
Terve vaan kaikki. Nostan tän keskustelun esille sattuneesta syystä.

Mulla on ollut nyt tän talven alaselkä pirun kipee. Istuminen ja selinmakuu ei onnistu ja on myös säteilykipua molempiin reisiin. Ortopedini Oys:ssa passitti isotooppikuviin, epäilynä välilevyproteesin irtoaminen.

Kävin eilen kuulemassa vastaukset. Proteesi on kiinni, mutta löydöksenä pitkälle kehittynyt artroosi si-nivelessä vasemmalla. Keskusteltuamme asiasta hän kehotti hakeutumaan Ortoniin, jossa on paras tieto-taito tules-vaivoihin. Hän itse ei kirurgina voi lähetettä kirjoittaa, vaan voin sen pyytää fysiatrilta, jolle mulla on aika 7.4.

Soitin fys.plk:lle ja kiirehdin aikaa, mutta tuloksena oli, että voin saada vain peruutusajan ennen oikeaa aikaa.

Ortopedi kirjoitti Norspan laastarin 5mg, ainakaan vielä ei helpotusta kipuihin ole tullut. Tramal ei passannut, kun vei vähätkin unet ja aiheutti kutinan ja päänsäryn. Panacod ei tuplanakaan auttanut ja se ummettaa. Mulla on leikkaus tulossa "alakertaan", kun mulla on enterocele, eli emättimen yläosan laskeuma ja se taas aiheuttaa jo pahan ulostamisvaikeuden johon ei enää passaa saada ummetusta.

Oon miettinyt, että jos ehdottavat Ortonissa leikkausta, luudutusta, mitä sitten ? Luudutuksesta ortopedikin puhui jo.
Mun elämä on yhtä kipuilua. Elämänlaatu plus-miinus 0.
Olen valmis ottamaan riskin, ettei luudutus onnistu.

Menen toki pahasti asioitten edelle nyt, mutta ihminen miettii kaikenlaista.

Olen ihan maassa muutenkin. Unettomuus vaivaa. Herään, kuin nakutettu 02.45, enkä saa enää unta. Selkä ei kestä enää maata, on noustava ylös. Päivällä yritän nukahtaa, mutta kivut estää uneenpääsyn. Toivottavasti tää laastari alkaa auttaan.
Soitin soittoaikaa omaalle tk-lääkärille, mutta sain ajan vasta 16,3. Tarkoitus on vaatia lopultakin kunnon lääkkeet nukkumiseen. Tähän asti en ole saanut, kun kuulema niihin jää koukkuun. Nukahdan /sammun, kun otan 2kpl Klotriptyliä ja Circadinin, eli melatoniinia illalla, mutta uni ei kestä, kuin 6 h.

Mulla todettiin viime kesänä keskivaikea/vaikea masennus ja aloitettiin mielialalääkitys. Väläyteltiin terapian mahdollisuutta. Mun minäkuva on ajastaan jäljessä, kun olen laihtunut 53kg ja näen itteni vieläki lihavana. Masennus on paha sairaus. On niin totaalisen raskas olo. Nyt vasta olen valmis menemään terapiaan, nyt vasta tunnustan sen itselleni. Miksi se on niin vaikeeta mulle. ?

Kirjoitan nyt koko helevetin stoorin tähän, anteeksi !

Mullahan on leikattu leukanivetkin useaan otteeseen. Oikealla on jo proteesi. Vasemmalta puolelta poistettiin 09/09 välilevy ja nyt se on kipeytynyt pahasti. Menen leukakirurgille näyttään sitä 4.3. eli torstaina.

Haluaisin vain nukkua, nukkkua ja nukkua.
Anteeksi vielä kerran vuodatukseni, mutta tää nyt vaan tuli tähän ja onko se nyt sittekään niin kovin vakavaa, vai mitä ?

Kiitos, jos joku jakso lukea tän.
Välilevyproteesi, polvessa tekonivel, molemmissa leukanivelissä proteesi. Osteopenia. Unettomuus. Nivelrikko selässä ja toisessakin polvessa, samoin SI-nivelessä. Lonkassa tekonivel ja neurostimulaattori iskias-hermon vaurion aiheuttaman hermovauriokivun hoitoon

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #7 : Maaliskuu 03, 2010, 10:23:01 »
Rikke, ei se tosiaan ole vakavaa, ihan oikeaan paikkaan vuodatit  :hali:

Vaikealta kuulostaa, ei ihme jos tuntuu että vois vaan nukkua, jos vaan vois   ???

Päivä kerrallaan se on vaan mentävä ja otettava asia kerrallaan. Toivottavasti saat avun selkääsi, anna asiantuntijoiden kertoa mikä olisi hyväksi ja päätä sitten annatko leikata vai et, älä liikaa murehdi etukäteen  :hoiva:

Jos menet terapiaan se on hieno juttu mutta vie myös voimia kovasti, silti se on varmaan tosi helpottavaa samalla  :thumbsup:

Jaksamista sinulle ja tänne on hyvä purkaa, itse en selviäisi ilman tätä foorumia  :thumbsup:
Selkäleikkaus 2000 , 2006 ja 2014
G55.1*M51.9 Nikamavälilevyhäiriöön liittyvä hermojuuren puristustila
M53.3 Polymyalgia rheumatica
J45.8  Asthma bronchiale
Osittainen ylähengitysteiden ahtauma (C-Pap late)

juki 02

• Klubilainen.
« Vastaus #8 : Maaliskuu 03, 2010, 19:25:27 »
Hyvä Rikke, on jo paljon kun pystyit avautumaan henkisesti palstalle ja sitä on turha murehtia  että tulee liian pitkiä stooria. Meillä sairailla taitaa olla taipumusta eläytyä toisen ongelmiin ja haluaisimme auttaa mahdollisimman paljon, vaikka se näin kirjoittaen vähän oudolta tuntuukin. Toivon että saat nopeasti apua vaivoihisi ja pääsisit pian tehokkaaseen hoitoon. Jaksamista t:juki 02
Diagan. M89.0 CRPS2 EXTREMITATUM INFERIOR L.DX
M48.0. Stenosis lateralis LIV/V Statua post.laminotomia et foraminotomia LVIdx delibedetio
F32.1-2 Keskivaikea/vakava debressio

rikke

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #9 : Maaliskuu 04, 2010, 07:18:20 »
Kiitos kamut. Tiesin, että joku jaksaa mua kuunnella täällä !

Mun kauan jatkuneet selkävaivat johtuu varmaan tästä si:stä. Juttelin ortopedin kanssa kansanparantajista ja hän sanoi olleensa mielenkiinnosta Kaustisilla kansanparantajan luennolla. Hän sanoi, ettei si-nivel lähde pois paikoiltaan, kuin autokolarissa, on niin vahva nivel.

Itse koen tän masennuksen nyt erittäin pahana, vaikka on lääkitys. Lisäksi pukkas vielä vaihdevuodetki päälle.
Mulla on ollu koko elämäni ajan kaikenlaista shaissea ihmissuhderintamalla ja niitä nyt mietin ja puntaroin. Olisiko pitänyt erota lasten isästä jne.
Nyt onneksi elän parisuhteessa ihan onnellisesti, mutta tämä jatkuva kipuilu ja masennus ei ainakaan parisuhdetta rakenna. Kun ei jaksa mitään, eikä mikään huvita.

Mun on pakko saada apua tähän tuskaan ja pakotukseen. Nyt ei vielä ainakan Norspan ole auttanu.
Tänään menen leukakirurgille.

Pistän usein kädet ristiin ja pyydän yläkerrasta apua, mutta tuloksetta tai sitten mun on tarkotus vielä nöyrtyä ja kulkea tämä maallinen matka näillä eväillä.
Musiikki mua auttaa, Lynyrd Skynyrd, CCR ja Lauri Tähkä. Viikon kohokohta on jo se, että pääsen käymään Cittarissa, heh heh.
Minäpä kerron sitte, mitä leukatohtori sanoi.
Hei hei kamut !
Välilevyproteesi, polvessa tekonivel, molemmissa leukanivelissä proteesi. Osteopenia. Unettomuus. Nivelrikko selässä ja toisessakin polvessa, samoin SI-nivelessä. Lonkassa tekonivel ja neurostimulaattori iskias-hermon vaurion aiheuttaman hermovauriokivun hoitoon

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #10 : Maaliskuu 04, 2010, 07:32:25 »
Moi

Rikke, sulla on samat ilot kuin mulla, Cittarissa käynnit , siis jos kykenee :rohonauru:

Huomaatko miten niitä hyviäkin juttuja löytyy, musiikin avulla pääset irti kaikesta yms. me sentään päästään vielä liikkeelle jotenkin mutta on tosi paljon niitä jotka ei liikahda lainkaan ilman apua  :-\ Koitetaan nauttia näistä pienistä hetkistä ja tilanteista vaikkei kokonaisuus niin hohdokkaalta näyttäiskään.

Ei tässä poppakonstit auta, parasta pysyä vaan lääkäreiden hoidossa, minäkin olisin varmaan jo neliraajahalvaantunut jos olisin tehnyt kaiken mitä ihmiset on keksineet ehdottaa, omalla päällä se on ajateltava koska vastuu on oma viime tipassa  :thumbsup:

Jaksamista rikke ja muut kipuilijat, jokaisessa päivässä on jotakin arvokasta kun sitä oikein tarkastelee  :vrolijk_26:
Selkäleikkaus 2000 , 2006 ja 2014
G55.1*M51.9 Nikamavälilevyhäiriöön liittyvä hermojuuren puristustila
M53.3 Polymyalgia rheumatica
J45.8  Asthma bronchiale
Osittainen ylähengitysteiden ahtauma (C-Pap late)

arelia

• Jr. Member
  • **
  • Vain särkynyt sydän voi tulla ehjäksi.
« Vastaus #11 : Maaliskuu 06, 2010, 11:56:06 »
Hei Rikke! Toivon tosiaan, että saat kunnon lääkkeet kipuihisi :thumbup:
Mulla on hyvät kipulääkkeet ja kivut ovat nyt olleet vähäisempiä, mutta kipu on kuitenkin aina läsnä jonkin asteisesti. Masennuksen pahimmassa jaksossa sain unettomuuteen nukahtamislääkkeitä ja auttoi jonkun verran. Paniikkihäiriöön sain rauhottavia. Ja nämä on nyt lähes tulkoon jo pois jääneitä. Eli ei niihin jää koukkuun, en ainakaan minä :thumbsup: Masennukseen sain masennuslääkkeitä ja terapiaa, jotka jatkuu vielä kauan. Käsittelen tällä hetkellä tosi vaikeita asioita ja on kyllä rankka. Uskon auttavan, kun saan ne käsiteltyä. Nyt opettelen rentoutuksia ja on vielä hakusessa se. En oikein pysty siihen, kun asiat pukkaa päänupissa keskeyttämään rentoutuneen olon. Töitä saa kyllä tehdä.
Tällä hetkellä jo voin lähteä ulos aika usein ja pyjamapäiviä on todella harvoin. Masennuksen alussa nämä asiat oli päinvastoin. Tunteet ovat pinnassa ja päivät ovat erilaisia. Kannattaa mennä terapiaan, jos vain pääsee.
Kyllä mullekin noita neuvoja tuli tuutin täydeltä ja etenkin: "Lähde ulos kävelemään se auttaa kaikkeen"  Just joo, kyllä se  hyvä neuvo on, mutta jos ei pääse kivuiltaan. Jos jotenkin vielä pääsisi niin senjälkeen saisi kärsiä kovista kivuista piiitkään  :'(
Tsemmpiä sinulle Rikke ja muillekin kipuilijoille  :vrolijk_26:
Lannerangan nikamavälilevysairaus johon liittyyhermojuurioireistoa, prolapsileikauksia 2 ja luudutusleikkaus. Hybermobiliteetti oireyhtymä. Sydäninfarktin jälkitila - sepelvaltimotauti. Diabetes 2. Kilpirauhasen vajaatoiminta. Masennus. Astma. Migreeni. Jne...

rikke

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #12 : Huhtikuu 09, 2010, 10:33:12 »
Tere. Kävin fysiatrilla. Erittäin miellyttävä ihminen ja otti tosissaan mun asiat.

Oikeassa polvinivelessäkin on artroosi ja joku kumma ontelo sääriluussa. Mulla on tuo polvi niin kipee ja pettää alta, että joudun pian hakeen kyynärsauvat. Lääkäri pisti kiireellisen lähetteen magneettiin.

Alaselkä, pakarat ja reidet on tuskassa. johtuu si-nivelen pitkälle edenneestä kulumasta. Pyysin lähetteen Ortoniin, kuten ortopedi suositteli. Maksusitoumusten kohtalosta päättää iso pomo, joka on nyt poissa talosta vielä 2 viikkoa. Fysiatri aikoi heti ilmoittaa tuloksen.
Fysiatri laittoi lähetteen myös kipupolille ja lantion rtg-kuviin, chamberlain-kuvaukseen, jossa näkyy lantion vinous.

Kipulääkettä, Norspan -laastari annostusta nostettiin nyt 20mg:aan. Sitä myötä unet vaan vähenee ja pakkausselosteen mukaan se onkin yksi sivuvaikutus. Fysiatri pyysi minut uudelleen huoneeseensa ja tähdensi, että ymmärränhän, että voin mennä milloin tahansa oysiin päivystykseen, jos siltä tuntuu. Eilen alkuillasta kyllä siltä tuntu, mutta se on niin kamala paikka, että ainaki vielä sinnittelin. joskus se kamelin selekä katkiaa ja lähen.

Mullahan on reilun viikon päästä se leukanivelptoteesileikkaus, seki hiukka hirvittää.

Jos magneetin perusteella toiseenki polveen pitää laittaa proteesi, on kyllä vitsit vähissä. huonosti niitä kyllä nytki irtuaa  :'(

Psyk.sairaanhoitaja oli ollu yhteydessä mun tk-lekuriin tuon huonon nukkumisen vuoksi. Imovane voi kuulema kääntyä itseään vastaan ja aiheuttaa sitte unettomuutta. nyt nukun 2h ja valvon 2h, sitten taas unta 2h ja lopulta aamu koittaa n. klo. 3. Tk-lääkäri oli kehottanu ottamaan vo-ajan, jos melatoniin nosto ei auta. Eli sinne pittää nyt alakaa soittaan.

tämmöstä mulle kuuluu  :vihellys:

rikke

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #13 : Toukokuu 24, 2010, 09:31:56 »
En nyt heti pääse Ortoniin tuota Si-niveltä näyttämään, kun kaikki alustavat tutkimukset tehdään täällä päässä.
Polvessa on kierukka rikki ja Bakerin kysta ja ärsytystä luun päässä ?
eli leikkausta pukkaa joskus syksyllä  :(

korppu

• Newbie
  • *
« Vastaus #14 : Tammikuu 08, 2012, 11:36:58 »
Itse ihmettelinkin jossain vaiheessa näitä juttuja selaillessani, kun tästä "kuuluisasta SI-nivelestä" ei tuntunut löytyvän keskustelua. Muu nettihän on sitä ihan väärällään!

Ja itse olen tämän keskustelun uhri, valitettavasti. Omat kipuni alaselässä sekä oikeassa jalassa että hiljattain havaittu jalkojeni pituusero olivat juuri siinä oireita, mitä monilla sivuilla liitettiin SI-nivelistä johtuviksi. Internetin yllyttämänä kävimme eräällä hoitavalla henkilöllä, jonka nimi toistui useissa keskusteluissa.

Hänen suorittamansa manipulaatio poikkesi TÄYSIN esim. kiropraktikon tai osteopaatin tavasta käsitellä lantiota. Erittäin lyhyen haastattelun jälkeen hän väänsi väkipakolla lantiotani ja pisti ulos huoneesta. Odotin jotain kotiohjeita yms. Mitään sellaisia en saanut. Kun seuraavana aamuna heräsin, lantion alueella sekä selässä kivut olivat huomattavasti pahentuneet, ja takareiteen tuikki hirvittävä, viiltävä kipu. Makasin pari päivää sängyssä, jonka jälkeen lähdin tapaamaan kiropraktikkoani. Hän totesi SI-nivelen lukkiutuneen toiselta puolelta ja korjasi tilanteen. Siitä huolimatta lantion mekaniikka tuntui muuttuneen pysyvästi. :(

Ikävä kyllä asia on niin, ettei yksi pieni toimenpide voi muuttaa vuoden, parhaimillaan vuosia, jatkunutta kipuilua. Pahimmassa tapauksessa kivut vain pahenevat. Ihmisen lantio on herkkä kapistus, eikä sitä pitäisi sörkkiä "omakeksimillä" tekniikoilla. Tulipahan opittua kantapään kautta.
I rather feel pain than don't feel anything at all - and that makes me a fighter.