Kirjoittaja Aihe: si-nivel  (Luettu 30407 kertaa)

pimu

• Jr. Member
  • **
Vs: si-nivel
« Vastaus #15 : Huhtikuu 01, 2012, 13:01:32 »
Moro!
Mullakin si-nivel tekee kiusaa...liikkuu ja kuuluu (siis vain itse kuulen) napsahdus ja karsee kipu,sitt kipu menee alas ja ylös lopuks on pää ja käsivarret, muu ranka ja jalat kipeenä. Ei kärsi tehdä oikeenmitään ettei pamahda sitten migreeniks.
Minulla on yliliikkuvat nivelet ja on manipuloitu. Ensin oli helpotus sitten särki aikansa kunnes oli viikon pari hyvä ja taas samassa lähtöruudussa, kipeenä ja sairaana. Kipu liikkuu rankaa ylös alas, mutta pahin on vasen pakara-lonkka-nivunen.
Paska mikä paska. ;) En ole enää vuosiin käynyt manipuloinnissa.
Sitten taas tänään olisi ajo tädin luokse sairaalaan, yhteensuuntaan 45km, tiedän että huomenna on karsee pääsärky ja oksennus. Jotenkin ärtyy toi ranka /kaularanka ajamisesta. Tiedä häntä. Tädillä syöpä joka oikeasti ensin kiduttaa ja sitten tappaa. Ei taida olla tädilläkään enää kuukausia elinaikaa. Tuntuu omat vaivat niin turhilta  :-[
Ei tapa mutta kiduttaa

ukkorähjä

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #16 : Huhtikuu 01, 2012, 15:38:29 »
Aikanaan selkäongelmien vuoksi kävin pari kertaa ns. kansanparantajalla. Saamieni tietojen perusteella oli ihan suomen huippuja. Oli opiskellut myös urheiluhierojaksi eli ainakin perustiedot anatomiasta lienee hankkinut. Jonkin sortin asiantuntija taisi olla kun tiesi kertoa ettei minun selkääni niksauttamalla paranneta. Pyysi hakeutumaan lääkärin hoitoon. Oli aivan oikeassa. Samaa sanoi paikallinen urheiluhieroja jonka asiakkaana olin ollut jo vuosia. Hänkin sanoi ettei tämä hieromalla parane. Kävin pari kertaa myös kiropraktikolla joka naksautteli vähän sieltä ja täältä. Väitti SI-nivelen olleen virheasennossa. Siitä en tiedä mutta vaivoihin ei auttanut ja puukollahan vika sitten hoidettiin ja hyvä niin.

Noissa niksauttajissa on varmasti oikein päteviäkin mutta tarkkana pitää olla kenen käsittelyyn alistuu. Nykytilanteessa en anna selkääni koskea kuin koulutetun hierojan ja kaularanka pitää jättää käsittelemättä silloinkin. Tuo SI-nivel on metka kapistus. Ei juurikaan liiku oikein toimiessaan mutta saattaa lukkiutua ja lakkaa juurikaan liikkumasta  :D  Liikaa sen virheasennoilla tms. kyllä selitetään mm. alaselän ongelmia. Eikä sen manipulointi todellakaan ole mikään autuaaksi tekevä ihme vaivaan kuin vaivaan.

Piriformis-lihas on mulla aiheuttanut ongelmia ja sitä on hieroja käsitellyt usein. Hoito tekee kipeää kun em. lihas on sen verran syvällä että sen käsittelemiseksi on käytettävä paljon pienelle alueelle kohdennettua voimaa. Mutta se on aikanaan mulla auttanut mm. pakara- ja lonkka-alueen ongelmiin.

Ei kipeä ihminen pysty vähättelemään omia vaivojaan sillä perusteella että toisella on vielä huonompi tilanne. Tässä lajissa ei palkintoja jaella. Oma olo ei parane yhtään vaikka tietäisi että naapuri on vielä huonommassa kunnossa. On hyvä jos pystyy hyväksymään vaivansa ja vikansa. Siten on helpompi elää ja pystyy nauttimaan hyvistä päivistä täysillä. Kun näen jonkun liikkuvan pyörätuolilla olen onnellinen omasta puolestani etten ainakaan vielä ole tuossa kunnossa. Elän nykyään enemmän "tässä ja nyt"-elämää kun ennen elin "sitku"-elämää. Olen oppinut myös olemaan itselleni armollinen. Siperia opettaa  :thumbsup:

-Ukkorähjä-
- Ositt. neliraajahalvaus, selkäydinvamma
- Kaularanka oper. 3 kertaa=välit c5-c7 luudutettu,
- Lanneranka oper. kerran
- Spinaalistenoosi koko rangan alueella
- Kaikkien raajojen hermojuurivauriot
- Polvien nivelrikko, migreeni
- 11 leikkausta, eikä niille loppua näy

- Pääasia että on terve

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
« Vastaus #17 : Toukokuu 24, 2015, 04:19:58 »
Kaivanpa vanhan keskustelun esiin, koska perjantaina jouduin vastakkain asian kanssa fysioterapeutilla. Suhtautumiseni kaikkiin SI-nivelen toimintahäiriöihin on ollut erittäin kielteinen. Omasta kokemuksesta tiedän, että se voi tulehtua ja sen hyväksyn, mutta kaikki tarina sijoiltaan menoista tai lukkiutumisista olen ohittanut humpuukina ja uskomushoitona. Onhan selkäkipuun kivempi saada syyksi SI-nivelen sijoiltaan meno sen sijaan, että syy olisi huono lihaskunto ja liiallinen istuminen. En tässä kohtaa tarkoita esimerkiksi välilevyn pullistumia tms, vaan niitä yleisiä selkäkipuja, joihin ei löydy syytä, jotka tulevat ja menevät hoidosta riippumatta.

Pakko oli muuttaa fysioterapeutin vastaanotolla käsitystä. Alkuhaastattelussa kerroin toki mm. selkärankareumasta ja aiemmista tapaturmista. Todettiin, että otetaan ainakin ensimmäiseksi uhriksi tuo alaselän kipuilu. Haastattelun jälkeen hän tutki selän liikkuvuutta ja erikseen kokeili SI-nivelten liikettä. Hyvin pienillä liikkeillä pystyi sanomaan, että vasen SI-nivel on kipeämpi kuin oikea. Jatkoi sitten pöydällä jalkojen ja selän tutkimusta ja totesi että SI-nivelen lisäksi koko sama puoli selästä on jumissa ja mm. rankaa painellessa se oli huomattavasti kipeämpi. Sanoi hieman käsittelevänsä lihaskalvoja, että saisi sitä kautta jumitusta helpottamaan. Käsitteli selkää todellakin hetken - korkeintaan 10 minuuttia. Kun nousin ylös pöydältä, totesin, että jotain on tapahtunut. Alaselkä oli kipeämpi kuin ennen pöydälle menoa, mutta kipu oli erilaista. Se oli rehellisemmin kipua kuin jäykkyyttä. Kokeili sen jälkeen myös SI-nivelten liikettä ja totesi sen jumahtaneen SI-nivelen liikkuvan paremmin kuin ennen käsittelyä.

Kotimatkalla selkä oli jopa tuskaisen kipeä ja 10 kilometrin matkan ajoin hammasta purren. Kotiin päästyäni otin kipulääkkeet ja möngin sänkyyn useammaksi hetkeksi odottamaan kipulääkkeen vaikutusta. Kipu kuitenkin talttui tuolla ja nukuin yöni paremmin kuin pitkään aikaan. En muista heränneeni kertaakaan, vaikka yleensä herään useita kertoja yössä. Lisäksi uni oli paljon levollisempaa kuin aikaisemmin enkä ollut aamulla yhtä jäykkä kuin normaalisti. Selkä tuntui jopa melkein normaalilta.

Onkohan minun pakko hieman lievittää käsitystäni SI-nivelen ongelmista? Ehkä ne eivät olekaan täysin humpuukia. AInakin sen uskon täysin, että murtunut nilkka ja heikko polvi vaikuttavat myös selkään. En miellä, että jalka olisi huonompi kuin toinen, mutta fysioterapeutti totesi, että selän ongelmat tuntuvat hyvin tyypillisiltä jalkavaivaisen selkäongelmilta. Keho kun on kokonaisuus ja taatusti toisen jalan varominen vaikuttaa selkään ja häiritsee toimintaa. Ja jos SI-nivel olisi turha eikä sen tarvitsisi liikkua, miksi ihmisellä olisi sellainen nivel.
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #18 : Toukokuu 24, 2015, 10:29:32 »
Uskon täysin, että sellainen ongelman aiheuttaja on olemassa. Sen sijaan en usko näihin ns. poppakonstiauttajiin, jotka sanovat kaikkien ongelmien johtuvan si-nivelestä ja he voivat parantaa kaiken panemalla si-nivelen paikoilleen. Selässä tasapaino kaikkien sen osien kanssa on monimutkainen yhtälö ja vaivojen aiheuttaja voi todella olla aivan muualla kuin itse selässä.

Oma fysiatrini pitää itsestään selvänä, että toisen alaraajani ongelmat ovat vuosien saatossa alkaneet tehdä ongelmia ns. terveen lantionpuoliskoni kuntoon. Sinne on ilmaantunut kulumia ja tietyissä liikkeissä elämä pysähtyy hetkeksi, kun jokin menee pois paikaltaan juuri sieltä, missä si-nivel sijaitsee. Lihakset ovat nykyään kestojumissa sillä puolella ja uskon vakaasti, että ne yrittävät vain vakauttaa lantiotani.

Selässä kaikki on niin pienestä kiinni ja toisaalta koko muun kehon toiminta vaikuttaa sen hyvinvointiin. Kaikki siis vaikuttaa kaikkeen ja yhtenä osasena on si-nivel muun kokonaisuuden joukossa. Jos siinä on kerran vaikka vain pienen pienikin liike niin oma järkeni sanoo, että sen liikkeen häiriintyminen jumittumalla tai liialla liikkeellä tuntuu varmasti kipuna ja lisää ongelmia ympäristöönsä.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 25, 2015, 00:00:27 kirjoittanut hiker »
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

rane

• Tekninen tuki (EVP)
  • Administrator
  • “Pain is only what you allow it to be” ― C. Clare
    • Tietoa ja vertaistukea
« Vastaus #19 : Toukokuu 24, 2015, 23:19:03 »
Montako poppaukon hoidokkia on tullut lopullisesti kuntoon? Ne kaikki kirjoittelevat edelleen ja samat ongelmat tai pahemmat.

Varmasti sellaisiakin on joilla on oikeasti em. vaivaa ja saavat apua jos homma hoidetaan. Mutta että kaikki ongelmat hoidetaan yhdellä rusautuksella.. en usko siihen oli se keino mikä tahansa. Aivan sama kuin sanoisi että päänsäryn voi korjata leikkaamalla peräpukamat.  :innocent:
M51.1 Prolapsus disci intervertebralis lumbalis residivans operata. Status post fractura columnae L II et III. (luudutusleikk. jälkitila, L2-L3 nikamien murt. jälkitila)
J45 Asthma bronchiale (astma)
I10 Hypertensio arterialis (kipuper. verenpaine)
H84 Kuulon meluvamma
H93.1 Tinnitus auris

Peikko

• Klubilainen
  • :)
« Vastaus #20 : Toukokuu 25, 2015, 00:46:32 »
uskon senverran noihin,
ettö olen isän nähnyt kävelevän ihan linkkuasennossa (2 kertaa)
ja oli jatkuvasti hikisenä kivusta
eli katse varpaisiin luotuna, ei päässyt suoraksi ollenkaan ilman apua.
Kävi jollain niksauttajalla ja tuli suorana pois ilman kipua,
liekö syynä joku nikamalukko vai loukuva nivel, en tiedä mutta auttoi.
rikki niskasta varpaisiin

Mintsi

• Administrator
« Vastaus #21 : Toukokuu 25, 2015, 17:07:34 »
Rane, noinhan se menee.

Asiaa tietysti etenkin alaselkäkipujen osalta helpottaa, että selkäkivuista valtaosa paranee hoidosta huolimatta. Käypä hoito suositus näyttää sanovan, että 80 % alaselkäkipuisista on kuukauden kuluttua työkykyisiä. Jos siinä sitten sopivaan vaiheeseen osuu nikaman niksautus, niin sehän voi hyvin antaa kuvan, että hoito auttaa. Vielä jos hoidon antaja kertoo syyn olevan SI-nivelen sijoiltaan menossa tai totaalisessa jumissa ja antaa siihen vaivaan sopivia kotiharjoitteita (jotka muuten usein ovat liikkuvuutta parantavia ja syviä lihaksia vahvistavia), niin paha sitä on maallikon mennä kyseenalaistamaan.

Omasta hoidostani täytyy todeta, että tuo fysioterapeutin käsittely, joka lisäsi SI-nivelen liikkuvuutta, paitsi pahensi kipuja, paransi myös yöunta merkittävästi. Olen nyt nukkunut perjantain jälkeen kaikki yöt heräilemättä mystisistä syistä. Olen herännyt mm. nälkään ja vessaan, mutta selästä johtuneet epämääräiset heräilyt ovat loistaneet poissaolollaan. Ihan loistavaa!

Korostan vielä sitä, että minua ei hoida mikään niksauttaja tai muu uskomushoitaja vaan ihan fysioterapeutti. Hän työskentelee paikassa, jossa on melko paljon kokemusta selkävaivoista. Lisäksi suositus tuli keskussairaalan fysioterapeutilta, jonka en todellakaan usko suosittelevan mitään humpuuki hoitoja. Hoitopaikassa on yksi fysioterapeutti (ei omani), joka on väitellyt alaselän ongelmista ja hoidosta ja on arvostettu kouluttajakin alallaan. Tausta tiedot ovat sen verran vahvat, että uskon, jos fysioterapeutti sanoo, että SI-nivel ei liiku normaalisti ja vielä kun itse tunsin sen liikkuvuuden paranemisen kahdella tapaa. Ensiksikin liikkuminen pahensi SI-nivelen kipua ja muutti kivun luonnetta. Se selvästi oli kipeä, koska se liikkui ja siellä oli tulehdusta ja toiseksi tuo yöunen paraneminen!

Odotan mielenkiinnolla, mitä pystyy selälleni tekemään (toki yhdessä minun kanssani). Kuitenkin taustalla on useamman vuoden SI-niveltulehdus ja muut reuman tuomat kipuilut. Taatusti vaikuttaa selän toimintaan. Ehkä enemmän olisi ihme, jos ei vaikuttaisi. Hienoa saada viimein hoitoa näihin perustavan laatuisiin juttuihin!
F33.20 Vaikea masennus

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #22 : Toukokuu 25, 2015, 17:46:52 »
Joskus jollakin auttaa tuo si-nivelen oikaisu. Joskus auttaa joku muu käsittely.
Ei vain aina!

TuuskiV

• Newbie
  • *
« Vastaus #23 : Toukokuu 25, 2015, 18:49:46 »
Hei vaan   ;)
Minulla tämä kierre on ollut jo vuosia ja yksi leikkaus on tehty selkään millä oli tarkoitus avartaa lisää tilaa.
Vasen puoli on niin ärtynyt vieläkin ja jatkuvaa tuikkivaa säteilyä varpaisiin saakka.
Yöt kärsin krampeista ja vaikka syön mangeesiumia ja b-vitamiinia, mitä terveyskeskuslääkäri ensimmäiseksi suositteli vaivaani.
Vaiva ei poistunut, mutta apteekkiyhtämä sai taas uuden vitamamiiniostojan.
Istuminen on monesti ihan vitsi. Kunnan fysioterapia antaa ohjeita syviin vatsalihaksiin tai allasharjoitteisiin (itsenäisesti).
Vedessä oleminen on jo sisänsä niin kivuliasta ja tuntuu, että ruoskittaisiin  kinttuja pitkin.
Olen syönyt hermokipulääkkeitä monta jaksoa, mutten ole saanut vastinetta. Viime kesänä vein lääkekokeilujen vuoksi pois lääkkeitä apteekkiin yli tuhannen euron edestä (huom! kolmen vuoden jakson kokeiluja). Lääkkeet olivat vanhentuneet tai eivät ole minulle sopivia.
Huomenna sairaalanlääkäri (ortopdi) taas soittaa ja mangeetista on yli vuosi. Enmg-tutkimuksesta puolitoista vuotta. Enmg-tukimus osoitti viimeksi, että S1-nilven ja L4 alueella on on juuritasaon vaurioita.
Pullistumia on on muutama L4 ja L5 tasolla ja toinen painaa oikealla ja toinen vasemmella ja niitä  on ihmetelty muutama vuosi ja annettu reseptejä lisää.

Kysynkin, että mitä te olette keksnineet tai mistä olette löytäneet avun? Syön yöksi vahvoja kipulääkkeitä ja niiden voimalla nukun 2 tunnin jaksoissa.

rane

• Tekninen tuki (EVP)
  • Administrator
  • “Pain is only what you allow it to be” ― C. Clare
    • Tietoa ja vertaistukea
« Vastaus #24 : Toukokuu 27, 2015, 00:05:36 »
M51.1 Prolapsus disci intervertebralis lumbalis residivans operata. Status post fractura columnae L II et III. (luudutusleikk. jälkitila, L2-L3 nikamien murt. jälkitila)
J45 Asthma bronchiale (astma)
I10 Hypertensio arterialis (kipuper. verenpaine)
H84 Kuulon meluvamma
H93.1 Tinnitus auris

lättäjalka

• Jr. Member
  • **
  • Se mikä ei tapa, sattuu.
« Vastaus #25 : Kesäkuu 13, 2015, 21:17:04 »
Jospa täältä si-nivel ketjusta löytys vastaus...

Onko tämmönen kipu peräisin si-nivelestä vai jostain muualta selästä peräisin? Puolesta välista pakaraa alkava ja polvitaipeeseen takareiden kautta säteilevä kipu. Ei kuitenkaan hermokipua, mutta ilkeä ja jomottava kipu. Liikkuminen sattuu, makaaminen helpottaa muttei poista kipua.  ~:/
HMS/EDS 3
skolioosi
(fibromyalgia)

Mintsi

• Administrator
« Vastaus #26 : Kesäkuu 13, 2015, 22:07:28 »
SI-nivelestä johtuvan kivun voi aika hyvin testata "kotikonstein" Jos kumartuminen jalat vierekkäin sattuu vähemmän kuin jalat eritasossa (toinen askeleen edellä), vikaa kannattaa lähteä hakemaan SI-nivelestä. SI-nivel liikkuu juuri tyypillisesti hieman kiertyvässä kumarruksessa ja liikkeissä, joissa lantio on hieman viistossa liikesuuntaan nähden. Vedessä myös huomaa hyvin, että suoraa eteen-taakse-liikettä voi tehdä paljon reilummin kuin jos mukana on pieni ylävartalon kierto edessä olevan jalan puoleen.

Selkäkipu voi johtua niin monesta asiasta ja ne voivat vaikuttaa toisiinsa, että netissä on turha edes yrittää moista selvittää. Selkäasioista perillä oleva fysioterapeutti osaa usein auttaa toiminnallisissa ongelmissa. SI-nivelen tulehdus on sitten reumalääkäreiden heiniä.
F33.20 Vaikea masennus

lättäjalka

• Jr. Member
  • **
  • Se mikä ei tapa, sattuu.
« Vastaus #27 : Kesäkuu 13, 2015, 22:23:09 »
Kiitos Mintsi tuosta kotitestistä. Olin kerennyt jo hetki sitten ottaa panacodin joten ei selkä pahemmin enää vaivaa kun lääke vaikuttaa. Kuitenkin sen verran hyvin onnistu kumartelut ettei tainnut olla si-nivelestä lähtöisin tämä särky. Tiedä sitten että mistä  :o
HMS/EDS 3
skolioosi
(fibromyalgia)

minzqi

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #28 : Tammikuu 20, 2016, 17:05:44 »
Mulla toi si-nivelen etenkin vasen puoli naksuu lukkoon. Saattaa napsahtaa jopa kävellessä, ja jalat lähtee alta. On yleensä parista viikosta kolmeen lukossa, toisinaan päivän. Auki ei saa kun sillä että ittellään aukee, kun kulumien takia kaikki napsauttelu kielletty. toi on ihan nuoruudesta vaivannu, ja varmaan osasyynä muille selkävaivoille. Lantioon vinossa, todettu lääkärissä, fysissa ja ite, ja sitä kautta koko yläkroppa. huomaa etenkin ratsastaessa, kun kädet on ihan erimittaset.
En usko, että si- on jokaisella se autuaaksi tekevä tai syy kaikkeen, toisilla voi olla. Mä huomaan sen myös niin, että jalkojen sivuttais liike vie kintut alta ja tekee hermottoman kivun.
Luulen, että osasyynä mulla on lukuisat nilkan nyrjähdykset, joiden takia nivelsiteet löysät ja hermovauriot. Kertaalleen olis puukkookin vaatinu, kovakallosena en vaan menny lekuriin ennen viimestä pakkoa, jollon oli myöhästä  :innocent:
Toinen mikä varmaan tekee, on lukuisat tippumiset hevosen selästä sekä kumoon ratsastukset. Kun mitään ei oo menny katki, niin lekuriin on turha mennä. Ehkä olis kannattanu. Nyt ne vaivat alkaa näkyyn.
Kunnan fyssari anto ohjeet vahvistaa vattalihaksia, mikä tuntuu oudolta, kun selkä lihakset on ne huomattavasti heikommat. Sekä yks liike kohdistuu si niveleen. Mietinkin onkohan vaan hyvä. Henk.koht en oo mihinkään vaivaan apua saanu fyssarilta, joten kovin oon skeptinen.
2010 L 4-5 ja 5-si väleissä degeneraatio, sentraaliset prolapsit, annulusvauriot
2015 Samat välit meni isommin
2016 operoitu prolapsit
2017 residiivi protruusio l4-5 ja prolapsi l5-si
2017 l5-si residiivi prolapsi operoitu

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #29 : Marraskuu 25, 2018, 21:58:15 »
Onko kellään kokemusta si-nivelen tukivyöstä?  ~:/