Kirjoittaja Aihe: Sairauspäiväraha  (Luettu 32554 kertaa)

Tuisku-57

• Full Member
Sairauspäiväraha
« : Helmikuu 23, 2009, 14:39:08 »
 ~:/ Mietin, että minne tämän heitän....no tässäpä tätä nyt tulee!

Eli, homma on sellainen kun edellliskerran(11/8) kun kävin reumalla(poli), lääkäri totesi minut täysin
 työkyvyttömäksi 30.4.09 asti. Olen silti saanut työmarkkinatukea koko ajan > osatyökyv.eläke taustalla!
 Olen nyt vasta tänä vuonna alkanut asiaa pohtimaan, että miksi se näin menee....miksi ei sairauspvärahaa?
      Olen oikeutettu siihen..eli 300pvää täyttyi jo -07 kesäkuun lopulla....ja nyt on jos mennyt näin kauan...
 Mulla olis vielä oikeus hakea spvärahaa takautuvasti (4kk), mutta mietin onko siinä mitään järkeä..koska
 varmasti sairausloma jatkuu vielä huhtikuunkin jälkeen...ja selvää vastausta en ole saanut mistään, että
 onko se täysin selvää, että minulle myönnetään spvä raha? Yksi sanoo, että osatyökyv.eläke voi vaikuttaa...
 ja toinen sanoo, että ei se vaikuta....
 Olen jo päästäni pyörällä :o

Työmarkkinatuki päättyy varmasti tuossa maaliskuussa koska puolison tulot otetaan huomioon.

Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta? Mä en ymmärrä miksi osatyökyv.eläke voisi vaikuttaa koska olen kuitenkin vain puolikas?
 Ja jos työmarkkinatuki päättyy niin mistä mä saan sen toisen puolikkaan etuuden, kuka sen maksaa?
    Jos kerran työttömänä (kokoaikaisena) on mahdollisuus saada sairauspvarahaa niin miksi sitä ei
 olisi mahdollisuus saada "puolikkaana"....

Toivottavasti sepustukseni ei ole ihan  :o.....koska itsestäni jo alkaa siltä tuntua!

Soitin tänään Kela:n ja yritin selvittää tilannetta....ei muuta kun hakemus sisään tämän uuden lausunnon
 kanssa.....!

Että...huh huh........koskahan tähän paperien pyöritykseen tulee loppu  ~:/
M45 Spondylarthitis ancylopoetica
M51.3 Degeneratio disci intervertebralis lumbalis
M79.0 Fibromyalgia
M35.7 Hypermobiliteettioireyhtymä
M17.0 Arthrosis genu I.a.

Overdose

• Sr. Member
Vs: Sairauspäiväraha
« Vastaus #1 : Helmikuu 23, 2009, 16:10:44 »
Tuisku, luulisin (en ole Kelan asiantuntija), että sinä olet oikeutettu hakemaan sairauspäivärahaa. Tsemppiä!  :thumbup:
"Toivon, että toivoa ois, ei anneta ikinä toivoa pois."
- Maj Karma

G35 MS-tauti
Q79.6 Ehlers-Danlosin syndrooma
Yliliikkujan blogi

Tuisku-57

• Full Member
« Vastaus #2 : Helmikuu 23, 2009, 17:32:07 »
 :thumbsup: Kiitti Overdose.....en jaksanut tänään enää soittaa sairaalaan sos.työntekijälle (jonka luona
 asioinut reumapoli-käynneillä).

Hoitajalta kuulin, et uusi lausunto on lähtenyt tänään Keva:n, joten tulossa on mullekin postia kohta...
 lausunto+epikriisi.
 Polvien Rtg-kuvissa tais olla lisää muutoksia....muutamalla sanalla hoitaja kertoili lausunnon
 sisältöä....
 Toivon, että olisin nyt niin vahvoilla, että saisin sen vihdoin menemään läpi!

Joten; sairauspväraha-hakemus käyntiin kun lausuntoa tulee.....
 Silti....vetelen matalaa profiilia vielä....että en putoa kovin korkealta...... :vihellys:
M79.0 Fibromyalgia

arelia

• Jr. Member
  • **
  • Vain särkynyt sydän voi tulla ehjäksi.
« Vastaus #3 : Helmikuu 23, 2009, 21:25:00 »
Mä olenTuiskun kanssa aika lailla samoissa asioissa ja yhtä pyörällä päästä :o Masennuskin vielä päällä. Tänään kävin liiton toimistossa viemässä papereita ja kyselin mitä sitten, kun 500 päivää on täysi. He sanoivat, että kelan sairaspäivärahaa. Mä oon myös osatyökyvyttömyyseläkkeellä.
Sieltä kun tulin olin pyörällä päästä, että taasko johonkin täytyy tehdä hakemus. Bussissa sain jonkinlaisen paniikkikohtauksen, kädet tärisivät paljon, suuta oli kuivas ja ihmis vilinä kävi hermoille käyvää. Olin jo hypätä bussista ulos jo kesken matkaa, järki sanoi, että mee kotiin vaan bussilla. Rauhotuin vasta kotona, kun puhalsin paperipussiin. Mulla ei oo koskaan ennen tullut tällaista kohtausta. Eli tällaista ne kaiken maailma hakemukset teettävät.
Keskeneräisenä on vielä vammaistuen hakemus :( Sitä täällä väsään. Tulin vaan kurkkaamaan mitä tänne kuuluu ;)
Lannerangan nikamavälilevysairaus johon liittyyhermojuurioireistoa, prolapsileikauksia 2 ja luudutusleikkaus. Hybermobiliteetti oireyhtymä. Sydäninfarktin jälkitila - sepelvaltimotauti. Diabetes 2. Kilpirauhasen vajaatoiminta. Masennus. Astma. Migreeni. Jne...

Tuisku-57

• Full Member
« Vastaus #4 : Maaliskuu 23, 2009, 14:57:29 »
 :-\ No niin.....nyt ollaan taas menty askel eteenpäin -siitä kiitos Kela:n virkailijoille!
Takautuvasti nyt sitten olen hakemassa spvärahaa. Mukana lähti myös tieto tulevasta mtt:n menosta, koska
mulla ei sinne olisi tarvetta mennä jos asiat olisivat selviä........mutta koska olen oravanpyörässä niin
ei tällaista jaksa enää kauaa.......
      Että, voin saada tietoa jo tämän vkon loppupuolelle. Toivottavasti.

Kuitenkin: en uskalla ajatella asiaa positiivisesti koska asiat ovat menneet yleensä pieleen.

Olin niin väsynytkin, että syömisen jälkeen piti mennä huilaamaan > nukahdin!
Henkistä kai tämäkin............
M79.0 Fibromyalgia

OP

• Hero Member
« Vastaus #5 : Maaliskuu 23, 2009, 16:29:42 »
Tsemiä ja jaksuja tuisku, kaikki on käyty läpi, eikä ole helppoa. Paperisota. Onneksi tietsikka vähentää ravaamista. :thumbsup:
Selkää operoitu -96, -00 ja -05. Ei kuntoon. D2, uniapnea ym pientä. Vatsaa leikattu, kun tähystyksessä puhkaistiin suoli.

Tuisku-57

• Full Member
« Vastaus #6 : Maaliskuu 23, 2009, 18:09:39 »
 :hali: Kiitti OP!

Helppoa ei todellakaan ole.....tietsikka vähentää ravaamista mutta tänään
päätin mennä henk.koht. paikalliseen Kela:n ja onneksi siellä oli ihminen, jonka kanssa
helppo puhua ja joka ymmärtää......
Samoin myös naapurikaupungin Kela:ssa jonka kanssa viime viikolla keskustelin ja postailin.
Otti asian ASIAKSEEN -kuten pitääkin ja soitti tänään melko nopsaan kun olin postia
laittanut......ja kiireelliseksi.

Mutta ei paperisodasta välttämättä eri seuraan pääse.....ehkä tällä hetkellä on tilanne,
että mitään ei tarvinnut täyttää...koneella eikä käsin.
Viime viikollahan sitäkin oli...........huh.

Ja onneksi on tämä "terkkari" tätä valittamistakin varten olemassa ja jossakin kaukana
on ihania ja ymmärtäväisiä ihmisiä......
(joskus kyllä tulee olo, että mistähän sitä positiivista tänne....mutta eiköhän senkin aika
vielä tule!)

Kiitti vielä ja jaksuja sinnekin :hoiva:
M79.0 Fibromyalgia

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #7 : Maaliskuu 30, 2009, 19:16:49 »
Tässä tulee varoitus!!!

Kerronpa nyt sellaisen tapauksen että oksat pois ja ihan on tänään ilmi tullut ja henkilökohtainen tapaus. Ottakaa vaari tästä jutusta ettette jää ilman sairauspäivärahaa!!!

Sain siis 300 päivää sairauspäivärahaa mutta sairaus jatkuikin ja sain kuntoutustukea siitä eteenpäin. Kun kuntoutustuki päättyi eikä sitä jatkettu vaan jouduin valituskierteeseen olisi minun pitänyt alkaa nostaa työttömyyskorvausta. No minä vain ilmoittauduin työttömäksi ja koska sain osa-aikaeläkettä en viitsinyt hakea sitä pientä päivärahaa siihen avuksi ja se kostautui tänään. Sain kuulla etten ole Kelan silmissä ollut poissa heidän kirjoiltaan vaadittua vuotta koska en ole nostanut ansiosidonnaista, olen ollut sairas heidän mielestään. No toki olenkin ollut sairaslomalla mutta jos olisin nostanut avustusta olisin ollut nk. terve. Nyt alan siis vasta kerätä tuota vuoden aikaa joka vaaditaan siihen että voi saada sairauspäivärahaa jälleen, jos olisin tajunnut nostaa ansiosidonnaista huomenna olisi tullut tuo vuosi täyteen  >:(

Voitte uskoa että ottaa päähän  >:( Olen mielestäni aika virtuoosi näissä asioissa mutta tätä ei ole kukaan kertonut aiemmin enkä ole tajunnut kysyä, olen kysynyt ainoastaan että eihän se etten nosta korvausta haittaa mitään ja aina on sanottu että ei haittaa  >:( Voi että kun tietäis kenet vetää hirteen niin alkaisin etsiä köyttä  :(
Selkäleikkaus 2000 , 2006 ja 2014
G55.1*M51.9 Nikamavälilevyhäiriöön liittyvä hermojuuren puristustila
M53.3 Polymyalgia rheumatica
J45.8  Asthma bronchiale
Osittainen ylähengitysteiden ahtauma (C-Pap late)

rane

• Ex-member
« Vastaus #8 : Maaliskuu 30, 2009, 21:05:54 »
Kyllä tuo on tarpeetonta pienen ihmisen kyykyttämistä. Kyllähän tuollaisesta olisi pitänyt kertoa etukäteen. Varsinkin kun et ole saavuttanut mitään etua, päinvastoin.  >:(

Overdose

• Sr. Member
« Vastaus #9 : Huhtikuu 05, 2009, 12:16:58 »
Voi Sonny, ei ole tosi että pitää nostaa muodon vuoksi työttömyyskorvausta. Tosi ikävää, että systeemi on tällainen.  :hoiva: Olet kyllä virtuoosi Vakuutusoikeusvoittojesi kanssa. Ei kai tällaista käännettä voinut etukäteen tajuta.  ::)
- Maj Karma

G35 MS-tauti
Yliliikkujan blogi

Tuisku-57

• Full Member
« Vastaus #10 : Huhtikuu 05, 2009, 15:23:53 »
 >:( Joo, melkoisia kiemuroita ovat nämä kaikki.....

Mä nyt sit sain sen sairauspvärahan! Ja takautuvasti sieltä marraskuulta.
 Että eka satsi kun tuli tuossa maaliskuulla oli ihan 52€ kun olen mulle on maksettu sitä
 työmarkkinatukea.
 Olikohan se lokakuun loppuun asti nyt sitten kun sitä maksellaan (ottaen tietysti huomioon sen että
 jos sattuu saamaan sen työkyv.eläkkeen)..summa on tosi tosi pieni koska
 on se puolikas eläke...joka on myös ihan minimaalinen.

Hiukan kyllä keljutti kun vasta jälkeenpäin mulle sanottiin, että JOS olisin hakenut sitä kaksi vkoa
 enemmin kun se 180 pvää täyttyy työmarkkinatukipäiviä, niin sairauspvaraha olisi ollut isompi!!
 Että kiva kiva..... >:( >:(.......Kukaan ei vain maininnut asiasta vaikka sen kanssa
 sähläsin kauan...........

Ihmettelen todella, että MIKSI ihmisille ei kerrota kaikkea....... >:(
 - eihän mulla tullut mieleenkään itse kysyä tuollasta!

M79.0 Fibromyalgia

OP

• Hero Member
« Vastaus #11 : Huhtikuu 05, 2009, 16:59:31 »
Hieno homma tuisku, saat pääsiäismunia. :thumbsup: :vrolijk_26: :rohonauru:
Selkää operoitu -96, -00 ja -05. Ei kuntoon. D2, uniapnea ym pientä. Vatsaa leikattu, kun tähystyksessä puhkaistiin suoli.

Tuisku-57

• Full Member
« Vastaus #12 : Huhtikuu 05, 2009, 20:22:35 »
 :thumbsup: Eläpä muuta vikise OP...... ;D....Olis se ollut kurjaa viettää Pääsiäistä ilman munia...... :vihellys:

Ja kun vielä risteilyllekin oon menossa......taidan ottaa munat mukaan..... ;)
M79.0 Fibromyalgia

pipa

• Newbie
  • *
« Vastaus #13 : Huhtikuu 06, 2009, 13:42:00 »
   tuisku ja muut

oon ittekki huomannu, jotta jos ei itte osaa mitään kysyä, ni ei kyl tartte oottaakkaa, että tarjoisivat...
noi jutut on kyl tosiaankin niin kiemuraisia, et pitäis melkein olla lakimies niitä selvittämässä, tai joku koordinaattori...
ja sitte ku viel "pillereissä"  ni sen vähemmän jää mieleen, jos mitään ymmärtääkään... :-\

terkuin -pipa-
M51.2 Prolapsus disci L5-S1 centralis
M54.9 Sacrolumbalgia NAS Modic 1 et Modic 2
K52.88 Colitis microscopica, colitis lymphocytica

Overdose

• Sr. Member
« Vastaus #14 : Huhtikuu 06, 2009, 13:45:40 »
Kelasta pitää joskus lähes nyhtää tietoa. Kannattaa kuulua potilasjärjestöön tai vammaisjärjestöön - niissä on asiantuntevia ihmisiä auttamassa.  :thumbsup:
- Maj Karma

G35 MS-tauti
Yliliikkujan blogi