Kirjoittaja Aihe: Sairauspäiväraha  (Luettu 32603 kertaa)

Tuisku-57

• Full Member
Vs: Sairauspäiväraha
« Vastaus #15 : Huhtikuu 06, 2009, 19:18:13 »
 >:( Joskun tulee tunne, että kun jotaki etuutta sieltä yrittää, että se on heidän palkastaan pois.....- ilkeästi sanottu kyllä nyt
 mut väsyy siihen hylkäämiseenkin joskus.......
M45 Spondylarthitis ancylopoetica
M51.3 Degeneratio disci intervertebralis lumbalis
M79.0 Fibromyalgia
M35.7 Hypermobiliteettioireyhtymä
M17.0 Arthrosis genu I.a.

petomaani

• Ex-member
« Vastaus #16 : Huhtikuu 16, 2009, 00:38:43 »
>:( Joskun tulee tunne, että kun jotaki etuutta sieltä yrittää, että se on heidän palkastaan pois.....- ilkeästi sanottu kyllä nyt
 mut väsyy siihen hylkäämiseenkin joskus.......

Joskus itelläkin tullu tämmönen ajatus mieleen..  ::) mitään ei kyllä kerrota jos et ite älyä kysyä / hakea!! Ja keltä sitä "tohtii" kysyä, onneks on kuiten nää vertaispalstat!  :thumbsup:

Tuisku-57

• Full Member
« Vastaus #17 : Huhtikuu 16, 2009, 17:02:04 »
 :thumbsup: Jep.

Onneksi saa täällä keskustella mieltään painavista+ihmetystä herättävistä asioista!
 Mitä tästäkin taas opin.........tästä lähtien laitan paperille KAIKKI mitä mielessä pyörii -ja eihän
 tyhmiä kysymyksiä kuulemma olekaan!

Katsotaan taas mihin elämä minua kuljettaa....sairauspvärahaa maksetaan nyt lokakuun loppuun asti > ottaen
 huomioon JOS saan työkyv.eläkkeen niin silloinhan sen etuuden maksu päättyy.....
 Ja mikäs sen ihanampaa olisi kun saisi säännöllisen "tulon"......koko paketissa......

Mutta......menen nyt päivän kerrallaan.....ja hoitelen itseäni mtt:ssa!
M45 Spondylarthitis ancylopoetica
M51.3 Degeneratio disci intervertebralis lumbalis
M79.0 Fibromyalgia
M35.7 Hypermobiliteettioireyhtymä
M17.0 Arthrosis genu I.a.

Loitsu

• Newbie
  • *
« Vastaus #18 : Huhtikuu 16, 2009, 19:05:29 »
Heippa kaikille!

Olen ihan uusi käyttäjä linjoilla :vrolijk_26:

Olen ollut helmikuun alusta lähtien sairauspäivärahalla ja voi luoja kuinka Kelan käsittelyt voi olla hitaita näissä päätöksissä. Nyt on B-lausunto kierroksella ja mitään ei ole vielä kuulunut, sen verran tiedän että lääkäri on puumerkkinsä jo laittanut että hänen käsittelyssään lausuntoni on, jännittää ihan sikana että tuleeko sieltä myönteinen vai kielteinen päätös. Kerrottakoon että työkytyttömyyteni syy on iso radikaalileikkaus takana ja sytostaattihoidot alkamassa ensi viikolla. :)
Tänään sitten rupesin järjestelmään kaikkia papereita joita on tässä muutaman kuukauden aikana kertynyt vaikka kuinka paljon ja rupesin lukemaan ensimmäistä sairauspäiväraha päätöstä minkä olen saanut ja jäin ihmettelemään kun siellä oli 2007 vuoden verotuksen työtulot mistä on päiväraha laskettu (olin vain 2007 vuonn ansiotyössä 4 kk). Heti soitin Kelan numeroon ja halusin tarkennusta että miksi, kun kuitenkin olin koko 2008 vuoden ansiotyössä ja työttömyys alkoi 1.1.2009. Virkailija lupasi selvittää asian ja soittikin minulle sitten takaisin päin ja kysyi että eikö sinulle oltu sanottu että puolen vuoden työtulojen perusteella olisi pitänyt hakea sairauspäivärahaa. Sanoin että no ei kukaan paikallisen Kelan virkailija ollut tätä vaivautunut minulle kertomaan. ~:/ Kehoitti minua sitten laittamaan oikaisuvaatimuksen kelalle asiasta, että laskevat 6 kk työtulojen mukaan sen päivärahan. Kiitokset tälle asiantuntevalle virkailijalle :thumbsup:  Kiva vaan kun tulee aina uusia juttuja joita joutuu säätämään ja lähetteleen papereita sinne sun tänne, mutta kaippa sieltä takautuvasti jotain sitten tulee kunhan KERKEEVÄT käsittelemään tämänkin asian.  Eli Kelan kanssa nää asiat on odottelua odottelua odottelua niin että ei ole kuin valo jääkaapissa. :o ;D Mutta odotas kun kela on vaatimassa takasin vaikka liikaa maksettua asumitukea (joskus vuosia sitten omalla kohdalla oli näin) niin kaksi viikkoa oli aikaa maksaa, että se siitä oikeudenmukaisuudesta ;D

Noh mutta sellanen tarina miulla ja mitä vielä eteen tuleekaan  :vihellys:
C56.72 Cystadenocarcinoma mucinosum ovarii 1.sin

petomaani

• Ex-member
« Vastaus #19 : Kesäkuu 08, 2009, 22:15:18 »
 :thumbsup: Loitsu, joo kun Kela on saamapuolella, kaikella on hemmetillinen kiire..  :vihellys: toistepäin nou kiirettä.. Tsemppiä sulle - ja tervetuloa palstalle!

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #20 : Kesäkuu 09, 2009, 06:11:58 »
Tervetuloa mukaan Loitsu ihmettelemään näitä eri instanssien kiemuroita  ;) Toivotaan ettei ole mikään aikaraja ylittynyt valituksessasi, ne kun tuppaa laittamaan sellaisia ettei vainkaan tarviis maksaa jos joku huomaa vahingossa heidän kotiinpäinvetonsa  :vihellys:
Selkäleikkaus 2000 , 2006 ja 2014
G55.1*M51.9 Nikamavälilevyhäiriöön liittyvä hermojuuren puristustila
M53.3 Polymyalgia rheumatica
J45.8  Asthma bronchiale
Osittainen ylähengitysteiden ahtauma (C-Pap late)

Loitsu

• Newbie
  • *
« Vastaus #21 : Kesäkuu 30, 2009, 23:49:05 »
Tässäpä ollu kaikkee härdellii noitten hoitojen kanssa niin ole kerennyt tännekkää päivittelee mitään.
Viime kertasen jälkee tapahtunut:
B-lausunto tuli onneksi kelan lääkäriltä myönteisenä ja sairausloma on syyskuun loppuun nyt...eivät laskeneet sitäkään koko 300 päivälle vaan kelan lääkäri olettaa että olen työkykyinen silloin...eli jos en kykene töihin niin joudun hakeen lääkäriltä uuden B-lausunnon ja taas sama rumba eessä, eli odottelu, heh ;D :thumbsup:
Oikaisuvaatimus tuli nopiaan ja rahat takautuvasti tilille reilu viikon odottelun jälkeen..jess, jotain nopeeta :vrolijk_26: ja sairauspäivärahakin nousi tarkistuksen jälkeen 10 euroo päivälle, että kannatti huomata tuo virhe ja pistää oikaisuvaatimus meneen :thumbsup:

Hyvää kesän jatkoa kaikille  :kahvee: ...juodaan partsilla kahvia ja ihmetellään kelan papereita, eikös vaan :thumbsup: :vihellys:

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #22 : Heinäkuu 01, 2009, 16:26:17 »
Onnittelut Loitsu, mahdoit laittaa sinne kunnon loitsut kun sait myönteisen päätöksen ja vielä pikana  :rohonauru:
J45.8  Asthma bronchiale

Loitsu

• Newbie
  • *
« Vastaus #23 : Heinäkuu 05, 2009, 16:54:06 »
Onnittelut Loitsu, mahdoit laittaa sinne kunnon loitsut kun sait myönteisen päätöksen ja vielä pikana  :rohonauru:

No kyl mie pari manausloitsuu sinne mukaan kirjekuoreen viskasin, josko se sitten auttanut tätä nopeeta rahojen tuloa :rohonauru:

sinnas1

• Ex-member
« Vastaus #24 : Marraskuu 05, 2009, 12:26:51 »
Olen uusi täällä ja kysynkin onko kellään kokemuksia/tietoa?
käykö kelan uudelleen 300 pvän määrittelyyn saman sairauden takia, osa työssäoloa+työttömänä oloa. yhteensä vuosi minulla olisi tätä aikaa.
KELA.ssa asiaa ei tiedetty suoraan vaan asia siirrettiin "ylemmälle tasolle". tiedon saamiseen tuntuu menevän aikaa vaikka kiirehdin asiaa. olen aika kärsimätön asian suhteen ja kyselisin onko kokemuksia samanlaisesta tilanteesta?
t.sinnas1

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #25 : Marraskuu 05, 2009, 13:35:49 »
Minä en nostanut työttömyyskorvausta heti sen jälkeen kun kuntoutustuki päättyi vaan sinnittelin osa-eläkkeellä. Kun tiedustelin jossain vaiheessa mahdollisuutta hakea sairauspäivärahaa uudelleen vuoden tauon jälkeen vastaus oli että koska en ollut todistettavasti ollut työkyvytön koko aikaa en voi hakea uudelleen ennen kuin tulee vuosi täyteen työnhakua. En tiedä miten suhtautuvat siihen että olet ollut töissä ja osin työttömänä mutta järki sanois että jos olet ollut todistettavasti joko töissä tai työkkärissä asia on ok ja voit hakea. Se on sitten Kela taas ihan eri juttu, miten he asian osaavat pyöräyttää niin ettet saa....tsemppiä  :thumbsup:
J45.8  Asthma bronchiale

sinnas1

• Ex-member
« Vastaus #26 : Marraskuu 05, 2009, 20:00:22 »
väliaikatiedotus,
kela ylätti minut täysin ja sain asiaani päätöksen jo tänään. sain uuden 300 päivän oikeuden. olin siis töissä+työttömänä yhteensä vuoden. työnantaja ei kumminkaan maksa minulle täyttä palkaa, koska en ollut töissä edellisen kuntoutustuen jälkeen täyttä vuotta. saan kumminkin sairauspäivärahan viideltä kuukaudelta takautuvasti, koska kela:la itse oli tehnyt väärin hylätessään aikaisemmin sairauspäiväraha anomukseni. itse eivät olisi asiaa missään vaiheessa korjanneet, onneksi kävin sairaalan sos.hoitajalla ja hän tutki paperini, totesi, että sinullahan on oikeus sairauspäivärahaan. itse olin niin kivuissani etten ymmärtänyt edes tarkistaa päätöksiä saati että minulla olisi ollut mitään tietoa koko asiasta.
nyt sitten kela hoitaa asiota liittoni kanssa, koska olen saanut ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa kyseiseltä ajalta.
joten virheitä satuu myös kela:lle, joten tarkistakaa päätökset ja mielummin asiantuntijan kanssa!

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #27 : Marraskuu 06, 2009, 06:21:51 »
Hieno juttu  :thumbsup:
J45.8  Asthma bronchiale

Kipee

• Jr. Member
  • **
  • "Ei oo pakko jos ei taho!"
« Vastaus #28 : Helmikuu 01, 2018, 10:30:30 »
Minua on jo puoli vuotta mietityttänyt sairauspäivärahaan ja palkkaan liittyvä asia mutten ole löytänyt siihen vastausta. Täällä on hirveen tietäväistä sakkia joten ajattelin vihdoinkin kysyä.  :) Ihan sopivaa ketjua en löytänyt joten pistän tähän.

Elikkäs.. minulla on vakituinen työpaikka josta jäin selkävian takia sairauslomalle viime kesäkuun lopussa. Työnantajani maksoi minulle sairausajan palkkaa noin kuukauden jonka jälkeen olen saanut Kelan sairauspäivärahaa. 300 päivää täyttyy kesäkuun lopussa. Siihen on vielä pitkä aika ja uskoisin palaavani työhöni ennen sitä. Silloin saan tietenkin normaalia palkkaa, mutta entäpä sitten mikäli jään uudestaan sairauslomalle saman syyn takia ja tuo tapahtuisi ennen kesäkuun loppua..? Saanko taas sairausajanpalkkaa työnantajaltani vai haenko heti Kelalta päivärahaa?  ~:/

Olisi tosi hienoa mikäli joku osaisi vastata minulle...

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #29 : Helmikuu 01, 2018, 17:20:45 »
Välissä pitää olla 12kk töissä, että saa uudestaan sairasajan palkkaa samaan sairauteen työnantajalta. Samoin se 300 päivän jälkeen pitää olla 12 kk töissä, että voi saada sitä uudestaan kelalta. Siinä tapauksessa pitää hakea kuntoutustukea eli määräaikasta työkyvyttömyyseläkettä. Se kyllä kannattaisi hakea varuilta, koska sen käsittelyaika on pitkä. Jos sitä ei myönnetä, pitää hakea vajaakuntoisen työllistämistukea työkkärin kautta. (jos kuuluu liittoon se tulee sieltä, muuten kelalta)

Korjatkaa, jos meni väärin...