Kirjoittaja Aihe: Sairauspäiväraha  (Luettu 19262 kertaa)

Kipee

• Jr. Member
  • **
Vs: Sairauspäiväraha
« Vastaus #30 : Helmikuu 01, 2018, 18:48:00 »
Kiitos Satu, kun selitit asian. :hali:  Työnantajani on varmasti helpottunut ettei joudu maksamaan minulle palkkaa mikäli  työhönpaluuni epäonnistuu lähikuukausina.

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #31 : Helmikuu 01, 2018, 23:56:14 »
Riippuu paljon työnantajasta. Kuntatyönantajallani uusi kausi alkoi aina vuoden alussa. Sairauspäivärahaa maksettiin työnantajan puolesta täysimääräisenä palkkana kaksi kuukautta saman kalenterivuoden aikana ja sen jälkeen 1/3 palkasta (en muista kauanko). Kahden kuukauden täysi palkka alkoi jälleen seuraavan vuoden alusta ellei sairasloma pääty eläkepäätökseen.
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
« Vastaus #32 : Helmikuu 02, 2018, 10:16:29 »
Kuitenkin, jos palaat töihin ennen kun 300 päivää on täynnä, niin ne käyttämättömät päivät jäävät "varastoon". Eli silloin oikeus sairauspäivärahaan ei pääty tapauksessasi kesäkuun lopussa, vaan myöhemmin, kun se 300 päivää tulee täyteen. Tai siis edellisen kuukauden loppuun. Kela ei maksele vajaita kuukausia, eli sinällään tuo 300 päivääkään ei ole ihan täysi totuus, vaan käytännössä se on vähän vähemmän.

Jos sairausloma jatkuu, niin sitten työkyvyttömyyseläkettä/kuntoutustukea hakemaan ja väliajan tulot saa työttömyysturvasta. Ne joutuu sitten maksamaan takaisin, jos eläke/kuntoutustuki myönnetään. Nämä takaisinperinnät ovat minun kokemukseni mukaan aika helposti hoituvia. Ainakin minulta on aina peritty suorana tulevasta maksusta, joten ei tarvitse itse lähteä makselemaan mihinkään, kuin korkeintaan erotuksia, jotka ainakin minulla ovat olleet aina niin pieniä, ettei ole peritty. Ylimääräiset on toki maksettu minulle.
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.

Kipee

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #33 : Helmikuu 02, 2018, 11:51:54 »
Kiitos hiker ja Mintsi!  :hali:
Paljon olen lukenut aiheesta mutta pää menee välillä sekaisin kaikesta. Olen ilmoittanut työnantajalleni, että pystyisin todennäköisesti tekemään hieman kevennettyä ja erilaista työtä leikkaukseeni asti. Se on nyt mietinnässä. Häntä/heitä arveluttaa kuitenkin asia sillä saattaahan hyvinkin olla etten pystyisikään olemaan töissä ja äkillinen poisjääntini aiheuttaisi taas ongelmia. Alallani tilalleni olisi saatava Heti joku. Tuo on nyt kuitenkin hyvä tietää ettei työnantaja joudu maksamaan jos jään pois...

Kipee

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #34 : Helmikuu 16, 2018, 11:54:28 »
Selkäleikkaukseni on tähän tietoon huhtikuussa. Kävin eilen työterveydessä. Lääkäri kirjoitti sairauslomaa huhtikuun loppuun ja laatii B-lausunnon kelaan. Hän sanoi, että Kelaan pitäisi toimittaa myös hoitavan erikoislääkärin lausunto. Ongelmana on ettei minulla ole hoitavaa lääkäriä.  :-\ Lähetteen leikkaukseen sain yksityiseltä neurokirurgilta. Sen kuultuaan oman kaupunkini sairaalan ortopedi sanoi, että hoitovastuu siirtyy häneltä Töölöön. Töölössä minulla ei ole hoitavaa lääkäriä.  :doh: Mitäs nyt?! Olen ihan heitteillä. Oma vika, kun en antanut leikata selkääni omassa kaupungissani.  :doh:

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #35 : Helmikuu 16, 2018, 14:13:31 »
Mulla oli vähän sama tilanne sairauteni alkuaikoine, hoito hajallaan monella taholla.
No silloin ainakin nimenomaan työterveyslääkärin todistus oli se, jolla oli painoarvoa!

Peikko

• Klubilainen
  • :)
« Vastaus #36 : Helmikuu 26, 2018, 01:14:57 »
Lipee, ota yhteys tähän neurokirurgiin joka lähetteen on tehnyt,
häneltä varmaat saat tuon tarvitsemasi lausunnon.
rikki niskasta varpaisiin

Kipee

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #37 : Helmikuu 26, 2018, 08:03:25 »
Peikko, kävin joulukuun lopussa siellä yksityisellä ja sain lähetteen leikkaukseen. Silloin vastaanotolla en tajunnut pyytää B-lausuntoa jolla olisin saanut jatkettua sairauslomaa tammikuun alussa. :doh: Soitin sitten sinne ja kysyin miten saisin B-lausunnon eli onko minun mentävä uudestaan vastaanotolle. Vastaanottovirkailija lupasi selvittää asian ja soitti minulle myöhemmin. Lääkäri oli sanonut, että B-lausunnon Kelaan kirjoittaa työterveyslääkäri. ~:/ Sitten soitin oman kaupunkini minua syksyn ajan "hoitaneelle" ortopedille. Kun kerroin meneväni Töölöön leikkaukseen niin hän kivahti ettei hän ota enää mitään kantaa sairauteeni! Suostui sitten kuitenkin kirjoittamaan vielä yhden B-lausunnon helmikuun loppuun asti.

Kyllä on ahdistavaa metsästää todistuksia ja sitten vielä maksaa niistä! :( Mikäli minut leikataan huomenna niin sitten saan varmasti Kelalle kelpaavan B-lausunnon. Pyydänköhän sen sairaalasta poistuessani. ~:/ Yritän muistaa pyytää.

Peikko

• Klubilainen
  • :)
« Vastaus #38 : Helmikuu 28, 2018, 01:17:02 »
Sairaalaan mentäessä sairaanhoitaja käy yleensä tekemässä tulohaastattelun,
itse olen ilmoittanut tuolloin että tarvitsen uuden b lausunnon kuntoutustuen jatkoa varten,
näin se on aina mennyt perille eikä tarvi itse enää muistaa.
Toivottavasti saat selkäsi kuntoon  :hali:
rikki niskasta varpaisiin