Kirjoittaja Aihe: lihasten ylirasitus  (Luettu 8547 kertaa)

olkikukka

• Ex-member
lihasten ylirasitus
« : Maaliskuu 17, 2009, 10:04:56 »
Heippa!

Minä painin lihasten ylirasittumisongelmissa, sille se ylirasitus johtuu minulla  liiasta ja/tai väärin kohdistuvasta lihaskuormituksesta. Tämän alkusyy on yliliikkuvat nivelet eli selkärangan ja nivelten yliliikkuvuuden vuoksi lihakset joutuvat normaalia suuremman työtaakan uhriksi mm. vain istuessa tai seisoessa, siis aina. Ongelma on se, että lihaksia voi rentouttaa, mutta se voi helpottaa tilapäisesti. Niin kauan kun ylirasituksen perussyytä ei poisteta, mutta hitaan palautumisen vuoksi rentoutus ei johda pysyvään korjaantumiseen, vaan voi helpottaa tilapäisesti. Ylirasituksesta kielii mm. nivelten virheasennot,  kireät lihakset tai huono tai yhä heikentyvä lihasvoima. Niskaleikkaus voi olla se lopullinen apu tähän, mutta leikkaustuloksen epävarmuuden vuoksi siihen ei syöksytä suin päin.

Minäkin olen siihen sortunut yleiseen harhaan, että liikuntaa harrastamalla saan lihaksiin voimia, mutta tässä tilanteessa hissi ei kuljekkaan ylös- vaan alaspain. Liiallinen rasittaminen vei voimia, koska lihasten tavallista heikomman ja pitemmän palautumisen vuoksi, ne eivät ehdi palautua rasituksesta. Todennäköisesti ne muutamat kotiaskareet, mitä teen, riittävät johtamaan ylirasitustilaan. En saa kuitenkaan jättää vesijumppa, kun se on ainoa sopiva liikuntamuoto  mulle. Eli lähinnä lämmittelen ensin lihakset, sitten venyttelen ja suurin osa on rentoutumista kellumalla.

Yleensä automatka ja halille kävely väsäyttävät jalat ja hiusten pesu ja uimapuvun pukeminen kädet, en enää tunne kipua vaan raastavaa väsymystä lihaksissa. On se aika ovelaa ettei tunne raajoissa kipua, tuntee vain raskautta, väsymystä ja voimattomuutta.

Toivon, että tästä pikkutarkasta kirjooittamisesta voisi olla apua...

Overdose

• Sr. Member
Vs: lihasten ylirasitus
« Vastaus #1 : Maaliskuu 17, 2009, 10:44:54 »
Hyvin kirjoitettu aloitus.

Minulla on aika paljon samanlaisia oireita. Ne johtuvat osin samasta syystä eli hypermobiliteettista, tosin minulla on lisämääreenä EDS.

Olen aikojen saatossa huomannut, että ylirasitus kehittyy hyvin hiljalleen. Ylirasituksesta toipuminen on hidasta. Itselläni on sellainen tilanne, että en ole vieläkään palautunut toissavuotisten työsuhteiden aiheuttamasta ylirasituksesta. :vihellys: Nyt ongelma on pahin alaraajoissa. Jalkojen lihakset ovat niin rasittuneet, että joudun käyttämään kyynärsauvoja.
"Toivon, että toivoa ois, ei anneta ikinä toivoa pois."
- Maj Karma

G35 MS-tauti
Q79.6 Ehlers-Danlosin syndrooma
Yliliikkujan blogi

Mona

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #2 : Maaliskuu 18, 2009, 08:56:07 »
Kiitos Olkikukka, olipa mielenkiintoinen aihe. Yleensä otetaan esiin vaan se toinen näkökulma, eli lihasten liian vähäinen käyttämättömyys ja treenauksen lisääminen.
Oletko  lääkäriltä tai fysioterapeutilta saanut tietoa tästä? ~:/   Kun tuntuu ettei ne muuta kuin patistaa kaikki lisää liikkumaan, oli tilanne mikä tahansa.

Mulla on toi sama ongelma jalkojen kanssa ja yliliikkuvuutta on myös kovasti. Minä en saa kyllä millään jalkojen lihaksia rentoutumaan. Olen huomannut, että istuessakin jännitän reisiä koko ajan. Ja makuulla ollessa myös.  Kävely on köpöttelyä ja kivuliasta.

Mutta teillä kahdella tilanne on vielä paljon pahempi kuin minulla nyt, mutta hyvä tietää mitä voi olla tulossa.
Tsemppiä teille ja jaksamista :engel017:
M05.8 Arthritis rheumatoides seropositiva
M07.2 L40,5 Arthropathai psoriatica
M35.7 Hypermobilitas.
M51 Rhizopathia cervicalis gravis.

Overdose

• Sr. Member
« Vastaus #3 : Maaliskuu 18, 2009, 10:18:21 »
Yleensä otetaan esiin vaan se toinen näkökulma, eli lihasten liian vähäinen käyttämättömyys ja treenauksen lisääminen.
Niin, tuota tarjotaan selitykseksi. Ilmeisesti tietyt lääkärit ja fysioterapeutit eivät usko tai ymmärrä, että lihakset voivat olla ylirasittuneet.

Minäkin ihmettelin kuukausia, miksi treenaaminen ei auta ja voimat vain vähenevät. Lopulta lääkäri valaisi asiaa kertomalla, että lihakseni ovat ylirasittuneet.
- Maj Karma

G35 MS-tauti
Yliliikkujan blogi

OP

• Hero Member
« Vastaus #4 : Maaliskuu 18, 2009, 10:56:47 »
Juu, näinpä se. esim. mulla ei lopu ikinä käsivoimat, jalka ja selkä aina, vaikka kolatessa lunta.(paitsi oikea käsi heikompi). Onkohan se niin, että ne lihakset voimistuu, missä ei niin kipuja sekä voi käyttää. No on tietenkin, hokasin vasta jälkeen. ::)
Selkää operoitu -96, -00 ja -05. Ei kuntoon. D2, uniapnea ym pientä.

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #5 : Maaliskuu 18, 2009, 13:40:41 »
Mona ja OP, minä olen lääkärini hyvin informoiva ja opastama potilas...  :vrolijk_26: Mutta tieto ei vielä auta, en pysty elämään niin että kehitys kulkisi oikein päin.

Eilenkin alkoi illalla hartialihakset täristä sisäisesti, olin rasittanut itseäni liikaa. Siis siihen riittävät ne vähäiset kotityöt. Mikäli lihakset menevät oikein huonoon kuntoon, niin ne rustottuvat ja luutuvat.

Se on ovelaa, että koskettaessa tunnen raajani huikaisevan kipeiksi, mutta  en jumpatessa. On ovelaa tehdä venytyksiä, kun raajalihakset eivät tunne niitä.

Kyllähän ne muut lääkärit patistavat liikkumaan ja jumppaamaan ja oma lääkärini lyö koko ajan jarruja. Ei irronnut lupaa 6xvk.ssa käydä vesiterapiassa, 4 pitää riittää - pitää olla lepopäiviä. Tosiasoa on, että minulle voi ilmaantua vielä jokin tauti lisää, se on eri asia että onko siihen hoitoa.

OP, se lihaskunto voi riippua siitä millä tasolla vaurio on, mulla on niskassa, sulla se voi olla alempana, onkin näköjään selässä, niin ettei se vaikuta käsiin.

Mona, olet näköjään mobiili kanssa, toivottavasti ymmärrät asiat kohdallasi paremmin. Turha on odottaa että lääkärit sen ymmärtäis. Työpaikan kuntoutusryhmä odottaa että olisin ½vuoden päästä paremmassa kunnossa, jotta voitaisiin tehdä jatkokuntoutuspäätös. Hyvin lääkärini hymähti kun sanoin että eivät taida ymmärtää.  :vihellys:  Saatan sitten päästä eläkkeelle, johan olen ollut kuntoutustuella monta, monta vuotta.

Jalat maitohapoille kävelystä -ketju käsittelee tätä samaa asiaa, lihasten rasittumista. En osannut linkittää :-[

Mona

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #6 : Maaliskuu 20, 2009, 10:04:49 »
Olkikukka, mahtavaa, että olet löytänyt noin hyvän lääkärin :vrolijk_26:  Onko heillä sitten muita neuvoja kuin välttää sitä ylirasitusta? Varmasti koet tulevaisuuden epävarmaksi, kun ei ole tietoa mihin suuntaan vaiva etenee ja mitä vauhtia :hoiva:
Tarkennan vielä, että treenatessako pystyy tekemään vaikka kuinka, mutta jälkeenpäin tulee tuo kipu?

Mulla saattaa olla lievänä tätä samaa jalkalihaksissa, koska 25 vuotta alaselkä on vaivannut ja aiheuttanut oireita alaraajoihin , aika ajoin tosi voimakkaitakin hermosärkyjä. Kävellessä menee maitohapoille tosi äkkiä ja tulee "tutiseva" olo. Vesijuoksua pystyn menemään pari altaan mittaa ja sitten reidet sanoo sopimuksen irti. Ja se yliliikkuvuus on just alaselässä voimakkain. Fysioterapeuttikin laittoi vain kireiden ja heikkojen lihasten piikkiin koko asian.
Kyllä nyt ymmärrän paremmin oireeni, kiitos sulle vielä, kun jaoit sen täällä ja annoit vinkkejä ;)

Toivottavasti eläkepäätös pian tulee sinullekin :thumbup: Minä olen siinä onnellisessa asemassa, että eläkkeen sain noista reumavaivoista 3 vuotta sitten, kiitollisin mielin ajattelen sitä reumalääkäriä, joka ymmärsi.
M05.8 Arthritis rheumatoides seropositiva
M07.2 L40,5 Arthropathai psoriatica
M35.7 Hypermobilitas.
M51 Rhizopathia cervicalis gravis.

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #7 : Maaliskuu 20, 2009, 13:51:47 »
Mona ja muut kiinnostuneet

Onko heillä sitten muita neuvoja kuin välttää sitä ylirasitusta?
- jos katsot mitä on kirjotettu hypermobiliteetti ketjuun, niin saatat löytää sieltäkin vastauksia
- kaikea a ja o lantion hyvä hallinta, eli vatsalihakset pitää pitää piukkana, opetellessa menee muutama kuukausi
- hyvä ryhti istuessakin
- muista aina tavaroita nostaessa pitää vatsa piukkana
- istumaan käydessä ja sesomaan noustessa ei tulisi niskan nytkähtää, ots vähän leukaa alas ja pidä siinä, peilistä on hyvä apu
- liikuntaa pitää tehdä pitää tunnistaa omat rajat ja voimat
- pitää venytellä, levätä ja rentoutua riittävästi, palautuminen on hitaampaa

Tarkennan vielä, että treenatessako pystyy tekemään vaikka kuinka, mutta jälkeenpäin tulee tuo kipu?
- kipu tulee alussa, vaikka parkkipaikalta kävellessä uimahallille, kun kipuvaihe on mennyt ohi niin sitten ei ole mitään rajaa kivusta, mutta on väsymystä, voimattomuutta ja lihasten kovettumista
- minulle tulee kipu takaisin kun olen levännyt kauan, jopa 2-3 pvää, siis hidas palautuminen, näin tapahtuu vain käsille
- alalantio ja jalat oovat menettäveet lähes kokonaan kivun tunteen; tuntevat heijastuskivut ja öiset krampit

Mulla saattaa olla lievänä tätä samaa jalkalihaksissa, koska 25 vuotta alaselkä on vaivannut ja aiheuttanut oireita alaraajoihin , aika ajoin tosi voimakkaitakin hermosärkyjä. Kävellessä menee maitohapoille tosi äkkiä ja tulee "tutiseva" olo. Vesijuoksua pystyn menemään pari altaan mittaa ja sitten reidet sanoo sopimuksen irti. Ja se yliliikkuvuus on just alaselässä voimakkain.
- minulla yliliikkuvuus on koko selässä
- noita samoja oireita on ollut vuosikymmeniä alavartalossa, ainakin 30v
- tutiseva olo on merkki liikarasituksesta tai liian kovasta treenistä
- tutinaaa on ollut yli 20 vuotta
- nykyään on lihasten värinä, mikä näkyy käsien tärinänä, lihastonus vaihtelee; värinä tuntuu selkeästi lihaksissa, ihon alla, sitä on ollut 2004 lähtien

Kaiken kaikkiaan rasituksen sieto heikkenee koko ajan eli lihakset kokevat liikaa rasitusta, vaikka yrittää tehdä kuinka vähän.

Overdose

• Sr. Member
« Vastaus #8 : Maaliskuu 21, 2009, 00:32:22 »
Hypermobiliteettia on kolmea tyyppiä - lievää, keskivaikeaa ja vaikeaa. Eräs lääkäri totesi, että vaikeaan tyyppiin ikään kuin kuuluu lihasväsymys. Arkijärjellä tämän ymmärtää, sillä vaikeassa muodossa lihakset joutuvat tosi kovaan työhön pitääkseen kehon edes jollain tavoin stabiilina. Se tietenkin väsyttää lihakset normaalia nopeammin.

Tätä taustaa vasten en oikein ymmärrä, miksi jotkut lääkärit ja fysioterapeutit suhtautuvat hypermobiliteettiin aivan kuin kyse olisi jostain lievästä pikku oireesta, joka olisi kovalla treenauksella noin vain hallittavissa. Olen kuullut vinoiluja siitä, että niveliä ei saa pitää väärissä asennoissa. Nivelet kyllä menevät vääriin asentoihin, jos lihakset väsyvät. Ilmeisesti vaikeaoireisten ihmisten väsymystaipumusta ei vaan ymmärretä.
- Maj Karma

G35 MS-tauti
Yliliikkujan blogi

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #9 : Maaliskuu 21, 2009, 12:26:49 »
Tässä teille hyvä kuvaus ylirasittumisesta ja kuinka helposti se käy
- nyt on pölyjen pyyhinnästä oik. käsi turta ja turvonnut, siinä tunteen saman raskauden kuin mikä on pohkeissakin
- olkavarsi pullistui kuin K-Kallella pinaatista ja tärinä on kova, tietysti uin hiessä