Mona ja muut kiinnostuneet
Onko heillä sitten muita neuvoja kuin välttää sitä ylirasitusta?
- jos katsot mitä on kirjotettu hypermobiliteetti ketjuun, niin saatat löytää sieltäkin vastauksia
- kaikea a ja o lantion hyvä hallinta, eli vatsalihakset pitää pitää piukkana, opetellessa menee muutama kuukausi
- hyvä ryhti istuessakin
- muista aina tavaroita nostaessa pitää vatsa piukkana
- istumaan käydessä ja sesomaan noustessa ei tulisi niskan nytkähtää, ots vähän leukaa alas ja pidä siinä, peilistä on hyvä apu
- liikuntaa pitää tehdä pitää tunnistaa omat rajat ja voimat
- pitää venytellä, levätä ja rentoutua riittävästi, palautuminen on hitaampaa
Tarkennan vielä, että treenatessako pystyy tekemään vaikka kuinka, mutta jälkeenpäin tulee tuo kipu?
- kipu tulee alussa, vaikka parkkipaikalta kävellessä uimahallille, kun kipuvaihe on mennyt ohi niin sitten ei ole mitään rajaa kivusta, mutta on väsymystä, voimattomuutta ja lihasten kovettumista
- minulle tulee kipu takaisin kun olen levännyt kauan, jopa 2-3 pvää, siis hidas palautuminen, näin tapahtuu vain käsille
- alalantio ja jalat oovat menettäveet lähes kokonaan kivun tunteen; tuntevat heijastuskivut ja öiset krampit
Mulla saattaa olla lievänä tätä samaa jalkalihaksissa, koska 25 vuotta alaselkä on vaivannut ja aiheuttanut oireita alaraajoihin , aika ajoin tosi voimakkaitakin hermosärkyjä. Kävellessä menee maitohapoille tosi äkkiä ja tulee "tutiseva" olo. Vesijuoksua pystyn menemään pari altaan mittaa ja sitten reidet sanoo sopimuksen irti. Ja se yliliikkuvuus on just alaselässä voimakkain.
- minulla yliliikkuvuus on koko selässä
- noita samoja oireita on ollut vuosikymmeniä alavartalossa, ainakin 30v
- tutiseva olo on merkki liikarasituksesta tai liian kovasta treenistä
- tutinaaa on ollut yli 20 vuotta
- nykyään on lihasten värinä, mikä näkyy käsien tärinänä, lihastonus vaihtelee; värinä tuntuu selkeästi lihaksissa, ihon alla, sitä on ollut 2004 lähtien
Kaiken kaikkiaan rasituksen sieto heikkenee koko ajan eli lihakset kokevat liikaa rasitusta, vaikka yrittää tehdä kuinka vähän.