Kirjoittaja Aihe: Modic-1 ja 2 muutokset  (Luettu 39186 kertaa)

Peikko

• Klubilainen
  • :)
Vs: Modic-1 ja 2 muutokset
« Vastaus #15 : Heinäkuu 13, 2016, 02:39:36 »
Myös minulla nuo muutokset on ja luudutusta ei tehty,
putsattiin vain tuo väli ja todettiin sen aikanaan luutuvan itsekseen,
Liekö hyvä vai huono päätös  ~:/
rikki niskasta varpaisiin

Ykä

• Newbie
  • *
« Vastaus #16 : Joulukuu 09, 2016, 10:12:41 »
Terve

Menee tämä meikäläisen selkävaivojen tulkinta ja hoito niin omituiseksi, että päätin kirjautua ja kysäistä asiasta
teiltä "kanssakärsijöiltä".

Eli tilanteeni on se, että yli 10 vuotta olen kärsinyt vaihtelevista selkäkivuista, jotka pari vuotta sitten pahenivat ja
muuttuivat jatkuviksi. Taustalla on teini-ikäisenä korsettihoidettu skolioosi (n. 30 astetta vieläkin). Ikää on 37-vuotta ja työkyvyttömänä
olen ollut kohta 2 vuotta.

selässäni on 2015 tehdyssä MRI-kuvauksessa todettu tuon skolioosin lisäksi L V/SI välin päätelevyissä modic 1-tyyppistä luuödeemiä, L IV-nikamassa schmorlin prolapsiin liittyvä Modic II-tyyppisen signaalimuutoksen vyöhykettä, L III/IV-diskuksessa lievää protruusiota, L IV/V välin nestepitoisuus lievästi alentunut ja selvää vas. painotteista laajempaa protruusiota, L V/SI diskus on selkeimmin degeneratiivinen.

Pelkästään arkielämän toimintoja haittaavia kankeuksia ja kipuja on paljon, mutta niistä huolimatta olen vakuutuslääkärin mukaan täysin
työkykyinen. Työni on erittäin fyysistä ja väkivallan uhkaa sisältävää, enkä työnantajan / työterveyslääkärin mukaan edes saa
kyseistä työtä tehdä tässä kunnossa.

Noista 2015 otetuista MRI-kuvista sain aikanaan fysiatrin lausunnon, jossa mainitaan että radiologin lausunto ei ole ollut hänen käytössään.
Lausunto perustuu siis täysin fysiatrin tekemään tulkintaan löydöksistä. Modic muutoksia / luuödeemiä fysiatrin lausunnossa ei mainita.
Itse sain radiologin lausunnon käsiini vasta nyt, sitä erikseen sairaalan arkistosta pyytäessäni. Olen ollut yhteydessä kyseisen sairaalan
potilasasiamieheen, joka selvittänyt asiaa. Fysiatri kuulemma oli sitä mieltä, että asia on OK koska hänelle ei ole toimitettu radiologin lausuntoa.

Miten on edes mahdollista, että fysiatri ei saa otetuista kuvista radiologin lausuntoa tai edes viitsi pyytää sitä? Käsitykseni mukaan
radiologi ilmoittaa lausunnossaan löydökset, joiden pohjalta lääkäri tekee omat toimenpiteensä. Eikö olisi kohtuullista, että kuvissa näkyvät
selkävaivoihini vaikuttavat löydökset olisi mainittu fysiatrin lausunnossa. Nyt sain tietää niistä vasta pari vuotta myöhemmin, koska viimeinkin
ymmärsin pyytää radiologin lausunnon. Nämä löydökset kun vaikuttavat olennaisesti myös etuuksia haettaessa.

Kysäisin juuri yhdeltä toiselta fysiatrilta, ovatko nämä Modic-muutokset tulehduksellisia ja vastaus oli että ei ole tulehdusta. Kuitenkin kaikki
netistäkin löytyvä tutkimusmateriaali puhuu modic-muutosten tulehduksellisuudesta. Olenko ymmärtänyt väärin vai onko fysiatri ammatti-
taidoton?

Pahoittelen tätä "romaania" ja haluaisin kuulla faktatietoa näistä itselleni epäselvistä asioista (Modic-muutosten tulehduksellisuus, MRI-löydökset ja
niiden kirjaaminen lääkärin lausuntoon).

Jos joku tietää hyvän modic-muutoksista ymmärtävän lääkärin, niin otan mielelläni tietoja vastaan ;D

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #17 : Joulukuu 09, 2016, 13:26:54 »

Tuo modic-asia on vaikea, eikä lääkärit siitä puhu.
Mullakin lukee jossain radiologin lausunnossa, mutta lääkärit (fysiati, ortopedi) eivät ole ottaneet kantaa asiaan.
Liitteenä olevassa linkissä on koottuna aiheen tiedot. Ehkä olet sen jo lukenutkin...
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/44916/modicvalmis.pdf?sequence=1

Tervetuloa mukaan!  :)

Nelli

• Klubilainen
« Vastaus #18 : Joulukuu 09, 2016, 21:37:32 »
Sama täällä, modicit kyllä löytyy, mutta ei niistä kukaan koskaan mitään kerro eikä sen ihmeemmin
mihinkään lausuntoon niitä lisää.
Taitaa olla melkonen kiistakapula koko aihe, kun tutkimuksetkin on vähän ristiriitaisia  ~:/
Jostain luin yhden tutkimuksen, jossa hoidettiin antibiootilla, en kyllä muista oliko lääkkeistä
mitään apua.
M51.1 Prolapsus disci i.v.L4/5 centralis L23.0 Eczema allergicum L40.0 Psorasis S82.6 Status post frctura malleolis lateralis l.dx M23.3 Ruptura menisc. M54.Sacra lumbalgia   Oikoniska M54.1 Radiculopathia extremites indefieror l.dx F.45.4 Pitkäaik. kipuoire M51.3 L4-S1 MODIC 2 R29.8 Hermojärjestelm

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #19 : Joulukuu 09, 2016, 21:59:16 »
Modic-muutokset minullakin kummitelleet lausunnoissa. Tieto koko Modicista on verrattain uusi, koska muutoksiin on törmätty vasta magneettikuvauksen kehityttyä. Tutkimuksia on tehty, mutta tulokset ovat ristiriitaisia. Välilevyprolapsin jälkitilassa Modic- muutokset ovat hyvinkin yleisiä, mutta siinä vaiheessa kipua on muutenkin jo niin paljon, ettei Modicin aiheuttamaa kipua edes huomaa. Modic-muutokset aiheuttavat nykytietämyksellä kipua, mutta eivät sen kummempaa verrattuna esim. samanaikaiseen prolapsista johtuvaan hermoärsytykseen tai hermon puristustilaan.

Pitäisihän se radiologin lausunto kulkea kuvien mukana, mutta eipä niissäkään aina mainita kaikkea, mitä kuvissa näkyy. Oma fysiatrini lukee kuvia paljon tarkemmin kuin kuvia lausuvat radiologit. Niin tai näin niin enpä usko, että Modic-muutosten mainitseminen olisi vaikuttanut millään tavalla vakuutuslääkärin päätöksentekoon.  :hoiva:
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

Ykä

• Newbie
  • *
« Vastaus #20 : Joulukuu 10, 2016, 05:15:18 »
Kiitokset vastauksista! Jotain tällaista lekureiden suhtautumisesta osasin kyllä arvellakin...

Sitä vaan toivoo, että ammattilainen kertoisi kaikki löydökset mitä kuvissa näkyy. Asiaa olisi ainakin itselleni helpompi
käsitellä kun tietäisi mitä vikaa ruodosta löytyy. Nyt on jäänyt vähän sellainen "salailun" maku.

Lisäksi olen vahvasti sitä mieltä, että jos työterveyshuoltoni/työnantajani MRI-kuvista ja erikoislääkärin konsultaatiosta
maksaa, niin kyllä erikoislääkärin pitäisi ainakin vaivautua se lausunto kuvien löydöksistä lukemaan. Nyt on käynyt niin, että fysiatri ei ole
kertomansa mukaan nähnyt koko lausuntoa. Vähintään se radiologin lausunto olisi pitänyt lähettää työterveyslääkärilleni.

Ristiriitaista tietoa modic-muutoksista tuntuu olevan, mutta on kummallista että niistä ei uskalleta puhua, vaikka
tällaisiakin tutkimustuloksia on saatu: http://www.oulu.fi/yliopisto/node/37511/

*muoks* korjasin linkin
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 10, 2016, 12:38:58 kirjoittanut satuo »

on kestämistä

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #21 : Maaliskuu 23, 2019, 11:43:51 »
Hienoa nyt osaan käyttää hakua ja löysin tämän ketjun! Tuo Ranen laittama kuva modic muutoksista näyttää juri samalta miltä näytti minun mr-kuvat lääkärissä.
Tietoa kun olen hakenutn modic muutoksista, niin niissä on mainittu, että modic 1 muutokset aiheuttaa yleensä kipua ja modic-2 muutokset jäykkyyttä ja toimintakyvyn laskua ja tähän kyllä yhdyn.
Minulla on muuttuneet modicit ykkösestä kakkoseen ja nyt on selkä ihan jäykkä ja rasittuu esim pidemmästä lenkistä koiran kanssa ja silloin se alkaa särkemään aika pahasti.
Näyttää siltä että olen aloittajan kanssa samassa veneessä, samassa välissä ollut pullituma tai repeäma ja nykyjään selkä naksuu. Teen koiran kanssa päivittäin tunnin rankan maastolenkin ja sen jälkeen on sitten aivan morjen. En nauti enää lenkkeilystä, kun siinä kivut yltyy.
Lanneranganpullistumasta koko kroppa sököksi.