Kirjoittaja Aihe: Verenpaine  (Luettu 24846 kertaa)

Sonny

• Sr. Member
Verenpaine
« : Huhtikuu 02, 2009, 15:10:11 »
En löytänyt tästä aihetta mutta jos sellainen on jossain niin yhdistäkää sitten modet siihen.

Tulipa eteen uusi asia eli verenpaine. Se tuppaa nousemaan vähästäkin rasituksesta kovasti ja kipu kai sitä myös nostaa. Kun juttelin lääkärille että monta kertaa päivässä nousee pulssi yli 100 ja sen kautta varmaan verenpainekkin hän tuumasi että se pitää hoitaa alas. No sain sitten aika nopsaan siinä verenpainelääkereseptin ja neuvon mittailla aamuin illoin.
Nyt on sellainen hankaluus tässä että lepopaineet on melko ok, paineet on siis aamulla ja illalla aika normaalit ja kun nyt sitten mittaa niitä saan hyvä tuloksen joka ei pidä päivällä paikkaansa  ~:/
Nappasin aamulla ekan pillerin ja paineet laski tosi alas, 112/58  :o Alkoi olla olo aika huiputtava mutta se meni pian ohi ja nyt on ollut vointi hyvä koko päivän, ei ole kertaakaan noussut pulssi kovin ylös ja sain tehtyä ruuankin ekan kerran kuukausiin ilman että olin hiestä märkänä  :thumbsup:

Kysyisin nyt teidän muiden kokemuksia paineiden suhteen ja lääkäityksen myös ja että onko tuo kovinkin hurjaa että paineet menee noin alas vai onko se kenties vain ohimenevä, alun tuoma oire?
Selkäleikkaus 2000 , 2006 ja 2014
G55.1*M51.9 Nikamavälilevyhäiriöön liittyvä hermojuuren puristustila
M53.3 Polymyalgia rheumatica
J45.8  Asthma bronchiale
Osittainen ylähengitysteiden ahtauma (C-Pap late)

rane

• Ex-member
Vs: Verenpaine
« Vastaus #1 : Huhtikuu 02, 2009, 18:19:34 »
Mullahan on kohonnut verenpaine. Kipu on elimistölle stressi ja se reagoi siihen kohottamalla verenpainetta. Sukurasitekin kyllä on.

Ensin kokeiltiin ACE-estäjää, joka ei sopinut mulle lainkaan. Seuraavaksi pyysin betasalpaajaa. Sopii todella hyvin minulle. Lepopulssi laski verenpaine laski -ja olotilakin on paljon levollisempi. Ensimmäinen annos ei riittänyt, kokeilin lisätä annostusta ja niin löytyi sopiva annos. Oli jo määrätessä puhetta että annostusta voi joutua säätämään.

Ehkä sinäkin voit kokeilla pienentää annostusta, tai ainakin kysyä lääkäriltä lupaa siihen mikäli tuota jatkuu?

Hermanni

• Full Member
  • "Our Gud in heaven; If you exists - help us now!
« Vastaus #2 : Huhtikuu 02, 2009, 21:17:23 »
Sonnylle haluaisin muutaman sanasen tässä raapustaa:

Minulle myös määrättiin lisälääkityksenä lisää betasalpaajaa, mutta sen kanssa paineet meni niin alas kuin sulla - rupesi huimaamaan enkä enää jaksanut olla pystyssä läheskään koko päivää. Se pitäisi kuulemma ajan myötä tasoittua, mutta en halunnut enää sellaista joten lopetin omin luvin sen käytön.

Käytän nyt lisänä betasalpaajaa joka on minulle määrätty muuhun hommaan, Catapresan -nimistä.

Toivon mukaan Sonny, sinulle ei ole määrätty liian suurta aloitusannostusta, tuollainen verenpaineen lasku hieman haiskahtaa siltä. Mutta jos se päivän mittaan siitä tasoittuu niin sittenhän tilanne on sinun kohdalla ehkä ihan oikeasti tulkittu.

Verenpaineesta kannattaa pitää huolta, seuraukset on kohtalokkaat jos sen antaa vaan olla ja hälläväliä -juttuna ohittaa sen.  :thumbsup:

Mulla on myös sukurasite, kuten Ranella taisi olla  - mutta mitähän meillä ei yhteistä olis. Siis tämä verenpaine tällä kertaa.

Jaksuja...

" H "
"WORD AGAINST ILLNESS CAN SOMETIMES BE VERY DIFFICULT - BUT I HOPE ALWAYS THE BEST TO EVERYONE"

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #3 : Huhtikuu 02, 2009, 22:31:10 »
Kiitos vastauksistanne, kiva saada tukea kun on uuden asian kanssa pihalla kuin lintulauta  ;)

Mulla tuli tosiaan tuollainen huiputtava olo mutta koko päivän oli aivan mahtava olo  :thumbsup: Päässä viikkoja tuntunut paine katosi enkä hengästynyt koko päivänä vaikka liikuin  :thumbsup: Sitten menin vielä illalla uimahalliin jossa olen mennyt heti maitohapoille viime aikoina ja nyt jaksoin potkia jaloilla tosi kauan ennen kuin alkoi hapot tulla, aikamoinen muutos siis jo ekasta puolikkaasta pilleristä  :thumbsup:

Pelästyin kyllä tuota kovin alhaista lukemaa aamupäivällä koska verenkierto on kuitenkin elinehto ja mietin uskallanko huomenna ottaa lääkettä kun olen yksin, mitä mieltä olette, voiko verenkierto stopata totaalisesti?

Sain tosi alhaisen aloitus annoksen eli ainakaan siitä ei ole kyse että liian isosti alettiin, olen vaan tosi herkkä lääkkeille yleensä (puhuu nainen joka syö opiaatteja  :o) Nyt alkoi sitten illalla paineet taas nousta ja levossa liki 160/85 ja päätä puristaa vanhaan tapaan, uskallan kaiketi aamulla ottaa toisenkin pillerin vai mitä?
Ohjeissa sanottiin tuosta huimauksesta että kuuluu asiaan joten pelkään nyt varmaan turhaan mutta oli se aika raju kokemus kun alkoi pulssi laskea yms. Oli muuten eka päivä vuoteen kun en hikoillut sikana ja jaksoin olla pystyssä tosi paljon sen mitä selkäkivulta kärsin, on tuo näemmä vaikuttanut paljon vointiini että on ollut verenpaine koholla, aika ylläri.
Selkäleikkaus 2000 , 2006 ja 2014
G55.1*M51.9 Nikamavälilevyhäiriöön liittyvä hermojuuren puristustila
M53.3 Polymyalgia rheumatica
J45.8  Asthma bronchiale
Osittainen ylähengitysteiden ahtauma (C-Pap late)

rane

• Ex-member
« Vastaus #4 : Huhtikuu 02, 2009, 23:24:34 »
Kävi mielessä että millainenhan puoliintumisaika ko. lääkkeellä on? Jotenkin annos pitäisi saada tasaiseksi jotta vaikutus olisi tasainen. Tai silloin lääkettä eniten vereen kun tarvekin on suurin. Minulla on ohje ottaa lääke heti aamulla. Näin vaikutusta on silloin eniten kun on tarvettakin. Mulle tuo betasalpaaja on sopinut hirmu hyvin. Eikä ole kallis lääke, ilman täyttä korvaustakaan.

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #5 : Huhtikuu 03, 2009, 18:27:58 »
Olen sooloillut oman verenpainelääkityksen kanssa. Korkeita olleet jo ihan nuoruudesta saakka. Tutkittiin aikanaan munuaiset ja muut jutut. Lääkitys oli alkuun ihan surkeeta. Osa oli nesteenpoistopillereitä. Eihan ne lainkaan sopineet. Olen aika pienikokoinen ja annos oli kyllä ihan liian iso.
Myöhemmin ne muutettiin beetasalpaajiksi, alussa sellasta kokeilua.

Minulle hankalin se, että pulssi laskee niin alas. Kun rasitti itteensä. eihän pulssi noussut tarpeeksi ja tuli niin puuduttava olo, että se tosi vaikea.
Sitten siihen on lisätty toinen rinnelle. nyt on aika hyvät paineet ja matalaan pulssiin on jo tottunut.

Silti on ollut tosi vaikea motivoitua ottamaan lääkkeet säännöllisesti  :-[
Nykyään ne on vain kerran päivässä otettavia, sikäli helpompi muistaa. Aikaa kannattaa varata pari viikkoa tottumiseen ja paineitten tasaantumiseen.
Toki päivittän tulee vaihteluita paineisiin.

Kyllä minullakin sukurasite on. Sekin motivoi hoitamaan itseään, kun on nähnyt äidin taudin kulkua. 60:senä alkaneesta sepelvaltimotaudista ohitusleikkaukseen ja nyt jo uusintaleikkauksen tarve olemassa. sekä pieni aivoinfarkti. :-[
Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing

tiikerikissa

• Newbie
  • *
« Vastaus #6 : Heinäkuu 10, 2010, 15:29:22 »
hei ois sellasta kysytävää mulle määrättiin kerlonia kun ei propral tehonnu ja paineet oli lähes aina 170/90 ja nyt kun on tuo kerlon niin ala paine  pysytelee melkeen koko ajan alle 60 mahtaakohan olla tervelistä ja ylä päinekkin on alle 120 ja syke kokoajan alle 60

rane

• Ex-member
« Vastaus #7 : Heinäkuu 11, 2010, 08:15:56 »
Aika matalahan tuo on.. Annostusta pitänee säätää, kysy määränneeltä lääkäriltä.

Lainaus käyttäjältä: Käypä Hoito -suositus
Verenpainetason luokittelu
Luokka Systolinen (mmHg)/Diastolinen (mmHg)
Optimaalinen < 120 / < 80
Normaali < 130 / < 85
Tyydyttävä 130-139 / 85-89
Lievästi kohonnut 140-159 / 90-99
Kohtalaisesti kohonnut 160-179 / 100-109
Huomattavasti kohonnut > 180 / > 110
Lähde: Käypä Hoito –suositus. Kohonnut verenpaine. www.kaypahoito.fi. Duodecim 2002; 118 (1):110-126.

tiikerikissa

• Newbie
  • *
« Vastaus #8 : Heinäkuu 11, 2010, 15:35:01 »
annostusta on jo pudotettu pienenpää 10 nestä 5mg. ja lääkitys on hiljattain vasta aloitettu. ja lääkäriskin oon käyny mut ovat sanoneet vaan että ei oo vaaralista kuulemma

rane

• Ex-member
« Vastaus #9 : Joulukuu 08, 2015, 01:05:38 »
Nostetaanpa vanha aihe ylös. Nyt on tilanne se että paineet on jatkuvasti koholla. Kokeilin nostaa betasalpaajaa tuloksena että nelinkertainen annoskaan ei juuri pienennä paineita. Luulen että seuraavaksi ns. kaksoislääkitys edessä. ACE -estäjä se tuskin on (edellinen kokeilu päätyi sairaalan paareille). Mutta onhan noita muitakin.

Jännä ilmiö kuin kohonneeseen paineeseen tottuu. Mutta stressaavaa olla paineet koholla.

Jussi

• Ex-member
« Vastaus #10 : Joulukuu 09, 2015, 08:11:03 »
Mulla sisätautilääkäri muutti lääkkeen annostusta ja paineet on olleet 140/80 ja tuon alle,alussa tuntui ettei tarkene kuin villahousut ja paita päällä vaikka oli kesä kun palelti.Sitä ennen paineet keikkui koholla ja niilläkin on haittapuolensa vaikuttaen silmänpohjiin jne.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 09, 2015, 13:44:44 kirjoittanut Jussi »

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
« Vastaus #11 : Joulukuu 09, 2015, 12:58:04 »
Joukkoon ilmoittautuu yksi hankala potilas. Paineet eivät ole kovin korkealla, mutta lääkitysrajalla ja sukurasitustakin löytyy riittävästi.

Tai hankala ja hankala. Verenpaineet olisi varmaan saatu alas, jos ne olisivat olleet edes jonkun prioriteettilistalla puolivälin yläpuolella. Toistaikseksi on kokeiltu kaksi verenpainelääkettä, joista ensimmäinen meni vaihtoon melkein heti, koska aiheutti iho-oireita. Ne tulivat ihan muutamassa viikossa ja sama toistui uuden kokeilun myötä, joten se lääke jätettiin sopimattomana.

Joitakin kuukausia myöhemmin kokeiltiin toisen tyyppinen verenpainelääke, joka ei ensimmäisellä annoksella tehnyt mitään ja suuremmilla annoksilla aiheutti nilkkojen turvotusta. Nilkat (ja jalkaterät) turposivat niin, ettei esimerkiksi kesäsandaaleita pystynyt pitämään jalassa, koska remmit painuivat syvälle turvotuksen sisälle, vaikka miten olisi ollut löysällä. Lopetin lääkkeen kokeeksi ja turvotus hävisi. Kyselin neuvoja terveyskeskuksesta ja lääkäri oli kehottanut puolittamaan annoksen, muttei määrännyt sitten niitä pienempiä tabletteja ja isoja ei saanut jakaa.

Tämän kuvion selvittelyn aikaan minulle aloitettiin uusi masennus/uni/kipulääke, jonka haittavaikutuksina oli mainittu verenpaineen lasku. Tämä haitta sattuikin kohdalleni ja paineet olivat viimeisessä kontrollissa optimaaliset. Todettiin sitten hoitajan kanssa, etten mitään verenpainelääkettä enää tarvitsekaan. Kaikki olivat asiaan tyytyväisiä.

Nyt Neurontinin aloituksen jälkeen paineet ovat taas nousseet ja asialle pitäisi jaksaa tehdä jotain. Kiinnostus aihetta kohtaan on nollassa. Lisäksi minulla on kesken liuta tutkimuksia, jotka saattavat mm. selittää koko verenpainetautini ja myös sen, miksi olen joutunut käyttämään paineisiin nähden yllättävän suuria annoksia verenpainelääkkeitä.
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.

rane

• Ex-member
« Vastaus #12 : Joulukuu 15, 2015, 22:35:48 »
Verenpaineen kanssa kantsii olla tarkkana. On viimeisimpien tutkimusten mukaan avainasemassa veritulppien muodostumiseen.

Mulle on sopinut tuo mieto betasalpaaja. Paljon parempi olokin. Paitsi tietty nyt, kun keskiarvo mittarin mukaan 159/105. Katselin käypiksestä että yhdistelmähoito on todennäköinen seuraus. Joko betasalpaaja diureetin kera, tai joku muu. Alunperinhän oli ACE estäjä jota otin tasan yhden napin ja olin polilla paareilla. Maha ihan krampissa. Eli tuskin jatketaan niitä kokeiluja..

rane

• Ex-member
« Vastaus #13 : Tammikuu 03, 2016, 01:35:00 »
Betasalpaajan tehot eivät riittäneet, joten ensin kokeiltiin annoksen nostoa. Ei riittänyt ja rinnalle määrättiin kalsiumsalpaaja. No sekään ei auttanut, joten lisättiin betasalpaajan annosta. No sekään ei näytä auttavan.

Tänään luin lääkelistaani ja ristiinvertasin niitä. Joopa joo.. Vimovo joka on naprokseeni eli tulehduskipulääke, sepä vie betasalpaajasta tehot. Näköjään melkein kaikki tulehduskipulääkkeet voivat tehdä sitä. Kokeilen tänään heittää Vimovon pois, katsotaan laskeeko nyt paineet. Käsittämätöntä ettei kaikki lääkkeet määrännyt ylilääkäri huomaa noin yksinkertaista asiaa. Jos en olisi itse huomannut, olisi varmaan vaan nosteltu annoksia tai pistetty kolmas lääke kehiin.  :doh:

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
« Vastaus #14 : Tammikuu 03, 2016, 10:45:37 »
Tuo on kyllä jännä, että lääkärit unohtavat tuollaisen "pikkujutun" kuin tulehduskipulääkkeiden vaikutuksen verenpainelääkkeisiin. Käsittääkseni se perustuu tulehduskipulääkkeiden vaikutusmekanismiin, eikä tilanne ei parane vaihtamalla. Eivät ne tyystin estä verenpainelääkkeiden toimintaa, mutta laskevat kyllä tehoa. Kyseessä on kuitenkin hyvin tunnettu yhteisvaikutus ja kyseessä on todella yleiset lääkeaineet...

Isosti peukkuja, että Vimovon lopettaminen auttaa eikä vie kiputilannetta mahdottomaksi.
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.