Kirjoittaja Aihe: Hylätty työkyvyttömyyspäätös, apua valituksen tekoon?  (Luettu 113794 kertaa)

mcx

• Newbie
  • *

Ystäväni sai hylkäävän päätöksen Kelasta ja Eläkevakuutusyhtiöstä työkyvyttömyyseläke / kuntoutustukihakemukseensa. Hakemuksessa oli mukana psykiatrian erikoislääkärin ja ortopedian erikoislääkärin B-lausunnot. Hakija on tehnyt ikänsä maatalouslomittajan töitä ja on nyt sellaisessa kunnossa  selkäleikkauksen jälkeen, ettei pääse enää edes kävelemään kunnolla, puhumattakaan että pystyisi tekemään mitään työtä. Hakijalla on myös erittäin syvä masennus ym. Työvoimatoimiston ammatinvalintapsykologin arvio oli: Täysin työkyvytön tällä hetkellä.

Hylkäyspäätöksessä oli perustelu Kelasta: ”Kokonaisarviossamme olemme päätyneet siihen, että työkykynne ei ole alentunut kansaneläkelain tarkoittamalla tavalla. Katsomme, että kykenette työkokemuksenne mukaiseen työhön tai muuhun Teille sopivaan työhön. Tämän vuoksi Kela on hylännyt eläkehakemuksenne.”

Eläkevakuutusyhtiöstä: ”Mielestämme toimintakykynne on tyydyttyvä ja teillä on riittävästi työkykyä jäljellä työhistorianne mukaiseen tai sitä vastaavaan työhön.”

Päätöksestä pitäisi nyt valittaa, mutta en tiedä mitä niihin valituksiin kirjoitan. Hänellä on lähete ortopedian erikoislääkärille, mutta sieltä ei ehti saamaan uutta B-lausuntoa nykyisestä terveydentilasta ennen kuin valitusaika menee umpeen. Sama juttu on psykiatrian erikoislääkärin kanssa.

Hakija on ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi työvoimatoimistoon, vaikka on sairaslomalla, työnantajalla ei tarjolla kevyempää työtä (mitä se sitten hänen ammatissaan mahtaisi olla), hän on hakenut liitolta päivärahaa, mutta käsittely tuntuu kestävän, eikä rahaa tule mistään ja elääkin pitäisi. Sairauspäivärahapäivät ovat täynnä.

Kelan sivuilta lainattua ”Jos sairauspäivärahan enimmäisaika on tullut täyteen, voit saada sairauspäivärahaa saman sairauden vuoksi uudelleen vasta, kun olet välissä ollut työkykyinen vuoden ajan.”. Miten täysin työkyvytön henkilö voi välillä olla vuoden työkykyinen?!

Mitä tuohon Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan valitukseen hylätystä eläkepäätöksestä pitäisi kirjoittaa, että siitä olisi jotain hyötyä? Tämä oli ensimmäinen eläke- / kuntoutustukihakemus ja lääkärit itse sanoivat, että ensimmäisellä kerralla varmasti tulee automaattisesti hylkäävä päätös, josta pitää sitten vaan valittaa.

Pitääkö siihen kirjoittaa hakijan sairauksista, vammoista, työkunnosta, vai mistä? En ole oikein perillä näistä asioista ja hakija itse ei enää välitä koko paperisodasta, yrittää vaan elää kipujensa ja masennuksensa kanssa päivän kerrallaan. Lupasin tehdä tarvittavat valitukset hänen puolestaan. Pitääkö työkyvyttömyyseläkettä hakea jossain vaiheessa uudestaan? Pitkät käsittelyajat tuntuvan olevan joka paikassa. Täytyy varmaan käydä  pyytämässä neuvoja sosiaalityöntekijältä.

Kysyn kuitenkin ensin täältä, koska moni on näköjään ollut aikamoisessa pyörityksessä kyseisten papereiden kanssa. Täältä kun luin vähän näitä juttuja, niin alkoi huumorintaju loppua itseltäkin. Pitääkö sitä olla kuollut, ennen kuin Kela ja Eläkevakuutusyhtiöt uskovat, että on todellakin työkyvytön?  Uskomatonta touhua ja tämän pitäisi olla hyvinvointivaltio!

Jos joku viitsisi ihan ”rautalangasta vääntää” vähän neuvoja mitä tuohon valitukseen pitää laittaa, niin ottaisin ne kyllä kiitollisuudella vastaan.

-Päätös, johon olette tyytymätön/Vaatimukset/Perustelut-. Kuinka perusteellisesti ja mistä asioista noihin kohtiin pitäsi kirjoittaa
, vai  riittääkö pelkkä lyhyt  ”Vaadin muutosta päätökseen” tyylinen paperi?

Kiitän jo etukäteen. Ja jaksamisia kaikille sairastaville henkilöille ja myös heidän perheenjäsenilleen.

rane

• Ex-member
Vs: Hylätty työkyvyttömyyspäätös, apua valituksen tekoon?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 05, 2009, 22:02:54 »
Pelkkä "vaadin muutosta" ei riittäne. Kaikki asiantuntijalausunnot ovat hyödyksi. Kannattaa selvittää ihan rautalangasta vääntäen, kuinka sairaus käytännön tasolla vaikuttaa hänen elämäänsä. Käytännön arkitilanteet, eläminen mukaan lukien. Valitettavasti tällä hetkellä ansiosidonnainen päiväraha on ainoa tie. Valituksen kautta on mahdollista saada muutosta tilanteeseen. Osa voidaan myöntää takautuvastikin. Tässä on ensimmäinen ansa; jos nostaa ansiosidonnaista ja kuntoutustukea maksetaan takautuvasti - päällekkäisyysaika on sitten maksettava takaisin.

En ole kuitenkaan paras mahdollinen neuvoja koska en ole vastaavassa tilanteessa ollut. Pyydänkin kokeneempia kommentoimaan asiaa - arvaten pikainen apu olisi tarpeen.

Overdose

• Sr. Member
« Vastaus #2 : Huhtikuu 05, 2009, 22:25:12 »
En ole ekspertti, mutta valittamisesta on kokemusta, valitettavasti. Rumpautin Kelaa ja sain valituksen kautta kuntoutustuen. Tosin Kevan avulla - sieltä oli vaadittu lääkärineuvottelua Kelan kanssa sen jälkeen, kun olin toimittanut uuden B2:n ja valitukseni myös työeläkeyhtiöön.

Suosittelen sitä, että ihan ensimmäiseksi kirjoitatte Kelaan ja työeläkeyhtiöön lyhyet valitukset määräajan puitteissa. Siis seuraavat tiedot: 1) henkilötiedot (huom. myös hetu!), 2) mistä päätöksestä on kysymys, 3) mitä valittaa = valittaa kielteisestä päätöksestä, 4) mitä haluaa tilalle = määräaikaisen eläkkeen, 5) miksi sen haluaa, 6) toimitatte lisäselvityksiä kuten B2-lääkärinlausuntoja ensi tilassa. Tämä riittää aluksi. Jotain on saatava sisään käsittelyjonoon.

Sitten kun lääkärinlausunnot ovat saatavilla, kirjoitatte lisäselvityksen (vaikka tyyliin lisäselvitys 1) ja osoitatte sen olevan valituksen liite. Vasta B-lausunnoilla voi saada jotain aikaan, eli mahdollisuuden itseoikaisuun. Kannattaa kirjoittaa aika rautalankaversio omista oireista, työnkuvasta ja siitä, miksi ei kykene työhön.

Valituksen avuksi kannattaa lisäksi pyytää asiantuntijalääkärin lausunnot. Niistä voi selvitä virheitä ja vinkkejä. Minä sain Kevan päätöksen nurin sillä, että huomautin ettei asiantuntijalääkärin lausunnoissa ollut mitään perustelua sille, miten työkykyni olisi kohonnut.  :vihellys:

Tsemppiä!

(PS. olen joskus itsekin toiminut maatalouslomittajana ja tiedän, että työ on tosi rankkaa...  :P)
"Toivon, että toivoa ois, ei anneta ikinä toivoa pois."
- Maj Karma

G35 MS-tauti
Q79.6 Ehlers-Danlosin syndrooma
Yliliikkujan blogi

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #3 : Huhtikuu 06, 2009, 11:18:38 »
Aina tulee hylky melkein joten ei kannata ottaa asiaan turhan juhlallista kantaa vaan valittaa vaan reippaasti  :thumbsup:

Kuten Overdose tuossa jo kertoikin niin asia kerrallaan vaan alatte kirjaamaan asioita ylös, siellä hylkäyksen mukana on paperi jossa kerrottaan minne voi valittaa ja mitä siinä pitää olla eriteltynä, sitä ohjetta seuraamalla vaan laitatte vapaamuotoisesti asiat ylös.
Lääkärintodistuksilla ei ole kiire, aina voi laittaa lisätietoa menemään niin kauan kunnes päätös tulee. Minä olen laittanut aivan kaiken tiedon mitä vaan eteen on ollut, kaikki voi vaikuttaa päätökseen.

Tuo lause jossa sanotaan tuosta oikeudesta päivärahaan uudelleen kun on ollut vuoden terve tarkoittaa sitä että pitää olla työnhakijana ja nostaa ansiosidonnaista, silloin Kela katsoo asiakkaan olleen työkykyinen. Itse en tuota tajunnut enkä voi nyt hakea sairauspäivärahaa.

Siitä ei kannata välittää vaikka nostaakin työttömyyspäivärahaa ja jos valitus menee läpi saakin takautuvasti kuntoutustukea tai eläkettä, nuo eri instanssit hoitaa asian sitten keskenään, eli vakuutusyhtiö maksaa liitolle sen osan mitä asiakas on saanut päivärahaa, enää ei joudu itse maksamaan mitään erotusta takas, siihen onneksi tuli muutama vuosi sitten muutos. Voi siis huoletta nostaa päivärahaa  :thumbsup:

Kuvatkaa vaan ihan reilusti millaista ystäväsi elämä on ja mitä ongelmia on arjesta selviämisessä, siinä ei tarvitse lainkaan vähätellä, mieluummin reilumman mukaan  :thumbsup: Tärkeää on laittaa valitus menemään ajoissa, sitä voi täydentää sitten myöhemmin.
Sitten vielä sellainen asia että tuota hylkyä ei kannata ottaa henkilökohtaisesti, varmaan suurin osa tulee nykyään hylkynä kun yrittävät säästää rahaa. Itse olen joutunut menemään Vakuutusoikeuteen saakka ja näissä asioissa menee aina kauan, lähemmäs vuosia kuin kuukausia, kannattaa siis ottaa iisisti ja yrittää elää kuten koko asiaa ei olisi olemassa, jos alkaa heti ootella vastausta tulee aika pitkäksi  :thumbsup:
Aina on myös se mahdollisuus että valitus muuttaa jo heti mennessään vakuutusyhtiön mielen, silloin asia ei menkkään eteenpäin ja sama asia voi tapahtua missä vaiheessa vain valitusta, esim. uusi lääkärintodistus voi yllättäen muuttaa maksajan mielen  :thumbsup:
Selkäleikkaus 2000 , 2006 ja 2014
G55.1*M51.9 Nikamavälilevyhäiriöön liittyvä hermojuuren puristustila
M53.3 Polymyalgia rheumatica
J45.8  Asthma bronchiale
Osittainen ylähengitysteiden ahtauma (C-Pap late)

mcx

• Newbie
  • *
« Vastaus #4 : Huhtikuu 07, 2009, 00:41:04 »

Paljon kiitoksia neuvoista!

Sain nyt kirjoitettua 4- sivuisen valituksen valmiiksi, missä on yksityiskohtaisesti kerrottuna kaikki  hänen tämän hetkisestä tilanteestaan ja kuinka ne vaikeuttavat ja haittaavat hänen elämäänsä, sekä  tarkan selvityksen hänen työtehtävistään ym.

Nyt tarvitsen hiukan lisää tietoa siitä, että lähetetäänkö tuo Kelan valitus suoraan Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakuntaan vai viedäänkö se Kelan toimistoon?

Jos valitus lähetetään postitse, niin kannataako se lähettää kirjattuna- tai saantitodistuskirjeenä, vai miten? Ajattelin vaan että menee varmasti perille, eikä jälkeenpäin kukaan sitten sano, ettei ole nähnytkään valitusta.

Eläkevakuutusyhtiön valituksessa oli selvä osoite minne se lähetetään. Siihen tuo sama kysymys eli millaisena kirjeenä se kannattaa lähettää?

Täytyy kyllä tähän lopuksi sanoa, että ei masentunut ihminen, jolla on muutenkin kovia kipuja, itse jaksa näitä papereita täyttää. Nostan hattua kaikille teille, ketkä tässä pyörityksessä yksinään ovat.

Laitan tänne sitten myöhemmin lisää tietoa, kuinka asiat ovat edenneet ja minkälaisia päätöksiä on tullut.

Kiitos vielä kerran. Nyt tämä ukko menee nukkumaan. :haukoitus:

Overdose

• Sr. Member
« Vastaus #5 : Huhtikuu 07, 2009, 09:38:21 »
Ei ole yhtään huono idea lähettää eläkelaitoksen valituskirjettä kirjattuna tai saantitodistuksella. Valitus osoitetaan Työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunnalle, mutta toimitetaan työeläkeyhtiöön.

Kelan valitus osoitetaan Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle, mutta viedään Kelaan mahdollista itseoikaisua varten. Valituksen voi siis viedä lähimpään Kelaan. Kannattaa pyytää vastaanottokuitti mukaan.
- Maj Karma

G35 MS-tauti
Yliliikkujan blogi

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #6 : Huhtikuu 07, 2009, 21:05:02 »
Minä olen aina laittanut nuo kirjeet ihan tavallisena postina mutta vienyt ne suoraan postiin koska niiden paino ja sitä kautta lähetyksen hinta on ollut mahdoton arvioida koska usein ne painaa aika paljon johtuen paperimäärästä. Olen vain etusivulle kirjoittanut omat tietoni että tiedetään minne palauttaa jos tulee jotain ongelmaa kirjeen perille menossa.

Noissahan lukee aina minne kuuluu lähettää, mm. Ilmarinen ei siinä vaiheessa enää kun asia on lähtenyt heiltä Vakuutusoikeuteen saakka pyydä lähettämään heidän kauttaan mitään vaan käskee lähettää suoraan Vakuutusoikeuteen. Jos asiassani tulee jotain muutosta kuten uusi lääkärintodistus olen kuitenkin laittanut aina tiedon kaikkiin kolmeen paikkaan erikseen eli Kelaan, Ilmariseen sekä Vakuutusoikeuteen tai mikä instanssi nyt onkaan kyseessä.

Sitten vielä tuosta lausunnon pituudesta, 4 sivua kuulostaa aika pitkälle tarinalle, olis hyvä jos asiansa saisi tiivistettyä hyvin lyhyeksi ja ytimekkääksi, yleensä saan mahtumaan asiani yhdelle, korkeintaan puoleentoista sivuun. Kannattaa työstää kirjoitusta usemapaan kertaan ja siinä se yleensä lyhenee tosi paljon, kaiken turhan oppii ottamaan pois ja asiahan ei kaipaa mitään monimutkaista kertomusta vaan ihan faktat vaan. Myöskään tuntemuksia ei kannata kamalasti siihen kirjoittaa vaan ihan asiallista hommaa, itse sain apua ekan kerran sukulaiselta ja hän oli tosi ankaralla kädellä poistanut sellaisia ilmaisuja jotka olivat seurausta siitä miten vääräksi koin hylyn, se ei heitä kiinnosta vaan se mikä on todellinen terveystilanne. Jos tekstiä on paljon tärkeät asiat tuppaa hukkumaan sinne aika tehokkaasti, suosittelen siis karsintaa ja vielä kerran karsintaa, kannattaa käyttää aikaa tuohon juttuun ja antaa alitajunnan työstää sitä useamman viikon jos ei ole kiire  :thumbsup:
J45.8  Asthma bronchiale

mcx

• Newbie
  • *
« Vastaus #7 : Huhtikuu 08, 2009, 01:08:52 »
Niinhän siinä tosiaan kävi, vaikka kuinka yritin pysyä asialinjalla. ~:/

Luin tänään ne eilen kirjoittamani valitukset ja kyllä niitä täytyy työstää vielä aika paljon. Nyt tuo teksti näyttää jo paljon paremmalta, mutta huomenna on varmaan uusi muokkaus taas edessä. Onneksi on tätä aikaa vielä jäljellä.  :kahvee:

Kiitos neuvosta.

arelia

• Jr. Member
  • **
  • Vain särkynyt sydän voi tulla ehjäksi.
« Vastaus #8 : Huhtikuu 08, 2009, 12:13:19 »
Mulla valitukset on tehnyt oikeusaputoimisto. Olen käynyt siellä ja tämä asianajaja on keskustellut mun kanssa ja olen vienyt hänelle kaikki paperit, hän sitten on tehnyt erittäin hyvän valituksen ja itse olen vielä tehnyt oman kappaleen ihan miten kaikki vaikuttaa omaan elämiseen ja olemiseen. En olisi itse jaksanut tehdä kaikkia. Tässäkin mitä nyt olen tehnyt on ollut uuvuttavaa ??? Onko sulla/ystävälläsi mahdollista käyttää oikeusaputoimistoa?
Minä sain apua vammaistuen hakemuksen täyttöön Propellista=mielenterveyden keskusliitto. Sieltä saa tietoa Kelan etuuksista ja paljon muuta tietoa :thumbsup:. Minulla on ollut työuupumus/masennus vuosia sitten. Kävin terapiassa ja söin lääkkeitä. Nyt on taas uusiutunut.
Lannerangan nikamavälilevysairaus johon liittyyhermojuurioireistoa, prolapsileikauksia 2 ja luudutusleikkaus. Hybermobiliteetti oireyhtymä. Sydäninfarktin jälkitila - sepelvaltimotauti. Diabetes 2. Kilpirauhasen vajaatoiminta. Masennus. Astma. Migreeni. Jne...

Overdose

• Sr. Member
« Vastaus #9 : Huhtikuu 08, 2009, 14:37:42 »
Mieleeni tuli vielä muuan asia. Erään eläkevakuutusyhtiön ylilääkäri antoi minulle hyvän neuvon siitä, miten voi myös edetä tilanteessa, jossa olin saanut hylyn. Hän sanoi minulle puhelimessa, että kannattaa kirjoittaa, että olen ollut x ajan työkyvyttömänä x sairauden vuoksi. Sama parantumaton sairaus jatkuu ja olen sen vuoksi edelleen työkyvytön.

Kirjoitin niin kuin lääkäri kehotti. Kuukauden päästä sain oikaistun päätöksen vakuutusyhtiöstä. Käytin samaa metodia myös Kelaan. Niin sitten kuittasin itselleni kuntoutustuet - vakuutusyhtiön suosiollisella avustuksella.  ;D  :o

Minun tapauksessani oli tosin ratkaisevaa sekin, että vakuutusyhtiö halusi minulle ammatillisen kuntoutuksen Kelan kautta.
- Maj Karma

G35 MS-tauti
Yliliikkujan blogi

salosa

• Full Member
« Vastaus #10 : Huhtikuu 08, 2009, 14:45:44 »
Hei!

Minä tein ensin oman versioni ja sitten menin sen kanssa sosiaalityöntekijän juttusille ja hän teki minulle sitten valituksen.
Hänen neuvonsa oli, että kannattaa tarttua niihin asioihin, joihin vedottiin hylkypäätöksessä. Laitoin mukaan kaikki lääkärinlausunnot ym. tärkeät paperit ja sitten täydensin valitusta pikkuhiljaa saamillani uusilla papereilla aina siihen saakka kun sain päätöksen.
Mielestäni kannattaa käyttää jotain "ammatti-ihmistä" apuna, koska hän ulkopuolisena ehkä näkee oleelliset asiat paremmin.

Onneksi sinä olet olemassa auttamassa ystävääsi.

Jaksamisia valituksen tekoon!!

t. salosa

Overdose

• Sr. Member
« Vastaus #11 : Huhtikuu 08, 2009, 15:27:21 »
kannattaa tarttua niihin asioihin, joihin vedottiin hylkypäätöksessä.
Hyvä vinkki. Kannattaa tutustua erityisesti asiantuntijalääkärin kommentteihin. Ne saa siten, että lähettää tietosuojavaltuutetun mallilomakkeen eläkevakuutusyhtiöön/Kelaan ja pyytää kopioita haluamistaan asiakirjoista.

Minä rumpautin Kelaa myös Kelan itsensä avulla. Kelan ortopedi ei ollut ymmärtänyt EDS:n taudinkuvaa. Hylkypäätös oli seuraavanlainen: "yliliikkuvat nivelet, alaselkäkipuja, MRI puhdas. Sairauslöydökset eivät aiheuta työkyvyttömyyttä eivätkä oikeuta työkyvyttömyyseläkkeeseen". Minä runoilin Kelaan kritiikkiä siitä, että EDS on parantumaton kollageenisairaus; miten asiantuntijalääkäri on nyt jättänyt sen kokonaan huomaamatta?

Kirjoitin kaikki valitukset itse, koska en jaksanut alkaa opettaa kenellekään perustietoja EDS:n taudinkuvasta.
- Maj Karma

G35 MS-tauti
Yliliikkujan blogi

mcx

• Newbie
  • *
« Vastaus #12 : Huhtikuu 20, 2009, 05:35:32 »

Hei.

Valitukset on nyt tehty ja lähetetty/toimitettu eteenpäin. Aika pitkiä niistä lopulta tuli, vaikka kuinka yritti tiivistää asioita. Pelkkiä kylmiä faktoja kirjoitin ja perässä menee sitten uudet lääkärinlausunnot, kun ne joskus käsiini saan (parin viikon päästä on aika ortopedian erikoislääkärin vastaanotolle).

Luin läpi ystäväni aikaisemmat B-lausunnot useaan otteeseen ja mielestäni ne ovat kirjoitettu tosi kovalla kiireellä, varmaan ”kahvitauon aikana”.  Kyseinen ortopedian erikoislääkäri on suorittanut ystäväni selkäleikkaukset, hänelle on tälläkin hetkellä pitkät potilasjonot ja on varmasti pätevä (leikkaus)työssään. Kiire ja työtahti on siis kova, mutta kyllä minun mielestäni leikkaavan lääkärin pitäisi hiukan ehtiä jälkipyykkiäkin pesemään, eikä pelkästään suorittamaan leikkauksia. Jos leikkaustahti on niin kova, ettei itse ehdi kunnolisia lausuntoja tehdä, niin silloin pitäisi varmaan antaa ne jonkun toisen lääkärin vastuulle, tai ohjata lähetteellä toiselle lääkärille jatkohoitoa saamaan. Näyttää tuo nykyinen meininki enemmänkin liukuhihnahommalta kuin asialliselta lääkäri – potilassuhteelta. Toisaalta sen ymmärtää kun kerran joka paikasta työvoimaa vähennetään, mutta kyllä potilaiden jälkihoitoon ja kuntoutukseen, sekä potilaalle tärkeisiin papereihin ja lausuntoihin pitäisi hiukan nykyistä enemmän panostaa.

Eihän tuollainen hätäisesti sutaistu, ympäripyöreä lääkärinlausunto vakuuta edes tällaista tavallista tallaajaa, puhumattakaan sitten jotain kelan tai eläkevakuutusyhtiön umpikieroa paperilääkäriä, jonka provikat ovat suorassa suhteessa hylättyihin päätöksiin.

Asiaa voisi verrata vaikka siihen, että minä lupaisin tehdä naapurin 80- vuotiaalle leskirouvalle ensi talven polttopuut valmiiksi ja kävisin sitten moottorisahalla kaatamassa tukit lähimetsään, jättäisin ne sinne ja sanoisin hänelle ”Rouva on hyvä ja hakee polttopuita tuolta lähimetsästä”, antaisin pokasahan ja halkaisukirveen käteen ja jatkaisin itse matkaani seuraavalle tukkisavotalle. Saattaisi siinä huumorintaju olla niin sanoakseni kortilla, kun itse ainakin ymmärtäisin lupauksen niin, että metsässä olevat puut on kaadettu, karsittu, pätkitty, kuivattu, pilkottu ja pinottu lopuksi pihamaan nurkassa vielä pystyssä olevaan puuliiteriin. Samalla voisi vähän korjata liiteriäkin, kun näyttää katto ja takaseinäkin olevan notkolla.

Julkisen terveudenhuollon puolella on näköjään menty jo siihen, että nuo B-lausunnot täytyy erikseen pyytää joltain sellaiselta lääkäriltä kenellä on aikaa myös tutkia ja kuunnella potilasta leikkausten jälkeenkin ja kirjoittaa sitten niiden perusteella kunnollinen lausunto, mistä ilmenevät kaikki seikat potilaan terveydentilasta ja työkyvystä. Eihän tuollainen ” leikkaus onnistui, potilas jäi ilmeisesti henkiin ”- lausunto ole kenenkään etujen mukaista. Ai pahus, unohtui aivan nuo raivostuttavat veljekset Kela ja Vakuutusyhtiö.

Voiko muuten noiden MRI -kuvien kanssa (joita on useampi CD- levy) mennä kysymään jonkun toisen lääkärin mielipidettä siihen, mikä oikein on homman nimi, kun selvästi huomaan ystäväni menevän vaan huonompaan kuntoon. Olen siis tosi huolissani ystäväni todellisesta terveydentilasta, eikä sillä ole mitään tekemistä näiden valitusten kanssa, kyllähän näitä kirjoittelee vaikka maailman tappiin asti, mutta tuo terveys on sitten vähän eri juttu. Alkaa tuntumaan siltä, kun joka paikkaan on niin pitkät jonot ja mitään ei sitten jonotuksen jälkeen tapahdu, että löytyisiköhän yksityiseltä puolelta paremmin apua. Itselläni on hiukan säästöjä sukanvarressa, ei niillä tietenkään montaa lääkärireissua tehdä, mutta jos tuo seuraava lääkärikäynti pitkän jonotuksen jälkeen on taas jotain lumehoitoa julkisella puolella, niin sitten pitää laittaa asia tosissaan harkintaan.

Palaan asiaan, kun saan lisää tietoa.

Suuret kiitokset kaikista neuvoista ja voimia kaikille!

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #13 : Huhtikuu 20, 2009, 10:34:11 »
Mcx, sinä suorastaan saat minut hämmästymään kirjoituksillasi  :thumbsup: :o Tuntuu että onko mahdollistakaan että olisit henkilö joka ei ole jo vuosia taistellut itsensä vuoksi eri instansseissa, niin hienosti olet asian ja tilanteen hahmottanut ystävääsi auttaessasi  :thumbsup:

On hyvä idea ja lähes tulkoon jokaisen kohdalla pakollinen asia käydä useamman ammattilaisen luona, leikkaavat lääkärit harvoin osaavat hoitaa asiaa muuten, eivät siis osaa kirjoittaa lausuntoja tai kuntouttaa mitenkään, siinä vaiheessa kannattaa kääntyä esim. fysiatrin puoleen. Itse löysin hyvän sellaisen kun ortopedin kanssa jäi homma paikoilleen, sain aina vaan sairaslomaa mutta en muuta ja lausunnot olivat tosi surkeita. Lääkäri oli ruotsinkielinen sekä kiireinen, siinä kävi juuri kuten kuvasit tuota ystäväsi lausuntoa.
Kyselyjen kautta sain utvittua kuka olisi hyvä kirjoittamaan lausuntoja ja muutenkin hyvä lääkäri ja hänen luotaan olen aina hakenut kaikki todistukset nykyään ja hän on ollut myös ainut lääkäri joka on ajatellut asioita siltä kannalta että miten liikuntakykyni saataisiin pysymään edes nykyisellä tasolla, leikkaava lääkäri vain aina tutki onko ruoto yhtä kipeä kuin ennen, ei mitään ideoita siitä miten hoitaa selkää.

Hienoa että jaksat hoitaa ystäväsi asiaa, olet hänelle kullan arvoinen ihminen ja teitä on harvassa  :thumbsup: Lausunto oli varmaan hyvä jos sitä kerran usempaan kertaan lyhentelit, sen verran sitä on kirjoitettava kuitenkin kuin asia vaatii ja oleellista on se että asiat on selkeästi kirjoitettu ja kun luen juttujasi nään että sinä varmaan sellaisen hallitset.
Pidetään peukkja että valitus menisi heti läpi ja jos ei niin uutta valitusta sisään vaan  :thumbsup:
J45.8  Asthma bronchiale

Overdose

• Sr. Member
« Vastaus #14 : Huhtikuu 21, 2009, 13:33:37 »
Tsemppiä taisteluun, mcx.  :thumbsup: Kannattaa ilman muuta hakea hyviä lausuntoja, sillä "asiantuntijalääkärit" eivät näe eivätkä tunne potilasta ja tekevät sitten päätelmänsä paperien perusteella.

On myös hyvä pohtia sitä, miten itse kuvaa omat toiminnan haittansa. Minä väänsin lopuksi Kelaan kommentin siitä, miten EDS:n vuoksi ei voi ikinä enää tehdä sellaista työtä, joka ei ole aiemmin sopinut. Selitin, että ongelma on tukirungossa, joka on synnynnäisesti viallinen, eikä geneettinen vika voi korjaantua sellaiseksi, että tukirunko kestäisi sille vääränlaisen työn. Toivon nyt, että Kelassa ymmärrettäisiin asia.  :thumbup:
- Maj Karma

G35 MS-tauti
Yliliikkujan blogi