Kirjoittaja Aihe: Hylätty työkyvyttömyyspäätös, apua valituksen tekoon?  (Luettu 113891 kertaa)

Piipsu

• Full Member
  • Aina kannattaa yrittää.
Vs: Hylätty työkyvyttömyyspäätös, apua valituksen tekoon?
« Vastaus #15 : Toukokuu 15, 2009, 00:02:38 »
Täällä on jo paljon kokeneiden neuvoja. Pari asiaa jäi vielä mieleeni kysymyksistäsi.
Sairas potilas on Kelan mielestä vuoden työkykyinen kun he vain jättävät päivärahan maksamatta välivuodelta. Kelaa ei kiinnosta millä potilas elää tämän välivuoden, tai onko oikeasti parantunt. Itse elin työttömyyspäivärahalla ja taas vuoden kuluttua sain oikeuden sairauspäivärahaan. Tämä toistui pariin otteeseen.
Itse en saanut apua paperisotaan. Olisin todella tarvinnut asiantuntijaa sekä kirjoituskykyistä kättä. Lukeminenkin tuotti minulle ongelmia. Olen onnellinen ystäväsi puolesta että autat häntä.
Niin ja se papereiden toimitus. Minulle viisas lääkäri antoi heti alkajaisiksi käytännön neuvon "sinun tapauksessasi toimittaisin paperit henkilökohtaisesti sinne työvakuutusyhtiöön". Näinkin voi menetellä, jos asuu lähellä pääkaupunkia. Säästyy postimaksut ja saa kuitin ihmiseltä joka ottaa ne vastaan. Näin ei paperit katoa matkalle. Ihmettelin silloin "untuvikkona", mutta en enää. Kerran syyksi ilmoitettiin suullisesti se että paperini oli ollut noin vuoden vakuutusyhtiössä väärässä kansiossa! Virallisesti kielteinen päätös kumottiin kun se meni vakuutusoikeuden käsittelyyn ja "olin toimittanut uusia asiaan vaikuttavia papereita".
Valitettavasti meissä potilaissa on hintalappu, jota luetaan vaikka itse yrittäisimme kuinka parantua. Jos eläkeikään on pitkä matka ja palkka kohtalainen sekä työnantajalla esim. yli 500 työntekijää niin ahkera ja tunnollinen työntekijä onkin sairastuessaan suuri taloudellinen riski.
Onnea valituksentekoon kyllä se kannattaa :thumbsup:
TOS, hypermobiliteetti, fibromyalgia, atoopikko

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #16 : Toukokuu 15, 2009, 07:54:21 »
Sairas potilas on Kelan mielestä vuoden työkykyinen kun he vain jättävät päivärahan maksamatta välivuodelta. Kelaa ei kiinnosta millä potilas elää tämän välivuoden, tai onko oikeasti parantunt. Itse elin työttömyyspäivärahalla ja taas vuoden kuluttua sain oikeuden sairauspäivärahaan.

Ihmettelen nyt kovasti tätä lausettasi Piipsu koska juuri selvitin tätä asiaa ja sain kuulla ettei minua katsottu tarveeksi koska en ollut nostanut päivärahaa ja tästä minulle kertoi Kelan virkailija joka kaivettiin jostain asiaa minulle kertomaan ja joka oli alan asiantauntija  :o Kela ilmoittiaa ettei 300  päivän sairauspäivärahaa voi alkaa alusta jos et ole ollut työmarkkinoiden saatavilla vuoden ajan, eli siis nostanut liiton päivärahaa minun tapauksessani.

Nyt olen tosi ihmeissäni koska asiaa selvitti useampi virkalija, olenko taas tullut huijatuksi???
Selkäleikkaus 2000 , 2006 ja 2014
G55.1*M51.9 Nikamavälilevyhäiriöön liittyvä hermojuuren puristustila
M53.3 Polymyalgia rheumatica
J45.8  Asthma bronchiale
Osittainen ylähengitysteiden ahtauma (C-Pap late)

Piipsu

• Full Member
« Vastaus #17 : Toukokuu 15, 2009, 09:41:02 »
Huomenta huomenta  :kahvee:
Jaa... tuollainen tulkintahan on mahdollista Kelan näkökulmasta jos potilas joutuu nostamaan työttömyyspäivärahaa sairasloman jatkuessa yli sen 300 päivän, minkä he maksavat. He tulkitsevat että olet työmarkkinoiden käytettävissä. Jollakin on pakko elää kun työnantaja ei maksa palkkaa sairaslomalaiselle. Töissä olet omalla vastuulla, jos menet sinne sairaana ja sairauslomalle kirjoitettuna. >:(
Näin kävi minulla. Olin siis virallisesti työvoimatoimiston kirjoissa vaikka minulla oli työpaikka, mutta en kyennyt tekemään töitä sairauden jatkuessa ja hoidon puutteessa. Sama sairaus ja sairauslomalle kirjoittaminen jatkui edelleen katkeamatta (siis nyt jo monta vuotta yhteen putkeen). Kuntoutustukea ei ole myönnetty. Kun olin saanut vuoden ansiosidonnaista Kela myönsi taas päivärahan. Tällä keinoin ne 500 päivää ansiosidonnaista riittävät pidempään. Tällaisessa tiputuspelissä ei ole kyse siitä kykeneekö potilas oikeasti edes hakemaan töitä vai ei. Työnantaja kirjoittaa sellaisen todistuksen että heillä ei ole tarjota työkykyä vastaavaa työtä. Tähän menettelyyn neuvoi Kelan virkailija ja toimin sen mukaan. Ei minulla kyllä muuta vaihtoehtoakaan silloin ollut olin todella sairas.
Työnantaja saa sitten myöhemmin syyn irtisanoa työsuhteen sairausperusteella kun kertoo että työntekijä ei ole ollut heidän käytettävissään noin vuoteen. Tämän jälkeen on työtön ja sairauslomalla eli vajaakuntoinen työllistettävä työvoimatoimistossa. Näin kului se seuraava katkos. Jos ansiosidonnainen tällöin loppuu eikä Kelakaan maksa sairauspaivärahaa niin tippuu peruspäivärahalle, joka minun tapauksessani tarkoittaisi sitä että saan 0€ koska miehellä on töitä. Ts. tavallinen duunari.
Toivottavasti tämä mutkikas kertomus selvitti maamme nykyisen oikeuskäytännön.
Todellakin jokainen virkaelin saa tulkita asioita toimivaltansa rajoissa ja silloin yksi ihminen on toisen virkailijan tulkinnan mukaan työkyvytön ja toisen mukaan vain laiska ja terve. Lääkärinlausunnot ovat tässä pelissä vessapaperia. Anteeksi suora mielipiteeni, mutta näin on minulle käynyt.
Kelan ei esimerkiksi tarvitse kuntouttaa henkilöä, jos he hylkäävät jukisen terveydenhuollon kirjoittamat lääkärinlausunnot, jotka ovat kelvanneet kyllä työnantajalle. Työnantajahan toimittaa nämä paperit usein vasta viiveellä Kelaan, sinä aikana kun vielä palkka juoksee. Näin muutuin monta kuukautta jälkikäteen terveeksi Kelan mielestä ja jäin vaille sitä ensimmäistäkään päivärahapäivää, joka olisi kerryttänyt niitä sairaan oikeuksia esim. kuntoutuksen tarpeen arvioon (60 päivää) jne. Julkisen oikeusistuimen mielestä olen tuolloin ollut työkyvytön koska en ollut töissä. Näin minut oli lupa irtisanoa sairausperusteella. Tämäkin päätös tuli vasta vuosia istisanomisen jälkeen, koska syytä ei rehellisesti ilmoitettu irtisanomishetkellä, vaan paperissa lukee se tavallinen tuotannolliset ja tal. syyt.
Tästä noustaan kuitenkin :)Jonku täytyy kai testata tätä meidän elintososysteemiä jatkuvasti. Toivoisin toki että me sairaat saisimme käyttää vähäiset voimamme johonkin rakentavampaan.

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #18 : Toukokuu 15, 2009, 10:00:23 »
Anteeksi kovapäisyyteni nyt, aivot eivät oikein pelitä lääkityksen alla, mutta oliko nyt sitten kuitenkin niin Piipsu että sinäkin nostit päivärahaa? Koska tuosta juuri oli kyse minun asiassani, en ole uudelleen 300 sairauspäivärahaan oikeutettu koska en ole nostanut päivärahaa. Tuota ei kukaan ollut minulle kertonut kun jäin osatyökyvyttömyyseläkkeelle ja jätin hakematta liitosta tuon pienen päivärahan, siksi en siis ole oikeutettu tuohon tukeen tällä hetkellä vaan nyt alkaa vuoden kerryttäminen alusta kun aloin saada hakemaani päivärahaa.

Tämä on todella vaikeaa, eri instanssit keksivät mitä ihmeellisempiä ansoja matkan varrelle, vaikka kuinka kyselisi ja utelisi ei voi kaikkea tietää ja se on entistä vaikeampaa kun ei niitä tiedä nuo virkailijat itsekkään  :o Kelassakin todella ihan etsittiin tähän asiaan perhetynyt henkilö vastaamaan minulle ja hän tietysti neuvoo vain sen oman osansa ja muusta ei puhuta, nyt kun aloin nostaa korvauksia en tiedä mihin se taas vaikuttaa, voi olla että minun katsotaan olleen terve tuon ajan jossain väärässä instanssissa, se on kuitenkin varmaa että sairas ei voita  :thumbdown:
J45.8  Asthma bronchiale

Overdose

• Sr. Member
« Vastaus #19 : Toukokuu 15, 2009, 10:10:32 »
Tosi kurja tilanne sinulla Sonny.  :thumbdown: Kelaa sitoo hallintolaki, jonka mukaan asiakasta pitää neuvoa. Neuvonta ei näemmä ole (tälläkään kertaa) toiminut kunnolla.
"Toivon, että toivoa ois, ei anneta ikinä toivoa pois."
- Maj Karma

G35 MS-tauti
Q79.6 Ehlers-Danlosin syndrooma
Yliliikkujan blogi

OP

• Hero Member
« Vastaus #20 : Toukokuu 15, 2009, 12:14:52 »
Tuo on sonny valitettavaa, kelan olisi pitänyt tiedottaa asiasta. Mulle tiedotti aikoinaan, eri käytäntö eri seuduilla? Valituksia vaan etiäppäin. :thumbsup:
Selkää operoitu -96, -00 ja -05. Ei kuntoon. D2, uniapnea ym pientä. Vatsaa leikattu, kun tähystyksessä puhkaistiin suoli.

Piipsu

• Full Member
« Vastaus #21 : Toukokuu 15, 2009, 18:03:38 »
Juu Sonny - minä nostin kassan päivärahaa sen vuoden ja minulle kerrottiin kyllä heti silloin alkuun että jos sairausloma jatkuu vielä vuodenkin kuluttua, niin minulle syntyy uudelleen oikeus sairauspäivärahaan. Tämä on siis silloin kun on kyse samasta sairaudesta. Jos diagnoosi on eri eli vaikka jalka katkeaa, niin silloin päivärahaoikeus alkaa heti. Näinkin on joitakin voitu auttaa pätkittäin kohti virallista eläkeikää, jos on monta vaivaa. Kuntoutuspätkät auttavat myös, koska ne ovat kuntoutusrahaa, eivät sairauspäivärahaa. Pääasia että vuosi täyttyy muka työelämässä.
Eli vähän niin kuin pelastusrenkaasta toiseen ujuttautumista pätkä kerrallaan. Jos ikää on riittävästi niin näin voi sairas keplotella itsensä jollakin toimeentulolla vanhuuseläkkeelle joutumatta täysin rahattomaksi ja kodittomaksi. Niitä ansiosidonnaisia kun tarvitsisi se onnellinen, joka vielä kuntoutuu työkykyiseksi vuosien päästä, mutta on jo aikoja sitten sairauden vuoksi potkittu pois entisestä työpaikastaan. On vaikea uskoa että tällainen työhistoria ensimmäistä työnantajatarjokasta ilahduttaa. :engel017:

mcx

• Newbie
  • *
« Vastaus #22 : Syyskuu 23, 2009, 13:29:52 »
Hei, pitkästä aikaa.

Paljon on ehtinyt tapahtua, mutta ei vielä ratkaisua käsittelyssä ja tuolla lopussa on pari kysymystä.

Julkisen terveydenhuollon puolella kävi juuri niin kuin arvelin, eli potilaan annetaan olla jonossa pitkiä aikoja ja aivan turhaa, koska ainoa asia mitä potilas saa kuulla on se että lääkäreillä on kiire eikä nyt ehditä tutkia tarkemmin ja taas saa jonottaa johonkin täysin hyödyttömään kokeeseen/tutkimukseen monta viikkoa tai kuukautta.

Alkoi omakin mitta tulla täyteen sitä lumehoitoa seuratessani ja marssin siitä paikasta pankkiin tyhjentämään säästötilini, minkä jälkeen varasin välittömästi ystävälleni ajan erittäin pätevältä yksityiseltä erikoislääkäriltä, enkä kadu ratkaisua hetkeäkään, vaikka ilmaista huvia se ei tosiaan ole.

Erikoislääkärin vastaanotolla tuli heti selväksi monta asiaa ja hän sanoi suoraan ettei ystäväni pysty enää koskaan tekemään mitään aikaisempia työtehtäviään ja ihmetteli miten sellaista vaihtoehtoa on edes esitetty potilaalle. Hän piti kaikkein tärkeimpänä seikkana sitä, että kuntoutuksessa pyritään nyt ensisijaisesti siihen, että ystäväni pystyisi itsenäisesti hoitamaan jokapäiväiset arkirutiinit omassa kodissaan. Lääkäri kirjoitti myös kunnon lääkkeet vanhojen tilalle ja uudet lääkkeet ovat nyt hiukan helpottaneet päivittäistä oloa. Kontrolli- ja tutkimuskäynnit lääkärin luona, puhelinkeskustelut, kuntoutusohjeet, sekä selvä kiinnostus potilaan terveydentilasta ovat olleet jokaisen euron arvoisia. B-lausuntokin oli ”hiukan” eri luokkaa kuin aikaisemmat raapustukset.

Valitukset, lisävalitukset ja lääkärinlausunnot ovat pyörineet rattaistossa ja nyt tuli yllättäen kelalta kopio heidän lisälausunnostaan sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle, missä kela ilmoittaa, että valittajaa pidetään uuden selvityksen perusteella kuntoutustukeen oikeutettuna ajalta 1.6.2009 – 31.1.2010. Viitataan tuohon B-lausuntoon ja heinäkuussa päivättyyn valitukseen. Ystäväni sairasloma on kuitenkin kirjoitettu heinäkuulle 2010 ja jatkoa siihen seuraa varmasti. Lisäksi kelan kirjeessä oli kohta missä luki: Voitte ottaa yhteyttä Kelan toimistoon mahdollisen työkyvyttömyyspäätöksen antamista varten.

Soitin kelaan ja kysyin mitä tämä nyt tarkoittaa ja onko mahdollisesti tullut virhe päivämäärissä? Sieltä en saanut kunnollista vastausta kysymyksiini ja ilmoitin tekeväni oman vastineeni sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle välittömästi. Seuraavaksi virkailija ilmoitti, että ystäväni saisi yllä mainitulta ajalta kuntoutustuen heti puhelimen välityksellä, mikäli vain suostuu siihen, lisäsi siihen vielä että valitusprosessi jatkuisi normaalisti, mutta liiton päiviä ei kuluisi.

Ihmettelen nyt mikä koira tähän on haudattuna, kun ensin pitää olla työttömänä työnhakijana työvoimatoimistossa ja nostaa samalla liiton korvauksia ja nyt ollaan puhelimen välityksellä erittäin ystävällisesti tarjoamassa määräaikaista kuntoutustukea.

Sanoin ystävälleni että antaa liiton päivien vaan kulua, koska pitää olla vuoden työtön työnhakija, että saa taas sairauspäivärahaa ja kun tähän asti ollaan tapeltu, niin katsotaan loppuun asti mihin tämä johtaa. Olenko oikeassa?

Miksi kelan kirjeessä olisi maininta, että voitte antaa lisälausuntomme johdosta sosiaaliturvan muutoksenhakulautakuntaan oman vastineenne 21 päivän kuluessa, mikäli sillä ei olisi mitään merkitystä asian käsittelyssä kelan mielestä?

Pitäisikö tuonne somlaan tehdä vastine kelan lisälausunnosta?

Entä tuo houkutteleva (ansa) tarjous kuntoutustuesta? Onnistuisi puhelimen välityksellä, mikä on todella outo asia omasta mielestäni, koska kaikki sopimukset ovat aina allekirjoitettu paperille.

Onkohan kelan ”asiantuntijalääkäri” huomannut, että tämä asia muuttuu varmasti muutoksenhakulautakunnassa ja nyt yritetään pelastaa hieman kasvoja, vai mistä mahtaa olla kyse?

Otin muuten selvää kuka oli ko. asian ”asiantuntijalääkärinä”, jonka mielipide potilaan terveydentilasta kumosi kahden eri alan erikoislääkärin lausunnot kuntoutustukea hakiessa ja sieltä hienon tittelin takaa paljastui eräs tavallinen yleislääkäri, en mainitse nimeä, enkä paikkakuntaa tässä yhteydessä, vaikka mieli niin tekisi!

Kirjoitan lisää tämän asian käsittelystä, kunhan jotain päätöksiä ensin tulee.

Kiitos kaikista aikaisemmista neuvoista!

Mikä olisi nyt järkevin ratkaisu, ettei tule tehtyä jotain suurta virhettä asian käsittelyn kanssa?

Voimia kaikille teille, jotka ovat tähän pyöritykseen joutuneet hyvinvointivaltiossa nimeltä Suomi!

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #23 : Syyskuu 23, 2009, 21:02:45 »
Moikka mcx

Ensinnäkin nostan edelleen hattua kun jaksat hoitaa noita asioita  :thumbsup:

Toisekseen koitin lukea tarkkaan tuota selostustasi vaikka lääkitys tekee siitä aikas vaikeaa, ei meinaa tajuta lukemaansa. Tuo kohta kiinnitti ensin huomioni että myönnetty aika oli mielestäsi liian lyhyt, niin se yleensä on. Usein se on vain 3 kk tai 6kk joten tuohan on jo aika pitkä. Silti kannttaa laittaa oma lausunto Muutoksenhakulautakuntaan, vaatia ennen korvausta sairauden alusta saakka.

En oikein keksi mikä voisi olla sudenkuoppa tuossa Kelan ehdotuksessa alkaa nauttia kuntoutustukea, jos minä saisin valita ottaisin sen ja jättäisin päivärahat kertymään. Toisaalta sillä ei ole kaiketi paljonkaan merkitystä koska jos voitatte jutun nollaantuu päivät kun Kela joutuu maksamaan takautuvasti.

Minä ymmärrän tuo koko jutun niin että Kela on uuden lääkärinlausunnon perusteella päättänyt että ystäväsi on korvaukseen oikeutettu, mutta ei vielä hyväksy sitä lopulliseksi jutuksi vaan olettaa että hän vielä paranee työkuntoon.
Itse olen aina valittanut niin kauan kuin olen saanut sen mitä haen jos ei päätös ole sellainen jonka voi hyväksyä. Sinuna valittaisin niiltä osin kuin en ole tyytyväinen, se onko tuossa joku sudenkuoppa olis tietysti hyvä selvittää mutta minusta tuo ei kyllä voi oikein mitenkään vaikeuttaa ystäväsi tilannetta jos hän lopettaa työttömyyskorvauksen, voihan siinä olla sekin että hänen jopa pitäisi ottaa enemmin vastaan tuo korvaus kuin työttömyyskorvaus  ~:/ Olisi varmaan hyvä soittaa liittoon josta hän päivärahaa nauttii ja kysyä sieltä neuvoa, että tällainen ehdotus on tullut Kelalta.

Tuo että sairas joutuu menemään työttömäksi on ihan vaan toimeentuloon liittyvä juttu. Koska sairauspäivät on täynnä niin tuo on ainut tapa saada rahaa jostain, ei siihen minusta mitään muuta liity, tuo on vaan alkujaan väärä paikka sairaalle mutta se on taas näiden päättäjien sairaan pään tuottama tuotos  :o

Ai niin, sain muuten tällä viikolla itse voiton Vakuutusoikeudessa ja tulen saamaan -08 keväästä alkaen takautuvasti työkyvyttömyyseläkkeen. Kyllä taistelu kannattaa  :thumbsup:
J45.8  Asthma bronchiale

Jykä

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #24 : Syyskuu 24, 2009, 09:58:10 »
Onneks olkoon Sonny eläkepäätöksestä =))) muistan miten mahtava tunne se on  :thumbsup:

-jykä-    :vrolijk_26:

mcx

• Newbie
  • *
« Vastaus #25 : Syyskuu 24, 2009, 11:04:04 »
Onneksi olkoon Sonny!

Yritän ilmaista itseäni hiukan selvemmin.

-   Nyt kun kela tarjoaa tuota määräaikaista kuntoutustukea, niin kannattaako se ottaa, vaikka valituksia ei ole vielä käsitelty sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnassa?

-   Miten siinä tapauksessa edetään kun kuntoutustuki loppuu 31.1.2010 mikäli nyt ottaa vastaan tuon kelan tarjoaman tuen? Liiton korvausten uudelleen anominen? Karenssiaika? Sairasloma on kirjoitettu kesään 2010 ja sitä jatketaan niin kauan kun ystävälleni myönnetään työkyvyttömyyseläke (hän ei tule enää koskaan palaamaan työelämään, sen ovat lääkärit sanoneet suoraan).

-   Lähinnä kyse on nyt siitä ettei hän halua mitään muutoksia tämänhetkiseen järjestelyyn, pelkää eniten sitä jos taas pitää aloittaa joku hakemuspaperien täyttörumba tai jos ”rahavirta” katkeaa, mihin hänellä ei ole varaa. Hän on tällä hetkellä tyytyväinen, että saa edes liitolta korvauksia, siinäkin kun kului oma aikansa.

Pyydän ystävääni soittamaan liittoon tai oikeastaan soitan sinne itse ja kysyn heidän kantaansa asiassa. Melkoisella varmuudella tiedän kyllä vastauksen etukäteen, olisihan siinä sitten yksi henkilö pois heidän taakastaan :)

Kiitos jo etukäteen kaikista neuvoista ja jaksamisia kaikille.

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #26 : Syyskuu 24, 2009, 12:05:48 »

J
Valitukset, lisävalitukset ja lääkärinlausunnot ovat pyörineet rattaistossa ja nyt tuli yllättäen kelalta kopio heidän lisälausunnostaan sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle, missä kela ilmoittaa, että valittajaa pidetään uuden selvityksen perusteella kuntoutustukeen oikeutettuna ajalta 1.6.2009 – 31.1.2010. Viitataan tuohon B-lausuntoon ja heinäkuussa päivättyyn valitukseen. Ystäväni sairasloma on kuitenkin kirjoitettu heinäkuulle 2010 ja jatkoa siihen seuraa varmasti. Lisäksi kelan kirjeessä oli kohta missä luki: Voitte ottaa yhteyttä Kelan toimistoon mahdollisen työkyvyttömyyspäätöksen antamista varten.

Minulla on kokemus että kela voi myöntää kt.n lyhyemmälle ajalle kuin mitä on anomuksessa. Tällä tavalla he voivat vaatia uutta B-lausuntoa, jonka he maksavat, mutta eivät lääkärinpalkkiota. Yksityislääkärin lausuntoja ei aina hyväksytä noin vain, joten kannattaa hakea siihen julkisen puolen lääkärin "leima".

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #27 : Syyskuu 24, 2009, 12:28:08 »
Moi

Ei minun käsittääkseni se että nostaisi kuntoutustukea voi aiheuttaa karenssia liitossa, ainakaan itselläni ei ole koskaan tullut mitään seurauksia, päivärahat ovat päinvastoin tulleet maksuun todella nopsaan koska olen ollut tavallaan jatkohakija kun olen hakenut uudelleen päivärahaa.

Muutoksenhakulautakunta tuskin on vastustaa Kelan päätöstä maksaa tukea, mutta he voivat vaikuttaa siihen saako asiakas tuota tukea jo aiemmalta ajalta ja pidemmälle kuin Kela antaisi. Uskon että ei ole mitään väliä vaikka ystäväsi nostaisi kuntoutustukea mutta kannattaa laittaa lausunto siitä ettei ole tyytyväinen päätökseen ja vaatia edelleen kokonaista eläkettä lopuksi ikää.

Koska tuo kuntoutustuki loppuisi 31.1.2010 ja sen ottaisi vastaan, kannattaa laittaa uusi hakemus melko pian vetämään, eli ennen vuoden vaihdetta olisi hyvä saada uusi lausunto lääkäriltä jonka lähettää Kelaan ja siihen oma lausunto tilanteesta. Omalla kohdallani on yleensä ollut kyse jostakin tutkimuksesta jota Kela on odottanut ja sen vuoski myöntänyt tuen vain joksikin aikaa, tuolla että tuki on lyhyt varmistetaan myös se että asiakas päivittää vointiaan koko ajan, eli jos hän toipuisikin se tulisi ilmi eikä Kela maksaisi turhaan. Tuohan on kamalaa juoksuttamista ja rahan haaskausta mutta niin se vaan vielä tänä päivänä on.

Toivotaan että saatte liitosta kattavan vastauksen ja asia muutenkin selviää. Varmaan vois olla hyvä käydä Kelassakin ihan naamakkain puhumassa asiasta, varmistaa ettei tule mitään seuraamuksia jos ottaa tuen vastaan, ainakin itse olen saanut hyvää palvelua vaikka ei ne virkailijat osaa ihan kaikkea kertoakkaan, mm. päätöksien syitä he eivät ehkä näe ja siksi voi kertoa miksi joku typerän tuntuinen päätös on tehty mutta auttavat minkä voivat.
J45.8  Asthma bronchiale

Overdose

• Sr. Member
« Vastaus #28 : Syyskuu 24, 2009, 19:54:40 »
Olkikukka on oikeassa sen suhteen, että Kela/työeläkevakuuttajat voivat hyväksyä eri ajan kuntoutustukiajaksi kuin B2-lausunnossa lukee. Kyse on tilanteesta, mm. tutkimuksista, hakijan iästä jne.

Minulla kävi viime kierroksella niin, että haettiin kuntoutustukea pitkäksi kaudeksi. Kela hylkäsi hakemuksen. Valitin, jonka jälkeen sain oikaisulla 10 kk. Nyt hain uudelleen tk-eläkettä toistaiseksi. :P Saa nähdä, miten käy koska uusi sairaus tuli lisää dg-listaan.

Sonny, onnea eläkkeen saamisesta Vakuutusoikeuden kautta.  :thumbsup: (Olisi se vaan saanut tulla helpommallakin.)
"Toivon, että toivoa ois, ei anneta ikinä toivoa pois."
- Maj Karma

G35 MS-tauti
Q79.6 Ehlers-Danlosin syndrooma
Yliliikkujan blogi

arelia

• Jr. Member
  • **
  • Vain särkynyt sydän voi tulla ehjäksi.
« Vastaus #29 : Lokakuu 03, 2009, 21:04:55 »
Onnea Sonny eläkkeestä :hali:
Mä sain myös osatyökyvyttömyyseläkkeen muuttamisen täydeksi työkyvyttömyyseläkkeeksi. Eläke myönnetään väliaikaisella ratkaisulla ratkaisulla, koska mulla on valitus vireillä vakuutusoikeudessa.  Oli pakko kirjoittaa melkein sanasta sanaan kun en kaikkea muista.  Mulla myönnettiin 1.7-09 alkaen, mutta haetaan jo tuolta kauempaa sitä. En tiedä onko se kovin järkevää, jos joutuu maksamaan siitä liiton päivärahat. Kolme pitkää vuotta on taisteltu tästä ja kokoajan olen ollut sairauslomalla.

Sit näistä muista asioista mitä täällä on kirjoitettu olen aivan ulalla. Mä en ole saanut kuntoutustukea päivääkään. Mulle sanottiin sairauspäivärahan loputtua et liiton päivärahoille. Olin sen 500 päivää ja sit hain työmarkkinatukea, joka hylättiin koska sain puolikkaan eläkkeen. Sen jälkeen jäi hakeminen toimeentuloa, jota sain tosi nihkeästi. Jouduin lainaamaan rahaa, että sain maksettua vuokran. Ruokaa hain leipäjonosta ja koskaan elämässäni en ole joutunut näkemää nälkää kuin kesän aikana. Köyhyyttä toki on ollut, mutta ruokaa aina on ollut.
Onkohan multa jäänyt jotain etuutta saamatta tai en ole osannut hakea. Nyt tuntuu näiden kirjoituksien mukaan, et mulla ois ollu oikeus välillä sairauspäivärahaan ??? Mulla oli yhtenäisesti se 500 päivää liitonpäiväraha ja siinä välillä vuosikin vaihtui. En vaan tajunnut sitä eikä kukaan kertonut mulle, et hae sitä. Omaa tyhmyyttä,kun en ottanut asioista selvää :thumbdown:
Lannerangan nikamavälilevysairaus johon liittyyhermojuurioireistoa, prolapsileikauksia 2 ja luudutusleikkaus. Hybermobiliteetti oireyhtymä. Sydäninfarktin jälkitila - sepelvaltimotauti. Diabetes 2. Kilpirauhasen vajaatoiminta. Masennus. Astma. Migreeni. Jne...