Kirjoittaja Aihe: Hylätty työkyvyttömyyspäätös, apua valituksen tekoon?  (Luettu 113890 kertaa)

Overdose

• Sr. Member
Vs: Hylätty työkyvyttömyyspäätös, apua valituksen tekoon?
« Vastaus #30 : Lokakuu 03, 2009, 21:07:40 »
Arelia, hienoa että sait eläkkeen!  :thumbsup: Eläketurvakeskuksen mukaan ansiosidonnainen päiväraha kerryttää eläkettä. Kannattaisiko sinun jättää hakematta eläkettä ko. ajalta? Eläkkeesi saattaisi nimittäin hieman nousta.
"Toivon, että toivoa ois, ei anneta ikinä toivoa pois."
- Maj Karma

G35 MS-tauti
Q79.6 Ehlers-Danlosin syndrooma
Yliliikkujan blogi

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #31 : Lokakuu 04, 2009, 13:34:16 »
Arelia,  :vrolijk_26:

OD, näkee kyllä että sinä olet hyvin perehtynyt asiaan  :hali:

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #32 : Lokakuu 04, 2009, 17:21:35 »
Arelia. Vaikka kuka olis päättänyt antaa sinulle väliaikaisella päätöksellä eläkkeen tietystä päivästä vasta, voi Vakuutusoikeus päättää sen alkamaan aiemmin jos niin olet hakenut. Kannattaa siis minusta ilman muuta valittaa tuosta ajankohdasta, ilmaista ettei ole tyytyväinen sillä myöhemmin et voi enää mitään asialle jos sen nyt hyväksyt.
En tiedä miksi et ole saanut kuntoutustukea. Silloin kun sairauspäivät (300) tuli täyteen, olis sinun pitänyt hakea kuntoutustukea siitä vakuutuslaitoksesta jolle pomosi maksaa eläkemaksut, sitä haetaan lääkärin avulla, B-lausunnolla. Ihmettelen eikö kukaan ole sinua tosiaan neuvonut, tuohan on aivan itsestäänselvä asia siinä vaiheessa kun alkaa tuo 300 sairauspäivää täyttyä, siitä tulee Kelalta mm. kotiin huomautus ja kehoitus tehdä asialle jotain jos sairaus jatkuu.
Sitten tuo että voiko vuoden tauon jälkeen hakea uutta sairauspäivärahaa on melko sekavaa ollut ainakin minulle. Kerran Kelasta sitä kyselin mutta en olisi täyttänyt heidän ehtojaan ja noita ehtoja ei ollut kukaan minulle tietenkään kertonut etukäteen. Aina ne ei maksa uutta 300 päivää vaikka itse kokee olevansa siihen oikeutettu, heillä on omat suodenkuoppansa siinäkin.
Onnea joka tapauksessa että olet nyt saamassa eläkkeen, tuleepa se miltä ajalta vain, on ollut taatusti rankkaa aikaa mutta nyt helpottaa  :thumbsup:
Selkäleikkaus 2000 , 2006 ja 2014
G55.1*M51.9 Nikamavälilevyhäiriöön liittyvä hermojuuren puristustila
M53.3 Polymyalgia rheumatica
J45.8  Asthma bronchiale
Osittainen ylähengitysteiden ahtauma (C-Pap late)

Overdose

• Sr. Member
« Vastaus #33 : Lokakuu 05, 2009, 12:21:12 »
Neuvontaa näistä asioista ei välttämättä aina saa, vaikka miten pyytäisi. :thumbdown: Siitä on omaa kokemusta. Olin viime vuonna eräässä kuntoutuslaitoksessa jaksolla, jonka eräs tavoite oli luoda minulle ammatillisen kuntoutuksen suunnitelma. Sairauspäivärahapäiviä oli tuolloin kulunut noin 250. Ammatinvalintapsykologi ja kuntoutuslääkäri eivät kai osanneet sanoa, mitä minun pitäisi tehdä. Niinpä jakson selosteeseen tuli maininta siitä, että minun kannattaisi 300 sv-päivän jälkeen olla hakematta kuntoutustukea, jättäytyä työttömäksi ja mennä työvoimatoimistoon, koska minulla on "monipuolinen koulutus". :o Siellä sitten hakeutuisin ns. ohjaavaan koulutukseen, joka olisi samalla "työkokeilu".

Onneksi noin hullusti ei koskaan käynyt, vaan pääsin kuntoutustutkimukseen, sen jälkeen alkoi kuntoutustuki. Kelan kanssa käymäni pienen kädenväännön ::) jälkeen olin työkokeilussa työklinikalla. Sen seurauksena päädyin lopulta tk-eläkkeelle.
- Maj Karma

G35 MS-tauti
Yliliikkujan blogi

arelia

• Jr. Member
  • **
  • Vain särkynyt sydän voi tulla ehjäksi.
« Vastaus #34 : Lokakuu 06, 2009, 12:15:32 »
Mut laitettiin työkykyarvioon ja sen perusteella kuntoutuksen ja sen jälkeen työhön. Näin ei kuitenkaan käynyt kuntoni ei parantunut yhtään päinvastoin. Mulla oli valitus hylätystä eläkehakemuksesta koko ajan. Mulle sanottiin, että työkkäriin ja työttömäksi työnhakijaksi vaan (vaikka oli silloin vielä vaki työpaikka) :o Ei kuulemma tule kuntoutustukea, kun sitä kyselin, jos eläke tulee niin saan sen takautuvasti. Näin sanottiin Kevasta, työkkäristä ja Kelasta. Kuntoutustuki on sama kuin työkyvyttömyyseläke ja sain jo osatyökyvyttömyyseläkettä. Olin niin tyhmä ja tietämätön, etten silloin edes ottanut asiasta tarpeeksi selvää. Vasta nyt olen sitä ajatellut, miksei mulle tullut tuota kuntoutustukea  ~:/
Ehkäpä tästä ois jollekin toiselle samasta asiasta taistelevalle apua, miten ei pidä uskoa mitä sanotaan vaan ottaa asiasta selvää tarkemmin. Nämä on vaan niin kimurantteja asioita, ettei aina ymmärrä.
Olen vielä ollut masentunut, ettei ole edes kaikki asiat mennyt tuonne pääkoppaan. Lapset ovat nyt olleet mukana noissa hakemuksissa ja valituksissa ja sanoivat, että ei des täysin terve ymmärrä näitä saati sitten masentunut ???
Lannerangan nikamavälilevysairaus johon liittyyhermojuurioireistoa, prolapsileikauksia 2 ja luudutusleikkaus. Hybermobiliteetti oireyhtymä. Sydäninfarktin jälkitila - sepelvaltimotauti. Diabetes 2. Kilpirauhasen vajaatoiminta. Masennus. Astma. Migreeni. Jne...

salosa

• Full Member
« Vastaus #35 : Lokakuu 06, 2009, 18:22:09 »
Nämä on todella monimutkaisia asioita ja ainakin minusta tuntui, että oli vielä paljon tulkintaeroja.

Minulle Kelassa sanottiin siinä vaihessa, kun sairauspäiväraha loppui, että tietenkin saat kuntoutustuen. Minulla oli silloin jalka kipsissä ja edessä siitä n. 2 kk:n sairasloma sekä reumalääkärin sairausloma ½ vuotta eteenpäin ja lausunto, etten ole enää työkykyinen.

Onneksi eläkeanomusta jättäessäni oli "tietävä" virkailija, joka sanoi, että kai olet ilmoittautunut työttömäksi, kun ei näistä päätöksistä koskaan tiedä.
Onneksi sitten sain kyllä eläkkeen (valituksen jälkeen) takautuvasti aina siitä saakka, kun päivärahaoikeus oli loppunut.

Kaikille oikein paljon jaksamisia  :thumbsup:  :thumbsup:

t. salosa

Overdose

• Sr. Member
« Vastaus #36 : Lokakuu 07, 2009, 17:08:41 »
Milloinkaan ei voi olla varma siitä, saako kuntoutustuen vaiko ei. On outoa, että jotkut tahot eivät kerro työvoimatoimistoon ilmoittautumisen tärkeydestä. Onneksi Salosa sinun asiasi ratkesi hyvin.  :thumbup:
- Maj Karma

G35 MS-tauti
Yliliikkujan blogi

TABU

• Newbie
  • *
« Vastaus #37 : Lokakuu 30, 2009, 19:17:01 »
Moi
Tämä ei ole vastaus, vaan kysymys. Miten pitää toimia kun on saannu hylkäävän päätöksen ja osatyökyvyttömyyselkkeen hakemisen oikeuden. Ja on tarkoitus hakea täyttä työkyvyttömyyseläkettä. Selvitykseen pitäis ilaittaa lisää selvityksiä. Lääkärin todistukset  ei voi muuttua kun on käynny terveyskeskuksessa ja sieltä lähetteellä sairaalaan. Pitkän jonotuksen jälkeen. Lääkärit  ja vaivat ovat samoja. Ja lisävaikeutena että suurin osa lääkäreistä ulolaisia keikkalääkäreitä. Omalääkäriä ei ole. Ja ei paljon rahaakaan, että voisi mennä yksityiseen. Sairaslomalla 14kk. Kelan päivät täys ja alkannu työtön/sairas kausi. Iman tuloja pari kk jo.

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #38 : Lokakuu 30, 2009, 19:28:27 »
Ihan ensin kysyn että olethan käynyt ilmoittautumassa työvoimatoimistossa? Sinne pitää mennä työkyvyttömäksi työnhakijaksi niin saat ainakin työttömyyspäivärahaa. Se myös on todiste Kelalle siitä myöhemmin että olet ollut sairaana. Sairas kuvio mutta koettu joskus.

Sitten tuo valitus. Laita vapaamuotoinen valitus menemään vaan määräaikaan mennessä, voit lähettää perässä uusia lausuntoja ja lääkärintodistuksia jos niitä tulee. Siinä päätöksessä tuli varmasti mukana tieto minne voi valittaa ja mihin mennessä, yleensä se on 30 päivää siitä kun katsotaan tieto saaduksi. Nyt en oikein tajunnut mitä tarkotit tuolla osatyökyvyttömyyseläkkeen hakemisen oikeudella? Sanottiinko siinä siis että sen voisit saada ehkä jos toimitat lisäselvityksiä? Saitko hyvän lausunnon sairaalasta? Voitko pyytää sieltä uutta lausuntoa?
Älä hermostu, usein tulee hylky, ne pitkittää vaikka asia olisi miten selvä, et ole ainut. Nyt vaan härkää sarvista ja miettimään valitusta, sieltä se putkahtaa kun antaa ajan hieman kulua  :thumbsup:
J45.8  Asthma bronchiale

Overdose

• Sr. Member
« Vastaus #39 : Lokakuu 30, 2009, 20:00:45 »
Tabu, tsemppiä!  :hoiva: Komppaan Sonnya - ilmoittaudu työvoimatoimistoon ja valita.

Jos sairaalasta saamissasi lausunnoissa on jotain korjattavaa, soita sairaalaan ja pyydä lääkäriltä korjausta. Joskus (takeita ei toki ole) pelkkä korjaus saattaa auttaa läpi menoon. Minulle kävi voin vuodenvaihteessa.
- Maj Karma

G35 MS-tauti
Yliliikkujan blogi

juki 02

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #40 : Lokakuu 30, 2009, 20:39:11 »
Onko asuinpaikkasi lähellä yliopistosairaalaa. Jos on niin siellä luulisin toimivan kuntoutustutkimus poliklinikka, pyrkisin sinne ja sieltä kautta ainakin oma eläkehakemusprosessi eteni hyvin ja nopeasti tuli vastaus yhtiöstä ja se oli myönteinen. Sitä en kyllä tiedä, mitenkä helposti sinne pääsee, mutta minä pääsin kipuklinikan myötä. Reittejä on varmaan monia, mutta omalla kohdallani päätös tuli parin viikon kuluttua poliklinikka käynnistäni. Kelassakin kyllä ihmeteltiin niin nopeaa päätöstä ja  varmaan siksi, että se oli myönteinen eli toistaiseksi työkyvytön. Malttia ja onnea hakemuksellesi t:juki 02
Diagan. M89.0 CRPS2 EXTREMITATUM INFERIOR L.DX
M48.0. Stenosis lateralis LIV/V Statua post.laminotomia et foraminotomia LVIdx delibedetio
F32.1-2 Keskivaikea/vakava debressio

TABU

• Newbie
  • *
« Vastaus #41 : Marraskuu 02, 2009, 17:08:14 »
Onko asuinpaikkasi lähellä yliopistosairaalaa. Jos on niin siellä luulisin toimivan kuntoutustutkimus poliklinikka, pyrkisin sinne ja sieltä kautta ainakin oma eläkehakemusprosessi eteni hyvin ja nopeasti tuli vastaus yhtiöstä ja se oli myönteinen. Sitä en kyllä tiedä, mitenkä helposti sinne pääsee, mutta minä pääsin kipuklinikan myötä. Reittejä on varmaan monia, mutta omalla kohdallani päätös tuli parin viikon kuluttua poliklinikka käynnistäni. Kelassakin kyllä ihmeteltiin niin nopeaa päätöstä ja  varmaan siksi, että se oli myönteinen eli toistaiseksi työkyvytön. Malttia ja onnea hakemuksellesi t:juki 02
Moi En tiedä tuleeko tämä vastaus läpi. No kuitenkin Kotassa ollaan ja ei ole yliopistollista sairaalaa. Ja minun hylkäys tuli X:n keskusairaalan kipu ja kuntoutuslääkärin jälkeen. Lääkäri oli itse papereihin kirjoittannu, ei kykenevä omaan tai vastaavaan työhön.Eikä katso tarpeelliseksi kuntouttaa. Nytkun jatkan terveyskeskus lääkärissä käyntiä niin saan sitten ajan kuluessa lähetteen keskussairaalaan samalle ja ainoalle lääkärille! Umpikuja. Jaa terveyskeskukse lääkärit ovat melkein kakki virolaisia keikkalääkäreitä. Omalääkäriä ei ole.

Korjasin hieman lainausta ja poistin laitoksen nimen. Ohjeita löytyy täältä: http://terveyskeskus.net/forum/index.php?topic=7.0
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 02, 2009, 19:37:58 kirjoittanut rane »

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #42 : Marraskuu 05, 2009, 13:39:08 »
Tabu, minulle on kipupolilla sanottu että TK-lääkärin lausunnolla pääsee helpoiten eläkkeelle tai kuntoutusyksikön, yksityislääkäreiden, olkoonkin asiantuntijoita, lausunnoilla on heikommat mahikset. Voit vaatia TK-ssa pääsyä lausuntoa varten lääkärille, on heidän asiansa hoitaa paikalle sellainen joka osaa suomea ja vielä kirjoittaa sitä  :thumbsup:
J45.8  Asthma bronchiale

mcx

• Newbie
  • *
« Vastaus #43 : Huhtikuu 02, 2010, 19:23:00 »
Hei!

Siitä on nyt vuoden verran kun ensimmäisen kerran täältä apua kyselin.  :birthdays:
Samat paperit pyörivät vielä , eli päätöksiä ei ole tullut.
On se uskomatonta kuinka pitkiä nuo käsittelyajat ovat.
Palaan asiaan kun Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnasta tulee jotain postia.

Voimia ja jaksamista kaikille!

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #44 : Huhtikuu 02, 2010, 19:37:23 »
Mcx, onnittelut vaan kyseenalaisen vuosipäivän johdosta  :birthdays: :beer: Onhan nyt todella pitkäveteinen odotus, itse en muista kaukanko valitus kesti, menee jo vuodet sekaisin mutta pitkä on odottavan aika joka tapauksessa, tsemppiä jatkoon  :thumbsup:
J45.8  Asthma bronchiale