Kirjoittaja Aihe: Kuntoutustutkimus  (Luettu 69324 kertaa)

uralrane

• Ex-member
Kuntoutustutkimus
« : Elokuu 22, 2006, 16:42:21 »
Tänään oli ensimmäinen käynti kuntoutustutkimuksessa. Oikeastaan ei muuta ehdittykään kuin sairaanhoitajan vastaanotto. Siinä kartoitettiin terveydentila niin menneisyys kuin tämä hetki.

Tulossa on toinen käynti jossa on lääkärin vastaanotto ja ainakin fysioterapeutin + toimintaterapeutin vastaanotot. Lisäksi on mahdollisuus sosiaalityöntekijän, psykologin ja ammatillisen kuntoutusneuvojan vastaanottoihin.

Tuloksena sitten kuntoutussuunnitelma, joka menee vakuutusyhtiölle ammatillisen kuntoutuksen hakemuksen liitteeksi. Eli työkokeilua varten.

diisa

• Sr. Member
Re: Kuntoutustutkimus
« Vastaus #1 : Elokuu 27, 2006, 11:15:51 »
Hei

- Tehdäänkö tällainen kuntoutustutkimus silloin, jos on kyse työhönpaluusta?
-Vaikkapa jonkin koulutuksen kautta uuteen ammattiin..Taikka, voiko siinä tulla kyseeseen myös eläkkeelle jääminen.

t.diisa

Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing

uralrane

• Ex-member
« Vastaus #2 : Elokuu 27, 2006, 16:41:22 »
Nyt tulee mutua.. eli näin luulen, liekö täysin oikeassa?  ???

Kuntoutustutkimus voidaan tehdä vaikka toiveita työhönpaluustakaan ei välttämättä olisi. Ehkä kuitenkin sellaisille joilla pieni toivonkipinä on, sitä tarjotaan herkemmin. Siinä kartoitetaan potilaan kunto, koulutus ja -kuntoutustilanne. Tutkimuksissa selvitetään, onko paluu entiseen työhön (kokoaika/osa-aika) mahdollista tai onko mahdollista kuntouttaa/uudelleenkouluttaa. Kuntoutustutkimus voi olla myös kartoitus siitä minkälaista kuntoutusta pyritään järjestämään, vaikka sitten kohottamaan elämänlaatua vaikkei mahdollisuutta työhönpaluuseen olisi. Raja kuntoutustutkimuksen ja ammatillisen kuntoutuksen välillä ei ole oikein minullekaan täysin selvä. Jos joku nämä asiat paremmin hallitsee, olemme pelkkänä korvana.  :D

Ammatillinen kuntoutus on kuitenkin kai sitä, että tutkitaan onko paluu entiseen työhön mahdollista osa tai täysiaikaisena. Ja jos niin tarvitaanko erityisjärjestelyjä, apuvälineitä tai uudelleenkoulutusta.

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #3 : Elokuu 27, 2006, 17:10:04 »
. Raja kuntoutustutkimuksen ja ammatillisen kuntoutuksen välillä ei ole oikein minullekaan täysin selvä. Jos joku nämä asiat paremmin hallitsee, olemme pelkkänä korvana.  :D

Ammatillinen kuntoutus on kuitenkin kai sitä, että tutkitaan onko paluu entiseen työhön mahdollista osa tai täysiaikaisena. Ja jos niin tarvitaanko erityisjärjestelyjä, apuvälineitä tai uudelleenkoulutusta.

Minä jatkan mutua:
- ammatillinen kuntoutuksen tarkoituksena on parantaa tai ylläpitää kuntoutujan työkykyä ja ansiomahdollisuuksia. Se on ammatinvalinnanohjausta, kuntoutustukimusta, työ- ja koulutuskokeiluja, työhönvalmennusta, ammatillista ja muuta koulutusta, työvoimaneuvontaa ja työhönsijoitusta, elinkeinotukea sekä työhön tai opiskeluun liittyvät apuvälineitä ja työolosuhteiden järjestelytukea. Sitä järjesttää työvoimaviranomaiset, Kansaneläkelaitos, tapaturma- ja liikennevakuutus, työeläkevakuutus sekä ammatilliset oppilaitokset. Kuntoutuksen liittyvä kuntoutustukiraha ym. vaikuttaa mm.  alan työehtosopimus.

- Kuntoutustutkimuksessa kartoitetaan kokonaisvaltaisesti kuntoutujan työ- ja toimintakykyä huomioiden fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky. Lisäksi selvitetään kuntoutuksen tarve ja sen muodot, ammatilliset kuntoutusmahdollisuudet ja niiden edellytykset sekä tarvittavat hoitotoimenpiteet, siis osa ammatillista kuntoutusta.

uralrane

• Ex-member
« Vastaus #4 : Syyskuu 13, 2006, 12:54:33 »
Kuntoutustutkimuksen kustantaa kai Kela. Ainakaan minulla ei ole mennyt edes poliklinikkamaksua.

Eliiza

• Hero Member
« Vastaus #5 : Syyskuu 13, 2006, 14:10:30 »
Mulla kuntoutustutkimuksen maksajana oli Kela.
Kelan laitoskin se oli eli Petrea Turussa.

Ammatillisen kuntoutukseni eli työkokeilujen maksaja on eläkevakuutusyhtiö.
Jos oikein olen ymmärtänyt, niin tulevaan työkokeiluuni voisin saada apuja Petreastakin, mutta katsotaan nyt sitten.

Eliiza

Diagnoosi - M45 Selkärankareuma, HLAB27-posit., spondylartroosi

Piipsu

• Full Member
  • Aina kannattaa yrittää.
« Vastaus #6 : Syyskuu 18, 2006, 11:00:33 »
Kuntoutustutkimuksen voi kustantaa joskus myös työvoimatoimisto - kuten minun tapauksessani.  :thumbup:
Työvoimatoimiston asiakkaaksi voi päästä tapauksesta riippuen silloinkin kun on työsuhde voimassa ja sairauslomapäiviä kertynyt riittävästi.
Kela on minulle kieltäytynyt ko. tutkimusta kustantamasta kun niiden lääkäri väitti minun olevan työkykyinen, jolloin en tietysti myöskään tarvinnut tutkimusta tai kuntoutusta. ;D ;D
TOS, hypermobiliteetti, fibromyalgia, atoopikko

sasar

• Ex-member
Kelan kuntoutusselvitys
« Vastaus #7 : Toukokuu 31, 2007, 15:57:04 »
Hei!
Onko kellään kokemusta kelan kuntoutusselvityksestä? Ymmärtääkseni tapahtuu laitoksessa. Kelan päivät alkaa tulemaan täyteen ja kelan lääkäri otti asian esille.

Tiibet

• Sr. Member
  • Myönteinen ajattelu, rakkaus ja nauru auttavat ♡
Vs: Kelan kuntoutusselvitys
« Vastaus #8 : Toukokuu 31, 2007, 16:21:01 »
Täällä oli kirjoittelua kuntoutustutkimuksesta
http://terveyskeskus.net/forum/index.php?topic=263.0
Fibromyalgia ja välilevyn pullistuma 2001, vähän nivelrikkoa, TOS 2006, EDS tai HMS 2008, refluksitauti ja ruokatorvitulehdus, pallea- ja napatyräleikkaukset 2015, uniapnea 2019

Tuuli

• Hero Member
Vs: Kuntoutustutkimus
« Vastaus #9 : Toukokuu 31, 2007, 22:56:12 »
Yhdistin nämä kaksi kuntoutusaihetta.

Tuuli

Liana

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #10 : Kesäkuu 03, 2007, 10:22:39 »
 :vrolijk_26:
Olen ollut aikanani kuntoutustarveselvittelyssä ja sen jälkeen olin kuntoutustutkimuksessa. Nämä olivat kuntoutuslaitoksessa ja kestivät pari-kolme päivää. Silloin oli kelan kautta ja oli haettu kuntoutusta kipeille olkapäilleni. Tämä oli 1988 paikkeilla, joten ei paljon muistikuvia ole kyseisestä tapahtumasta. Sen vaan muistan, että tarveselvittelyssä käytiin läpi tarvitsenko kuntoutusta. Silloin oli lääkäri, fysioterapeutti, sisiaalityöntekijä ja psykologi.
Tarveselvitelyssä katsottiin tulenko tarvitsemaan kuntoutusta ja olenko motivoitunut mahdolliseen kuntoutukseen. Kuntoutustutkimuksessa sitten arvioitiin millaiseen kuntoutukseen sitä olisi sitten tarvetta.
Siihen aikaan piti molempiin matkustaa erikseen. Ei ollenkaan mukavaa istua bussissa ja olla eka kerralla kaksi päivää siellä ja toisella kertaa kolmepäivää. Tämä oli siis kahdeksankyt luvulla, on varmaan muuttunut jonkin verran. Toivottavasti
Ystävät kuulevat mitä sanot, parhaat ystävät kuulevat mitä et sano.

Overdose

• Sr. Member
« Vastaus #11 : Huhtikuu 09, 2008, 18:14:11 »
Minulle on suositeltu ammatillista kuntoutusta ja uudelleenkoulutusta. Kuntoutustutkimusta ei kuitenkaan olla nyt järjestelmässä. Kanssani keskustellut Kelan täti suositteli sitä minulle, kuten myös työkyvynarviota. Työkyvynarvio tulisi suorittaa ennen kuntoutustutkimusta.

Onko kuntoutustutkimuksen tulos "pakollinen" liite ammatilliseen kuntoutukseen? Mietin, mistä lähteä hakemaan sitä.
"Toivon, että toivoa ois, ei anneta ikinä toivoa pois."
- Maj Karma

G35 MS-tauti
Q79.6 Ehlers-Danlosin syndrooma
Yliliikkujan blogi

Liana

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #12 : Toukokuu 01, 2008, 23:37:44 »
Hei Overdose
Oletkos saanut selville noista kuntoutustutkimuksista ym.
Joko on tehty suunnitelmia uudelleenkoulutukseen??
Silloin aikanani, kun olin työklinikalla, tutkitiin siellä sitä mahdollisuutta, että menisin uudelleen koulutukseen. Se jäi pois kuitenkin kipujen takia ja se, että en pystyisi kuitenkaan istumaan siellä koulun penkillä koko päivää.
Tämä uudelleen koullutus olisi mennyt eläkevakuutuksen piikkiin, elikkä he olisivat koulutuksen ja päivärahan siitä maksaneet.
Ei silti, että se koulutus olisi kokonaan unohdettu kohdallani, se on viimeinen oljenkorsi, jos osatyökyvyttömyys eläke ei muutu täyteen eläkkeeseen.Jotain on sitten alettava suunnitteleen ja toistalta olen jo alkanut kovasti miettiin kouluttautumis mahdollisuutta siksi, että tämän hetken eläke ei ole niin iso, että sillä kovin hyvin pärjäisi. Selvitettäväksi jää vain se, mitä alkaisin opiskeleen.

Onko sinulla jo tiedossa se mitä alkaisit opiskella??
Ystävät kuulevat mitä sanot, parhaat ystävät kuulevat mitä et sano.

Overdose

• Sr. Member
« Vastaus #13 : Toukokuu 02, 2008, 10:17:22 »
Kiitos kysymästä ja kokemuksista, Liana. Itse asiassa minulle on juuri ehdotettu kuntoutustutkimusta ja olen keskustellut uudelleenkoulutuksesta. Tietyt, aika liikunnalliset alat kiinnostavat. Toivon, että pääsen kuntoutustutkimukseen, koska se voisi selvittää, mihin pystyn. Juuri nyt en ikävä kyllä taida jaksaa opiskella.
"Toivon, että toivoa ois, ei anneta ikinä toivoa pois."
- Maj Karma

G35 MS-tauti
Q79.6 Ehlers-Danlosin syndrooma
Yliliikkujan blogi

Peikko

• Sr. Member
  • :)
« Vastaus #14 : Lokakuu 01, 2013, 23:50:27 »
jännittää ihan sairaasti..
huomenna tämä alkaa.