Kirjoittaja Aihe: Lääkkeiden purkaminen melkoinen juttu  (Luettu 41971 kertaa)

kinuski

• Ex-member
Lääkkeiden purkaminen melkoinen juttu
« : Elokuu 22, 2006, 19:41:22 »
 :vrolijk_26: Hei vaan kaikille.

Olen ollut täällä hiljaisena taustalla, enkä oikein tiedä nytkään mikä ajoi kirjoittamaan, epäilen että vetäytymiseeni on syynä masennus - nytkin itkettää vaikkei aihetta ole.

Mutta asiaan, työterveyslääkärini oli sitä mieltä että puramme lääkityksen pois ja katsomme puhtaalta pöydältä. No, jaa, ihme kyllä kaksi viikkoa on jopa mennyt siedettävästi, josta toki olen iloinen. Viime yön valvoi ja kuuntelin kehon viestejä, kipuja. Teki mieli mennä ja napata lääkettä huiviin, mutten voinut kun lupasin että puramme koko paketin...

Onko kellään vastaavanlaista kokemusta? Olen vähän kummissani ja peloissani :-\

Eliiza

• Hero Member
Re: Lääkkeiden purkaminen melkoinen juttu
« Vastaus #1 : Elokuu 22, 2006, 20:22:39 »
Hei Kinuski.

Kova juttu, jos kaikki lääkkeet ykskaks vaan heitetään pois   :o .
Minulla ei kyllä ole kokemusta moisesta, joten henkilökohtaisia kokemuksia en osaa aiheeseen kertoa..

Sovitteko lääkärisi kanssa, että kuinka toimitte, kun tulee vaikea paikka eli kivut?

Eliiza

Diagnoosi - M45 Selkärankareuma, HLAB27-posit., spondylartroosi

Tiibet

• Sr. Member
  • Myönteinen ajattelu, rakkaus ja nauru auttavat ♡
« Vastaus #2 : Elokuu 22, 2006, 20:54:24 »
Kinuski, en tiedä millaisia lääkkeitä olet käyttänyt, joten en oikein osaa kommentoidakaan. Itselläni lopetettiin viimeinen masennuslääkitys pikkuhiljaa parin viikon aikana. Joskus aiemmin, kun Triptylistä vaihdettiin Aurorixiin, siinä taisi muistaakseni olla parin viikon tauko välissä. Kun kokeilin kuukauden Cymbaltaa niin siinäkin oli kuitenkin lopetus sellainen n. viikon pienemmällä annoksella.
Sitten taas nykyisistä kipulääkkeistä ainakin Lyrica pitäisi (ehkä sitten joskus) vähennellä pikkuhiljaa.

Varmaan onkin kestämistä kun kuuntelee kehoaan lääkkeiden vaikutusten vähetessä. Kivut varmasti kasvavat nyt, mutta ehkäpä siinäkin voi sitten lopuksi todeta, että kylläpä kannatti. Lääkärilläsi oli varmaan hyvä syy ajatella lääkityksen purkamista. Yritä käyttää kaikkea sallittua, ei lääkkeellistä apua. Kylmägeelejä, jos on amme vaahtokylpyä, hierontaa ja hae hyvää mieltä vaikka jostain hemmotteluhoidosta, ystävien kanssa seurustelusta tai mistä ikinä mielesi nauttiikin 
Fibromyalgia ja välilevyn pullistuma 2001, vähän nivelrikkoa, TOS 2006, EDS tai HMS 2008, refluksitauti ja ruokatorvitulehdus, pallea- ja napatyräleikkaukset 2015

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #3 : Elokuu 22, 2006, 21:01:43 »

Kinuski, toivottavasti lääkäri on tilanteen tasalla ja osaa tuon lopetuksen toteuttaa oikein  :thumbup: Aika hurjiakin fiiliksiä voi tulla lääkkeen lopettamisesta, eli älä pelästy, skaala voi kulkea laidasta laitaan. Eliiza tuossa jo kyselikin sovitteko mitään sille varalle että tulee tiukka paikka, toivottavasti, edes tieto että saa lääkärin kiinni voi helpottaa.
Hienoa että olet mukana, vaikka siellä taustallakin, aina ei jaksa kirjoittaa, olet silti mielessämme  :vrolijk_26:
Selkäleikkaus 2000 , 2006 ja 2014
G55.1*M51.9 Nikamavälilevyhäiriöön liittyvä hermojuuren puristustila
M53.3 Polymyalgia rheumatica
J45.8  Asthma bronchiale
Osittainen ylähengitysteiden ahtauma (C-Pap late)

saskia

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #4 : Elokuu 22, 2006, 21:35:22 »
Hyvin olet, Kinuski, otsikoinut. On todella melkoinen juttu lähteä purkamaan lääkitystä, jos on kyse vielä jonkinlaisesta paketista. Toivottavasti siihen on varattu riittävästi aikaa. Minulla on purettu aina yksi lääke kerrallaan ja silloinkin on yleensä ollut varalla joku toinen tarvittaessa ns puskurilääkkeeksi. Parhaillaan puran migreenin estolääkettä, aikaa on varattu 2-3 kk oman harkintani mukaan. Toivottavasti voit soittaa lääkärillesi, jos olosi tulee tukalaksi.

Mutta kun jo kaksi viikkoa olet selvinnyt, niin olet aika pitkällä voiton puolella! :thumbup:

Hermanni

• Full Member
  • "Our Gud in heaven; If you exists - help us now!
« Vastaus #5 : Elokuu 23, 2006, 20:25:27 »
Tähän ketjuun minun on helppo kommentoida, että jos minun lääkelistani purettaisiin, niin varmaan ei riittäisi 1 vuosi - on sellaisia lääkkeitä jotka vaativat todella pitkän vierotuskauden ja erittäin hitaasti sekin vielä tehdä. Käytössä monenlaisia riippuvuuden aiheuttavia lääkkeitä, mutta parempi nyt tällä hetkellä näin kuin kestää kipuja. Sitä vartenhan lääkkeet on. Ja tietysti jos joutuisi käyttämään näitä loppuelämän, sekin asia olisi vaan hyväksyttävä vaikka ei ole kyllä yhtään houkutteleva. Niin monesta asiasta jää paitsi ja joutuu sanomaan ei.

Oletko aivan varma lääkärisi kanssa siitä että juuri näin tulee tehdä? Onko hän ammattinsa osaava ja tietää mitä tekee jos meinaa tuollaisen aika radikaalin jutun laittaa vireille (kaikki lääkkkeet pois).

En tunne taustaasi enkä lääkkeitäsi mutta on hyvä tsekata tilanteen oikeaoppisuus.

- H - 8)
"WORD AGAINST ILLNESS CAN SOMETIMES BE VERY DIFFICULT - BUT I HOPE ALWAYS THE BEST TO EVERYONE"

kinuski

• Ex-member
« Vastaus #6 : Elokuu 24, 2006, 21:19:38 »
Heippa!

Eihän toki kaikkea kertaheitolla lopetettu, ilmaisin ehkä itseni väärin..alenevin annoksin, keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet minimoitiin ja osa lopetettiin heti.

Kiva kun muistatte minua, on jotenkin orpo olo, konttasin töissä tänään kun jalka teki tenän, purin hammasta ja jatkoin päivän loppuun..hulluksi tulen ennenkuin olen "kuivilla" ja mitähän sitten. Maanantaina lääkäriin ja tilanne katsaus ja uudet ohjeet.

Selästä lähete polille, mutta yllätys se ettei näin hyvin ole mennyt pitkään aikaan, oireet ovat erilaisia mutta kivut muuttuneet lieviksi, mitä nyt sitten nuo järkyt krampit.

Itkuisuus lisääntynyt, punastelu??!!!, ahdistuksen tunne (astman oireet selkeästi), hermoilu, paniikki, ääretön hikoilu jne...olen aika pihalla. 

Ei auta kuin uskoa että tie on oikea, koska kivut vähentyneet - olisiko minulle myös tapa tullut??? En tiiä mistään mittään :'(  Mutta kiva kun te olette täällä.

Heido!

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #7 : Elokuu 24, 2006, 21:21:53 »

Hienoa homma Kinuski että lekuri tuntuu olevan ajan tasalla tuossa lääkityshommassa  :thumbsup:
Tsemppiä sinne, olo ei varmaan ole ihan kohillaan hetkeen, mutta tää on tätä.
Selkäleikkaus 2000 , 2006 ja 2014
G55.1*M51.9 Nikamavälilevyhäiriöön liittyvä hermojuuren puristustila
M53.3 Polymyalgia rheumatica
J45.8  Asthma bronchiale
Osittainen ylähengitysteiden ahtauma (C-Pap late)

Tuuli

• Hero Member
« Vastaus #8 : Elokuu 24, 2006, 22:24:07 »
Voimia täältäkin Kinuskille! Todella hienoa että kivut ovat vähentyneet ja eiköhän nuo muut oireet tasaannu ajan kanssa. :hali:

sini

• Ex-member
« Vastaus #9 : Elokuu 25, 2006, 08:57:51 »
Voimia sinulle, Kinuski!  :hoiva:
Koeta jaksaa, vaikka nyt vaikealta tuntuukin. Rohkaisua antaa se, että kivut ovat lieventyneet. Olet oikealla tiellä. Tsemppiä kovasti!  :vrolijk_26:
Nuo oireet eivät ole mukavia kaikkineen, mutta varmasti laantuvat siitä, kunhan aika kuluu.
Itse olen nyt onnellinen, kun olen saanut jätettyä unilääkkeen pois sekä rauhoittavankin olen vähentänyt minimiin. Olo on ihan hyvä. Olen nukkunut jo paremmin, tosin nyt parina yönä liian vähän, kun jostain syystä olen illalla virkustunut siinä vaiheessa, kun olisi pitänyt alkaa nukkua, mutta itse yöuni on ollut parempaa kuin aikoihin. Se rohkaisee, että olen minäkin varmaan oikealla tiellä. Sen lisäksi nyt Somadrilia on mennyt paljon vähemmän, kun en ole ollut muutamaan päivään kovinkaan kipeä.

Sofia

• Ex-member
« Vastaus #10 : Elokuu 25, 2006, 11:26:17 »
Voimia, Kinuski :hoiva:
Itse olen myös pudottanut lääkitystäni aika paljon, mutta pitkällä aikavälillä.Lisänä tieto,että jos oikein on paha olo on mistä ottaa lääkettä ja kas kummaa aina pääsee viikon pari eteenpäin.Takapakkia tulee ja koskaan en pääse lääkkeettömään tilaan, kivut on niin kovat.

kinuski

• Ex-member
« Vastaus #11 : Elokuu 25, 2006, 16:42:20 »
Kiitoksin teille kaikille, kyynel silmissä täällä luen viestejänne ja tuntuu mukavalta kun tsemppaatte. Viime yönä pyöriskelin, en kivusta vaan ajatuksistani...mietin syntyjä syviä, laidasta laitaan. Hikeä pukkaa välillä, on tämä kovaa hommaa.... Nyt kun pää selkiytyy ihmettelen oikeasti sitä kivun määrää ja kuinka rajua se oli vähän aikaa sitten ja nyt ????!!!!! Ei edes lääkkeet auttanut siihen. Olinhan tuossa ns. kivuton joskus melkein vuoden, siksi tämä olotila on kummallinen ja odotan että kohta tietysti taas :-[, on tullut sen verran pessimistiksi että epäilee kaikkea ja kaikkia. mutta, mutta mitäs minä tässä valitan, kummalliset olotilat jatkuu ja mieliala hieman kohenemaan päin.

Toivon sydämestäni nyt teille kaikille hyvää viikonloppua, on tämä sellainen foorumi missä palaa aina kuin ystäviensä luo...

Halauksin kinuski

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #12 : Elokuu 25, 2006, 21:36:49 »
Minäkin odotan tuota hetkeä, että päästään vähentää, lopettaa lääkkeet, kuin kuuta nousevaa. Turha unelma, että pääsis niistä pois, se on sanottu suoraan!

Piipsu

• Full Member
  • Aina kannattaa yrittää.
« Vastaus #13 : Elokuu 26, 2006, 13:47:48 »
Hyvä aihe Kinuski! Kannustan sinua mielessäni.

Minä olen opetellut kaikilla muilla konstein kipua ja oireitani vähentämään, kun tuli jo vuodessa tien pää eteen lääkkeiden kanssa. Elimistöni reagoi kaikkeen kemiallisesti valmistettuun hurjasti.

Toipuminen alkoi kohdallani tästä kipulääkkeistä luopumisella - siis reumalääkärini kehotti sen tekemään. Teki diagnoosin ja kysyi että kipulääkkeitä on varmaan syötetty? Onkos auttanut? Uskalsin taas kerran sanoa että vain hetkeksi, oikeastaan olematon apu, mutta kun hoidosta ei saanut kieltäytyäkään.
Tämän jälkeen on jotain kokeiltu ja turhaksi todettu. Tarvittaessa on kyllä kipulääkekin olemassa. Löysin ravintolisät ja kylmähoidon sekä avantouinnin avukseni - nämä ovat kohdallani hyväksyneet hoitavat lääkäritkin. Siis se pitempi tie saada elimistö korjaamaan itse itseään. Tsemppiä :thumbsup: Tunnen lähipiiristäni kaksi muutakin onnistujaa omalla lääkevierotus matkallaan. Heilläkin on elämä alkanut rullata parempaan suuntaan vaikka vastoinkäymisiä onkin ollut.

Iloa kannattaa ottaa vastaan kaikissa muodoissa vaikka kuinka pieninä murusina. Mielikuvitus on hyvä konsti keksiä asioita jotka voi tehdä toisinkin. ja se kulttuuri ja nauru on todella hyvä lääke.

Saa sitä masentunutkin olla, tarpeellinen tunne sekin on -siis usein se naurun varjo.
Ja aurinko paistaa aina silloin kirkkaimmin kun varjotkin ovat syvempiä 8)
TOS, hypermobiliteetti, fibromyalgia, atoopikko

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #14 : Elokuu 27, 2006, 09:52:01 »
Aika kova juttu purkaa kipulääkkeet pois. Tai en tiedä mitä kaikkia läkkeitä poistetaan. Mutta ainakin kipu-rauhoittavat lääkkeet saa aikaan vieroitusoireita.
- Hyvä asia se on, jos oikeen tehään ja se onnistuu.

-Ite en suostuis ainakaan vielä moisen piinaan. Jätin kyllä itse pois käytössä olevat verenpaine-ja kolesterolilääkkeet. Niistähän ei mitään oireita tule, Mutta olin siloin niin väsynyt kaikkeen, että ajattelin-antaa mennä vaan.
Sitten kun tuntui, ettei kukaan ollu kiinnostunut kuitenkaan voinnistani, no en sitten minäkään- ihan sama , ajattelin-

Ystäväni Opamox-lääke purettiin aikoinaan, kun läääkäri selitti, että siinä oli sellainen kierrevaikutus, että se lääke lisäsikin sitä ahdistusta  :-\.
- Se purku oli tarkkaa hommaa, hän kertoi. Mutta lopputulos oli hyvä.

Kinuski, pidä huoli itsestäs, sinua ei saa jättää yksin. Hyvä kun tänne kirjoitat, halutaan olla tukena, ja sitten lääkärit ei saa sua jättää myöskään yksin.

:hoiva:, kaikkea hyvää sinulle
t.diisa
Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing