Kirjoittaja Aihe: Fibromyalgia  (Luettu 232414 kertaa)

sini

• Ex-member
Vs: Fibromyalgia
« Vastaus #15 : Heinäkuu 10, 2006, 11:05:59 »
Hei Kinuski! Kiitos osanotosta. Kyllä tämä mun nukkuminen pitää saada kuntoon, eihän tästä elämästä muuten mitään tule. Eilen illalla otin rentoutuskasetin käyttöön ja nukahdin sitä kuunnellessa. Uni saattoi ehkä olla hiukan parempaa, mutta koko aamupäivän on kyllä väsyttänyt aivan hirveästi. En tiedä. Kun saisi vain nukkua, nukkuisin varmasti vaikka koko ajan.
Mutta ei sullakaan helppoa ole, koettelemuksia riittää. Miten itse jaksat kaiken keskellä? Enkeleitä ja voimia sinulle toivon!  :engel017: :hoiva:

kinuski

• Ex-member
« Vastaus #16 : Heinäkuu 10, 2006, 15:00:27 »
Moi Sini!

Eli unettomuus iski ja kivut siellä sairaalassa, enkä saanut enään mistään rytmistä kiinni. Lääkkeen voimin nukun ja helpottaa, luojan kiitos! Otan rennommin, en panikoi, enkä stressaa mistään. Päivät menevät painollaan ja pienet vastoinkäymiset hyppään ylitse enkä tee niistä numeroa, jos mieli sitä yrittää kehitellä etsin positiivisen tien.

Olen paljonkin sellainen jokapaikan höylä, kaikessa mukana mutta nyt olen keskittynyt vain itseeni silloin kun hetki koittaa.

Unettomuuteen ei tarvitse kuukausi tolkulla popsia lääkkeitä, vaan ehkäpä kuuriluontoinen auttaa sinut raiteilleen, ja toi rentoutuskasetti on ihana, itse etsin luonnosta ja musiikista ja rentoustusharjoituksista voimaa ja hiljaisuutta. Hyvä jos tepsii, mutta siltikin voisit kokeilla muutaman päivän unilääkkeitä. Muuten iskee masennus, se on salakavala ja hiipii juuri silloin kun alkaa uupua ja väsymys seuraa myös päivisin.

:hoiva: laitahan viestiä mihin päädyit, älä katso enään yhtään yötä nukkumatta. Jookosta?

Tiibet

• Sr. Member
  • Myönteinen ajattelu, rakkaus ja nauru auttavat ♡
« Vastaus #17 : Heinäkuu 12, 2006, 00:06:29 »
Kivut hiipivät taas takaisin. En tiedä mitä tekisin? Nostaisinko Lyrican tai Somadril compin käyttöä vielä?

Katsoin sitä kuvaa artriiteistä ja entesiiteistä ja lähes kaikki niistä paikoista vaivaavat.
Eikä minulla pitäisi olla muuta kuin fibro ja Tos.
Risti-suoliluunivel ärtyy nyt myös, kaikki sorminivelet ja ranteet, tuota TOS-oireisen käden kämmentä repii, toista pohjetta ja sääriluukin on kipeä, aamulla nilkutin kantapään takia.

Olen hapan. Joo, tiedän kyllä; soitan huomenna lääkärille puhelinaikaa.
Fibromyalgia ja välilevyn pullistuma 2001, vähän nivelrikkoa, TOS 2006, EDS tai HMS 2008, refluksitauti ja ruokatorvitulehdus, pallea- ja napatyräleikkaukset 2015, uniapnea 2019

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #18 : Heinäkuu 12, 2006, 00:23:24 »

Tiibet, toivotaan että saat sekä nukuttua että sen puhelinajan  :vrolijk_26:
Selkäleikkaus 2000 , 2006 ja 2014
G55.1*M51.9 Nikamavälilevyhäiriöön liittyvä hermojuuren puristustila
M53.3 Polymyalgia rheumatica
J45.8  Asthma bronchiale
Osittainen ylähengitysteiden ahtauma (C-Pap late)

Rijoka

• Full Member
« Vastaus #19 : Heinäkuu 12, 2006, 13:24:12 »
Kivut hiipivät taas takaisin. En tiedä mitä tekisin? Nostaisinko Lyrican tai Somadril compin käyttöä vielä?
Katsoin sitä kuvaa artriiteistä ja entesiiteistä ja lähes kaikki niistä paikoista vaivaavat.
Eikä minulla pitäisi olla muuta kuin fibro ja Tos.
Risti-suoliluunivel ärtyy nyt myös, kaikki sorminivelet ja ranteet, tuota TOS-oireisen käden kämmentä repii, toista pohjetta ja sääriluukin on kipeä, aamulla nilkutin kantapään takia.

Tiidet, tuo on niin tuttua lääkäreiden taholta. Eivät vaivaudu tutkimaan kunnolla ja mikä sen helpompaa kuin nuo kaksi diaknoosia yhdessä. Lääkkeiden kohdalla olisi varmaankin syytä keskustella lääkärin kanssa, kumpaa kannattaa nostaa ensin. Minulla ei ole somadrilistä kokemuksia joten en tiedä miten se vaikuttaa.  Lyricaa sitävastoin käytän aamulla 150mg ja illalla 300mg ja minulla se auttaa hyvin. Aamuulääkkeenä sitä vähennettiin sikei, että se nostaa painoa niin paljon.  Iltalääkkeenä sen vaikutus kipuun on parempi joten painonnoususta ei silloin välitetä. Onhan ihmisen nukuttavakin.
Niin pitkiä ovat päivät, kun odotan luokseni ystävää jonka nimi on :Kivuttomuus
Sairaus: Selkäydinkanavan ahtautuma, synnynnäinen ja periytyvä, 3 selkä- ja 1-niskaleikkaus. Krooninen neuropatia, TOS-oireyhtymä. Kilpirauhasen vajaa toiminta. 2:s tyypin diabetes.

sini

• Ex-member
« Vastaus #20 : Heinäkuu 12, 2006, 16:30:31 »
Kävin sitten työterveyslääkärilla ja sain loppuviikon sairaslomaa ja 30 mg Opamoxeja. Lääkäri piti hirveän saarnan lääkkeistäni (niiden määrästä) ja sanoi, että nyt pitää alkaa harrastaa pakkoliikuntaa. Iltalenkille, vaikka kuinka väsyttäisi ja uuvuttaisi. Sanoin, että tiedän, että liikuntaa pitäisi harrastaa, mutta se on niin vaikeaa, kun tuntuu, ettei jaksa sormeaan nostaa ja sitten jos jotain tekee, niin on kipeä. Lääkäri kysyi, mitä haluaisin juuri nyt kaikkein eniten. Sanoin itku silmässä, että "Kun saisi nukkua". Mukavaa olisi olla myös terve, mutta tämä unen puute tappaa minut kohta. Toivottavasti nuo Opamoxit auttaisivat, vaikka en jaksa enää uskoa yhtään mihinkään. Ehkä virkeämpänä jaksaisi liikkuakin enemmän, vaikken nytkään ole vain paikallani. Onhan nuo työmatkat, jotka kuljen kävellen tai polkupyörällä. Bussiakin käytän harvoin.
Mietin noita Somadrilejakin, että lieköhän niistä sittenkään kunnollista apua. Olen niitä napsinut, mutta toisaalta olen nyt koko ajan kärsinyt päänsärystä. Doxalin jätän nyt pois, kun en oikein tiedä, onko siitäkään ollut noihin uniin sen kummempaa apua. Minusta vain tuntuu, että fibro minulla vaikuttaa kaikkein eniten unen laatuun, mutta tuntuu, että nuo lääkärit ei usko sitä. Sanoi tuo työterveyslääkärikin, ettei hän vähättele minun sairauttani ja vaivojani, mutta uskoo, että myös jo monenlainen lääkitys saattaa aiheuttaa ongelmia. Tietenkin niin, mutta pitäisihän lääkärin osata katsoa potilaan lääkitys kokonaisuutena, onhan ne kaikki kirjattu koneelle ja aina olen luetellut kaikki lääkkeet ja annokset, jotka minulla on. Tiedä oikein, ketä tässä uskoo ja kenenkä käsiin itsensä ja vaivansa antaa.
Tiibet, toivottavasti saat apua, juttele lääkärin kanssa sinäkin. Toivottavasti sinulla on hyvä lääkäri, joka osaa katsoa kokonaisuutta ja ajatella, että voi olla muutakin kuin ne vaivat, jotka on diagnosoitu. Diagnoosi on toisaalta hyvä ja toisaalta huono asia. Hyvää on se, että lääkäri ja potilas tietää, mikä vaivaa, mutta huonoa on se, jos lääkäri ei osaa katsoa sen diagnoosin taakse, että jospa siellä on muutakin. Pistetään uusi vaiva vain pinoon entisen kanssa. Tosin työterveyslääkäri kovasti kyseli, että voisiko tuon mun huonon nukkumisen taustalla olla jotain muuta kuin fibro, mutta sanoin, että ei ole. Elämässäni on toki tapahtunut paljon asioita, kriisejä ja vaikeita elämänätilanteita on ollut, mutta juuri nyt perusasiat ovat ihan kunnossa. Pidän työstäni, tytär on päässyt pahimman murrosiän ohi, on kattopään päällä, vuokran pystyn maksamaan ja sen tarpeellisen, mitä ihminen tarvitsee, sosiaaliset suhteeni ovat kylläkin kaventuneet tämän sairauden ja väsymyksen kanssa, mutta en koe sitä ongelmaksi, koska kuitenkin pidän ystäviini yhteyttä ja onhan noissa naapureissa välillä kestämistä, mutta missään näissä asioissa ei ole mitään sellaista, joka olisi kestämätöntä tai olisi stressaavaa. Eli en kyllä keksi syyksi muuta kuin fibron. Mutta jospa tämäkin asia jonain päivänä (tai yönä) muuttuu toiseksi ja saisin nukuttua. Se kyllä kirkastaisi elämää paljon.

Tiibet

• Sr. Member
« Vastaus #21 : Heinäkuu 12, 2006, 17:05:01 »

Lyricaa sitävastoin käytän aamulla 150mg ja illalla 300mg ja minulla se auttaa hyvin.

No joo, salamapuhelun jälkeen minulle tuli tuo sama annostus. Enkä minä ennättänyt juuri muuta sanoa kuin, että kivut tunkee takaisin, ei siis mitään väliä mistä olen kipeä ja mistä puuduksissa, minullahan on arveltu olevan fibromyalgia+TOS. Sanoihan se tohtori myös senkin itsestäänselvyyden, että täyttä kivuttomutta on turha hakea.
Taidan olla hapan edelleen         
Fibromyalgia ja välilevyn pullistuma 2001, vähän nivelrikkoa, TOS 2006, EDS tai HMS 2008, refluksitauti ja ruokatorvitulehdus, pallea- ja napatyräleikkaukset 2015, uniapnea 2019

sini

• Ex-member
« Vastaus #22 : Heinäkuu 12, 2006, 17:17:30 »
Lainaus
Sanoihan se tohtori myös senkin itsestäänselvyyden, että täyttä kivuttomutta on turha hakea.
Lainaus

Tuon saman olen minä kuullut reumatologin suusta. Ehkä se pitää vain hyväksyä. Ja kaipa minä sen hyväksyisinkin, mutta tätä huonounisuutta en jaksaisi hyväksyä.

kinuski

• Ex-member
« Vastaus #23 : Heinäkuu 12, 2006, 23:36:04 »
Kysymys : Onko teillä kaikilla oma hoitava lääkäri?
Minulla ei ole pysyvää hoitosuhdetta ja olen aika hunnigolla. Kateellisena luen näitä, soittoaika juttuja, kun minun pitää etsimällä etsiä ja hakeutua paikan päälle.
Harmittaa :(

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #24 : Heinäkuu 13, 2006, 00:37:38 »

Minä etsin aikani ja löysin yksityisen reumatologin. Hieman maksaa mutta sinne pääsee aika hyvin ja ammttitaidosta viitsii hieman maksaakkin ja homma toimii. Kannattaa kysellä oman paikkauntansa osaajia, niitäkin on moneen lähtöön  :thumbdown:
Selkäleikkaus 2000 , 2006 ja 2014
G55.1*M51.9 Nikamavälilevyhäiriöön liittyvä hermojuuren puristustila
M53.3 Polymyalgia rheumatica
J45.8  Asthma bronchiale
Osittainen ylähengitysteiden ahtauma (C-Pap late)

sini

• Ex-member
« Vastaus #25 : Heinäkuu 13, 2006, 16:40:24 »
Minulla on nykyisen työterveyshuollon kautta oikeus mennä reumatologille. Olen käynyt hänen luonaan vasta muistaakseni kolme kertaa, eli käyn vain ns. katsastuksissa, mitä on tapahtunut viimeisien kuukausien aikana. Vähän tällä reumatologilla (joka varmasti on pätevä) tuntuu olevan kiireen maku hommissa ja menen jotenkin vaistomaisesti siihen kiireeseen mukaan kun päinvastoin minun pitäisi rauhoittua ja kysellä ja puhella kaikessa rauhassa ja sanoa, että mietitäänpäs tämä asia nyt rauhassa. Mutta syksyllä taas katsastetaan, mitä on tapahtunut ja mitä seuraavaksi. Väliajoilla käyn sitten vaihtelevasti eri työterveyslääkäreillä, joista en ole sitä "omaani" löytänyt. Suren vieläkin välillä aivan hirveästi sitä, että "omaksi" kokemani työterveyslääkäri lähti toiseen firmaan töihin. Minulla on ikävä hänen empaattista ja kannustavaa asennettaan. En ole sellaiseen vielä törmännyt näiden muiden työterveyslääkäreiden kanssa. Oman lääkärin löytäminen olisi niin hirveän tärkeä asia näissä vaikeissa kipuasioissa. Pitäisi olla sellainen lääkäri, johon luottaa, jonka kanssa kemiat toimivat, joka tuntee potilaan koko historian ja joka antaa potilaalle aikaansa kelloa vilkuilematta, paneutuu potilaan asioihin. Niitä on valitettavasti harvassa.

Tiibet

• Sr. Member
« Vastaus #26 : Heinäkuu 13, 2006, 19:34:16 »
Kysymys : Onko teillä kaikilla oma hoitava lääkäri?

Noo työterveyslääkäri. Sitä kai voi pitää hoitavana lääkärinä. Haaveilen  kyllä siitä, että pääsisin joskus - mieluummin heti - reumalääkärille tai fysiatrille.
Vuosia sitten kävinkin fysiatrilla, mutta kun tilanne on muuttuillut sen jälkeen, niin tuntuisi hyvältä, jos saisin taas lähetteen. Mm. näistä puutumisoireista ei silloin vuosia sitten ollut tietoakaan.

kinuski

• Ex-member
« Vastaus #27 : Heinäkuu 15, 2006, 10:43:08 »
Huomenta!

Mikähän uusi juttu nyt tuli eilisin päivän aikana ja jumatsuikka et on kipeä. Eli tuossa ristiselän kohdalla, himppa ylempänä on kipein kohta,  josta leviää repivä särky kohti lonkkaa. kipu on todella hyytävää ja uudenlaista, painellessa ei tunnu mitään, mutta tunnen joka hetki paineen tuntua...vielä tänä aamuna se ei ole siirtynyt lonkkaan ja kipu siis vas. puolella.

Kun osaisin kuvailla sitä paremmin, mutta eiköhän riittäne että ei anna nukkua, ei oikein istua, joka hetki tuntuu. Lämpö nousussa..oisko jokin tulehduspesäke.

Tiiättekö te mikä vaivaa mua? :-\

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #28 : Heinäkuu 15, 2006, 11:31:50 »
Voi, kun ossais auttaa. Samaa minäkin tuumailen. Oisko tuota liikkeellä  :-\.  Kun saman asian kanssa taistelen. Kipu täälläkin. Ainakin sen tiedän että tuohon väsyy. Mitähän tehtäis. :(. Minä ainakin lepään tän päivän, menen tuonne pihalle, otan huovan ja monta tyynyä. Asetun nurmelle. kuuntelen linnun laulua, katon sinistä taivoa. Liidän kohta pääskyin kanssa, sukeltelen poutapilvissä ja katson pientää maapalloa, jossa muurahaisihmiset vaeltaa, tuntien suuria huolia. Raha- ja kaikkia muitakin murheita.( Tietenki joku naapureista pärrää ruohonleikkurien kanssa ja sirkkelöi puita)
Tällä tarinalla vain minä ajattelin yrittää jotain. Kinuski , surettaa kun tiedän minkälaista on kun on kipeä.  :hoiva:.

Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing

kinuski

• Ex-member
« Vastaus #29 : Heinäkuu 15, 2006, 12:04:25 »
 :) Saithan mut naureskelemaan ittekseni, Diisa!  VAikkakin kipeä koko alaselkä ja siirtynee juuri sivustoille, ajattelin että kävisikö hieman trimmelillä vetelemässä puutarhaa siistimmäksi  ;D eli jos oltaisiin naapureita tuosta sinun ihanan kuuloisesta retkestä ei olisi mitään jäljellä :rohonauru:!!!

Mutta kutkuttaa mahassa, onnistuit saamaan mut ilosemmalle mielelle. Taidan jättä trimmaamisen ja heittäytyä minäkin tuonne kirsikkapuun katveeseen katselemaan ja unelmoimaan.

Heitetään kivut hetkeksi taivaan tuuliin sillä tuskin aivan helposti edes pääsen ylös sieltä kun sinne köllähdän, sen verran jäykistelee ja lihasrelaksantteja napsin jotta kestän.

Juoksen sitten hätistelemään sitä naapuria jos pörrää ruohonleikkurilla, siinä ei paikat jäykisty......polliisit voi kyllä tulla ja viedä ;)!!!
Koitetaan taas jaksaa tämä päivä.

Niin, sinullakaan ei tietoa mistä moinen johtuu, kauan kestää vai meneekö taas itsestään pois?