Kirjoittaja Aihe: Fibromyalgia  (Luettu 244962 kertaa)

kukkis

• Newbie
  • *
Vs: Fibromyalgia
« Vastaus #285 : Tammikuu 07, 2015, 08:47:34 »
Kiitos Tiibet! Kyllä tämä tästä taas varmaan alkaa helpottaa, cymbalta on ollut kuin taivaanlahja tähän pahaan oloon. Ainakin pystyn ajattelemaan ja ohjaamaan ajatuksiani nyt. Fibro ei ole koskaan ollut näin ärhäkkä kuin nyt, mutta en tiedä olenko koskaan aiemmin ollut niin väsynyt henkisesti kuin nyt, joten kumpi sitten ensin muna vai kana??

Hortensia

• Hero Member
« Vastaus #286 : Maaliskuu 10, 2015, 19:20:29 »
Nonniin, lähes puolen vuoden tauon jälkeen "rekan alle jäänyt olo" päättikin tulla takaisin kuin salama kirkkaalta taivaalta. Väsähtänyttä oloa on ollut pidempään, mutta kivut iskivät yhtäkkiä vesijumppa-altaassa. Oon niin satavarma, että tää on fibroa. Joka hemmetin niveltä kolottaa ja vihloo samaan aikaan ja vuorotellen. Voi pahus!  Näin pitkän tauon jälkeen en edes muistanut, kuinka inhottavaa tämä on  :sadattelu: !
M46.9 Spondyloarthropathia (selkärankareuma)
M51.8 Degeneratio disci IV lumbalis et dysfunctio dorsi
Migreeni

MaKo

• Global Moderator
« Vastaus #287 : Maaliskuu 10, 2015, 19:47:51 »
Hortensia  :hoiva:
Onko mitään, mikä helpottaa noita fibrokipuja???
Voimia  :hali:
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

Hortensia

• Hero Member
« Vastaus #288 : Maaliskuu 10, 2015, 20:34:12 »
Kiitos MaKo  :hali: ! Cymbalta auttaisi, jos kestäisi ruoansulatusvaivat ja painajaiset  :(.
Migreeni

MaKo

• Global Moderator
« Vastaus #289 : Maaliskuu 10, 2015, 22:36:35 »
Voi ei  :(
Valitsepa siinä sit....
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

Peikko

• Sr. Member
  • :)
« Vastaus #290 : Maaliskuu 11, 2015, 00:04:32 »
Hortensia, toivottavasti joku lääke edes auttaa  :thumbup:
tuli vielä mieleeni, että eihän vaan influenssa ole iskenyt?
jos se niin äkkiä tuli tuo "rekan alle jäänyt olo"
rikki niskasta varpaisiin

Tiibet

• Sr. Member
  • Myönteinen ajattelu, rakkaus ja nauru auttavat ♡
« Vastaus #291 : Maaliskuu 11, 2015, 00:06:39 »
Olin kirjoittanut, että Triptyl toimii hyvin kipukynnyksen alentajana.  Enköhän liene tarkoittanut juuri päinvastaista  :doh:
Fibromyalgia ja välilevyn pullistuma 2001, vähän nivelrikkoa, TOS 2006, EDS tai HMS 2008, refluksitauti ja ruokatorvitulehdus, pallea- ja napatyräleikkaukset 2015, uniapnea 2019

Peikko

• Sr. Member
  • :)
« Vastaus #292 : Maaliskuu 11, 2015, 00:07:40 »
sattuuhan sitä  ;D
rikki niskasta varpaisiin

Hortensia

• Hero Member
« Vastaus #293 : Maaliskuu 11, 2015, 09:16:03 »
 ;D Tiibet! Triptyl nukutti päivisin niin paljon, etten voinut jatkaa sen käyttöä.

Nyt olo on aika paljon parempi. Otin Ardinexia yöksi. Lieneekö tää jotain reuma-fibroyhdistelmää, kun kipulääke kuitenkin jossain määrin puree  ~:/.

Flunssa kävi itselläkin mielessä. Jää nähtäväksi, kehittääkö vielä flunssan.
Migreeni

lättäjalka

• Jr. Member
  • **
  • Se mikä ei tapa, sattuu.
« Vastaus #294 : Maaliskuu 13, 2015, 11:01:08 »
Heippa, minullekin napsahti mahd. fibro-dg tänään fysiatrilta, kaikki kipupisteet täyttyi, myös reilusti yliliikkuvuutta. Lähetettiin yliopistosairaalaan reumatologille. Onko täällä palstalla kokemusta miten reumalääkärit suhtautuu fibropotilaisiin, mua pelottaa ihan älyttömästi että 'se on vaan mielipahakipua, kun ei parempaakaan keksitty'   :-\
Vinksallaan millon mistäkin.

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
« Vastaus #295 : Maaliskuu 13, 2015, 17:47:15 »
Riippunee varmaan reumalääkäristä, mutta minun kohdalleni ei ole tullut yhtään, joka vähättelisi fibrokipua. 4 hoitavaa lääkäriä on "käytetty" ja muutama vieraileva tähti siihen päälle. Kaikki ovat suhtautuneet fibroon hyvin asiallisesti ja antaneet myös hoitoa. Minun kohdallani toki prioriteetti on ollut reumasairauden hoidossa, mutta siinä sivussa on hoidettu myös fibroa.

Etenkin siinä kohti hoitoa on saanut, kun on pystynyt erittelemään lääkärille, että tämä on reumakipua ja tämä fibro/hmskipua. Yllättäen myös noihin fibro/hmskipuihin on löytynyt hyviäkin hoitokeinoja, kun ne on vain sanonut lääkärille ääneen.

(Minulla on siis puhuttu sekundäärisestä fibrosta ja hypermobiliteettisyndoormasta, joista jälkimmäinen on päätynyt diagnoosilistalle. Pidän niitä kuitenkin saman asian eri niminä.)
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.

akilleija

• Full Member
    • Akilleijan tupa
« Vastaus #296 : Maaliskuu 13, 2015, 19:00:39 »
Fibro ja hypermobiliteettisyndrooma ovat kaksi eri asiaa. Hypermobiliteettiin kyllä saattaa liittyä fibron kaltaisia oireita, mutta kaikki fibrot eivät välttämättä ole hypermobiileja.

Hortensia

• Hero Member
« Vastaus #297 : Maaliskuu 13, 2015, 19:47:55 »
Mulla on myös sellainen oma kokemus ja näppituntuma muutenkin, että hyvin suhtautuvat nykyään. Mulla on myös ns. sekundäärinen fibro reuman kylkiäisenä. Se on kyllä käsittämättömän pienessä roolissa mulla, ei ole viitsitty edes
paperille diagnoosiksi laittaa.
Migreeni

lättäjalka

• Jr. Member
  • **
  • Se mikä ei tapa, sattuu.
« Vastaus #298 : Maaliskuu 13, 2015, 22:34:00 »
okei, mukava kuulla että taitavaat suhtautua ihan hyvin nykyään.  :) ei enää valmiiksi kipeänä jaksaisi kuunnella sitä fibro=mielipahakipu  :-X
Vinksallaan millon mistäkin.

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
« Vastaus #299 : Maaliskuu 13, 2015, 22:46:45 »
Akilleija, tuosta muuten vallitsee eriäviä näkemyksiä ainakin tutkijoiden keskuudessa. Osa on sitä mieltä, että kyse on pohjimmiltaan saman asian erilaisista ilmenemismuodoista. Vähän vastaavalla tavalla kuin hms ja eds III. Näitä näkemyksiä tuli vastaan usein kun selvittelin aikanaan, mitä tuo hms-diagnoosi tarkoittaa. Hms:hän pitää oleellisesti sisällään,  että yliliikkuvuus aiheuttaa oireita. Pelkkä notkeus ei ole hms:a.

Minulle tuon hms-diagnoosin asettanut lääkäri sanoi, että hän kirjoittaa mieluummin tuon diagnoosin kuin fibron, koska se leimaa vähemmän. Lisäksi se korostaa liikkuvuutta ja muistuttaa mm. selän liikkuvuusmittauksissa, että sormet lattiaan ei ole se srr:n nollatulos, vaan se on kämmenet lattiaan. Koska normaalitilanne on tämä, mitattava sormi-lattiamitta kertoo pahasta tulehduksesta  selässä.

Aikanaan tuli vastaan tutkimus, jossa todettiin, että ainakin 80 % fibroa sairastavista on yliliikkuvia tai ovat olleet sitä nuorena. Reumasairaudeksi tuo 80 % esiintyvyys on paljon. Samassa yhteydessä oli myös tutkittu mm. kollageenirakennetta fibropotilailla eikä se ollut normaali kuin pienellä osalla tutkituista. Tutkimuksessa potilasryhmä oli rajattu primaariseen fibroon. Sen syntymekanismi on mitä ilmeisimmin erilainen kuin sekundäärisessä fibrossa, vaikka oirekuva onkin sama.

Tästä syystä ainakin minä näen loppupeleissä fibron ja hms:n pitkälti samojen oirekuvien eri niminä.

Muoks: mielipahakipukin on ihan oikea kipu ja kipu pitää hoitaa! (Moni vaan väittää viimeistään siinä kohti, kun masennuslääkereseptiä tarjotaan, että lääkäri pitää kipua kuviteltuna, mikä ei ole totta. Omalta osalta voin todeta, että masennuslääke teki ihmeitä minun fibrokivuilleni.)
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.