Kirjoittaja Aihe: Fibromyalgia  (Luettu 232413 kertaa)

Eliiza

• Hero Member
Vs: Fibromyalgia
« Vastaus #30 : Heinäkuu 15, 2006, 12:17:19 »
Tuota kivun ja jäykkyyden lisääntymistä on tosiaan liikkellä.  :'(
Onko sääala vaihtunut teilläpäin ihan äskettäin?
Voitaisiinko syy kipujen lisääntymisestä panna "sään niskaan"  :laugh: .

Olen tällä viikolla kirjoitellut:
http://terveyskeskus.net/forum/index.php?topic=160.0
lhttp://terveyskeskus.net/forum/index.php?topic=11.new#new

... ja olenpa tainnut muutakin valittaa  :-\.
Oikein valitusten viikko mulla - sorry.

En ole koskaan kokeillut mitään hengitystä aukaisevaa suihketta tai muuta.
Olisikohan apteekissa ihan ilma reseptiä mitään?
Toisaalta on ne keuhkojen tutkimukset tulossa, ettei ne nyt sitten menisi sekaisin, jos suihkeita kokeilisin  :-\ .
Mietteitä mietteitä tässä ruuanlaiton lomassa.

Toivottavasti meillä kaikilla helpottaa  :vrolijk_26: .

Eliiza

Diagnoosi - M45 Selkärankareuma, HLAB27-posit., spondylartroosi

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #31 : Heinäkuu 15, 2006, 12:53:37 »
En vielä ehtiny köllötteleen, kun jääkaapissa oli vaan valot. Kävin ostoksilla.
Ei tietoo, mutta ajatuksia.
Mutt, kun mietin näitä juttuja, kipujuttuja. Missähänpäin kukin lienee asustaa. Kun meilläpäin on noita punkkeja, jokka tartuttaa sitä borrelioosia pistäessään.
 -Tuli vain mieleen, moniko lääkäri otattaa borreliavasta-aineita, siis sellaisia kokeita, joista näkee, oisko punkki pahanen purru joskus.
Sehän on sietämätön tauti, kivut vaihtelee paikoista toiseen. Eikä ikinään parane. Tunnen joitain sellaista tautia sairastavaa. Se on hyvin hankalaa.
Eri tauti on se punkin levittämä aivokuume, jota vastaan nykyisin rokotetaankin.
Muistaakseni minulta aikoinaa otettiin noita vasta-ainekokeit.ööö en ole varma. Jokku oli koholla, mikälie, varmaan joku kiukkuarvo  >:(
 -nojoo, jos tulee trimmeripärrääjä, huudan : Lopeta heti kinuski!
Mukava kun meni nauruksi, sekin hetkeks auttaa. ;D
Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing

kinuski

• Ex-member
« Vastaus #32 : Heinäkuu 15, 2006, 13:35:25 »
Meilläpäin on ollut tasaisen lämmintä, painostavaa jopa... Eli kummallista, kun ei ole ollut säätilan vaihteluita jolloin itse olen aina herkimmillään.

Multa otettiin borrelioosi viime vuonna, punkkeja olen saanut itseeni vuosien varrella toistakymmentä, hirmuisena metsänpeikkona kun viiletän pitkin heinäpeltona ja metsiä...mutta negatiivinen tulos, luojan kiitos. Kaikki alkoi ihottumasta joka lähti punkinpureman kohdasta, olisi hyvinkin voinut olla.

Samaa ihottumaa tulee nykyäänkin ja rankkana n. kerran vuodessa. Epäilen sen liittyvän stressiin ja valvomiseen.

Tekisikö lämpö kudokset löyhemmiksi ja näin ollen kipuherkemmiksi?? Tiedä häntä :-\.

Minä köllöttelin ja kuuntelin ja sitten ajattelin tulla sisälle hörppään vettä ja taas tähän tupsahdin.
Toivottavasti päivä edes hetkeksi jättäisi meit rauhaan kivusta.

Eliiza, hyvä kun tie jossa valittaa, eikö? Ylösalas mennään jokainen, mutta aina löytyy olkapä täältä johon nojata. Tsemppiä.

Meiju

• Ex-member
« Vastaus #33 : Heinäkuu 15, 2006, 14:15:56 »
Hei!

tuttu tunne Eliiza - en tiedä onko ilmanala vaihtumassa vai mikä, kun noita lonkkia niin särkee  >:( En tiedä pitäiskö olla vihainen vai surullinen, tätä samaako tää loppuelämä tulee olemaan?

Ja just kun pääsin kehumasta, että pitkästä aikaa saan nukuttua yön kokonaan, niin viime yö meni keturalleen näiden kipujen kanssa.
Kipulääke illalla yhdeksältä, yöllä yhdeltä ja kuudelta ja aamulla jäykin jaloin "pirteenä" ylös. Voihan Vitalis  :rohonauru:

Tuuli

• Hero Member
« Vastaus #34 : Heinäkuu 15, 2006, 14:22:15 »
Mullakin on kivut ihan selkeästi lisääntyneet, kun säät nyt vaihtelevat. Voin parhaiten kun on usean päivän samanlaista säätä, ei niin väliä millaista, kunhan ei kovin kosteaa ole. Syksyt ja keväät ovatkin sitä hirveintä aikaa aina. Ehkä parhaiten voin kun on hellettä ja aurinkoista, silloin kun mielikin pysyy keveänä.

kinuski

• Ex-member
« Vastaus #35 : Heinäkuu 18, 2006, 11:41:41 »
Huhuu... Kamla yö takana ja selkä edelleen kuin tulessa, ei siis hetken rauhaa. Mutta aamuyöstä kun se alkoi ja pahimmalla mahdollisella eli oli niin kipeä etten pystynyt kääntymään mihinkään suuntaan. Yläkroppa ei ollut niin kipeä mutta tuo lonkan alue. Epäilen että kohta en kävele tämän kanssa. Tuntuu että välillä kipu viiltää niin että jalat on lähteä alta.

Mitähän tämä sitten on, kun tietäisi. Ja matkaan lähdössä tänään, hmmm.

Uniongelma ei poistunutkaan, edes lääkkeellä, olen illalla hyvin väsynyt ja otan lääkkeet, nukahdankin aika nopsaa...mutta jo parin tunnin päästä herään enkä saa unta, siinä sitten pyörin. Ja jos joku yö se uni tulee, niin tuo selkäkipu herättää mut takuu varmasti. Aika oravanpyörä.

Kohtahan nuo on taas verikokeet edesssä, kun ne arvot oli yläluokkaa vähän joka kohdasta  :(, kunhan näyttäisi edes laskusuuntaa....

Vettä lorottaa, päivä on synkkä ja sisälläkin on kamalan kylmä - näinköhän kivut taas johtuvat ilmasta.

Nyt kuppi kuumaa ja päivä käyntiin.  Heippa!

sini

• Ex-member
« Vastaus #36 : Heinäkuu 18, 2006, 15:29:51 »
Kinuskille  :hoiva:
Eipä ole mukavaa kärsiä uniongelmista ja kivuista. Toivottavasti olosi paranisi  :thumbup:
Oma olo on ollut jo vähän parempi, tosin äsken alkoi väsyttää aivan tajuttomasti. Viime yön nukuin suhteellisen hyvin, muutamaa heräämistä lukuunottamatta. Otin illalla vähemmän unilääkettä kuin edellisinä iltoina, mutta nukahdin ihan hyvin. Toivottavasti ensi yönä kävisi yhtä hyvin, mitä en kuitenkaan etukäteen suostu uskomaan. Näyttää siltä, että jokainen yö ja jokainen päivä on erilainen.
Sää on muuttunut, mutta ei ole tuonut mukanaan tällä kertaa samanlaisia kipuja kuin esim. keväällä tai syksyllä inhojen loskakelien aikaan. Mutta asiahan voi muuttua jo hetkessä.
Pärjäillään!

kinuski

• Ex-member
« Vastaus #37 : Heinäkuu 18, 2006, 20:23:33 »
Kiitos Sini lohdusta, olen samaa mieltä että tekee hulluksi tuo päivien erilaisuus, sitä odottaa innokkaasti kun on yksi hyvä, kivuton päivä, josko alkaisi sellainen normaali jakso....

Minulla on joskus ollut kuukausien hyvä jakso, mutten nyt jaksa edes muistaa milloin viimeksi edes päivän kivuton olo :-[.

Sellaista heiluriahan tämä on, huolestuttaa tuo särky, tuntuu kun olisi vanne lonkan ympärillä. Veljelläni on paha reuma, pelkään minäkin että dg muuttuu, kun kivut etenee ja muuttaa muotoaan.

Kesä on minulla ollut helpompaa aikaa vuodesta, paitsi tämä kesä on ollut hankala.
Koitetaan porskuttaa, vaikka hankalaa se on.
 :hali:

sini

• Ex-member
« Vastaus #38 : Heinäkuu 19, 2006, 00:50:36 »
Samoin minulle tämä kesä on ollut hankalampi kuin viime kesä.
Tässä sitä valvotaan, unta pitäisi vetää palloon, mutta kun ei ole siitä tietoakaan. Arvasin...  :-\
Jospa se sitten seuraavana yönä uni maittaisi. Huoh.

sini

• Ex-member
« Vastaus #39 : Heinäkuu 22, 2006, 09:51:15 »
Onko kellään fibrolaisilla hengenahdistusta? Minulla tuntuu olevan ja välillä lisääntymään päin. Olen jostain lukenutkin, että sekin kuuluu oireisiin. Nyt juuri on sellainen olo, kuin olisi pala kurkussa ja jokin este tuolla rinnassa, ettei saa henkeä vedettyä kunnolla. Sellainen vähän ahdistava olo, että pitäisi jollain saada rassattua röörit auki, että henki kulkisi. Tosin olo on myös vähän flunssainen ja nuha on, eli limaa erittyy, mutta ei minulla flunssassakaan tällaista tunnetta ole ollut, ettei henki kulje. Astma ehkä tuntuisi tältä? En tiedä, kun minulla ei sitä ole todettu, mutta voisin kuvitella.

uralrane

• Ex-member
« Vastaus #40 : Heinäkuu 22, 2006, 10:14:02 »
Minulla astma oireilee siten että hengitys on vaikeaa. Siis niinä aikoina kun astma aktivoituu. Sehän on minulla harvemmin päällä, koskapa olen saneerannut elämääni sellaiseksi ettei ole altistusta.

Astmassa ei saa kunnolla ilmaa sisään, koska keuhkoputket ovat supistuneena. Varsinaisen astmakohtauksen sattuessa sitten tulee kuiva yskä joka ei taltu millään muulla kuin sinisellä, avaavalla piipulla.

Jos epäilet astmaa, sen voit todeta ottamalla suihkeen jonkun astmaatikon sinisestä piipusta. Minun äidilläni on astma ja aikanaan totesin sairauteni itse. Otin annoksen hänen sinisestä piipusta ja oireet katosivat heti. Varasin ajan lääkärille ja siellä tehtiin sama diagnoosi kuin mitä itsekin arvelin.

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #41 : Heinäkuu 22, 2006, 11:14:13 »
On tärkeää muistaa juoda riittävästi silloin kun on astma päällä. Vesi tekee liman viskositeetiltään paremmin irtoavaksi, paremmin pois yskottäväksi. Lisäksi limaputket 'kuivuvat' herkemmin suun kautta hengitettäessä.

Piipsu

• Full Member
  • Aina kannattaa yrittää.
« Vastaus #42 : Heinäkuu 24, 2006, 19:13:24 »
Hei Sini :)
Minua kohdeltiin alkuun puhtaasti fibropotilaana ja henkeä salpasi varsinkin jos hiemankin ylämäkeen yritin kävellä. Astmaakin epäiltiin ennen varsinaisen vaivarumban alkua kun takova yskä ei millään meinannut loppua talvella 2002.

Tänä talvena meinasin kevättalven pakkassäällä tukehtua kuivalle maalle kun happi ei vain kulkenut vaikka kuinka vedin sisään henkeä. No selitystä eivät lääkärit ole osanneet antaa, mutta tuo TOS -diagnoosi selittää kyllä nämä hapenpuutteetkin. Olen muuten nykyisin huomattavasti huonompi ilmapuntari kuin vielä vuosi sitten. Uni maittaa, hengästyn helposti mutta kivut rajoittuvat oikeaan kehonpuoliskoon ja pääasiassa oikeaan yläraajaan. Ainakin toistaiseksi fibro on jätetty pois papereistakin - on kuulemma siellä taustalla ja oireettomassa vaiheessa. Saa nähdä mitä kirjoittavat taas elokuussa kun on seuraava fysiatrilla käynti.
TOS, hypermobiliteetti, fibromyalgia, atoopikko

sini

• Ex-member
« Vastaus #43 : Heinäkuu 24, 2006, 20:35:01 »
Hei Piipsu  :)
Kiitos postista. Siellähän ne mainittiin ne hengitysvaikeudetkin, jotka ovat kevään ja kesän aikana tulleet esille. Samoin pieni jäytävä päänsärky, joka on lähes päivittäistä. Suurin osa asioista täsmäsi täysin. Pitänee näyttää tuo työnjohtajillekin ja kavereille (saisi tuo tytärkin sen lukea, kun eilen vähän vihjaili, että minä vain piiloudun sairauteni taakse, ettei tarvitsisi tehdä tiettyjä asioita - tuntui vähän kurjalta), vaikka kyllä ne minun nähdäkseni ovat ihan uskoneet, että sairas minä olen enkä teeskentele. Mutta monesti mustaa valkoisella avaa silmiä enemmän. Nyt kun vielä löytäisi sen oman lääkärin, joka olisi enemmän kiinnostunut minun sairaudestani kuin nämä nykyiset ovat. Pitää kai vaatia, että ottakaa nyt minut tosissaan, ja jos ei tulosta tule, niin koettaa etsiä joku muu. Ja se joku muu tietenkin tietää rahanmenoa...
On kyllä hurjan väsynyt olo - toivottavasti saan nukuttua ensi yönä - ja kädet on kipeinä. Hankala lukea tuota Nightwish-kirjaa, mutta kun ei malta lopettaa kesken, on se sen verran hyvä ja kiinnostava.

Piipsu

• Full Member
  • Aina kannattaa yrittää.
« Vastaus #44 : Heinäkuu 25, 2006, 11:54:57 »
Sinille vielä vinkiksi - olen hankkinut sellaisen puisen sylissä pidettävän lukutelineen Reumalla ollessani. Voi ottaa matkallekin mukaan hätätilanteessa.
Heinolan työkeskus tai vast. tekee sitä. on halvempi kuin apuvälinefirman kautta. Koeta kysellä saisitko kotipaikkasi fysioterapiasta tai lääkäriltä lähetteen. Kaikki sairaudesta johtuvat apuvälineet pitäisi ainakin osittain korvata - kannattaa kysellä ei niitä tarjottimella tuoda.
Minä jaoin lähipiirille tekstin tyttäreni yo-juhlissa, kun en jaksanut koko ajan puhua mitä tämä on. Ymmärrys lisääntyi heti kerralla kummasti käytännön asioissa. Työnantajakaan ei silloin suhtautunut nuivasti asiaan vaan helpotti tilannetta.
TOS, hypermobiliteetti, fibromyalgia, atoopikko