Kirjoittaja Aihe: Fibromyalgia  (Luettu 243104 kertaa)

lättäjalka

• Jr. Member
  • **
  • Se mikä ei tapa, sattuu.
Vs: Fibromyalgia
« Vastaus #300 : Maaliskuu 13, 2015, 22:57:33 »
Muoks: mielipahakipukin on ihan oikea kipu ja kipu pitää hoitaa! (Moni vaan väittää viimeistään siinä kohti, kun masennuslääkereseptiä tarjotaan, että lääkäri pitää kipua kuviteltuna, mikä ei ole totta. Omalta osalta voin todeta, että masennuslääke teki ihmeitä minun fibrokivuilleni.)

tämä niin paljon!  :thumbsup: mintsi, kiitoksia hyvästä infosta tuon hms-fibro kysymyksen suhteen, kuulostaa loogiselta :)
Vinksallaan millon mistäkin.

Ruusu

• Newbie
  • *
« Vastaus #301 : Kesäkuu 19, 2015, 21:19:39 »
No niin, kipuni ja uupuneisuuteni on melko varmasti fibroa. Eilen olin reumatologilla kuulemassa viimeisimmän magneettikuvauksen tulokset, ei näytä olevan selkärankareumaa. Vas si-nivelessä vähän rasvoittumista,, mikä kuulemma voi aiheuttaa sen, että kipuni paikallistuu sille alueelle ja kovin samaan tapaan kuin sr-reumassa voisi olla. Mutta jo edellisellä käynnillä oli puhetta, että jos ei ole sr mitään niin sitten se on fibro. Nyt lääkäri oli jotenkin kiertelevä ja ei vastannut suoraan kun kysyin, laittaako hän oikein diagnoosiksi sen. Mutta sairaanhoitajalle oli antanut ohjeet antaa minulle fibro-esitteen. Siinä kyllä kaikki täsmäsi minuun.

Ilmoittaudun siis tähän ketjuun 😉

Täytyy kyllä myöntää, että tuli pettymys, kun ihan selvää syytä ei löytynyt kipuihini. Minusta tuntuu, että fibro todettiin minulla, kun ei löydy muuta syytä. 😕 Mutta onneksi lääkäri suhtautui ihan vakavasti tilanteeseen. Nyt minulla vain ei ole enää asiaa reumapolille, annettiin esite käteen ja lämmintä kättä ja hyvästi. Terveyskeskukseen, jos en pärjää kivun kanssa. Harmittaa, kun tuntui, että vielä potentiaalisena reumapotilaana minua hoidettiin ja kuunneltiin niin hyvin. Lääkitykseksi jäi paracetamol ja Arcoxia, jotka todellakaan eivät vie kipuja pois. Terveyskeskuksen mukava ja perusteellinen nuori lääkärikin lopetti juuri, hän on ollut kiinnostunut tilanteestani ja yrittänyt olla sellainen tilanteeni kokonaisuutta arvioiva, antoi sairaslomaa siihen asti, kun tilanne selkiää eli tämän kuun loppuun. Mutta eipä ole nyt mitään hoitoa missään 😞
Kilpirauhasen vajaatoiminta, M79.0 Määrittämätön reumasairaus, M46.1 Muualla luokittamaton risti-suoliluunivelen tulehdus

Ruusu

• Newbie
  • *
« Vastaus #302 : Heinäkuu 22, 2015, 17:16:44 »
Kauhea kipu ja jumi iski niskaan ja hartioihin ehkä pitkällä bussimatkalla saadun vedon seurauksena  :kipee: Viikon olen nyt ollut todella kipeä ja kotona ihan kyvytön kotitöihin saatika mihinkään muuhun. Pääkin on aivan usvassa, jotenkin on kokonaan niin huono ja kipeä olo. Onko teillä muilla fibroilijoilla ollut fibrosta johtuen niska-hartiavaivoja?

Hiljaista muuten tässä ketjussa, missä ovat kaikki fibroa sairastavat?! Olisi kova tarve vertaistuelle  :hoiva:

Luin muuten joitain amerikkalaisia fibrosivuja, joissa oli todella kattavasti tietoa. Suomeksi tuntuu löytyvän aina ne samat tekstit ja kaipaisin lisää asian käsittelyä jostain....
Kilpirauhasen vajaatoiminta, M79.0 Määrittämätön reumasairaus, M46.1 Muualla luokittamaton risti-suoliluunivelen tulehdus

Hortensia

• Hero Member
« Vastaus #303 : Heinäkuu 22, 2015, 21:46:14 »
Hei Ruusu. Toivottavasti lisää fibrolaisia löytää foorumille  :thumbsup:. Sukulaisellani on erittäin paha fibro ja hän oireilee todella voimakkasti mm. niska-hartiaseudusta. Jumitus ja kipu alkavat suhteellisen pienestäkin rasituksesta, ei vaadi edes vetoa  :(.
M46.9 Spondyloarthropathia (selkärankareuma)
M51.8 Degeneratio disci IV lumbalis et dysfunctio dorsi
Migreeni

Ruusu

• Newbie
  • *
« Vastaus #304 : Heinäkuu 22, 2015, 22:28:16 »
Kiitos Hortensia kommentistasi!  :hali: Hyvä oli kuulla sukulaisestasi, kun en oikein ole ymmärtänyt, että tämäkin vaiva voi olla fibroa. Jotenkin ajattelen helposti, että nämä ovat niitä "tavallisia" niska-hartiavaivoja, vaikka ihmettelenkin, mistä ne tulivat ja miten ovat niin rajut ja kestävät kauan.

Toivotaan todella, että fibroilijat aktivoituvat. Vaikka kellekään en toki tautia toivo!  :)

Hortensia

• Hero Member
« Vastaus #305 : Heinäkuu 23, 2015, 08:05:52 »
Epätoivoisena olen minäkin seurannut vieressä, mitä kaikkea fibro on tuonut mukanaan. Todella ikävä tauti  :(. Toivottavasti tautia tutkitaan ahkerasti, että löytyisi se perimmäinen syy ja myöskin lääke  :thumbsup:. Aika huonosti kyllä löytyy suomenkielellä tietoa uusimmista tutkimuksista.
Migreeni

Tiibet

• Sr. Member
  • Myönteinen ajattelu, rakkaus ja nauru auttavat ♡
« Vastaus #306 : Heinäkuu 23, 2015, 22:34:46 »
Hei Ruusu! Minulla on tosi hankalaa juurikin niskahartaseudun ongelmien takia hyvin usein ja tosiaan ei tarvi olla iso rasitus. En ole yhdistänyt sitä fibroon, mutta voihan se tosiaan olla yksi vaikuttava osio. Takaraivon kiinnityskohdat jumittavat ilman käsittelyjä kovasti ja sen seurauksena päätä särkee yms.
Fibromyalgia ja välilevyn pullistuma 2001, vähän nivelrikkoa, TOS 2006, EDS tai HMS 2008, refluksitauti ja ruokatorvitulehdus, pallea- ja napatyräleikkaukset 2015, uniapnea 2019

Ruusu

• Newbie
  • *
« Vastaus #307 : Elokuu 02, 2015, 10:01:48 »
Tosiaan, Tiibet, ei kaikkia vaivoja varmaan ikinä pysty varmasti määrittelemään juuri tietyn vaivan alle. Minullakin hartiat ja niskasäryt ovat vaivanneet jo lapsena ja nuorena.

Täysin uutena on tullut vaikeus hoitaa jumeja, sillä kaikki venyttelyt ja jumpat ovat muuttuneet tuskallisiksi, sattuu mm. selkärankaan niskaliikkeet. Ja jos olen onnistunut venyttelemään, siitäkin seuraa kipua. Hankalaa. Olen ollut pitkään jo ihan epätoivoinen tämän jäykkyyden ja niska- hartiaseudun jumien hoitamisen kanssa. Ennen lämmittely ja venyttely ym jumppa tuntui enemmän auttavan, nyt hankalaa.

Onneksi viimeisin paha jumitus joka särki kauhesti on mennyta ohi. Hoitaa itseään silti pitäisi. Mitä te toiset teette niska jahartiakipujen hoitamiseksi ja estämiseksi?

Hortensia

• Hero Member
« Vastaus #308 : Elokuu 02, 2015, 12:17:16 »
Joillakin hoidoksi auttaa kylmä.. ja toisilla pahentaa.
Migreeni

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
« Vastaus #309 : Elokuu 02, 2015, 13:21:49 »
Akuutissa vaiheessa minulla auttaa tuonne nhs-ongelmiin lihasten lepuuttaminen (niskatuki on LOISTAVA keksintö!) ja ihan kivusta riippuen joko lämmin tai kylmä. Kun pahin akuuttivaihe on ohi, niin varovainen venyttäminen - ei edes pään painolla vaan juuri sen vaerran että saa pienen tuntuman. Siinä pidän joitakin sekuntteja ja sitten pois. Ei siis todellakaan mitään pitkää ja "repivää" venytystä vaan pientä ja kevyttä.  Pää alaspäin roikkuminenkin helpottaa, jos siihen on mahdollisuus.

Sitten niskan taas unohtaa ennen seuraavaa kipujaksoa.
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #310 : Elokuu 02, 2015, 16:35:19 »
Minulle a ja o ovat sopivassa suhteessa toteutettavat liike ja lepo. Ilman lihasten tukea pään pitäminen rangan jatkona luo pelkkää tuskaa ja jumitusta eli jonkinlaista lihaskunnon ylläpitoa on harrastettava. Pään oikea asento niin jumpatessa kuin arjen touhuissa on muistettava jatkuvasti. Niskan ja kaularangan ympäryslihaksia pitää myös osata rentouttaa siihen tarkoitetuilla liikkeillä. Jatkuvaa ja jokapäiväistä touhua ja huomioitavaa siis!
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
« Vastaus #311 : Toukokuu 10, 2016, 15:39:59 »
Kuuluuko muilla fibro-oireisiin selvät hermo-oire tyyppiset kivut? Siis sähkäiskut, puutuminen, pistely, tunnottomuus...

Yritän hakea syytä käteni oireilulle. Epäiltiin välilevytyräksi mutta magneetin mukaan tyrää ei ole. Hermotestit tuottavat välillä positiivisia ja välilä negatiivisia tuloksia. Tälläinen epämääräisyys on ollut enne tyypillistä fibrokivuilleni mutta aikaisemmin kivut ovat olleet muuten erilaisia.
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.

TasainenLaulu

• Newbie
  • *
« Vastaus #312 : Toukokuu 13, 2016, 10:55:14 »
Täytynee näköjään minunkin ilmoittautua tähän ketjuun eilisen lääkärikäynnin perusteella. Reumatologi läpsäisi ohimennen eilen minulle fibromyalgia-diagnoosin. Oli ehkä yksi kamalimmista lääkärireissuista ikinä. Minulla on harmaantuneet hiukset vitiligon takia (ikää on alle 40), lääkärin kommentti: 'Voisi se olla pälvikaljukin. Kyllä noi harmaat on paljon paremmat kuin pälvikalju.' 'Ei sinulla mitään vaarallista ole. Ei tähän kuole kukaan.' Sairauslomaa pyytäessäni: 'Et sinä tällä eläkkeelle pääse. Menet nyt vaan takaisin töihin.' Ja sitten käteen fibro-tuloste ja pari reseptiä. Ja huikkasi perään, että terveyskeskus hoitaa jatkossa. Soitin terveyskeskukseen, jossa kovasti ihmeteltiin, kun fibro-potilaat ovat yleensä erikoissairaanhoidossa. Voi tätä väsymyksen määrää!

No, aina jotain hyvääkin. Sain Triptyliä ja viime yönä nukuin paremmin kuin kahteenkymmeneen vuoteen. Mutta vähän haluaisin kysellä teiltä fibro-konkareilta. Millaista fibro-kipu on ja missä se on? Nivelen sisällä, jänteissä vai missä? Ja toiseksi, minulla on erityisesti nilkat huonoissa kantimissa tällä hetkellä. Niin pitkään kuin makaan sängyssä aamulla, ei mitään kipua ole. Mutta saman tien, kun astun jaloilleni, särky alkaa ja pahenee, mitä pitemmälle päivä etenee. Särkyä saa lievennettyä päivän aikana nostamalla jalat sohvalle. Tuolilla istuminen, jalat maassa ei auta. Ajattelisin, koska nilkkojen päällä on edelleen painoa jonkun verran. Kuuluuko tämä tällainen fibromyalgiaan? Itse jotenkin kuvittelisin sen liittyvän rasitukseen. Etenkin kun se pahenee päivän mittaan ja sitten yön aikana helpottaa.

Hortensia

• Hero Member
« Vastaus #313 : Toukokuu 13, 2016, 19:48:29 »
Voi kuinka ikävä kuulla lääkärillä käynnistäsi :(. Reuma tai fibro, vaikea se on raskasta fyysistä työtä tehdä kipujen kanssa. Toivottavasti Triptylillä kivut helpottavat.

Itselläni kun on ajoittain kumpaakin kipua niin reumakipu on selkeärajaisempaa ja terävämpää. Esim. jos nilkassa on reumakipua sen päälle ei tahtoisi varata, koska varaaminen sattuu. Palpoiden tunnistat selvästi tulehtuneen kohdan. Leposärkyä on vain pahasti turvonneessa nivelessä ja sekin on tarkkarajaista. Fibrokipu, on ainakin mulla, paljon epämääräisempää. Nilkan seutua voi särkeä levossa, muttet oikein tiedä, mikä sattuu; nivel, jänne vai lihakset vaiko kaikki yhteensä. Usein mulla fibrokipu on paljon laaja-alaisempaa ja esim. kädessä kipu ulottuu sormien kärkinivelistä olkapäähän. Mulla fibrokipuun liittyy lähes poikkeuksetta kovaa jänne/lihassärkyä, jota reumakivussa ei ole. Onneksi mulla on fibrokipuja vain harvoin, on se niin kaameaa.

Mä näen punaista aina, kun fibromyalgiaa vähätellään  :sadattelu:. Läheiselläni on paha fibro ja hänestä ei työelämään tässä kunnossa ole, sanovat lääkärit mitä sanovat !!
Migreeni

geofox

• Jr. Member
  • **
  • Writing my own hymn
« Vastaus #314 : Lokakuu 26, 2017, 20:45:14 »
Fibro on ollut oikea dg minun kohdallani. Olen myös siitä sairaudesta täysin kivuton, mikäli triptyl-annos pysyy vakiona. Vuosi sitten jouduin kuukaudeksi psykiatriselle osastolle, kun en kestänyt kipua enää. Siellä lääkäri ei keksinyt muuta ratkaisua kuin nostaa triptyl kattoon. Ennen muutosta annos oli 45mg iltaisin ja noston jälkeen 95 mg iltaisin. Kun kotiuduin osastolta ja työterveyslääkäri kuuli tästä niin hän käski laskea tason takaisin alle viiteenkymmeneen. Siitä meni noin 1,5 viikkoa ja arvatkaa tulivatko fibro-oireet korkojen kanssa takaisin kunnes elimistö jälleen tottui matalampaan annokseen. Tämä minun työterveyslääkärini tykkää erityisen huonoa triptylin ja tramalin yhteiskäytöstä ja siksi varmaan huolestui kun molempia meni siihenkin aikaan.

Crossarilla liikkuminen tekee hyvää kun on fibro. Altaaseen en voi mennä hermoärsytyksen takia mutta kävelylenkkejä teen. Olisko sitten syy fibrossa kun palautuminen esim 10 km lenkistä kestää koko seuraavan vuorokauden. Sen sijaan jos matka jää puoleen siitä, ei tarvitse palautua kuin kyseisen päivän iltaan asti. Kyllä mä kovasti mietin että mikä johtuu mistäkin (sairaudesta), mutta lienee vähän turhaa kun ei asiat kuitenkaan pohtimalla muutu. Oon äärimmäisen kiitollinen triptylistä, että se pitää fibrokivut poissa  :)
Tyypin 1 diabetes, fibromyalgia, CRPS1, dupuytrenin kontraktuura, nikama/välilevysairaus hermojuurioireistolla, TOS(?), masennus ilman psykoottisia oireita..