Kirjoittaja Aihe: Fibromyalgia  (Luettu 212885 kertaa)

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
Vs: Fibromyalgia
« Vastaus #315 : Lokakuu 03, 2018, 16:32:29 »
Kävin isossa sairaalassa fysiatrilla ja hän meinasi, että minun diagnoosini olisi fibromyalgia.
Kipuja on eri puolella kehoa ja kipupisteet löytyivät. Lisäksi on yliliikkuvuus, univaikeudet ja masennus.
Palautuminen hidasta jne.
Sopeutumisvalmennuksesta puhuttiin. Se olisi kyllä tosi hyvä.

peqzu

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #316 : Joulukuu 03, 2018, 15:22:11 »
Jossain on todettu, että olisi suuressa määrin juuri "yliliikkuvien" vaiva, luultavasti liittyy myös etenevä rappeumasairaus, jossa välilevyt ja nikama- nivelnesteet jotenkin kuivuu.

Sitten tk-lääkärit ihmettelee, kun sä oot noin notkeekin, ei sulla mitään voi olla  :doh:

Sama vika, yliliikkuvat nivelet, koko selkä niskoineen on huonossa kunnossa, välillä ei polvet kestä astua ja olkapäät särkee sekä käsien nivelet ettei pulloa saa auki. Taitaa silloin olla tulehdusarvot korkeella, olen saanut helpotettua panadol fortella.

Jatkuva stressi on myös todella suuri ongelma.

Kaularangan spondyloosi ja hermojuuriahtaumat 3-4-5-6 välit, 1 väli korotettu titaanilevyllä. Rinta- ja lannerangassa välilevypullistumia ja rappeumamuutoksia.

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #317 : Joulukuu 03, 2018, 22:07:46 »
Yliliikkuvuus voi olla myös hypermobiliteettihäiriö ja osalla sitä sairastavilla myös EDS eli sidekudossairaus. Jostain kumman syystä tieto noista molemmasta sairaudesta kulkee etanavauhtia terveyskeskuslääkäreille. Et varmasti ole ainoa peqsu, joka on saanut kuulla tuon notkeuden hyvyyteen liittyvän toteamuksen.
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

Wilder

• Jr. Member
  • **
  • If you're going through hell, keep going
« Vastaus #318 : Tammikuu 24, 2019, 13:24:53 »
Joop tää sairastelu tuntuu vaan lisääntyvän tässä vuosien kuluessa. Mun lähete julkisen puolen kipupolille meni ihme ja kumma läpi, syynä nuori ikä ja noi selkäleikkaukset ja nykyset kivut. Tiistaina siellä kävin ja todella mukava lääkäri oli vastassa. Vaikka menin selkäkivun takia kipupolille niin näköjään myös kaikki muut mystiset oireet näytti saavan selityksen; fibro. Pahimmat oireilut mulla on ollu sen takia olkapäissä, niskassa, yläselässä ja monesti myös käsissä. Mutta hyvin varmasti fibro on myös syypää siihen, että toi mun selkäkipu on noin kovaa.

Uniongelmat, vatsaongelmat, kivut monessa eri kohtaa pitkin kroppaa + pääkipu normaalia enemmän, pahat lihasjumit, lievät muistiongelmat sillon tällön.. Tähän mennessä uniongelmat ja noi olkapäät on se mihin on ite kiinnittäny huomiota sillein enemmän, mutta näköjään kaikki noi muutkin sai selityksen tästä.

Todennäkösesti vuosien krooninen kipu ja siihen vielä perinnöllinen alttius(mummolla on fibro) kys. sairauteen aiheutti sen.
M51.1 Välilevyn pullistuma L5-S1 välissä(leikattu 2013 & 2017)

Dream as if you'll live forever
Live as if you only have today

MaKo

• Klubilainen
« Vastaus #319 : Tammikuu 24, 2019, 20:26:28 »
Vai fibroa Wilderillä  :hoiva:  Reumasairaudet  on kai hankalia hoitaa  ~:/
Tyttärelle sanottiin, että kunnolliset ja säännölliset yöunet on ensiarvoisen tärkeät.  Sai kipulääkettä reseptillä......Ja määrättiin masennuslääkettä tuomaan unta iltaisin  :o
Eipä tytär koskaan lähtenyt tolle lääkelinjalle......Ja on nyt  sitä mieltä että koko diagnoosi on ollut virheellinen  :doh:
Tsemit sulle uuden sairauden edessä, yritä pärjätä ja pitää huolta itsestäsi  :hoiva:
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #320 : Tammikuu 25, 2019, 14:10:42 »
Toivottavasti sinulla on Wilder, oikea diagnoosi ja saat sopivan hoidon! :thumbsup:
Kyllähän se taudin nimen tietäminen auttaa itseäkin, niin ei tarvitse ajatella kuvittelevansa oireita.  :hali: Tuttu tunne!  :thumbsup:

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #321 : Tammikuu 25, 2019, 21:37:02 »
Fibro on vaikea diagnosoida ja luulen, että kokemattomat lääkärit lätkivät dg:a turhan helposti, kun eivät keksi muutakaan syytä kivuille. Toivottavasti sinun lääkärisi osaa asiansa Wilder!  :hoiva:
Polven artrofibroosi

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #322 : Tammikuu 26, 2019, 13:11:03 »
Fibroonhan määrätään usein ensin Triptyliä ja ilmeisesti se useilla helpottaakin oloa ja varsinkin unta.

Wilder

• Jr. Member
  • **
  • If you're going through hell, keep going
« Vastaus #323 : Tammikuu 27, 2019, 00:37:18 »
Mulla on testattu Triptyl ja se aiheuttaa sellasen koomatilan seuraavaks päiväks jo tosi pienil annoksilla, että sitä ei oo järkee ees testata enää. Lääkäri oli sitä mieltä, että toi lääkitys toistaseks on aika viimesen päälle mietitty, että pysytään siin nyt toistaseks. Mulla siis lyrica, tramal ja norflex. Norflex etenki auttaa noihi lihaskipuihin paljon ja lyrica tod.näk auttaa myös toho fibro kipuihin. Tramal on mulla selän takia kun siitä johtuvat kivut on joka päivä sellaset, että ilmankaan ei voi olla.
M51.1 Välilevyn pullistuma L5-S1 välissä(leikattu 2013 & 2017)

Dream as if you'll live forever
Live as if you only have today

Kipuava

• Full Member
« Vastaus #324 : Helmikuu 15, 2019, 01:56:55 »
hikerin kanssa ihan samoilla linjoilla. Huonosti tunnetaan EDS ja tulkitaan joksikin muuksi yksittäisen oireen mukaan. Tosin tieto ei tuo EDS:n osalta sinällään helpotusta vaikka selityksen moninaisille oireille antaakin - tähän kun ei parannuskeinoa ole. Paras apu on siinä kun oppii ymmärtämään kehoaan paremmin ja osaa pudottaa tahtia/välttää liika venyttelyä yms.

Itse sain 5/2017 uuden luokituksen mukaisen hEDS diagnoosin. Selityksen sain monille oireilleni, myös pitkään sairastetulle kolmoishermosärylleni diagnoosin myötä. Hiukan on myös arki helpottunut kun olen jättänyt pitkät staattiset venyttelyt pois ja siirtynyt lähinnä dynaamisiin venyttelyihin. Tästä vaivasta kärsivän kun ei kannata liikaa venytellä.
M50.1 Kaularangan välilevysairaus ja hermojuuren sairaus
M47.82 Lanne-ristirangan spondyloosi ilman selkäytimen tai hermojuurten sairautta
G50.0 Kolmoishermosärky
J45.0 Allerginen astma
Q79.6 Ehlers-Danlosin oireyhtymä (hEDS)

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #325 : Helmikuu 15, 2019, 23:19:52 »
Kaverien kärsimyksiä olen vain joutunut sivusta seuraamaan eikä kateeksi käy.  :hoiva:  Eivät ymmärrä lääkärit, mutta eivät myöskään esim. nuoret kaiken sortin voimistelijat ja heidän valmentajansa! On täysin eri asia venyttää tervettä sidekudosta kuin sairasta. Moni pysyy valtavan lihastreenimäärän avulla, joskin monin vammoin, kasassa, mutta lopetettuaan kroppa suorastaan luhistuu.

Minulla on ystävänä nuori, entinen muodostelmaluistelija, joka nykyään vetää kaikkia mahdollisia jumppia. Hän ei ota ymmärtääkseen, kuinka hänen yliliikkuvuutensa, olkapäiden muljahtelut jne. ei ole tervettä ja kuinka hänen kannattaisi käydä edes fysioterapeutin juttusilla. Ei mene perille, vaan hän venyttelee päivittäin kotona joka päivä kaiken muun lisäksi tunnin kaikkia "yliasentoja"!  :(
Polven artrofibroosi