Kirjoittaja Aihe: Mirtazapin/mirtatsapiini  (Luettu 54462 kertaa)

Pandora

• Newbie
  • *
Mirtazapin/mirtatsapiini
« : Elokuu 21, 2010, 20:44:38 »
Mulle määrättiin pari vuotta sitten mirtazapinia masennukseen ja siihen liittyvään unettomuuteen. Hui kamala  :o :o!!!!!!!!!
Ruokahalu kasvoi, mä söin, söin ja söin. No, painokin nousi 10 lisäkilolla  >:( :vihellys:
Ei auttanut, vaikka alkoi katsomaan  ruoka-annostenkokoa, paino on ja pysyy + 10 kilossa. No, koska tuskaannuin tähän painoon, päätin jättää mirtazapiinin. Vaan paino ei pudonnut :'( (koska olen liikuntarajoitteinen tuo 10 kiloa on liikaa kantaa  :thumbdown:).
Miten unen kävi? Voi ei, taas valvomista valvomisen perään. No, tein sellaisia lääkecoktaileja, että varmasti sammuin  :nukkuu:....

No tänä vuonna jouduin sitten taas ottamaan mirtazapinin käyttöön, sillä ei sellaisia määriä lääkesekoituksia kukaan voi pitkään käyttää!!!!
Kilo suuntaan tai toiseen on pienin murhe tässä unettomuudessa.

Haittavaikutuksena aluksi: sydämen tykytys, ruokahalun lisääntyminen, turvottelu.
Olisi kiva kuulla, kenellä on kokemuksia mirtazapinista ja millaisia. Olkaa hyvät
:thumbsup:
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 16, 2017, 00:41:36 kirjoittanut hiker »

juki 02

• Klubilainen.
Vs: Mirtazapin
« Vastaus #1 : Syyskuu 15, 2010, 19:26:38 »
 :nukkuu:Käytin Mirtazapinia aika kauan ja ainoa huomattava tapahtuma oli 20kg lisää painoa. Lääkkeen käyttö on lopetettu kohdallani aikoja  sitten mutta kilot eivät putoa samasta syystä kuin sinullakin. Parempaa jatkoa t:juki 02
Diagan. M89.0 CRPS2 EXTREMITATUM INFERIOR L.DX
M48.0. Stenosis lateralis LIV/V Statua post.laminotomia et foraminotomia LVIdx delibedetio
F32.1-2 Keskivaikea/vakava debressio

sini

• Jr. Member
  • **
  • So ist das Leben ohne Marzipan.
« Vastaus #2 : Syyskuu 16, 2010, 18:17:35 »
Millaisella annoksella syöt Mirtatzapiinia? Itse käytin sitä joskus kai 15 mg (tai jotain sinne päin) ja lopetin muistaakseni aika pian. Saattoi syynä olla ruokahalun lisääntyminen.
Yhdessä vaiheessa käytin hyvin pienellä annoksella, eli esim. neljäsosa tai pienempikin murunen tuosta 15 mg tabletista ja nukuttihan se tosi hyvin, mutta seuraava päivä meni zombiena ollessa.
Mirtatzapiini vaikuttaa paremmin mitä pienempi annoskoko on, ristiriitaisen tuntuista mutta totta.
Fibrodiagnoosi 1/05
Miksi me sitten eläisimme, ellei sen tarkoitus ole tehdä siitä helpompaa toinen toisillemme?

Pandora

• Newbie
  • *
« Vastaus #3 : Syyskuu 24, 2010, 20:26:48 »
Millaisella annoksella syöt Mirtatzapiinia? Itse käytin sitä joskus kai 15 mg (tai jotain sinne päin) ja lopetin muistaakseni aika pian. Saattoi syynä olla ruokahalun lisääntyminen.
Yhdessä vaiheessa käytin hyvin pienellä annoksella, eli esim. neljäsosa tai pienempikin murunen tuosta 15 mg tabletista ja nukuttihan se tosi hyvin, mutta seuraava päivä meni zombiena ollessa.
Mirtatzapiini vaikuttaa paremmin mitä pienempi annoskoko on, ristiriitaisen tuntuista mutta totta.
Mirtazapinia käytettänee paljon unilääkkeenä pienillä annostuksilla. Minulla itsellä vaihdettiin Xanor Rivatriliin. Koska Xanor vaikuttaa eri tavalla ja olen sitä käyttänyt jo vuodesta 1994 paniikkihäiriön ja pelkotilojen hoitoon. Nostanut annostusta nihkeästi mutta pakon sanelemana. Niin iski masennus, vaikka psykiatri oli sitä mieltä, että rauhoittavan lääkkeen vaihto ei vaikuta millään tapaa.

Mutta vaikuttaahan se: Xanor nostaa mielialaa hieman, Rivatril sitä taas ei tee.
Kun taas pääsen jaloilleni, pienennän mirtazapinia 15 mg/vrk

kuurankukka

• Ex-member
« Vastaus #4 : Joulukuu 01, 2010, 18:37:56 »

Hei. Mun pitäis aloittaa mirtazapin 15mg lopetetun gabrionin tilalle. Mitenhän aloitusvaiheessa olot ja unetukset, oonko minäkin sitten zombie.. Kauanko / kuinka voimakkaita sivuoireita käyttäjillä tullut?  Nukun todella huonosti kipujen vuoksi ja olisi ihana jos saisi edes nukuttua vaikkei kivut kummenisikaan.

kuurankukka

• Ex-member
« Vastaus #5 : Joulukuu 02, 2010, 05:40:22 »
itse itselleni vastaten.... aloitin sitten eilen mirtazapinin. en tiedä johtuiko univelasta vai lääkkeestä mutta nukuin kyllä paremmin kuin aikoihin :) eikä ainakaan vielä tunnu mitään ylimääräistä. tosin illalla tuntui tunti pari lääkkeen oton jälkeen ettei silmät pysy auki, todella raskas väsymys iski päälle. nukutut huonot yöt varmaan vaikutti asiaan. tällä ja panacodilla ja buranalla mennään nyt sit toistaiseksi, panacodia en halunnut vieläkään alkaa vahvempaan vaihtamaan, vaikkakin se on varmaankin lähiaikoina edessä.....

tupu

• Newbie
  • *
« Vastaus #6 : Joulukuu 02, 2010, 09:00:40 »
Hei, olen itse ajatellut aloittaa tuon mirtazapinin käytön mutta en ole uskaltanut. Lyricastakin tuli 5kg muutaman viikon käytön jälkeen et lähinnä nuo lisäkilot ei innosta. Nukun tosi huonosti, nyt vähän paremmin kun vaihdettiin juuri lääkkeet panacodia ja celebraan.Triptylin aikana sain parhaiten pidemmät unet mut päivällä on niin voimaton olo että en ole sitäkään pystynyt uudelleen jatkamaan.. Kerrohan mitä tuo lääke vaikuttaa sinulle muutaman päivän /viikkojen käytön jälkeen.Itsellen sitä suositteli kuntoutuksessa yksi lääkäri ja kertoi olevan hyvä vaihtoehto huonoihin uniin..

juki 02

• Klubilainen.
« Vastaus #7 : Joulukuu 02, 2010, 19:22:06 »
Joskus käytin Mirtzapinia max60mg/vrk. Se kuitenkin ajettiin alas mutta Mirtazapinin ja Lyrican mukanaan tuomat 20kg pysyy vatsan seudulla, koska olen kipujeni takia liikuntarajotteinen. Mielialaläääkkeet on  vaihdettu vähemmän sivuvaikutuksia tekeviin ja pirusti kalliimpiin.Toivoisinpa näkeväni sen päivän, jolloin olisin ilman lääkkeitä ja edes jotenkin järjissäni. Hyviä unia mirtazapinin kanssa t:juki 02
Diagan. M89.0 CRPS2 EXTREMITATUM INFERIOR L.DX
M48.0. Stenosis lateralis LIV/V Statua post.laminotomia et foraminotomia LVIdx delibedetio
F32.1-2 Keskivaikea/vakava debressio

tupu

• Newbie
  • *
« Vastaus #8 : Helmikuu 02, 2011, 07:56:32 »
Niin aloitin mirtazapinin käytön viikko aikaa,ja pitkästä aikaa olen nukkunut hyvin.Vaikka herään yöllä niin hetkessä nukahdan uudelleen, aamulla vaan ei oikeen jaksaisi nousta. Nyt jo tiedän että paino nousee ja on noussut  :(  siitä nyt viis kun kerrankin nukun..Mulle ei kyllä mitään muuta oiretta ole ilmaantunut. Otan 15 mg .sta  1/4.n se riittää.

hasa

• Newbie
  • *
« Vastaus #9 : Helmikuu 23, 2011, 17:07:20 »
Hei! Itselläni   on neurontin noritren  ja  kk   aikaa lisättiin mirtazapin   ensin neljäsosa tabl  pari viikkoa  ja nyt puolikas (15mg)  auttaa uneen ja toki heräilen yhä öisin se on iso helpotus ,että saa nukahdetttua tosi nopeasti. painon kanssa saa olla tarkkana  kun alussa pitää painon kurissa niin  jatkossa on helpompaa ja toki liikunta on  helpompaaa kun on nukkunut   yön. En  vaihtaisi pois....

Milla

• Newbie
  • *
« Vastaus #10 : Heinäkuu 18, 2011, 16:27:19 »
Mirtazapin auttoi uneen mutta paino nousi saman aikaisesti 15 kg.
Se lopetettiin. Eihän siitä mitään tullut, kun on diabeteskin.

SAGA

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #11 : Syyskuu 27, 2011, 12:56:50 »
Söin Mirtazapin:ia 2 puolikasta, ja sama juttu kun Sinillä, loppupäivä kuin zombie eikä meinannut pysyä hereillä. Nakkasin roskiin moiset
pilsut. Paniikkihäiriöön Sertralin Hexal 50mg/ 2päivässä. Eivät nukuta mutta toimivat mulla.
-kiertäjäkalvosin oireyhtymä      
-olkalisäkkeen alainen pinneoireyhtymä -Leikattu oik.olkapää 2010 
-Rannekanavaoireyhtymä, molemmat ranteet         Leikattu;oikea 2009 sekä vasen 2010
-Vertigo = Korvaperäinen huimaus
Paniikkihäiriö
Vatsakatarri, krooninen
Fibromyalgia

VilleJuhani

• Hero Member
« Vastaus #12 : Tammikuu 21, 2012, 11:25:07 »
Mulla Mirtazapin ollut yli kymmenen vuotta käytössä. Kyllä se mulle unta antaa, jos en ole äärimmäisen kipeä. Alkuun meni 1,5 tabl. Nyt 1/2. Lisäksi illalla Melatoniini käytössä ja Rivatril. Paino on mullakin noussut. Se kai kasvattaa ruokahalua tuo Mirtazapin. Toisaalta nyt aloitettu Salazopyrin etoo, niin ei voi paljoa syödä...

mieli

• Newbie
  • *
« Vastaus #13 : Maaliskuu 15, 2012, 16:18:16 »
Aloitin "Mirtsan" kokeilun eilenillalla ja sain paniikkikohtauksen enkä muuten nukkunut hyvin  :-\
Onko kellään muulla kokemusta että saa Mirtsasta tollasen sivuoireen?tai pelkkiä sydämentykytyksiä.Tämä paniikkikohtaus mainitaan harvinaisena sivuoireena Wikipedian listassa jonka tänään katsoin.
Tuotakin ihmettelin kun en nukkunut hyvin ja niin moni suitsuttaa nukkuvansa hyvin Mirtsalla.

Kuunkierto

• Newbie
  • *
« Vastaus #14 : Maaliskuu 29, 2012, 14:26:18 »
Hei kaikille! Olen syönyt Mirtazapinia viime kesästä lähtien 7,5 mg/vrk iltaisin. Psykiatrini kehoitti tsekkaamaan maksa-arvot muutaman kuukauden kuluttua, minkä nyt teinkin. Maksa-arvo (ALAT) oli 50, kun normaaliarvon yläraja on 45 (vuosi sitten ennen lääkkeen aloitusta arvo oli 22). Eli maksa-arvo noussut huikeesti. Nyt olenkin jättänyt lääkärilleni soittopyynnön, jotta katsotaan mitä tehdään. Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia?

Kuunkierto

• Newbie
  • *
« Vastaus #15 : Kesäkuu 09, 2012, 15:46:26 »
Puolitin Mirtazapin-annokseni maaliskuussa labrakokeitten jälkeen 7,5 mg:sta 3,75 mg:aan ja nyt ALAT-arvo on laskenut 27:een.

Miu

• Newbie
  • *
  • Ihminen pystyy siihen, mitä itse haluaa
« Vastaus #16 : Syyskuu 17, 2012, 22:59:16 »
Moikka!
Minulla kyseinen lääke määrättiin unettomuuteen ja olen nukkunut yöni suht hyvin 1/4 tabletilla n. vuoden ajan...  jos säryt olleet kovia, ei niihin auta muu kuin nuija nukutus, mutta mistäs sellaisen saa ;D
Mutta tietenkin eri asia, jos lääke määrätään masennuksen tms . hoitoon, niin annokset suurempia ja kait myös päivisin otettavia...
Muistan vaa alussa, kun aloitin tuon, että miten voi pieni murunen lääkettä auttaa unettomuuteen ja muutaman ensimmäisen viiko otin mirtazapinia puolikkaan tabletin, kun sen halkaisemine 4 osaan oli taitolaji ilman apteekista löytyvää "pilleri pilkkojaa"...(asiasta viisatuneena investoin kyseiseen aparaattiin  ;)
 ~:/ silloin koin olevani jopa yli energinen öisin ja ei uni meinannut tulla niin millään  :-X :-[
asiasta puhuin kipupolin lekurin kanssa ja kun meni vihdoinkin tämän blondin aivoon, "mitä vähempi, sen parempi" . Nyt on onneksi nukkuminen ja nukahtaminen suht mukavaa puuhaa  1/4 tabletin kanssa :jeee: :nukkuu: :nukkuu:
Crps2 + hermovaurio kädessä

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #17 : Syyskuu 18, 2012, 07:06:21 »
Olisin todella kiinnostunut lääkkeestä jolla saisi hyvät unet. Imovanea syön nykyään. Toiset lääkärit sanoo että vain lyhytaikaisesti. Fysiatri sanoi toista... Onko tuohon Mirtazapiniin aina liittyny painon nousu? Mulle se on todella merkittävä asia! Paino kun pitäisi saada alas!

Pumelo

• Newbie
  • *
« Vastaus #18 : Syyskuu 18, 2012, 21:53:38 »
Mun kokemukset Mirtazapinista puhtaaseen unettomuuteen (stressistä), silloin ei vielä ollut selkäongelmia, on seuraavat: Aluksi väsytti kyllä hyvin ja nukuin koko yön heräämättä, mutta olin myös päivät täysin tokkurassa, nukahdin mm. töissä kesken palaverin  ;D. Pahempaa kuin se päiväväsymys oli aivan järjetön ruokahalun nousu heti lääkkeen aloituksen jälkeen, teki mieli syödä jo melkein kopiopaperia  :rohonauru:. Koska apu unenlaatuun väheni selkeästi jo parin yön jälkeen, lopetin kokeiluni tämän lääkkeen kanssa reiluun viikkoon. Toki nuo vaikutukset olis varmaan tasaantunu pidemmällä käytöllä, mutta ei tätä enää mulle kiitos.
M51.3

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #19 : Syyskuu 19, 2012, 06:16:44 »
Kiitos tiedoista! Ja ei kiitos tuollaiselle lääkkeelle!

erin56

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #20 : Syyskuu 19, 2012, 10:25:32 »
Mulla oli Mirta 7,5-15 mg iltaisin unen parantamiseen ja kipulääkityksen tukena. Käyttöaikaa tuli reilu vuosi ja huonot kokemukset... Ruokakaappiin ei kannattanut edes katsoa, paino nousi vaikka söi terveellisesti ja jopa rajoitti syömisiään. Lisäksi vajaan vuoden käytön jälkeen iski nilkkoihin kovat kivut, epäiltiin akillesjännettä jne ja nilkat turposi palloiksi. Työterveyslääkäri ehdotti jopa diureettia turvotuksen poistoon...

Asiaa pähkäiltyäni tein oman ratkaisun ja lopetin koko lääkkeen(ilman mitään ongelmia) juurikin paino-ongelman takia ja kas kummaa reilun viikon kuluttua oli nilkat kunnossa ja "pallotkin" poissa.Ensimmäisen kahden viikon aikana paino putosi n 4kg ilman nesteenpoistolääkitystä tosin dieettiä  keventäen. Ja uniongelmia ei sen kummemmin ole ollut...

Eli mun kokemuksella tämän lääkkeen sivuvaikutukset voi tulla pitkänkin käytön jälkeen, ehkä jollekin sopii mutta mulle ei...

VilleJuhani

• Hero Member
« Vastaus #21 : Syyskuu 26, 2012, 23:40:50 »
Ei oo mulla mitazapinista maksa-arvot tietääkseni nousseet. Paino on kylläkin. Mulla Panacod käsittääkseni nosti maksa-arvoja. Sitten piti Salazopyrin aloittaa, ja sillä on kuulemma taipumus nostaa maksa-arvoja. Taisi olla alkuun, että kahden viikon välein piti käydä verikokeissa. Yllätys oli iso, kun arvot olivat tippuneet normaalialueelle. En voi kyllä sulkea pois tuota mirtazapiniakaan arvojen nostajana. Olen kyllä käyttänyt sitä niin kauan, että olis kai nuo nousseet jo ajat sitten. Mutta yksilöitähän me kaikki ollaan ...

Miu

• Newbie
  • *
  • Ihminen pystyy siihen, mitä itse haluaa
« Vastaus #22 : Syyskuu 28, 2012, 23:29:46 »
Hui ~:/
Saas nähdä, miten tuo paino alkaa nousemaan itselläni, kun kumminkin muuten olen kokenut hyötyvaikutukset hyviksi kyseisellä lääkkeellä....
Muutama kilo on tullut vuoden aikana lisää. mutta laitan sen liikunnan vähenemisen piikkiin, kun on kumminkin aina tehnyt ruumiillista "äijä" työtä...
Mutta .. me kaikki ollaan yksilöitä ja lääkkeideden vaikutukset sen mukaisia , elikkä oma kroppa kyllä kertoo (yleensä  ::) ) mikä on hyväksi  :thumbsup:
Crps2 + hermovaurio kädessä

Nelli

• Klubilainen
« Vastaus #23 : Huhtikuu 02, 2014, 20:50:17 »
Miulle määrättiin Mirtazapinia kipukynnyksen nostoon/nukkumatin avuksi. Alotusannos näyttäisi olevan 15mg, mutta aiempien kokemuksia lueskelin ja taidan aloittaa kokeilun 1/4 tabletilla, elikkäs 7,5 mg.

Opioidit tuppaavat järestään piristämään miuta, unta saan vasta tuossa 1-2-välillä, vaikka heräisin 7.00..
Jahka saan edellisen lääkkeen ajettua alas, toiveissa olisi  :nukkuu: ajoissa

Nelli
M51.1 Prolapsus disci i.v.L4/5 centralis L23.0 Eczema allergicum L40.0 Psorasis S82.6 Status post frctura malleolis lateralis l.dx M23.3 Ruptura menisc. M54.Sacra lumbalgia   Oikoniska M54.1 Radiculopathia extremites indefieror l.dx F.45.4 Pitkäaik. kipuoire M51.3 L4-S1 MODIC 2 R29.8 Hermojärjestelm

Nelli

• Klubilainen
« Vastaus #24 : Huhtikuu 08, 2014, 17:16:43 »
Muutaman yön oon nyt lääkettä kokeillut, tuo 7,5 mg tuntuu olevan aika passeli annos. Uni tulee aiemmin ja aamulla olen ihan virkeä kun kello soi 7.00

Nelli
M51.1 Prolapsus disci i.v.L4/5 centralis L23.0 Eczema allergicum L40.0 Psorasis S82.6 Status post frctura malleolis lateralis l.dx M23.3 Ruptura menisc. M54.Sacra lumbalgia   Oikoniska M54.1 Radiculopathia extremites indefieror l.dx F.45.4 Pitkäaik. kipuoire M51.3 L4-S1 MODIC 2 R29.8 Hermojärjestelm

Nelli

• Klubilainen
« Vastaus #25 : Huhtikuu 20, 2014, 20:26:34 »
Lääkärin pyynnöstä olen pikkuhiljaa hilannut annosta ylöspäin, viimeyönä kokeilin
taas ottaa 15 mg.
Ihan hyvin tuokin annos nukutti, tänään ei ollut päänsärkyä joka edellisellä
kokeilukerralla tuli.
Nyt oli pakko ottaa parin tunnin päikkärit, kun niiiiin kovin alkoi nukuttaa.
Nyt on ihan levoton olo, paikoillaan pysyminen on lähes mahdotonta vaikka selkä ja jalka on
tosi kipeät ja vaatisivat lepoa.
Toivottavasti joku ohimenevä sivuvaikutus, tai sitten tippuu annos takasin 10 mg, josta ei tule haittoja.

Nelli

VilleJuhani

• Hero Member
« Vastaus #26 : Huhtikuu 22, 2014, 00:23:56 »
No toivotaan, että menee ohi tuollaiset sivuvaikutukset. Jos kerran muuten hyvin sopii Sinulle tuo lääke. Itse oon kyllä ollut tyytyväinen, että tuli aikoinani kokeiltua ja aloitettua. Edelleen menossa 15 mg iltaisin...

Nelli

• Klubilainen
« Vastaus #27 : Huhtikuu 22, 2014, 15:10:27 »
Palasin takaisin 10 mg/illalla. Tuolla 15 mg annoksella yöllä ei nukuta lainkaan, päivällä olo
tokkurainen ja illalla ylivireä  :sadattelu:
Jospas tää tästä, mitään vaikutusta kipuihin tällä lääkkeellä ei kyllä ole.

Nelli

Kaustinen

• Administrator
  • Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten!
« Vastaus #28 : Huhtikuu 22, 2014, 16:04:37 »
Auttaisiko, Nelli, lääkkeenoton ajankohdan muutos noihin uni- ja vireystilan ongelmiin eli ottaisi lääkkeen jo illalla, kun se väsyttää ~:/
"Älä sinä tyttö koskaan katkeroidu, sillä sitten ei enää mikään auta!"
- mummu -

Psoriasiartropatia/moninkertainen sekundäärinen nivelrikko
HMS/EDS
Määrittämätön nikamasairaus
Kiertäjäkalvosinoireyhtymä
Kilpirauhasen vajaatoiminta
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä
Essentiaalinen verenpainetauti

erin56

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #29 : Huhtikuu 22, 2014, 17:49:15 »
Nukkumatin apuna kun Mirtaa käyttää niin pienempi annos on parempi kuin suurempi. Lukee muistaakseni ihan käyttiksessäkin eli masennukseen käytetään isompia annoksia ja kipukynnyksen nostoon/nukkumisapuna pienennetään annosta paremman vaikutuksen aikaansaamiseksi. Joskus menee ihan murusteluksi kun vahvuudet on tehty masennuskäyttöön.
Pienennä annosta siihen alkuannokseen tai vielä pienemmäksi, ei siitä ainakaan haittaa pitäisi olla kun ei ota isompaa kuin määrätty ;). Ja kun ei ole masennusindikaatiolla lääke menossa.

Nelli

• Klubilainen
« Vastaus #30 : Huhtikuu 22, 2014, 18:32:14 »
Kaustinen, otan lääkkeen illalla n. klo 21.00 jolloin nukkumatti ehkä tulee jo kello 23.00  :nukkuu:

Erin56, olen kyllä lukenut muiden kokemuksia ko. lääkkeestä ja alotinkin tosi pienellä annoksella,
mutta kun tuo kipupolin lääkäri haluaisi käyttää lääkettä annoksella 15-30 mg, hänen mukaansa
tuolla annoksella pitäisi nostaa kipukynnystä?  ~:/ ja untakin pitäisi saada aiemmin,
kun nuo Temgesicit valvottaa miuta.

Huomasin kyllä itse, että jos otan Temgesiciä kello 18.00 jälkeen, ei tälläkään lääkkeellä uni tule, eli pitää
yrittää sovittaa lääkkeiden ottoajat yhteensopiviksi.

Nelli

Nelli

• Klubilainen
« Vastaus #31 : Huhtikuu 28, 2014, 15:32:10 »
Painoa on näköjään tullut muutama kilo lisää..
Soitin tänään kipupolin s.hoitajalle ja kerroin kokemukset lääkkeestä, ja mainitsin myös
tuosta painon pienestä lisääntymisestä. Toivottavasti lääkäri kerkeäisi tällä viikolla
soitella takaisinpäin ja mietittäisiin lääkkeen jatkokäyttöä.

Nelli

geofox

• Jr. Member
  • **
  • Writing my own hymn
Vs: Mirtazapin/mirtatsapiini
« Vastaus #32 : Marraskuu 21, 2017, 20:32:08 »
Viisi yötä olen nukkunut Mirtazapin 3,75 mg annoksella. Kun luin teidän kokemukset painonnoususta totean, että lopetan lääkkeen käytön tähän. Olisi pitänyt lukea kokemukset aiemmin. Mä vielä kysyin lääkäriltä että onko tässä painonnousuvaikutusta (se on vihoviimeinen mitä elämääni tarvitsen) ja vastaus oli että voi lisätä hiukan ruokahalua. En ole rajusti ylipainoinen tällä hetkellä. Vaa'alle en silti mene mielelläni. Mutta se että olen taistellut gabrionin 25 lisäkiloa vastaan jo puolitoista vuotta (ääke lopetettiin toissa kesänä) ja lihoessa menetin lähes kaiken itseluottamukseni niin mä EN halua siihen enää uudelleen  :'(  :'( Plus että viime yönä en juurikaan tuntenut väsyttävää vaikutusta vaikka murunen oli suurempi kuin neljä aiempaa. Hävettää jo se että kuulostan tod näk täysin turhamaiselta teksteineni mutta itken tätä kirjoittaessani. Niin paljon suututtaa. Ja loukkaa ja huolestuttaa.

Toinen sivuvaikutus minkä nimenomaan en halunnut koskaan palaavan takaisin on levottomat yläraajat. Mulle tuli näitä tuntemuksia erittäin rajuina aiemman lääkekokeilun siinä vaiheessa kun annos nostettiin kolmeenkymmeneen. Eli nukahtamishetkellä alkaa käsivarsia ja muistaakseni jalkojakin juilia/kihelmöidä niin että oli noustava kävelemään ja venyttelemään raajoja. Todella puistattava tunne! Viidessätoista mg:ssa oire oli siedettävämpi. Sen sijaan tällä uniannoksella levottomuus lisääntyy rajusti ja kyky keskittyä mihinkään katoaa iltapäivisin. Katsoin ihan kelloa tänään ja tämä ajanjakso kesti about kolme tuntia. Alkaen klo 17 ja päättyen tähän kahdeksaan. Otin senhetkisiin kipuihin tramalin nopeasti liukenevan tabletin siinä puoli seitsemän aikaan kun hetken epäilin että kyseessä voisi olla tramalin vieroitusoireet. Päiväkohtaiset annokset vaihtelevat niin suuresti. Tämä oli vain testi, koska normaalisti en käytä lääkettä hoitamaan toisen lääkkeen sivuoireita. Mutta tuli testattua ja joudun toteamaan että ongelma on nimenomaan Mirtazapin koska Tramal ei auttanut kuin kipuihin. Onko muilla tätä inhottavaa levottomuutta? Pakkausselosteessa tämä myös mainitaan. Normaalisti en selosteita lue mutta tämän luin kun aikaisemmin jouduin lääkkeen lopettamaan. Aion huomenna ilmoittaa hoitajalle tekemästäni päätöksestä. Halutessaan voivat keksiä mulle toisen lääkkeen jolla ei ole lihottavaa vaikutusta  :sadattelu:  :sadattelu:  ...kele!
Tyypin 1 diabetes, fibromyalgia, CRPS1, dupuytrenin kontraktuura, nikama/välilevysairaus hermojuurioireistolla, TOS(?), masennus ilman psykoottisia oireita..

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #33 : Marraskuu 21, 2017, 23:27:15 »
Anoreksiaa sairastavana ymmärrän suhteesi painoa nostaviin lääkkeisiin paremmin kuin hyvin!  :hoiva: En yhtään ihmettele parin kymmenen lisäkilon vaikutusta itsetuntoon enkä tajua, kuinka sen vaikutuksesta liikuntaelimistöön ja muuhun fyysiseen kuntoon ei puhuta juuri lainkaan
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

geofox

• Jr. Member
  • **
  • Writing my own hymn
« Vastaus #34 : Marraskuu 22, 2017, 01:04:29 »
Kyllä!! Miten voidaan ajatella että ylipäänsä mielenterveysongelmista kärsivä ihminen voisi parantua kun heitetään vielä näin massiivinen lisäkriisi päälle? Että potilas alkaa inhoamaan itseään ylipainon takia? Lähetin jo illalla hoitajalle viestin että tilanne on se että en aio syödä  mirtazapinia yhtään murusta enää. Kerroin myös tuon toisen haittavaikutuksen. Pyysin konsultoimaan lääkäriä että saisin jonkin muun valmisteen käyttöön, joka ei varmuudella lihota. Toivon että saan huomenna vastauksen.
Tyypin 1 diabetes, fibromyalgia, CRPS1, dupuytrenin kontraktuura, nikama/välilevysairaus hermojuurioireistolla, TOS(?), masennus ilman psykoottisia oireita..

geofox

• Jr. Member
  • **
  • Writing my own hymn
« Vastaus #35 : Marraskuu 22, 2017, 17:01:15 »
Psykiatri soitti ja sain kerrottua Mirtazapinin ongelmista. Se lääke pistetään samantien pois käytöstä. Valdoxan tulee tilalle alkaen huomenna. Tällä on myös väsyttävää vaikutusta kuulemma. Mirtazapin jää kaapin perälle yhdessä stilnoctin ja opamoxin kanssa erittäin hankalia öitä varten. Stilnoctia saan käyttää max kolmena yönä viikossa. Tuli älyttömän hyvä mieli tuosta puhelusta. Kiitin moneen kertaan ymmärryksestä ja avusta  :) ja pahoittelin jos annoin itsestäni ylihysteerisen kuvan. Aika hurja tunnereaktio tästä mirtazapinista kyllä aiheutui  :o

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #36 : Marraskuu 22, 2017, 23:20:05 »
Hienoa, että oli ymmärtäväinen lääkäri ja sait asian kuntoon!  :thumbsup: Nyt vain toivotaan, että uusi lääke toimii toivotusti.
Polven artrofibroosi

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #37 : Lokakuu 08, 2018, 21:31:45 »
Kokeiltu annoksella 15mg ja se valvotti mahottomasti! Vaikka otin aamulla...  :-\
No tänä aamuna otin vain 7,5mg. Saa nähdä miten nyt nukutaan!  :nukkuu:

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #38 : Lokakuu 08, 2018, 21:35:21 »
  :thumbup: Huonosti nukkuneena mikään ei onnistu eikä tunnu hyvältä!
Polven artrofibroosi

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #39 : Lokakuu 13, 2018, 18:09:06 »
Edelleen aiheutti unettomuutta myös puolella annoksella. Eli lopetin käytön.

peqzu

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #40 : Joulukuu 03, 2018, 19:31:46 »
Mä nukun hyvin mirtazapinin kanssa. Olen ottanut iltaisin ennen nukkumaan menoa 15 - 45 mg, usein tuo puolikas (15mg) antaa jopa paremmat unet kuin suurempi annos.  :nukkuu:
Kaularangan spondyloosi ja hermojuuriahtaumat 3-4-5-6 välit, 1 väli korotettu titaanilevyllä. Rinta- ja lannerangassa välilevypullistumia ja rappeumamuutoksia.