Kirjoittaja Aihe: Hermokipu :(  (Luettu 251171 kertaa)

Kroonikko

• Jr. Member
  • **
Hermokipu :(
« : Syyskuu 07, 2010, 15:07:44 »
Moi! Mikä auttaa aivan mielettömän kipeään hermokipuun?? Pahin kipu tällä hetkellä on jalkapohjassa ja jalkapöydän sisä syrjässä (tai mikä tuo paikka nyt on) ja alaselkä huutaa :(( Tämä on aivan järkyttävää  !! Auttakaa. Lääkkeinä menee: oxycontin 20mg x 4, sirdalud ret 6mg, Lyrica 300mg aamulla ja 150mg illalla ja tarvittaessa oxynorm 10mg x 2-4.
Vinkkejä!!! Pliiiiiissss.
Kroonikko

rane

• Tekninen tuki (EVP)
  • Administrator
  • “Pain is only what you allow it to be” ― C. Clare
    • Tietoa ja vertaistukea
Vs: Hermokipu :(
« Vastaus #1 : Syyskuu 07, 2010, 15:14:03 »
Aika rankka arsenaali sulla on jo käytössä.. Mulla tilanne ei ole noin paha, joten toivotaan että joku kokeneempi kertoisi.

Tsemppiä kipujesi kanssa! Pahimmalla hetkellä ei aina muista, että niitä parempiakin aikoja aina on edessä.  :thumbsup:
M51.1 Prolapsus disci intervertebralis lumbalis residivans operata. Status post fractura columnae L II et III. (luudutusleikk. jälkitila, L2-L3 nikamien murt. jälkitila)
J45 Asthma bronchiale (astma)
I10 Hypertensio arterialis (kipuper. verenpaine)
H84 Kuulon meluvamma
H93.1 Tinnitus auris

Tiibet

• Sr. Member
  • Myönteinen ajattelu, rakkaus ja nauru auttavat ♡
« Vastaus #2 : Syyskuu 07, 2010, 20:04:57 »
Minulla kivut eivät ole koskaan olleet noin pahana, mutta näiden pienempien kipujeni kanssa olen nyt mennyt LPG-hoitoon ja se toimii minulla niin, että kipulääkitys on keventynyt ja toimintakyky parantunut.
Fibromyalgia ja välilevyn pullistuma 2001, vähän nivelrikkoa, TOS 2006, EDS tai HMS 2008, refluksitauti ja ruokatorvitulehdus, pallea- ja napatyräleikkaukset 2015

Nelikymppinen mies

• Newbie
  • *
« Vastaus #3 : Syyskuu 08, 2010, 10:43:22 »
No on sulla ainakin tuhdit tropit. Kun oma kipu oli pahimillaan niin en saanut edes panacodeja. Kyllä noilla tropeilla jo pitäisi rauhoittua jos niitä riittävästi syö, mutta toleranssia tulee kyllä. Aika auttaa, monella. Ei tietysti aina.

juki 02

• Klubilainen.
« Vastaus #4 : Syyskuu 08, 2010, 13:52:17 »
Ikävä kyllä, muttaeipä taida noiden konstien lisäksi paljon tehtävissä :hoiva:t.juki 02
Diagan. M89.0 CRPS2 EXTREMITATUM INFERIOR L.DX
M48.0. Stenosis lateralis LIV/V Statua post.laminotomia et foraminotomia LVIdx delibedetio
F32.1-2 Keskivaikea/vakava debressio

Kroonikko

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #5 : Syyskuu 08, 2010, 16:19:39 »
Moi! Kiitos vastauksistanne. Kipu todella on kamala  :'( Nimim Nelikymppinen Mies, tropit ovat kovat, mutta olen huomennut, että vaikka niitä kuinka syö, niin hermokipuun nämä eivät auta. Ja olen sitä mieltä, että hermokipuun ei lääkettä ole edes keksitty. Se mitä nämä syömäni lääkkeet tekevät, jos niitä syö maximi annoksella, niin nukkuu. Mutta kuka jaksaa sellaista elämää , että nukkuis päivät pitkät  ja joka päivä  :-\
Tiibet, kertoisitko hieman tuosta LPG- hoidosta?
 Kroonikko

Nelikymppinen mies

• Newbie
  • *
« Vastaus #6 : Syyskuu 08, 2010, 18:52:02 »
Paskamaisinta kovassa kivussa on, jos kukaan ei tahdo uskoa. Joo, opiaatit eivät ole ehkä paras mahdollinen lääke hermokipuun, huomasin sen itsekin. Kovaan hammaskipuun kyllä toimivat, mutta kyllä ne silti jonkin verran auttavat vaikka et sitä ehkä itse huomaa. Tuskin ilman haluat olla kuitenkaan? Jos rupeaa nukahtelemaan kesken päivän, niin silloin annostus on aivan ylärajalla. Sellaista nukahtelua ettei enää tahdo pysyä hereillä vaikka haluaisi, ei saa tapahtua. Silloin ollaan jo lähellä kirkonkelloja. Tsemppiä.

Tiibet

• Sr. Member
  • Myönteinen ajattelu, rakkaus ja nauru auttavat ♡
« Vastaus #7 : Syyskuu 08, 2010, 22:22:09 »
Tiibet, kertoisitko hieman tuosta LPG- hoidosta?
Lyhyesti sanottuna se on imuhierontaa.
Siinä on erityinen alipainerullauskone, jota fysikaalisessa hoitolaitoksessa hoitaja kuljettaa kipeillä alueilla. Minulla eniten hoitoa kaipaa etenkin niska, olat, selkä ja lonkat.

Lainaukset erään hoitolaitoksen sivuilta
Lainaus
- Fysioterapiassa LPG:tä käytetään esimerkiksi sairaan kudoksen (mm. arvet, palovammat), kiputilojen tai lihasjäykkyyden hoitoon.
- Lymfaterapiassa LPG muodostaa uusia imusuonistoja tuhoutuneiden tilalle ja poistaa arpikudosta. Se tehostaa myös laskimoiden toimintaa – ja keventää näin raskaita ja väsyneitä jalkoja. Leikkauksen jälkitiloissa LPG vähentää turvotusta ja nopeuttaa kuona-aineiden poistumista.
- leikkausten jälkitilat
- reuma, fibromyalgia ja psorias
....
LPG TERAPEUTTISET HOIDOT

Hoito perustuu Mecanical transduction (mekaaninen siirtyminen) ilmiöön. Hoidolla on paikallinen ja pinnallinen vaikutus, mutta myös syvä ja laaja. Hoidon vaikutuksia ovat veren- ja nestekierron vilkastuminen, jolloin aineenvaihdunta paranee ja kuona-aineet poistuvat. Turvotus vähenee, tulehdus ja kipu lievittyvät. Sidekudos venyy jolloin arpikudos pehmenee ja siitä tulee kestävä. LPG Tissular Terapia- hoidolla on kudoksellinen, aineenvaihdunnallinen, hormonaalinen ja hermostollinen vaikutus.

Cellu M6 KMI tehoaa laskimoiden vajaatoimintaan, jopa iholle ilmestyneisiin suonikohjuihin. Vähentää jalkojen ja nilkkojen turvotusta. Nesteiden kierron kiihtyessä laskimoissa ja lymfaattisessa järjestelmässä iho tulee kimmoisammaksi, kipu vähenee asteittain ja jalkojen turvotus vähenee. Vaikutukset kestävät usein hyvinkin kauan.

Rintasyöpään saatu sädehoito ja leikkaukset aiheuttavat arpikudosta estäen nesteiden normaalin kulun. Yläraaja turpoaa nopeasti, iho paksunee, kädestä tulee raskas ja sen liikuttaminen on vaikeaa. Cellu M6 KMI stimuloi lymfaattista järjestelmää, sidekudoksiset arvet häviävät, seurauksena käden turvotus vähenee asteittain, (Pillerin tutkimus)

Voit hoitaa arpikudoksia, jopa 20 vuotta vanhaan arpikudokseen voidaan vaikuttaa. Erilaisia turvotustiloja esim. leikkausten jälkeen, rintasyövän jälkeinen lymfaödeema, tulehduksen aiheuttama turvotus, alaraajaturvotus, rasvaimun jälkeinen turvotus, (kahden viikon kuluttua toimenpiteestä).
Kireiden lihasten elastisuus palautuu. kipu lievittyy ja nivelliikkuvuus paranee. tulehdustilat esim. epikondyliitti, bursiitti, tendiniitti. fibromyalgia-kivut ja jäykkyys helpottuvat. LPG terapia mahdollistaa nopean kuntoutumisen ja on miellyttävän tuntuista.

Tuosta viimeisestä lauseesta omakohtainen kokemukseni on, että silloin kun esim. bursiitti on jo ärtyneenä ja selkäkivut säteilevät reisiin, niin hoito ei todellakaan tunnu miellyttävältä lonkissa, vaan sattuu kovastikin.
Tosin silloin laitteen voimakkuutta voi säätää siedettävämmäksi ja mielelläni kuitenkin kuljen hoidettavana, vaikkakaan se ei tietenkään halpaakaan ole.
Fibromyalgia ja välilevyn pullistuma 2001, vähän nivelrikkoa, TOS 2006, EDS tai HMS 2008, refluksitauti ja ruokatorvitulehdus, pallea- ja napatyräleikkaukset 2015

Kroonikko

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #8 : Syyskuu 10, 2010, 11:47:25 »
Kiitos Tiibet  :) Tuo kuulostaa hyvältä. Täytyy ottaa selvää lähin paikka jossa tuota annetaan.
Nelikymminen mies, juu varmasti opiaatit auttavat, mutta hermokipu tulee sieltä läpi, eli kusiaiset juoksevat pitkin kinttuja. Paras apu siihen minkä olen huomannut, on jääpussit jalkoihin. "kusiaiset" kuolee vähäksi aikaa. Ja syön näitä myrkkyjä sen verran mitä lääkäri minulle niitä on määrännyt.
Voimia kaikille muille kiputovereille  :hali:
 Kroonikko

Ninhau

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #9 : Syyskuu 17, 2010, 11:45:10 »
Hei!

Minulla on juuri saman tyyppiset oireet tosin pahin kipu on kantapäissä. Estäen jopa pienetkin kävelymatkat.  >:( Minulla meni ennestään lääkkeenä lyrica 300mg aamuin illoin ja tramal 150 mg aamuin illoin sekä 100mg päivällä sitten siihen vielä sirdalud 4 mg ja noritren 20mg iltaisin. Kipupolilla aloittivat näiden rinnalle Trileptal300 mg ja nostivat noritrenin 30mg.hen.
Näistä se hyöty että vievät terävimmän kivun poissa. Kipu on olemassa mutta ei niin invalidisoivaa kuin aiemmin.
Minulla myöskin on ollut hyötyä tuosta jääpala hoidosta.
voimia ja jaksamisia sinne ja myöskin muille kipuilijoille  :hoiva:

Kroonikko

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #10 : Syyskuu 20, 2010, 15:47:49 »
Moi!
Ninhau, sinulla kuulostaa olevan samantyyppisiä kipuja kuin minulla :'( Jalassa oleva hermokipu on melkeinpä pahempi kuin selkä kipu välillä. Sain tuota erittäin kallista Ketamine geeliä lääkintöhallituksen luvalla hermosärkyyn. Odotus oli kova, nyt saisin vihdoin avun. Toisin kävi  :'(  Eipä se auta. Ja purkin pohjalla geeliä oli 20ml, eli levitä sitä nyt sitten jalkoihin ja selkään..
Kävely on todella tuskallista, kuten Ninhau myös mainitsi. Ja kuun kävely on ollut se ainoa liikuntamuoti, niin.. ( olen terveenä ollessani harrastanut paljon liikuntaa mm jumppaa, sauvakävelyä...) Nyt sitten se kävelykin on yhtä tuskaa..
Tulipas oikea valituskirje, mutta näin tänään, toivottavasti huomenna olisi parempi  8)
 Mukavaa syksyä teille kaikille. Kroonikko

5lokakuu

• Newbie
  • *
« Vastaus #11 : Syyskuu 24, 2010, 16:07:23 »
Itselläni 7-vuoden kärsimys ja jatkuu edelleen.Olen ollut kipupolilla selkäpuudutuksissa monta kertaa ja niistä jonkin verran apua ollutkin.Selkä tuntuu että on poikki,kipu säteilee vasenta jalkaa pitkin varpaisiin asti ja lähettää sähköiskuja jaksoittain.Jalka on tunnoton ja puuduksissa. Päivin öin tuskailen kipujen kanssa.Nyt elokuussa tullut myös Bursiitti (limapussintulehdus) .Sattuu nivusiin ja kävelystä ei tule enään mitään.Lääkkeet tällä hetkellä pronaxen bursiittiin muut lyrica,tradolan tretard,tengmeset, lamotrigin orion,triptyl. Nyt sairaslomalla elokuun alusta ja edelleen. 24.11 aika sairaalaan ENMG:hen. Hain kyynersauvat koska kävelystäkään ei tule mitään. Kuka hel..tti jaksaa tämmöistä.

Edit: poistin sairaalan nimen tekstistä. Lue ohjeet täältä: http://terveyskeskus.net/forum/index.php?topic=7.0
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 24, 2010, 17:04:59 kirjoittanut rane »

miial

• Newbie
  • *
« Vastaus #12 : Toukokuu 25, 2011, 16:57:48 »
Hei,

Huomasin, että tällä aiheella ei vähään aikaan ole ollut jatkajia, mutta pakko silti kirjoittaa tähän koska edelliset viestit olivat niin koskettavia. Olen 32-v. nainen, jolta leikattiin välilevynpullistuma viime keväänä 5 pv. äkillisen tapaturman jälkeen. Leikkauspöydälle jäivät vasemman jalan ulkosyrjän järkyttävät hermosäryt, jotka tapaturmasta seurasivat. Kolme viikkoa leikkauksesta hermosäryt alkoivat uudestaan, kylläkin lievempinä kuin ennen leikkausta, mutta kovina kuitenkin. Kuvat otettiin ja toinen lääkäri sanoi pullistuman uusiutuneen, toinen arpikudoksen kasvaneen. Lyrican annostusta lisättiin ja odotettiin ajan kuluvan. Syksyllä jätin Lyrican oireiden hävitessä minimaaliselle tasolle, jonka kanssa pystyin elämään ilman lääkkeitä. Yhtäkkiä talvella hermosärky iski jalkapohjaan, jossa se on siitä asti ollutkin. Kauheat säryt, koko ajan menee kuin viiltävä tähtisäde tikku olisi jalkapohjan sisällä. Ja välillä lyödään puukkoa kantapään läpi. Kuvat on otettu, joissa todettiin hermon olevan vapaa. Kävin hermoratatutkimuksessa, jossa todettiin L5 hermojuuren krooninen vaurio. Lääkäri sanoi ettei mitään tehtävissä, muuta kun lisää lääkkeitä vaan Lyrican max annoksen jatkoksi. Näkyykö kuvissa 100% varmuudella, että hermopinnettä ei ole vai onko mahdollista että siellä jokin painaa hermoa, koska kivut vaan pahenee? Hermosärky noussut lähiaikoina jalkaa pitkin ylemmäs ja vessassa juoksen aika tiheään. Autoa en uskalla enää ajaa, kun koko vasen jalka voi mennä yhtäkkiä "tönköksi", eikä nilkka taivu. Lisäksi äkillisiä sähköiskuja tuntunut myös oikeassa (terveessä) jalassani. Jos on kohtalotovereita kuulolla, kertokaa omia kokemuksianne ja miten saitte mahdollisesti apua särkyihinne.

juki 02

• Klubilainen.
« Vastaus #13 : Toukokuu 26, 2011, 10:01:38 »
Kovin tuntuvat oireet tutuilta.. Minulla on hermojuurivaurio L4L5 välissä ja ioreet ilaantuivat pari viikkoa leikkauksen jälkeen. Lyrica nostettiin maksimiin ja erilaisia mielialalääkkeitä hoitamaan päänuppia, että jaksaa kestää tätä helvettiä. Ei tämä ainakaan helpottunut ole, vaikka ensimmäisestä leikkauksesta on kulunut 5vuotta. Yhteensä siellä on käyty kolmesti ja aina huonommin tuloksin. Enää sitä ei leikata kuin siinä tapauksessa, että jalka  lakkaa kokonaan toimimasta. Toivottavasti sinun tiesi ei ole  yhtä  hankala kuin minulla. Parempaa jatkoa t:juki 02
Diagan. M89.0 CRPS2 EXTREMITATUM INFERIOR L.DX
M48.0. Stenosis lateralis LIV/V Statua post.laminotomia et foraminotomia LVIdx delibedetio
F32.1-2 Keskivaikea/vakava debressio

Taati

• Newbie
  • *
« Vastaus #14 : Maaliskuu 03, 2012, 19:30:31 »
Juki02 leikattiinko sinulta välilevynpullistuma, jonka jälkeen/josta johtuen olet kärsinyt hermokivuista?

Minulta leikattiin pullistuma n 3 viikkoa sitten ja hermokivut ovat nyt pahentuneet...