Kirjoittaja Aihe: Hermokipu :(  (Luettu 243980 kertaa)

OP

• Hero Member
Vs: Hermokipu :(
« Vastaus #15 : Maaliskuu 04, 2012, 15:14:25 »
Minulta leikattu 3 krt. Viimeinen osui hermoon, ja nyt kärsitään loppuelämä. Viime leikkauksesta (tähystys-) aikaa jo 7v. Näillä mennään siihen asti, kun on pakko seuraavaan leikkaukseen. En hevillä lähde enään pöydälle.
Selkää operoitu -96, -00 ja -05. Ei kuntoon. D2, uniapnea ym pientä. Vatsaa leikattu, kun tähystyksessä puhkaistiin suoli.

Kaisla

• Newbie
  • *
« Vastaus #16 : Maaliskuu 05, 2012, 09:29:04 »
Hei. Monet keinot ja konstit olette varmasti jo kokeilleet hermosäryn kanssa taistellessanne. Tytölläni on jalassa crps ja olen vierestä seurannut millaista piinaa kova hermosärky on. Lääkkeistä tyttö on todennut, että ne eivät vie kipua pois, mutta kivuista ei välitä niin paljoa kun pää on sekaisin.
Tyttöni hermosärkyyn auttoi kuitenkin jonkin verran Kapaisiini-laastari hoito. Voi olla, että ihan tuttu ja kokeiltu homma teille joilla särkyä ollut jo kauan, mutta ajattelin tulla mainitsemaan, kun ei siitä kukaan edellä kirjoittanut. Tytölleni laastarista oli apua joten ehkä joku muukin voi siitä avun saada. Avun saanti vaatii varmaan kuitenkin sen, että lääkäri pystyy löytämään sellaisen paikan josta laastarista on hyötyä.
Stemppiä ja jaksamista kaikille hermosärkyjen kanssa painiville.

Peikko

• Klubilainen
  • :)
« Vastaus #17 : Maaliskuu 06, 2012, 23:06:40 »
Ensimmäistä kertaa täällä - tosi mukava huomata ettei ole ainoa tässä kipu he...
Minäkin kuvittelin että kun selkä on leikattu, ah autuutta edes yksi kipu on poissa, vaan toisin kävi.
Joka ainoa päivä ja yö on kipu läsnä, öisin kävelyttää ja mikään ei tuo hetken helpotusta, joskus jos tuntuu että tänään on hieman helpompaa niin kyllä se migreeni vie siltäkin päivältä pohjan pois.  :-[
Sitä päivää odotellessa että ei koske mihinkään - täytyy lukea samanmoisten ajatuksia, jos se vähän helpottaisi.
rikki niskasta varpaisiin

hanski58

• Newbie
  • *
« Vastaus #18 : Maaliskuu 07, 2012, 09:41:58 »
Huomenta kaikille!
Peikko ,sinulle olisi kysymyksiä spinaalistenoosin leikkauksesta: epäonnistuiko se jotenkin, jäikö hermokipuja ?
Siksi kyselen koska itsellä abs.spin.stenoosi todettu vuosi sitten ,sen jälkeen lonkka uusittu ja nyt taas nostettu tapetille selkäleikkaus, eli odottelen ortopedille pääsyä...Kauhulla luen kertomuksia näistä epäonnistuneista leikkauksista...

Pekko

• Newbie
  • *
« Vastaus #19 : Maaliskuu 07, 2012, 10:11:03 »
Moi!
laitan tännekkin tuntemuksiani ja koemuksiani josko jollekkin olisi apua,olen huomannut että viileä lämpötila helpottaa ainakin minun hermokivuissa ei saunaan,suihku mahdollisimman viileänä huoneen lämpötila 16-18 astetta, ulkoilu jonkin verra liian kevyessä vaatetuksessa.tämä huomio tuli minulle käydessäni Fyssarilla joka hoiti jollakin lämpöhoidolla,tulin siitä tosi  kipeäksi.niipä kokeilin vastineeksi kylmää ja sehän tehosi minuun. ihan maalais järjelläkin ajateltuna lämpöhän laajentaa niipä hermojuuriaukot pienenevät lämmössä ja puristavat hermojuuria,mikä on juuri minun vaivani,en tietenkää ilman lääkkeitä minäkään pärjää, mut joskus pienikin helpotus auttaa jaksamaan ja ulkoilu virkistää itsessäänki.
Pekko
kaularankaa leikattu 06.09.2011   C5-C6 ja C6-C7 välälevyjen tilalle titaninapit, hermojuuriaukkoja aukaistu samalla. Nyt hermojuuriaukkojen ahtautta leikatuissa väleissä

Peikko

• Klubilainen
« Vastaus #20 : Maaliskuu 07, 2012, 10:16:16 »
Huomenta Hanski58 ja muutkin
Selkäleikkaus onnistui osittain, osa oireista ja kivuista jäi sille tielleen.
Valitettavasti osa oireista tuli takaisin, ilmeisesti liian pitkän istuma matkan vuoksi, vaikka useampi viikko olikin jo leikkauksesta - ainakin itse tähän ne yhdistin, voihan se olla että ne kivut olisi palanneet muutenkin.
Eli kannattaa olla varovainen istuma- aikojen suhteen.
Liikkuminen kyllä parani, että oli siitä ainakin se hyöty, että kivuista huolimatta olen tyytyväinen että pääsin leikkaukseen. Kipulääkkeitä kyllä kuluu edelleen.
Minulla tuntuu että lämpö auttaa kipujen hallinnassa, eli sauna on hyvä ja usein pidän peiton jaloilla, ja tietysti sukat jalassa :).Näin se vaan on että yksi toimii toisella ja toinen toisella.
Toivotaan Hanski58 että leikkauksesi onnistuu.
Jäin tuossa vain miettimään mistähän johtuu että osan näistä leikkauksista tekee ortobedi ja osan neorokirurgi (kuten minulla)?

Heltsu

• Newbie
  • *
« Vastaus #21 : Maaliskuu 16, 2012, 21:35:56 »
mulla 7.v hermokipua takana,3 leikkausta, viimesimmässä leikkauksessa laitettiin kipustimulaattori,josta oli apua 3kk. nyt hermosärkyyn lääkkeenä oxycont 20mg ja oxynorm 10mg,panacod. ja kivut puskee vaan läpi. miten olet pärjännyt? mä tässä juuri tänään mietin et miten ihmeessä näitten kipujen kanssa pitäis mennä eteenpäin??????

SelkäkirurgiNeurokirurgi

• Newbie
  • *
« Vastaus #22 : Maaliskuu 22, 2012, 23:03:49 »
Jos leikkauksen jälkeen hermokipu on kotiinpääsyn jälkeen pahentunut, on syytä heti ottaa yhteyttä leikanneeseen lääkäriin. On nimittäin mahdollista että välilevyn pullistuma on uusiutunut, harvemmin verenvuodosta on kyse.

Peikko

• Klubilainen
« Vastaus #23 : Maaliskuu 23, 2012, 00:18:59 »
Entäs jos ei ollut pullistumaa, vaan tehtiin ns. avarrusleikkaus selkäkanavaan kun oli hermot puristuksissa, leikkauksesta jo kolme viikkoa ja sitten oireet pahentui, nyt siitä jo kuukausi, ensi kuulla jälkitarkastus.

SelkäkirurgiNeurokirurgi

• Newbie
  • *
« Vastaus #24 : Maaliskuu 23, 2012, 09:46:43 »
Nikaman siirtymistä on voinut tapahtua ja myös mahdollista että leikatut kohdan tukevuus on huonontunut.

OP

• Hero Member
« Vastaus #25 : Maaliskuu 23, 2012, 10:33:01 »
Mulla meni viimeinen tähystysleikkaus pieleen. Yritettiin poistaa rustoa ym L4-L5 välistä, jota kyllä saatiin pois, muttamutta samalla kirurgi osui hermoon, josta kivut olleet enemmän ja vähemmän kovat vuosikausia. Lääkkeillä pysyy jotenkin kurissa, voimakas kipulaastari + relaksantit. Kipupumppu ei auttanut juurikaan, joten poistettiin. Enään en anna vähällä puukottaa, joten näin mennään. Onneksi sain jo 2007 muistaakseni hyväksytyn työkyvyttömyyseläkkeen, joten se asia kunnossa. Toottuhan tähän, muttakun liikunta rajoittuu enimmäkseen vesijumppaan, hyvä sekin. Vointeja kaikille, hyviä.
Selkää operoitu -96, -00 ja -05. Ei kuntoon. D2, uniapnea ym pientä. Vatsaa leikattu, kun tähystyksessä puhkaistiin suoli.

Pekko

• Newbie
  • *
« Vastaus #26 : Maaliskuu 25, 2012, 11:49:51 »
Moi!
 ~:/ Onko kukaan hermokipujen kanssa elellyt,huommanut sellaista asiaa, että olisi jotenkin sähköisempi olo.Itse olen jonki aikaa seuraillut ja ihmetellyt, aina kun kättä laittaa johonki metallisee,tai vaikka tervehtii toista,"kipinöi",ei näyttäis olevan minkäänlaista merkitystä millaiset vaatteet on päällä,tai millaiset pintamateriaalit on tuoleissa ja sängyssä, liekkö tästä minkäänlaista tutkimusta tehty.Tämä tuli eskettäin puheeksi,erään uudelleen koulutuksessa olevan hermokivuista kärsivän ihmisen kanssa,mainitsi että hävettää asiakaspalvelu harjoittelussa, kun aina kosketuksessa saa sähköiskun ja tietty antaa myös asiakkaille vielä erikoisen voimakkaan sätkyn. Ise olen pimeässä kokeillut jopa kolmen sentin pituisia kipinöitä näkyy.
kaularankaa leikattu 06.09.2011   C5-C6 ja C6-C7 välälevyjen tilalle titaninapit, hermojuuriaukkoja aukaistu samalla. Nyt hermojuuriaukkojen ahtautta leikatuissa väleissä

Peikko

• Klubilainen
« Vastaus #27 : Huhtikuu 02, 2012, 09:34:47 »
Huomenna leikkauksen jälkitarkastus,
vähän jännittää mitä tuumaa näistä jatkuvista hermokivuista. Onkohan mitään tehtävissä?

rane

• Tekninen tuki (EVP)
  • Administrator
  • “Pain is only what you allow it to be” ― C. Clare
    • Tietoa ja vertaistukea
« Vastaus #28 : Huhtikuu 02, 2012, 10:44:41 »
Vaikeapa sitä on ennustaa.. mutta tuskin ne kivut ainakaan lisääntyy. Ainakin mulla kipu on jonkin verran pyöreämpää kuin alussa. Tietenkin oma merkityksensä on sopeutumisella ja kuntoutuksella. Alussa olin ihan lääkkeiden varassa; nyt pärjäilen päiväsaikaan usein ilman lääkkeitä. Yöksi on sitten viimeistään pakko tropata että saa nukutuksi tuolta iskiakselta.

Nyt vaan panostat kuntoutumiseen. Suurimman työn teet itse ja varmasti kuntoutuksista tulee kipeämmäksi. Tulet kiroilemaan, mutta sanoisin että kyllä kannattaa. Sieltä sängyn pohjalta minäkin ponnistin takaisin elämään ja töihinkin. Enkä aio luovuttaa tätä ainoaa elämääni sairaudelle. Päinvastoin revin irti siitä kaiken minkä saan. Ja aionpa vielä tsempata muitakin toimimaan samoin. Paras lääke on korvien välissä, asenne.  :thumbsup:
M51.1 Prolapsus disci intervertebralis lumbalis residivans operata. Status post fractura columnae L II et III. (luudutusleikk. jälkitila, L2-L3 nikamien murt. jälkitila)
J45 Asthma bronchiale (astma)
I10 Hypertensio arterialis (kipuper. verenpaine)
H84 Kuulon meluvamma
H93.1 Tinnitus auris

Peikko

• Klubilainen
« Vastaus #29 : Huhtikuu 02, 2012, 12:07:52 »
En onneksi ole koko aikana jäänyt sängynpohjalle, koira liikuttaa kiitettävästi, ilman sitä olis varmaan ollut hankalampaa lähteä liikkeelle.
Kipulääkkeitä kyllä kulunut kiitettävästi, mutta selkäopas ollut koko ajan käytössä, käyn myös fysikaalisessa jossa seurataan liikkeitä ja opastetaan, hermokivut kyllä välillä niin voimakkaita että siellä kehoittaneet vähän löysäämään tahtia. Varmaan alussa yritin liikaakin liikehtiä, mutta nyt mennään vähän rauhallisempaan tahtiin.
Jospa ne minullakin ajanmittaan vähenisi :thumbsup: