Kirjoittaja Aihe: Kaularanka-leikkaukseen menossa  (Luettu 461582 kertaa)

annastiina

• Newbie
  • *
Vs: Kaularanka-leikkaukseen menossa
« Vastaus #105 : Marraskuu 28, 2011, 18:27:02 »
Heissan  :vrolijk_26:
Minä myös olen menossa kaularankaleikkaukseen joulukuussa. Tarkoituksena on leikata kaksi juurikanava-ahtauman aiheuttamaa selkäydinpinnettä C4-5 ja C5-6 väleistä. Jännittää ihan hirrrveesssti koko operaatio ! Nyt kysynkin, onko kellään kokemuksia samantapaisesta leikkauksesta? Onko mahdollisesti suuremmat riskit, kun leikataan kaksi nikamaväliä yhdellä kertaa?
Miten pitkä sairausloma yleensä näistä leikkauksista tulee? Entäs kuntoutus? Olen hoitoalalla töissä, ja nyt sairauslomalla ollut jo kolme kuukautta, raskaat työt ja erityisesti nostaminen ollut kiellettyä. Mahdanko kuntoutua samaa työtä tekemään vai pitääkö vaihtaa alaa?

ukkorähjä

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #106 : Marraskuu 28, 2011, 20:29:44 »
Mun kaularanka on nyt kahteen kertaan operoitu eli jonkinverran kokemusta on vaikkakaan ei kahden nikamavälin yht'aikaisesta operoinnista. Tekstistäsi ei oikein selkiä että onko yläraajoihin antavat juurikanavat ahtautuneet ja oireet sitä kautta enempi käsissä vai onko varsinainen selkäydin pinteessä=spinaalistenoosi? Em. seikasta riippuu mitä tekevät ja mitä kautta. Jos kaksi nikamaväliä kerralla operoidaan ja juuriaukkoja "hoonataan" niin luultavammin niskan puolelta kuitenkin leikkaavat...?  Se on toipumisen kannalta hitaampi juttu kuin kaulan kautta tehtävä operointi. Leikkausta ei tarvitse pelätä. Kyllä kaverit hommansa osaavat. Sairaslomaa tulee vähintään kuukausi mutta luultavimmin kaksi, kolmekin. Kuntoutusta kirjoittavat varmasti. Alkuun pitää ottaa rauhallisesti. Työhönpaluu riippuu niin monesta asiasta. Ei kannata murehtia sitä vielä. Itse lähden töihin parin viikon päästä, tosin mun työ on hyvin kevyttä fyysisesti joten... Jaan mielelläni kokemuksiani jos niistä jollekulle on hyötyä. Lääkäri kun en ole, en edes "vale"-sellainen niin kannattaa kysellä operoivalta neurokirurgilta niin saa täsmällisemmän vastauksen, ehkä.
-Ukkorähjä-
- Ositt. neliraajahalvaus, selkäydinvamma
- Kaularanka oper. 3 kertaa=välit c5-c7 luudutettu,
- Lanneranka oper. kerran
- Spinaalistenoosi koko rangan alueella
- Kaikkien raajojen hermojuurivauriot
- Polvien nivelrikko, migreeni
- 11 leikkausta, eikä niille loppua näy

- Pääasia että on terve

annastiina

• Newbie
  • *
« Vastaus #107 : Marraskuu 28, 2011, 22:14:05 »
jaa juu, tais olla vähän vähäisesti taustatietoja... No mun niska-hartiaseudun vaivat alkoivat kesäkuun lopulla töissä. "Rytkäytin" niskani ja sitten oikea käsi, lavanseutu ja niska kipeytyivät ja koko oikea käsi turposi, ollen samalla "tahdoton", eli se ei oikein käskyjä totellut. Heinäkuun lopulla puutumisoireet oikean käden peukalossa, etu- ja keskisormessa sekä oikealla puolella kasvoissa olivat sen verran haittaavat ja se jumalaton särky koko ajan (öisin tietty vielä monta kertaa kovempi), että vihdoin ja viimein ja lievän painostuksen alla menin lekuriin. Sieltä ensin hermoratatutkimukseen, jossa jo selkisi että vaurioita on... muutaman viikon kuluttua kaularanka röntgeniin ja magneettikuviin. Koko totuus paljastui ja sen jälkeen olenkin ollut leikkausjonossa :). Nyt on alkanut jo vasenkin käsi oireileen eli molemmat räpylät ovat puuduksissa ja edelleen on särkyä...
Epikriisissä jotakuinkin näin: kulumamuutoksia useammassa nikamavälissä, merkittävin C4-5, jossa myöskin selkäydinpinne juurikanava-ahtautumien lisäksi, lisäksi C5-6 välissä molemminpuoliset juurikanava-ahtaumat. C6-7 välissä relatiivinen kaventuma juurikanavissa. C3-4 välissä juurikanava kaventumaa myös.
DG:  Spondylosis cervicalis C IV-VI cum radioculopathia  ja toimenpide:  Decompressio anterioris C IV-VI cum desis.
Eli etukautta on tarkoitus operoida kumpikin "väli" :)

Kiitti ukkorähjä nopeasta kommentoinnista :happy:

-annastiina-

ukkorähjä

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #108 : Marraskuu 29, 2011, 11:06:38 »
Ole hyvä vaan  :) Jatkan sen verran että tekstistäsi päätellen sinulla on siis ahtautuneita yläraajoihin antavia juurikanavia ja 4-5 välissä myös lievästi...? stenoottinen selkäydinkanava. Hyvä kun leikkaavat etukautta. Mut on kummallakin kerralla leikattu etukautta. Toipuminen itse leikkauksesta on yleensä nopeampaa kuin takakautta tehdyssä operaatiossa. Menevät sisään siitä henkitorven vierestä ja hieman joutuvat henki- ja ruokatorvea "siirtämään" sivuun leikkauksen ajaksi. Tästä aiheutuu jonkin verran nielemisvaikeuksia jotka menevät aika nopeasti ohi. Äänikin saattaa jonkin aikaa olla käheä eikä kestä huutamista tms. mutta korjaantuu nopeasti.

Ilmeisesti varsinainen selkäydinpinne on lievä jos jalat eivät oireile eikä vessa-asiointi tuota ongelmia. Hyvä niin. Jos kuitenkin samalla selkäydinpinne korjataan eli selkäytimelle tehdään tilaa niin melko varmasti poistavat yhden välilevyn jonka tilalle sitten laittavat titaanisen luudutuskehikon ja mahdollisesti lisäksi titaanilevyn pakettia tukemaan. Yhden välin jäykistäminen ei juurikaan rajoita pään liikkeitä jos nyt vaativimmat akrobatialiikkeet jätetään väliin  ;) Olen kuullut että on mahdollista avartaa juuriaukkoja etukautta tehtävässä leikkauksessa ilman välilevyn poistoa mutta kertokoon siitä semmoiset jotka asiasta paremmin tietävät.

Pari päivää pitävät leikkuun jälkeen sairaalassa jos kykenet hyvin syömään ja liikkumaan. Pari viikkoa pitää pidättäytyä kaikista kotihommista ja vain levätä. Vatsallaan ei saa vähään aikaan nukkua. Hermot toipuvat hitaasti ja vuosikin on lyhyt aika hermojen parantumista odotellessa. Niille pitää antaa mahdollisuus toipua omaan tahtiin. Treenata kannattaa maltillisesti. Tsemppiä!
-Ukkorähjä-

- Pääasia että on terve

annastiina

• Newbie
  • *
« Vastaus #109 : Joulukuu 01, 2011, 10:53:11 »
jepjep
yläraajat juu oireilee pahemmin. Samanlaisia oireita oli jo 2008, mutta luulin silloin että on vaan nskat jumissa enkä käynyt edes lääkärissä. Mulla on jonkun verran puutumisoireita myös jaloissa, alaselässä ja pakaroissa. Samoin pidästysongelmia. Ajattelin näiden johtuvan siitä kun mulla on myös lannarangassa todettu 2008 pieniä nikamasiirtymiä ja hermojuurikaventumia sekä pieni kysta selkäydinkanavatilassa. No nyt neurokirurgi totesi, että todennäköisesti nämä kaikki puutumisoireet liittyvätkin tähän niskavaivaan. Mene ja tiedä, mutta odotan kovasti että saisin kädet edes jotenkin yhteistyökykyisiksi, särkyä ja puutumista vähemmäksi ja jospa sais vaikka nukuttua ilman vahvoja pillereitä :)

Tosta tulevasta leikkauksesta vielä, neurokirurgi sanoi että enää ei käytetä titaania vaan muovinen pala kiilataan nikamien väliin.

Kiitos tsempistä :) enää kaks viikkoa H-hetkeen

-annastiina-

calimero

• Newbie
  • *
« Vastaus #110 : Tammikuu 05, 2012, 16:48:01 »
Pientä päivitystä omaltakin kohdalta tähän keskusteluun.

'Miltei varma spondyloosi' myös lannerangassa ei sittenkään ollut sitä, vaan spondylolyysi. Magneettikuva sen osoitti. Vyön alle taas uusi diagnoosi.
Sitäkin on nyt jumpattu ja kummasti ovat vaivat vähenneet. Kyllä tuntuu olevan ihmeitätekevä vaikutus sitkeällä jumpalla. Ja sitten kun tein tuossa ennen Joulua kunnon työrupeaman ja voimistelu jäi vähemmälle niin eikös taas ole käsi ja niska ole alkaneet vaivata. Vain lievällä kivulla ja käden lämpenemisellä, se ikäänkuin kuumottaa mutta ei puudu eikä särje. 'Hauskaa' kun on näin monipuolisia vaivoja :0.

Tsemppiä vaan annastiinalle, vaikka leikkaushan on jo lienee lusittu.

Perässä varmaan tullaan, mutta minä vuonna, sitä ei tiedä itse sarvipääkään. Eniten tässä ihmetyttää että kun osa lääkäreistä on kaularangan magneettikuvia katsellesseen ihmeissään ettei minulla ole jo kunnon hermovaurioita niin oireetonta aikaa on ollut kuukausia. Onko tulossa parempaa vai kauheampaa? Turha kai niihin on hakea vastausta ja nauttia siitä ajasta kun ei muista koko asiaa. Se myös askarruttaa että joku lääkäri lähettäisi leikkaukseen vaikka saman tien ja toinen taas tokaisee 'katsellaan rauhassa'. Mihin uskoa. Ja miten ihmeessä täysin käpertyneet nikamat voivat jumpatessa parantua. Ei calimero ymmärrä.

Hyvät uudet vuodet joka tapauksessa kanssakirjoittajille ja lukijoille. Asiaa helpottaa kummasti kun näitä asioita saa jakaa.

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #111 : Tammikuu 26, 2012, 12:30:09 »

Perässä varmaan tullaan, mutta minä vuonna, sitä ei tiedä itse sarvipääkään. Eniten tässä ihmetyttää että kun osa lääkäreistä on kaularangan magneettikuvia katsellesseen ihmeissään ettei minulla ole jo kunnon hermovaurioita niin oireetonta aikaa on ollut kuukausia. Onko tulossa parempaa vai kauheampaa? Turha kai niihin on hakea vastausta ja nauttia siitä ajasta kun ei muista koko asiaa. Se myös askarruttaa että joku lääkäri lähettäisi leikkaukseen vaikka saman tien ja toinen taas tokaisee 'katsellaan rauhassa'. Mihin uskoa. Ja miten ihmeessä täysin käpertyneet nikamat voivat jumpatessa parantua. Ei calimero ymmärrä.

Hyvät uudet vuodet joka tapauksessa kanssakirjoittajille ja lukijoille. Asiaa helpottaa kummasti kun näitä asioita saa jakaa.

Minä olen lusinut samassa tilassa jo 7 vuotta, en tiedä milloin tulee se aika kun halvaannun ja leikataan. Ihanteellista olisi jos ei tarvisi leikata, vaan välilevy luutuisi itsekseen; muodostaisi ensin luusiltoja ja luutuisi tukkoon aiheuttamatta hermovauriota. Kukaan ei tiedä kuinka kauan siihen menee, meneekä siihen 5 tai 20 vuotta tai vielä enemmän

sakkeus

• Newbie
  • *
« Vastaus #112 : Helmikuu 12, 2012, 18:56:55 »
Morjens!
Täällä olis taas yksi jolla on kaularangassa hermojuuri pinne, johtuen 5-6 ja 6-7 nikamien välilevun rappeumasta jolloin hermo ei mahdu olemaan kunnolla siellä. Minulla ei ole pullistumaa onneksi sisäänpäin joka aiheuttaisi alaraajoihin tuntemuksia.
Vaivat juuri samoja kuin monilla muillakin: jomotusta lapojen välissä oikealla puolen, jomotusta kainalossa kylkilihasten alla, jomotusta olkavarressa ja ranteessa. Puutumista kädessä ja sormissa. Noin vuosi sitten oli vaikein aika jolloin n 2kk työkyvyttömänä, sitten kesällä korjaantui täysin huomaamattomaksi ja sitten syksyllä palasi taas. Se kesti myös n kuukauden päivät jolloin mangneettikuvattiin ja diaknoosi oli juuri tuo mitä alussa kerroin. Lähete leikkausjonoon ja aika tässä keväällä kuukauden sisällä. Nyt on taas koko ajan jomotusta koko alueella, mutta työssä ollaan kun ei käytä liikaan kättä voimaliikkeisiin.
Muutama kysymys:
1. Jos on jäykistetty 2 nikama völiä niin onko niska jäänyt mitenkin liikerajoitteiseksi muilla joilla homma jo tehty?
2. Miten kauan toipuminen on kestänyt, leikkauksesta työkykyyn?
3. Onko tullut myöhemmin lisä oireita muissa lähinikamissa?
4. Oletteko yleensä saaneet hyvää hoitoa ja kannattiko mennä leikkaukseen?
Tässä muutama kiinnostava kysymys tässä odotellessa ~:/

Rijoka

• Full Member
« Vastaus #113 : Helmikuu 14, 2012, 13:21:45 »
Hei Tapsa
Kaipailit tietoa ennen ja jälkeen niskaleikkauksen. Minulla oli ennen leikkauksta tilanne se, että jos olisin edes horjahtanut niin pahimmassa tapauksessa olisin halvaantunut ja kyseessä oli neliraajahalvaus.
En pysynyt pystyssä, en voinut kantaa mitään, en tehdä, mitään. Makasin sängyssä suurimman osan ajasta lukien ja kuunnellen musiikkia. Kivut olivat ihan kamalat enkä voinut edes sormiani liikauttaa ilman, että suunittelin etukäteen miten sen teen vai voinko jättää tekemättä.  Eli:tilanne oli ihan kamala ja odotin vain leikkausta ja nukuslääkäriä joka antoi lääkkeen jolla pääsin pois kivuista.
Ennen niska leikkusta minulle oli tahty 3 selkäleikkausta ja viimeinen noin 3 kk ennen ninskaleikkausta. Niinpä oli pakko opetella kävelemään selän takija etten jää kokonaan sängyn pohjalle.
Leikkaus aamuna sain tietää, että sairaala olli vaihtanut leikkaavaa lääkäriä ja silloin aloin pelätä ensimmäistä kertaa ja koska minulta oli jo sanat hukassa en pystynyt sanomaan, etten halua hänen leikkaavan. Kysyin vain, että mitä tapahtuisi jos kuitenkin tälläkertaa jätettään leikkaus tekemättä. Vastaus oli: Neliraajahalvaus, jolloin olin entistä enemmän kauhunlamaanuttama ja suostuin leikkaukseen. Tosin leikkaus siirtyi aamusta iltapäivään, sillä oli ollut kolari ja pini tyttö oli leikattavana jotta hänet voitiin pelastaa elämään.
Kun heräsin heräämössä, minulle kerrottiin leikkauksen kestäneen 2,5 tuntia ja samalla kiikutettiin puhelin. Tyttäreni oli soitellut pitkin päivää ja varsinkin silloin, kun leikkkauksen piti olla ohi. Minua ei kuitenkaan löydetty mistään. Olin ollut tunnin "hukassa", eikä kukaan kertonut missä olin ollut. Olin 5 vrk:tta osastolla ja sitten kotiin. 6 viikon päästä lopputarkastus. Leikkauksen tehnyttä lääkäriä en tavannut ollenkaan. Minut kotiuttu minulle täysin tuntematon lääkäri. AHänen kirjoittamansa paperit kävi sairrrnhoita tarkistamassa ja niistä puuttui joitakin.
Kotona olin kuin sekava, kamalan kipeä jokin joka en ollut minä. Minulla oli ollut jo lähes vuoden kipulääkkeenä Panadol, mutta se ei auttanut. Kahden viikon päästä loppuivat nekin. Se lekuri kiejoitti vain 2 viikon anneksen kipulääkkeitä. Menin apteekkiin ja luulin että siellä voidaan uusia se resepti, mutta ei. Kun virkailija soitti lääkärille niin vaaati minut puhelimeen ja haukkui ensimmäisenä ja sanoi minun vain kuvittelevan ne kivut. No, Panadoliahan ei uusita puhelimensoitolla ja niin hän suostui kirjoittamaan 600mg buranaa. Kun sain lopulta lääkkeeni niin se virkailija oli ihan ihmeissään, sillä minulle oli oikeus antaa vain 2 viikon annos.
Kun menin lopputarkastukseen niinn leikannut lääkäri istui selin minuun ja tuijotti ikkunasta ulos. s.hoitaja huomautti kaksi kertaa, että potilas on jo huoneessa. Kun kerroin miten kipeä olin ja miten maailma huojui edelleen ympärilläni niin hän sanoi kirjoittavansa lähetteen terv.keskukseen kuntoutusta varten ja kolmen kuukauden annoksen Panadolia.
Lähete oli kuitenkin yksityiselle joka ihmetteli että mitä hän voi tehdä ihmiselle joka on niin kipeä ettei sitä voi edes koskettaa aiheuttamatta kipua.
Nyt hyppään pitkän loikan yli ja siirryn noin1v ja 4kk päähän. Olin edelleen mielettömän kipeä. Oli kokeiltu kuntoutusta ja tulos sama kuin edellä ei voio tehdä mitään. seuraavaksi sain aluesairaalasta soiiton fysiatrianoilita. Minulle tarjottiin aikoja kuntoutusta varten. Edellisen kerranse lääkäri oli nähnyt minut noin 2½vuotta aikaisemmin ennen leikkauksia. Ilmoitin etten ota aikoja koska sen turhaa ja kysin tietääkö hän ketään yksityislääkäriä joka osaa hoitaa leikkauksenjäkeistä kipupotilasta. Ei tiennyt, mutta haki osastonhoiotajan. Hän tiesi ja oli vihainen kuin marjaskarh siitä, että jälleen kerran se lääkäei lirjoitti minulle hoitoohjeita vaikka hyvin tietää, ettei minua ole koskaan voitu hoitaa siinä sairaalassa. Sain yksityisen fysiatrin nimen hhoitaja sanoi vielä, että jos se lääkäri ottaaminut hoitaakseen niin hän varmasti hoitaa. Ja hän hoiti, mutta kaikki oli liin myhää. Kivut olisi pitänyt hoitaa vuosia aikaisemmin, Kipu oli kroonistunut eikä enää voitu muuta kuin etsiä sopivia lääkkeitä. Siinä meni Buranat, Panabolit, Tramalit ja monet muut. Paino nousi 30kg eikä johtunut liiasta syömisestä vaan lääkekokeiluista. Pari- kolme kertaa paino nousi kahdessa viikossa 8 - 10 kg ja jäi pysyväksi.
Olen syönyt noin 12 vuotta OksyContinia 80mg - 160mg/vrk, Lyricaa 150mg - 300mg/vrk, Klotriptyliä 2pilleriä illala ja muita joista osa on vaihtunut toiseen ja parhaana vatsansuojalääke, sillä ilman sitä en voisi syödä enää minkäänlaisia lääkkeitä.
Olen ollut eläkkeellä nyt 17 vuotta. Olen joutunut luopumaan kaikista harrastuksista kävely mukaanlukien. Uutena harrastuksena on kaikenlaisten kasvien ja yrttien kasvattaminen sisällä ja parvekkeella. Niistä saan sekä ruokaan mausteita sekä silmäiloa upeista kasveista ja mielenkiintoa minkälaisen kasvin saan milloinnkin siemenistä kasvamaan.

Toivotan sinulle paljon parempaa tulevaisuutta ja onnea leikkaukseen ja sen jälkihoitoon. Jos sinulle jää kipuja leikkauksen jjälkeen niin vaadi kunnolliset lääkkeet kipukierteen katkaisemiseksi heti alkuunsa :engel017: :vrolijk_26:
Niin pitkiä ovat päivät, kun odotan luokseni ystävää jonka nimi on :Kivuttomuus
Sairaus: Selkäydinkanavan ahtautuma, synnynnäinen ja periytyvä, 3 selkä- ja 1-niskaleikkaus. Krooninen neuropatia, TOS-oireyhtymä. Kilpirauhasen vajaa toiminta. 2:s tyypin diabetes.

Pekko

• Newbie
  • *
« Vastaus #114 : Helmikuu 27, 2012, 12:06:14 »
Leikkauksessa käyneenä vastauksia kysymyksiisi.Mutta tuskin näissä vaivoissa oireet ja toipuminen on1/1                                             Muutama kysymys:
1. Jos on jäykistetty 2 nikama völiä niin onko niska jäänyt mitenkin liikerajoitteiseksi muilla joilla homma jo tehty?
2. Miten kauan toipuminen on kestänyt, leikkauksesta työkykyyn?
3. Onko tullut myöhemmin lisä oireita muissa lähinikamissa?
4. Oletteko yleensä saaneet hyvää hoitoa ja kannattiko mennä leikkaukseen?
Tässä muutama kiinnostava kysymys tässä odotellessa

1.Rajoitteita tulee,mutta ei mitenkään paljon,itse huomaan vain autolla ajaessa, hartioita joutuu kääntämään enemmän taakse päin katsoessa.
päätä kallistellessa myös jonkin verran rajoiiteita mut ei häiritsevästi.
2. Tässä sitten vähän hankalampi dilema, itsellä kolmeviikkoa leikkauksen lälkeen alkoi samantapaiset oireet kuin 1,5 vuotta ennen leikkausta,MIR.kuvauksessa todettiin,että on taas hermojuuri ahtaumaa,en kerennyt toipua työ kuntoon.
3.Ei ole vaikuttanut ainakaan vielä, leikattu 6.9.2011
4.Hoito on ollut hyvää,kipuja hoidettu erilaisilla kipulääkkeillä ja sairasloman tuomalla vapaudella. sen verran leikkaus auttoi että nyt ei ole ollut aivan sietämättömiä kipuja.Ja tietysti lääkärit ottavat nyt vakavammin huomioon oirehtimisen,en tiedä onko se  vaivan väärti.

Tuli  vastailtua ensin ja tässä vähän omaa historiaa

Neljä vuotta sitten alkoi vasen olkavarsi oirehtia,enpä paljon välittänyt kun pystyin kuitenkin työni hoitamaan.sitten pikku hiljaa kipu kävi sietämättömäksi ja etusormesta meni tunto, jonka seurauksena menin lääkäriin.kaksiviikkoa saikkua ja särkylääkkeitä, tätä jatkui vuoden verran välillä töissä ja sitten taas saikulla,ykskaks suhtautuminen muuttui.oli vähän sellaista luokkaa,ettei tällaisilla vaivoilla sairaslomaa.mutta kun en edes halunnut saikulle niin sitten sain lopulta lähetteen hermorata tutkimukseen ei löydöksiä. pitkän kinuamisen jälkeen MIR kuvaukseen.Ja siitä sitten leikkaus jonoon,madaltumat 5-6 ja6-7 nikamavälissä leikkaavan kirurgin mielestä kiireellinen lähete mut meni kuiteskii puolivuotta. kävin välillä töissä ja olin välillä saikulla.nyt viisi ja puoli kuukautta leikkauksen jälkeen olen ollut sairaslomalla. helmikuun 7 2012 todettin MIR kuvasta että 5-6 nikamavälissä taas ahtautumaa kirurgin lausuntoa ja kuntotustukea odotellen . Pekko
kaularankaa leikattu 06.09.2011   C5-C6 ja C6-C7 välälevyjen tilalle titaninapit, hermojuuriaukkoja aukaistu samalla. Nyt hermojuuriaukkojen ahtautta leikatuissa väleissä

ukkorähjä

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #115 : Maaliskuu 08, 2012, 19:48:29 »
No niin, taas sitä mennään  :D  "Kolmas kerta toden sanoo", sananlaskussa sanotaan. Kaularankaa meinataan operoida nyt kolmannen kerran. Tällä kertaa olisi tarkoitus mennä sisään niskan puolelta ja ainakin yhden nikaman takakaari olisi poistettavien listalla. Kaularanka ei sitten kestänyt edellisen jäykistyksen mukanaan tuomaa rasitusta vaan vääntyy taaksepäin yhtä pykälää alempana. Riskin olemassaolo tiedettiin mutta toivottiin parasta. Aika terävä kantti siellä magneettikuvien perusteella näyttäisi olevan. Sitten kun tuohon kanttiin on vielä kasvanut jotain sidekudos-paksuuntumaa ja luuta on selkäydin taas kurtussa. Mulla kun on synnynnäisesti liian kapea tuo spinaalikanava niin ei paljon tarvitse kun alkaa ahistaa. Lausunnon mukaan siellä olisi lisäksi välilevyn pullistuma joka on kosketuksissa selkäytimeen ja kai sillekin sitten jotain tehdään.... Jos pystyvät niin yrittävät avartaa myös noita käsiin antavia juuriaukkoja. Vääntävät rangan lopuksi oikeaan asentoon ja tukevat paketin kahdella titaanitangolla jotka ruuvataan sitten nikamiin kiinni. Nyt kun yksi nikamaväli on jo jäykistetty ja käsittääkseni kaksi jäykistetään lisää niin sitten loppuu se vähäinenkin kumartelu mitä vielä pystyy tekemään.

No se hyvä tässä on että todennäköisesti kaularankaan ei tämän jälkeen enää tarvitse koskea. Voipi siirtyä tonne selän puolelle  :rohonauru: Onhan sekin jo kertaalleen operoitu mutta kun sielläkin on vissiin jotain mikä ahistaa   ~:/  Parin kuukauden sisään pitäisi silppuriin päästä. Tietääpähän mitä alkukesän ohjelmaan kuuluu...kuntoutusta ja taas kuntoutusta. Polvi-operaatiokin on tulossa ja se lienee sitten keskikesällä niin että tämmönen tapaus  :thumbsup:

-Ukkorähjä-

- Pääasia että on terve

Olga

• Newbie
  • *
« Vastaus #116 : Toukokuu 07, 2012, 22:08:01 »
Minulla seuraavanlainen MRI-lausunto:
C5/6-välissä on degeneratiivinen ligamento-osteofytäärinen pullistuma spinaalikanavaan päin, tämä kohtlaisesti ahtauttaa sentraalista spinaalikanavaa. Tämän välit molemmat juuriaukot ovat vahvasti ahtatutuneet, vasen enemmän kuin oikea. Muut juuriaukot ovat avoimet.
Oikea käsi puutuu ja pistelee mutta se mikä tuottaa ongelmaa on niskan oikean puoleinen kipu joka heijastuu oikealle puolelle kasvoihin sekä takaraivoon. Kipu tulee yleensä öisin sekä töissä jos työpäivät on venyneet tai on ollut kiirettä eikä taukoja ole voinut pitää atk:n äärestä. Neurokirugi sitä mieltä että löydöksillä ei ole mitään tekemistä niskakivun kanssa vaan lihasperäistä ja koska käteen ei heijastu kipua niin leikkausta ei tässä vaiheessa tehdä. Joten 2. vuotta fysikaalista hoitoa josta ei sanottavasti mitään apua ja yöunet ovat sitä sun tätä :( Pari viikkoa sitten sain Lyrica jolla pystynyt nukkumaan, lievästi sivuvaikutuksia koska otan vain yöksi. Fysioterapeuttien mukaan niskakivun syynä asentovirhe(30 v. istumatyötä) jolloin oikea olkapää kiertyy liiaksi eteenpäin ja
nyt ollaan sitten sitä ryhtiä parannettu.
Olen harrastanut liikuntaa säännöllisesti, eikä nytkään kielletty esim. potkunyrkkeilyä, tosin punttisalilla teen vain 'satujumppaa' eli kuntouttavia liikkeitä :)
Tällä hetkellä vuorotteluvapaalla mutta elokuussa töihin joka kyllä jännittää miten jaksaa taasen istua 7 tuntia paikallaan :-[

Olga

• Newbie
  • *
« Vastaus #117 : Toukokuu 14, 2012, 08:05:49 »
Sitä olisin vain vielä kysellyt teiltä jolla vastaavaa juttua niskassa kun lääkäri sanoi ettei niskan 5/6 löydöksestä voi olla kipuja niskakan, hartioiden, takaraivon ja jopa kasvojen alueella?
Kysyisin vaan että no mistä nämä kivut sitten tulevat :o? Käden puutuiminen ja kivut kuulemma kuuluvat ainoastaan minun 'löydökseen' mutta kun olen selannut näitä viestiketjuja niin
kyllä porukat puhuu niskakivustakin!?

ukkorähjä

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #118 : Toukokuu 14, 2012, 09:53:29 »
En lähde lausunnon antaneen "neurokirurgin" kanssa asiasta kinaamaan mutta omasta kokemuksestani voin sanoa että kyllä tuon C5-C6 alueen spinaalistenoosi aiheuttaa mm. niska-, ja hartiaseudeun kipua. Mulla on ollut oikoryhti jo parikymmentä vuotta ja myös se on väliinsä tehnyt niskajumeja mutta ne on pysyneet kurissa liikunnan ja hieronnan avulla. Rangan rapistumisen myötä kivut ovat muuttuneet ikäänkuin kroonisiksi eikä niihin oikein tunnu hieronta auttavan kuin hetkeksi. Lihasperäisiähän nuo kivut tietysti ovat mutta nähdäkseni ne aiheutuvat rangan ongelmista jotka saavat aikaiseksi lihasten jatkuvan kiristymisen. Varmaan tuo ryhtivirhekin on osallisena kipuihin mutta uskoisin rankaongelmien olevan suurempi syypää.

Päänsärkyjä, eritoten takaraivo alueella oli ja on edelleen johtuen juurikin noista rankaongelmista. Kasvokipuja mulla aiheutti aikanaan yöllinen hampaiden narskuttelu. Se loppui kun hammasläkärin kautta teetettiin semmoinen purentakisko jota käytetään öisin. Se on osoittautunut älyttömän hyväksi. Pysyy legotkin paremmassa kunnossa kun en jauha niitä palasiksi nukkuessani :D

Mikäli olet iältäsi pitkälle yli neljänkymmenen aletaan leikkausta vakavissaan harkita vasta kun jäät piiiitkälle sairaslomalle tai kun alkaa tulla halvausoireita. Ikävää priorisointia mutta se on kylmä totuus. Mun asiat alkoi aikanaan luistaa vasta kun oli pakko hakeutua ensiapuun pään pakkoasennon ja töpöttävän kävelyn vuoksi. Onko sun jalkojen refleksit/heijasteet testatut?
-Ukkorähjä-

- Pääasia että on terve

Olga

• Newbie
  • *
« Vastaus #119 : Toukokuu 14, 2012, 22:15:01 »
Tänks Ukkorähjä, minä kyllä hänelle kinasin asiasta s.postilla käyntini jälkeen mutta ei antanut periksi. Purentakiskot minäkin otin jälleen käyttöön, tosin ei mitään suurempaa vaikutusta mutta kuten sanoit niin purukalusto pysyy paremmassa kunnossa :thumbsup:
Ja nuo jalkarefleksit on testattu jos tarkoitat kuminuijalla polveen lyöntiä, ilmeisesti ihan normaalit kun niistä ole mitään mainintaa enkä ole ihte sen kummempaa huomannut, onneksi.
Näin vähän ajattelinkin tuosta 'marssijärjestyksestä' kun tuon viidenkympin rajapyykki saavutetaan vuoden päästä, täytyy noita sairaslomia alkaa sitten käyttämään kun niitä on vuosikymmenien ajan säästelty. Vähän mututuntumalla tässä mennään mikä provosoi kipua ja mikä ei, täytyisi alkaa pitämään jotain kipupäiväkirjaa niin näkisi milloin ja mistä ärtyy mutta kun näitä tarinoita täällä lukeen niin melko hyvä tilanne minulla 'vielä' on ::) Pahinta tietysti on nuo kivut aamuyöstä kun paras uni häiriintyy ja vihdoin kun pääsee uudelleen uneen niin pitäisi jo nousta, kyllä siinä monesti ihmettelee että miten jotku voi olla aamusta pirteänä ~:/ Tänään pyysin lääkäriltä että kokeiltaisiin Lyricasta 25 mg:sta, jospa se tehoaa kipuihin ja sivuoireet olisivat vähäiset, se jää nyt sitten nähtäväksi. Mutta näillä mennään kohti kesää ja aurinkoa :jeee: