Kirjoittaja Aihe: Väsyttää..  (Luettu 15191 kertaa)

diisa

• Sr. Member
Väsyttää..
« : Lokakuu 27, 2010, 19:11:39 »
Moi!

Väsyttää, siis kaikkia väsyttää, mutta miksi tälle ei tule loppua ollenkaan.
Aloitin loppukesästä käyttämään E-EPA-kapseleita, kokeiluna kun hyvä ystävä kehoitti. Niitähän ne on kalaöljyjä ja 650 mg yhdessä kapselissa.
En mitään erikoista uutta voinnissa ole huomannut, ei kyllä pahentanutkaan.
Nukkuminen ei auta. Makoileminen ei.
Kun jotain touhuaa, koko ajan on sellainen palkonomainen tarve mennä lepäämään, oikein hätäilee tehtävää että sais mennä makaamaan.

Vesijuoksu on se mitä pystyn harrastamaan, ettei aivan sietämätön kipu seuraa.
Kylässä kun joskus käy tai jossain muualla, niin väkisin meinaa nukahtaa, tai pitää nousta liikkumaan ettei uni tule.

Tulee mieleen se että voisko olla vain masentunut että se oma punkka on se, missä on paras paikka.
Ei tähän mitään ratkaisia ole, mutta kunhan puran harmiani tänne. :haukoitus:
Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing

Sonny

• Sr. Member
Vs: Väsyttää..
« Vastaus #1 : Lokakuu 27, 2010, 20:47:03 »
Diisa tutut ovat oireet johtuvat sitten mistä vaan  ??? Itse luulen niiden johtuvan kivuista ja siitä ettei kauan kärsi olla pystyssä, oma sänky ei saa olla koskaan kaukana  :thumbsup: Kylässä kävin viimeksi joskus keväällä, se oli eka kerta moneen vuoteen kun menin kaverille yksin kylään ihan itse  :o
Väsymys on jatkuvaa ja usein saan kahvit päälleni kun nukahdan etenkin aamulla muki kädessä, ainakin kerran viikossa käy niin nolosti  :(
Ei tunnu oikein normaalilta mutta liittynee lääkityksen ottoon, nukahdan kun olen ottanut lääkkeet, muuten en tajua mikä väsyttää  :haukoitus:
Selkäleikkaus 2000 , 2006 ja 2014
G55.1*M51.9 Nikamavälilevyhäiriöön liittyvä hermojuuren puristustila
M53.3 Polymyalgia rheumatica
J45.8  Asthma bronchiale
Osittainen ylähengitysteiden ahtauma (C-Pap late)

juki 02

• Klubilainen.
« Vastaus #2 : Lokakuu 31, 2010, 10:51:04 »
väsyttää mihin vuorokauden aikaan tahansa, mutta useinkaan ei saa unta kun paikkoja särkee niin vietävästi. Kipulääkekin leikkaa ainoastaan kärjen kivuilta. Muttta eteenpäin sanoi mummo lumessa t:juki 02
Diagan. M89.0 CRPS2 EXTREMITATUM INFERIOR L.DX
M48.0. Stenosis lateralis LIV/V Statua post.laminotomia et foraminotomia LVIdx delibedetio
F32.1-2 Keskivaikea/vakava debressio

Kaustinen

• Administrator
  • Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten!
« Vastaus #3 : Marraskuu 01, 2010, 14:08:02 »
Nukkuminen ei auta. Makoileminen ei.
Kun jotain touhuaa, koko ajan on sellainen palkonomainen tarve mennä lepäämään, oikein hätäilee tehtävää että sais mennä makaamaan.
Vesijuoksu on se mitä pystyn harrastamaan, ettei aivan sietämätön kipu seuraa.
Kylässä kun joskus käy tai jossain muualla, niin väkisin meinaa nukahtaa, tai pitää nousta liikkumaan ettei uni tule.
Tulee mieleen se että voisko olla vain masentunut että se oma punkka on se, missä on paras paikka.
Ei tähän mitään ratkaisia ole, mutta kunhan puran harmiani tänne. :haukoitus:

Moi Diisa ja terveisiä täältä väsyneeltä myös. Sain tänään diagnoosiksi "kohtalainen uniapnea" unitutkimuksen tuloksena. Muutama vuosi sitten minulle jo tarjottiin mahdollisuutta saada lähetettä tutkimuksiin. En kuitenkaan uskonut, että minulla uniapneaa olisi.. enhän minä koko ajan nukahtele tai hirveästi kuorsaa, ajattelin... ja että eikös se ole enemmänkin vanhempien, isokoisten miesten sairaus..  ~:/

No, nyt tiedän paremmin ja onneksi myös on tiedostettu unen merkitys terveydelle.. tässä joitain otteita uniapneasta ja unihäiriöistä yleensä, koska oirekuvauksesi muistuttaa kovasti omiakin uniongelmiani:

"Kaikki uniapneapotilaat eivät kuitenkaan ole ylipainoisia, eivätkä miehiä, kuten aiemmin on uskottu."
"Selittämätön päiväväsymys ja uneliaisuus ovat syitä lähteä lääkärille."
"Unenaikaisten apneoiden aikana veren happipitoisuus laskee ja happivajaus altistaa sydän- ja verisuonitaudeille, rytmihäiriöille ja mahdollisille sydänpysähdyksille."
Linkki: http://plaza.fi/ellit/liikunta-ja-terveys/kotilaakari/hyva-terveys/uniapnea-10-kysymysta

Tässä on linkki sivustolle, josta löytyi mielenkiintoinen ääninäyte siitä, miltä apnea kuulostaa.. (Minusta se ei kuulostanut miltään ja se vahvisti hakeutumistani tutkimukseen, koska muut eivät kuulleet hengityskatkojani!) http://www.uniapnea.fi/uafi/index.html
Ote sivuilta: "Uniapnean oireita ovat väsymys, päänsärky, keskittymisvaikeudet ja masentuneisuus, mutta myös ongelmat ihmissuhteissa ja impotenssi voivat olla merkkejä sairaudesta, josta monet eivät edes ole tietoisia. Hoitamattomasta uniapneasta voi olla pitkällä aikavälillä seurauksena korkea verenpaine, sydäninfarkti ja aivohalvaus."

"Tuki- ja liikuntaelinoireista kärsivillä on elämänlaatua alentavia unihäiriöitä keskimääräistä enemmän. Nivelreumaan liittyviä unihäiriöitä ovat unenaikaiset hengityshäiriöt kuten uniapnea tai levottomat jalat.Kärsimykseensä kannattaa etsiä apua, sillä unihäiriöiden tutkimus on edistynyt huimasti ja häiriöihin on olemassa entistä monipuolisempia hoitokeinoja. Markku Partisen mukaan fibromyalgiaa sairastavista noin 80 prosenttia kärsii unihäiriöistä. Haagan Neurologisessa Tutkimuskeskuksessa on tehty tästä potilasryhmästä kartoitus. Aiempaa laajempi tutkimus on suunnitteilla."
Linkki: http://www.verkkoklinikka.fi/?id=2393917&page=5815505
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 02, 2010, 22:56:42 kirjoittanut Kaustinen »
"Älä sinä tyttö koskaan katkeroidu, sillä sitten ei enää mikään auta!"
- mummu -

Psoriasiartropatia/moninkertainen sekundäärinen nivelrikko
HMS/EDS
Määrittämätön nikamasairaus
Kiertäjäkalvosinoireyhtymä
Kilpirauhasen vajaatoiminta
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä
Essentiaalinen verenpainetauti

geofox

• Jr. Member
  • **
  • Writing my own hymn
« Vastaus #4 : Lokakuu 31, 2017, 05:22:53 »
Nukkuminen on yksi varsinainen mörkö nykyään. Periaatteessa olen oppinut ymmärtämään tätä mun rytmiä, mutta silti aina kun muutoksia tulee alkaa tympiä. Viikon sykleissä ensi valvon jotain kolme yötä putkeen ja nukun pitkälle iltapäivään. En viitsisi yöllä vain maata sängyssä odottamassa unta, mikä ei vaan koskaan tule. Sitten kun kroppa uupuu tähän rytmiin niin vain nukun, nukun ja nukun univelkaa pois. Kauhistuttaa, jos pitäisi töissä käydä. Mulla kuitenkin työajat oli aina klo. 06-jtn. Sit on tämmöiset yöt vielä erikseen, että herään keskellä yötä eikä uni enää tule. Nyt heräsin lievään närästykseen. Tää on ihan uusi moodi. Havahduin hereille tasan tunti sitten ja nyt en oikein tiedä miten toimia. Haluaisin myös et hereillä ollessa olisin edes jollain lailla aikaansaava. Käsityöt vilisee mielessä, että mitä teen seuraavaksi. Kaikista eniten suututtaa nämä nukkumispäivät kun en missään kohtaa ole virkeä. Enkä usko, että kellojen siirto tähän vaikutti, koska aina on yhtä epäsäännöllistä :haukoitus: Tää ei oikein mene edes kipupäivien mukaan. Toki kun toimintakyky laskee niin crps kiukuttelee enemmän. Liike on lääke jne. Käsi turpoaa lapaluuhun asti ja samalla kettuilee selkä. Cerpin puoleinen kylki myös kramppaa. Siinä kunnossa kotitöiden tekeminen on aika haastavaa. Tähänkin pätee sanonta "ole itsellesi armollinen". Pitäis jaksaa kuunnella kehon viestejä. Vielä on matkaa univaikeuksienkin hyväksymiseen..

Tyypin 1 diabetes, fibromyalgia, CRPS1, dupuytrenin kontraktuura, nikama/välilevysairaus hermojuurioireistolla, TOS(?), masennus ilman psykoottisia oireita..

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #5 : Lokakuu 31, 2017, 08:52:25 »
Geofox  :hali: onneksi nyt kumminkin edes JOSKUS saat nukuttua jonkun verran nuita univelkoja pois. Kivaltahan tuo sinun nukkumattomuutesi ei tosiaankaan kuulosta.. kolme yötä putkeen valvoen jne.. :( Ootko koskaan kokeillut nukahtamislääkettä pahimpiin valvomishetkiin? Saisiko sillä tuota hirmusinta valvontaputkea poikki? Itte jouduin nukahtamislääkkeisiin turvautumaan toissa syksynä kun yövuorojen jälkeen unen saanti oli hankalaa (on sitä kyllä edelleenkin).
seropositiivinen nivelreuma (dg 03), kilpirauhasen vajaatoiminta (dg 07)

geofox

• Jr. Member
  • **
  • Writing my own hymn
« Vastaus #6 : Lokakuu 31, 2017, 19:25:19 »
Moikka trochanter  :vrolijk_26:

Vuoden verran olin koukussa nukahtamislääkkeisiin. Tenox ensin ja sitten stilnoct. Ketipinoria ja vahvaa melatoniinia kokeiltiin kans tuloksetta. Mut joo nuo ensin mainitut kyllä auttoivat mutta sit aloin panikoimaan sitä että heräänkö jos esim verensokeri laskee liian alas. Pääsin sitten irti lääkkeistä enkä haluais takaisin palata niihin. Lääkäri on kyllä ehdottanut sellaista parin yön lyhyttä jaksoa niiden käyttöön. Jotta kroppa tajuaisi mikä on normaali unirytmi. Muut asiat on olleet akuutimpia niin lääkkeitä en ole vielä saanut. Tänään oon nukkunut ensin yhteentoista. Yhdeltä takaisin nukkumaan ja viideltä ylös ja ulos pienelle kävelylle. Nyt oon hereillä ja odotan kuin kuuta nousevaa että pääsen takaisin nukkumaan. Jalkapallo telkkarissa pitää mut kuitenkin hereillä ainakin puolille öin. Jännityksellä odotan olenko silloin ihan pirteä vai tulisko uni helposti. Pakko ainakin yrittää.
Tyypin 1 diabetes, fibromyalgia, CRPS1, dupuytrenin kontraktuura, nikama/välilevysairaus hermojuurioireistolla, TOS(?), masennus ilman psykoottisia oireita..

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #7 : Lokakuu 31, 2017, 21:04:47 »
Mulla on käytössä Levozin. Se on erityyppinen lääke. Alun perin psyykelääke, mutta helpottaa nukkumaan. Annostus vaan on hyvin yksilöllinen ja joutuu kokeilemaan ja haarukoimaa.
Joillekin toimii Atarax. Se on allergialääke, joka väsyttää.

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #8 : Lokakuu 31, 2017, 22:50:39 »
Minulle on myös kehittynyt aivan oma unirytmini näin kotioloihin. Torkun tunnin verran illalla Fatboyssani ja valvon sen jälkeen kahteen asti. Kun sitten lopulta menen sänkyyni nukkumaan nukahdan ja nukun hyvin.Herään ja nousen ylös noin klo 9. Muulla systeemillä valvon sängyssä puolet yöstä

Nyt stressattuna ja ahdistuksessani nukkumaan meneminen venyy kello neljään. Aluksi Riva väsytti, mutta nykyään ei vaikutus uniin ole kuin piristävä!
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

geofox

• Jr. Member
  • **
  • Writing my own hymn
« Vastaus #9 : Marraskuu 01, 2017, 00:14:19 »
Onhan sulle hiker kerrottu rivatrilin toleranssista? Se ilmeisesti kehittyy tosi äkkiä eli suositukset lääkkeen käyttöajalle ovat minimaalisia pituudeltaan. Itse en ole sitä lääkettä koskaan käyttänyt, lueskellut vain muiden kokemuksia.

Mulla väsymys tulee näiden valvottujen öiden aikaan klo 04-06 ja silloin menen kyllä samantien sänkyyn. Ennen sitä on ihan turha, tuijottaisin vain kattoa silmät selällään.

En ole satuo kuullut noiden lääkkeiden väsyttämisominaisuuksista. Koitan painaa mieleen jatkoa ajatellen. Kiitos kommentista  :)

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #10 : Marraskuu 01, 2017, 01:49:17 »
Tiedossa on geofox kaikki Rivan käyttöön liittyvä ja etenkin sen lopettamisen ongelmat. Olen vain valitettavasti tällainen psykiatrien painajainen yhdistelmälläni anoreksia + bipo. Kaikki mielialan tasaajat ovat minulle sula mahdottomuus niiden mahdollisen painoa nostavan sivuvaikutuksen takia. Oli siis keksittävä jotain ahdistukseen, jotta kumpikin pysyisivät paremmin aisoissa. Kesän jäljiltä annos oli melkein nolla, mutta nyt vajaan viikon on ollut pakko nostaa annosta toivottavasti vain vähäksi aikaa.
Polven artrofibroosi

Peikko

• Klubilainen
  • :)
« Vastaus #11 : Marraskuu 01, 2017, 01:58:46 »
Olkaahan varovaisia noiden unilääkkeiden kanssa :thumbup:.
Yhdelle vanhemmanpuoleiselle tuttavalle kävi niin että ei sitten lopulta enää herännytkään,
oli kauan käyttänyt niitä, nimeä en tiedä mitä.
Hänen poikansa kertoi, että lääkäreiden mukaan se lääke alkoi pikkuhiljaa kertyä elimistöön,
kunnes saavutti liikatason, hän nukkui pois enää heräämättä.
Unilääkkeiden aiheuttama kuolema.
Naapuri hälytti silloin apua, että kaikki ei ole kunnossa kun on lehti oven välissä vielä aamupäivällä,
normaalisti oli sellainen aamukukkuja.
rikki niskasta varpaisiin

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
« Vastaus #12 : Marraskuu 01, 2017, 10:57:52 »
Minä en ole vuosiin nukkunut hyvin ilman lääkkeitä. Lyhyitä jaksoja (viikko pari) pärjään ilman, mutta kyllä se tuntuu unen laadussa ja päiväväsymyksessä. Mielummin nukun sopivalla lääkityksellä kuin pyörin öitä. Valitettavasti vaan nuo minun unta parantavat lääkkeet ovat sellaisia, että melko herkästi niitä joudutaan tauottelemaan mm. antibioottikuurien yhteydessä. Siksi tiedänkin, mitä on uni ilman niitä ja pidemmän päälle se ei ole ratkaisu.

Bentsodiatsepiineihin ja niiden sukuisiin lääkkeisiin olen suhtautunut aina todella kriittisesti ja kokeiltuani niitä yksittäisiä kertoja, kokemukseni on vahvistunut - minä en niitä kotiini suostu ottamaan. Olen saanut kahdesti kerta-annoksen diapamia. Ensin tutkimuspelkoon ja toisen kerran järkyttävään ahdistukseen. Molempien kertojen jälkeen jälkikrapula oli sitä luokkaa, että olisin taatusti ottanut lisää, jos olisi ollut saatavilla. Onneksi ei ollut. Lisäksi olen saanut osastolla pari kertaa Imovanea, josta jälkikokemukset eivät olleet yhtä vahvat, mutta eivät hyvätkään. Eivät siis ole minulle vaihtoehto ja sen olen tehnyt lääkäreillekin selväksi. Onneksi lääkäritkin ovat ymmärtäneet tilanteen, enkä ole asiasta joutunut vääntämään yhtään.

Sen sijaan olen saanut apua monestakin lääkkeestä. Ensimmäiseksi kokeilin Ataraxin, joka toimi tarvittaessa otettavana useamman vuoden. Sitten alkoi jostain syystä piristää. Se ei myöskään ole kovin hyvä yhdistämä monien lääkkeiden kanssa, joten se lopetettiin. Pitkään se oli käytössä toisen untaparantavan lääkkeen kanssa niiksi öiksi, jolloin ei pelkkä peruslääkitys riittänyt.

Sen jälkeen siirryttiin mielialalääkkeiden pariin. Ensin kokeiltiin Tripyl, joka väsytti ihan liikaa. Nukuin 16 tuntia vuorokaudessa enkä herännyt siinä välissäkään kunnolla. Kokeiltiin pari viikkoa. Kaikkiaan se ei ollut jälkikäteen ajateltuna mitenkään järkevä ratkaisu. En vain jaksanut neljän valvotun yön jälkeen taistella lääkärin kanssa, kun olimme eri mieltä jo perustavan laatuisista asioista hoidossani. (Esimerkiksi siitä häviävätkö reumalääkkeiden vaikutukset lopettamisen jälkeen millä nopeudella, hänestä kuukaudessa ei voi huomata eroa...)

Seuraava kokeilu oli Tolvon, jota söinkin pari vuotta. Se toi takaisin virkistävän unen. Väsytti illalla hyvin, auttoi saamaan unen päästä kiinni, jos heräsi yöllä. Aamulla kuitenkin heräsi virkeänä. Samoin yöllä heräsi normaaleihin ärsykkeisiin, kuten koiran ramppaamiseen. Unen päästä sai kuitenkin kiinni uudelleen todella nopeasti. Tolvonnin kanssa yhteistyö päättyi lopulta gynekologisiin haittavaikutuksiin viime kesänä.

Seuraavaksi sain kokeiluun Levozinin, joka on ollut aivan loistava lääke. Tarvitsen vähemmän unta kuin Tolvonin aikaan ja aamulla heräämiseen menee vähemmän aikaa. Kunhan annos on riittävän pieni. Käytän tällä hetkellä normaalisti puolet lääkärin määräämästä annoksesta ja jos taustalla on huonoja öitä, niin otan sen lääkärin määräämän annoksen. Tuntuu, että uni on Levozinilla normaalia unta eikä sellaista kemiallista koomaa, joka joillakin väsyttävillä lääkkeillä tulee. Levozin toimii minulla todella hyvin pienellä annoksella, eikä sen kipuvaikutuskaan haittaa yhtään.

Yksi lääkäri halusi vaihtaa Levozinin Ketipinoriin. Tai itseasiassa ottaa Ketipinorin siihen rinnalle (mikä on vähän kyseenalainen yhdistelmä). Ei ainakaan määrätyllä annoksella sopinut. Lopputulos oli aika sama kuin Triptylillä. Kokeilin tätä viikon verran ja totesin, että pitäkää tunkkinne. Tänään kuulin, että lääkäri oli samaa mieltä. Ehdotti kuitenkin Ketipinoria ahdistuslääkkeeksi tarvittaessa otettavana. Siinä voi toimiakin.

Mutta siis bentsottomia vaihtoehtojakin on ja ne ovat kokeilemisen arvoisia. Minulle on valtaosa toiminut ja hyvä niin. Paras näistä on ollut Levozin. Harmi, että pääsin kokeilemaan sen vasta nyt.
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.

Nelli

• Klubilainen
« Vastaus #13 : Marraskuu 01, 2017, 20:30:50 »
Mie oon kanssa kokeillu vaikka ja mitä lääkettä nukkumisen avuksi, kun nuo kipuun käytettävät lääkkeetkin
vielä piristää entisestään. Parhaimmat unet on outoa kyllä tulleet Gabapentiinistä, jota kokeilin hermokipuun
useamman kuukauden.
Illalla väsytti just sopivasti, uni tuli helposti ja aamulla oli ihan hyvä olo.
M51.1 Prolapsus disci i.v.L4/5 centralis L23.0 Eczema allergicum L40.0 Psorasis S82.6 Status post frctura malleolis lateralis l.dx M23.3 Ruptura menisc. M54.Sacra lumbalgia   Oikoniska M54.1 Radiculopathia extremites indefieror l.dx F.45.4 Pitkäaik. kipuoire M51.3 L4-S1 MODIC 2 R29.8 Hermojärjestelm

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #14 : Marraskuu 02, 2017, 01:45:57 »
Minun psykiatrini ei ota tajutakseen, että minulla on aivan mainiot unet, vaikkakin oudosti jaoteltuna. Hänestä en tälläkään hetkellä voi kyetä nukkumaan levollisesti shokkikriisini takia. Sammun tähän Fatboyhini yleensä esim. kirjoitellessani näitä viestejäni ja nukun noin tunnin. Normaalisti menen sänkyyn lopulta noin klo 2 ja nukun kuin tukki aamuun. Herään noin klo 8-9. Tällä hetkellä elämän ollessa sekaisin menen nukkumaan noin klo 4, joten yö jää nysäksi, mutta nukun senkin ajan ok. Hän näkee asian niin, että valvon yöllä saamatta unta. Ihan valvon mielikseni, saadakseni nukuttua putkeen aamuyön tunnit.
Polven artrofibroosi