Kirjoittaja Aihe: Väsyttää..  (Luettu 15192 kertaa)

Peikko

• Klubilainen
  • :)
Vs: Väsyttää..
« Vastaus #15 : Marraskuu 02, 2017, 03:08:09 »
pääasiahan on että kuitenkin jossain vaiheessa nukkuu kunnolla, ainakin minun näkemys on tämä.
Minun nukkumisrytmi on varmasti ihan päin peetä, mutta nouhätä,
nukun kuin tukki sitten kun nukun.
Mintsillä on ainakin laaja kokemus noista lääkkeistä,
varmasti tiedät niistä eniten.
rikki niskasta varpaisiin

geofox

• Jr. Member
  • **
  • Writing my own hymn
« Vastaus #16 : Marraskuu 02, 2017, 09:34:56 »
Pääasia on, että nukkuu jossain kohtaa. Ikävää on se että joutuu kärsimään voimakkaasta etovasta olosta ennen kuin se kunnon uni tulee ja tämä kestää koko sen valvomisjakson eli 2-4 pv. Jos valvon esim kuuteen asti aamulla niin sen jälkeen vaikka nukkuisi 8 tuntia ei uni ole laadukasta eikä siitä tule virkeä olo. Hiker musta tuntuu, että sun ei kannata uhrata aikaa sen psykiatrin kanssa keskusteluun nukkumisesta. Itse tiedät varmasti mikä sinulle sopii. En minäkään alkuöistä kärsi siitä että valvon, vaan se aika on yllättävän tehokasta ja tuottoisaa aikaa kun miettii luovia tekemisiä, mun kohdalla käsityöt ja joskus piirtäminenkin sujuu paremmin yöllä kuin päivällä. Kaikki se negatiivinen seuraus kohdistuu aamuun ja aamupäivään. Jos olen luvannut herätä lapsen seuraksi ennen kouluun lähtöä niin yleensä en muista siitä ajasta mitään vaikka olisinkin noussut sängystä. Kävelen pitkin seiniä ja kipitän heti takaisin nukkumaan kun tyttö lähtee kouluun  :laugh: . Ihan loistava raportti Mintsiltä noista lääkkeistä, kiitos! <3 Ja juuri se ettei lääkkeen tarvitse olla bentso oli ihan uusi tieto. Olin kuvitellut että vaihtoehdot on bentsot tai melatoniini. Ihan oikeesti. Näistä on niin paljon ollut lääkäreiden kanssa puhetta että olisi luullut muidenkin valmisteiden tulleen esiin, mutta ei.

Eilen illalla olin aivan loppu. Oltiin shoppailtu tytön kanssa muutama tunti isossa kauppakeskuksessa. Siellä ei edes ollut paljon porukkaa. Kipukohtaus tuli bussissa takaisin tullessa ja otin siihen tarvittavan lääkkeen siellä bussissa. Kipu kuitenkin jatkui kotona ja alkoi ihan jäätävä palelu. Sitten oli ihan kuumeinen olo enkä saanut unta kuin vasta kahden aikaan, vaikka sänkyyn menin yhdeltätoista. Nyt särkee päätä ja kipu on luokkaa 8 kädessä ja selässä noin 6. Otin pitkävaikutteisen vaikka tiedän että kohta on käytävä pikalääkepurkilla. Ei oo kiva, että aamu alkaa näin  :'( Tänään soittaa fysiatri magneettikuvasta. Olis tärkeää tehdä muistiinpanoja puhelua varten ettei pää lyö tyhjää sen aikana  ~:/
Tyypin 1 diabetes, fibromyalgia, CRPS1, dupuytrenin kontraktuura, nikama/välilevysairaus hermojuurioireistolla, TOS(?), masennus ilman psykoottisia oireita..

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
« Vastaus #17 : Marraskuu 02, 2017, 12:27:06 »
Lääkärit eivät välttämättä tunne noita muita vaihtoehtoja. Valitettavan usein hekin tietävät lähinnä bentsot ja melatoniinin. Ataraxin ja Triptylin olen saanut yleislääkäriltä. Näistäkin Triptyl määrättiin ensisijaisesti kipuun, ei uneen. Ataraxia ehdotin itse. Muihin on tarvittu erikoislääkäri. Tolvonin sain aikanaan reumalääkäriltä kipukynnyslääkkeeksi, mutta se olisi löytynyt myös psykiatrin valikoimasta. Ketipinor ja Levozin ovat molemmat olleet psykiatrin ideoita.

Unettomuuden käypähoitosuositus taitaa sanoa, että psykoosilääkkeitä (näistä Ketipinor ja Levozin)  ei pitäisi käyttää unettomuuden hoitoon haittojen takia. Kuitenkin niitä molempia käytetään paljon kroonisemman unettomuuden hoidossa. Niihin kun olisi hyvä keksiä muita keinoja kuin bentsot (ja z-lääkkeet, jotka eivät ole kemiallisesti bentsoja, mutta vaikuttavat samoin). Samainen suositus puhuu ainakin mirtatsapiinista unettomuuden hoitoon. Tolvon (mianseriini) on saman sukuinen lääke, jota kaiketi nykyään ei käytetä juuri muuhun kuin unettomuuden hoitoon.
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #18 : Marraskuu 02, 2017, 18:23:05 »
Ohhoh Peikko  :-\ karua..
Geofox, ookoo, toivon sinulle lempeämpiä hetkiä ja unia, kivuttomampaa oloa myös. Ittellä tullee näin "kaamosaikaan" taivuttaessa otettua päikkäreitä. Max 1 tunti tullee sillon soffalla kuorsattua.
seropositiivinen nivelreuma (dg 03), kilpirauhasen vajaatoiminta (dg 07)

geofox

• Jr. Member
  • **
  • Writing my own hymn
« Vastaus #19 : Marraskuu 02, 2017, 18:40:24 »
Mintsi: mulla on vakituisena lääkkeenä Triptyl 50 mg. Ketipinor kokeiltu, ei apua. Mirtazapin meni jonkin aikaa sellaisilla sivuvaikutuksilla, etten kaipaa sellaisia takaisin  :o  :o Sit on ollut Escitalopram, mutta se taisi olla aamulääke. Samoin Sertralin. Mulla on mun uuden psykiatrin kanssa ensimmäinen aika parin viikon päästä. Taidan ottaa unilääkityksen uudelleen puheeksi :)
Tyypin 1 diabetes, fibromyalgia, CRPS1, dupuytrenin kontraktuura, nikama/välilevysairaus hermojuurioireistolla, TOS(?), masennus ilman psykoottisia oireita..

geofox

• Jr. Member
  • **
  • Writing my own hymn
« Vastaus #20 : Marraskuu 02, 2017, 18:46:09 »
Trochanter: Kiitos paljon  :happy:  Sain fysiatrilta sen puhelun tänään vasemmasta kädestä ja hän sanoi, että kyseessä on tulehdus. Nivelessä ja limapussissa nestettä. Kortisonia ei voi pistää ja tramalit ei siihen auta. Voltaren fortea siis kokeiluun  :P On yksi huoli vähemmän nyt, joten se ei ainakaan valvota  :) Kivuttomia päiviä ja öitä sinullekin! <3

geofox

• Jr. Member
  • **
  • Writing my own hymn
« Vastaus #21 : Marraskuu 17, 2017, 09:24:07 »
Mä nukuin viime yönä  :)  :)

Mulle määrättiin nukahtamiseen Mirtazapin murunen. Harmi, että olin vienyt vanhat mirtat apteekkiin tarpeettomina, mutta onneksi hinta ei vienyt konkurssiin  :thumbsup: 15 mg pilleristä neljäsosa tuntia ennen nukkumaanmenoa. Miten voikin niin pieni pillerinmuru auttaa niin hyvin!! Selkäkipu herätti yöllä mutta ylös nousin vasta aamuseitsemältä. Ihanaa oikeesti! Sain reseptin myös valdoxaniin, jonka on määrä alkaa mikäli maksakokeet on ok. En hakenut sitä vielä apteekista ja hyvä niin koska voi olla että tämä nukkuminen saa aikaan riittävän mielialan kohennuksen. Lääkevastaisuus on hiukan laskenut vuoden mittaan, mutta mitä vähempi erilaisia sen parempi.

Tästä tulee hyvä päivä :) Samaa toivon teille kaikille <3 <3

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #22 : Marraskuu 17, 2017, 23:13:27 »
Umpiväsynyt ja toimin kuin humalainen! Ei yhtään kivaa.  :( Olen seisonut moneen otteeseen tällä viikolla maksupäätteellä ja vain katsellut Poista kortti -tekstiä ja pinkoodin ruutua havahtumatta hetkeen tekemään mitään. Visuaalinen kuva ei vain piirtynyt aivoihini.

Viime lokakuussa alkanut elämäni myllertäminen ei ota loppuakseen eikä myös uupumus. Vuoden toipuminen edessä ellei tule jotain uutta kuormittajaa!
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #23 : Marraskuu 18, 2017, 11:10:15 »
Geofoxin puolesta iloinen, hienoa! :)
Hikerille  :hoiva: mistähän sinulle saatais kunnolla lepoa ja unta..
seropositiivinen nivelreuma (dg 03), kilpirauhasen vajaatoiminta (dg 07)

geofox

• Jr. Member
  • **
  • Writing my own hymn
« Vastaus #24 : Marraskuu 18, 2017, 13:58:42 »
Nukuin sen yhden yön jumalaisesti. Toinen yö alkoi kipukohtauksella ja järkyttävällä palelulla. Samaan aikaan olisi pitänyt nukahtaa eli silloin mirtazapinin vaikutus olisi pitänyt olla päällä. Ei hiukkastakaan unihiekkaa silmissä! Olin varma että menee koko yö valvomiseksi. Pidin väkisin silmiä kiinni ja olin sitten nukahtanut  :) Nukuin noin 9 h. Ei voi valittaa.

Toivottavasti alkaa tuo uupumus pian loppumaan hiker! Ja ennen kaikkea se myllertäminen  :hoiva: Kaikkeen ei pysty itse vaikuttamaan eikä ole muuta tehtävissä kuin aina kääntyä ammatti-ihmisten puoleen apua saadakseen. Mun mielestä on hyvä pitää oma lääkäri kartalla aina jos tapahtuu muutoksia, varsinkin huonompaan. Mä uskon, että aina on saatavilla apua!  :hali:

Kaustinen

• Administrator
  • Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten!
« Vastaus #25 : Marraskuu 21, 2017, 21:17:08 »
Tästä keskustelusta on siirretty viimeisimmät viestit, jotka koskivat muuta kuin kivun aiheuttamaa väsymystä, uuden aiheen alle tänne:

http://terveyskeskus.net/forum/index.php?topic=6990.msg85103#msg85103
"Älä sinä tyttö koskaan katkeroidu, sillä sitten ei enää mikään auta!"
- mummu -

Psoriasiartropatia/moninkertainen sekundäärinen nivelrikko
HMS/EDS
Määrittämätön nikamasairaus
Kiertäjäkalvosinoireyhtymä
Kilpirauhasen vajaatoiminta
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä
Essentiaalinen verenpainetauti

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #26 : Tammikuu 08, 2018, 01:45:23 »
Kun väsyttää ja uuvuttaa, niin näyttää tekevän sitä kunnolla ja pitkään!  :( Olisi ihan mukava kokea olevansa edes välillä pirteä ja reipas. Alkaa tämä väkisin laahustaminen väsyttää tämäkin. Eikä tämä vuodenaika ja pimeys ainakaan auta piristämään.

Katselin tuota edellistä viestiä ja mietin, että kipua nämä mielenkin ongelmat aiheuttavat, joten oikean otsikon alle kirjoittelen. Fyysiset kivut on pitänyt vain työntää jotenkin taka-alalle. Enää ei onnistu, sillä kaikenlaiset kasvokivut ovat vaihteeksi villiintyneet. Muihin kipuihin minulla ei vaikuta tippaakaan mielen ongelmat, mutta nämä kasvokivut provosoituvat usein tiukassa paikassa. Lihakset jumittaa, jolloin leuat eivät aukea, kun nivel on poissa kuopastaan. Lisäksi kylmä ja viima sekä sauna ovat myrkkyä kolmoishermolle.
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö