Kirjoittaja Aihe: Unihäiriöt  (Luettu 26905 kertaa)

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
Vs: Unihäiriöt
« Vastaus #15 : Marraskuu 04, 2012, 21:13:46 »
Niin, ajattelin, että se olisi jokin elimistön hermo-virhe, kun nukahtaessa on melkoisen rentoutuneessa tilassa.
Minulla on usen hermo-sätkyjä jaloissa. Ei kipua, vaan sellainen nykäisy. Kyllähän jokin hermo-ongelma mulla on rangassa, vaikka magneettikuvassa ei näy hermopinteitä tms. Ei myöskään hermoratatutkimuksessa ole mitään ilmennyt.
Vaan ei ole kivaa ei. Toivottavasti sais tänään nukahtaa rauhassa.

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #16 : Marraskuu 04, 2012, 22:59:34 »
 :haukoitus: Taas tulee niitä voimakkaita sätkyjä, vaikka en ole lähelläkään nukahtamista!! Lähinnä alkaa tuolta alaselästä, mutta säpsäyttää koko kroppaa.
Varmaan pitäis saada joku relaksoiva lääke. Melkoisen ärsyttävää! Mitään hermoratoja ei varmasti nyt aleta tutkimaan, kun on tuo leikkaus tulossa.  :haukoitus:

rane

• Tekninen tuki (EVP)
  • Administrator
  • “Pain is only what you allow it to be” ― C. Clare
    • Tietoa ja vertaistukea
« Vastaus #17 : Marraskuu 05, 2012, 00:33:35 »
Niitä voi tulla jonkun lääkkeen sivuvaikutuksen seurauksena. Lue varsin tuoteselosteet vielä kerran.
M51.1 Prolapsus disci intervertebralis lumbalis residivans operata. Status post fractura columnae L II et III. (luudutusleikk. jälkitila, L2-L3 nikamien murt. jälkitila)
J45 Asthma bronchiale (astma)
I10 Hypertensio arterialis (kipuper. verenpaine)
H84 Kuulon meluvamma
H93.1 Tinnitus auris

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #18 : Marraskuu 05, 2012, 10:50:26 »
Käytän nyt kolmea sellaista lääkettä (melko vasta aloitettua) joissa haittavaikutusten lista on tosi pitkä ja kammottava  :o . Eli periaatteessa vois johtua jostai niistä tai sitten vain lihasjännityksistä. On nimittäin ollut tässä nyt enemmän ohjelmaa, joka voisi vaikuttaa myös.

Jos nyt vielä pärjään, niin et haluaisi suoralta kädeltä sen takia muuttaa lääkitystä. Lähinnä voisin kyllä tuosta Norspanista luopua, kun en ole mitään apuja siitä saanut.
Unen laatu on kyllä hyvä, sitten kun saan nukahdettua. Ja heräilen kyllä yöllä, mutta onneksi saan unen pian takaisin.  :nukkuu:

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #19 : Marraskuu 09, 2012, 17:02:25 »
Unet kyllä on pysynyt, ja tuon norspanin alan ajamaan alas, koska hyötyä en ole saanut. Todennäköisest unen saantiin vaikuttavat noritren ja garbrion yhdessä. Eli kumpikaan yksin ei siihen riittäisi. Mietin vaan onko uni liiankin sikeää. Nyt ei ole niitä sätkyjä ollut. Eli ehkä se poikkeuksellinen aktiivisuus vaikutti asiaan?

elektra

• Ex-member
« Vastaus #20 : Tammikuu 29, 2013, 10:10:45 »
Onneks tuli lukaistua tää ketju läpi. Jos kyselis siltä lekurilta tota melatoniinia. Kun muute ei auta ko Tenox ja juurikin 40mg pittää olla. Imovanet yms ei auta, ainoostaan seuraavana päivänä iha tönkkö ja höppänä olo tullee. Ataraxia mieki oon joskus moiseen syöny, se muistaakseni toimi aika jees..

MaKo

• Klubilainen
« Vastaus #21 : Kesäkuu 10, 2013, 14:37:53 »
Mulla on nukkumiset ollu tosi huonot sen jälkeen kun sain sen syöpädiagnoosin, joskus nukahdan ja nukun ihan hyvin, mutta useimpina öinä on vaikeuksia nukahtaa, ajatukset pyörii koko ajan tulevassa. Ei niinkään leikkauksessa, se ei pelota kun on jo kolmas kerta, mutta ne tulevat sytostaattihoidot.......ja niissä varsinkin se pahoinvointi  :puke: Pari vuotta sitten leikkauksen jälkeen sain suolilaman, ja se oli kamalinta mitä tähän mennessä olen kokenut, siihen liitty voimakas pahoinvointi ja jatkuva kova kuvotuksen tunne. Kaiken huipuksi pääsin kotiin kun se lama helpotti ja olin pari päivää kotona, kun suolisto lamaantui uudestaan ja jouduin takaisin osastolle  :( Kertakaikkiaan kamalaa, ja mä olen sentään kaikenlaista käynyt läpi.
Lisäksi siinä syto-tiputuksen aikana autonominen hermosto aktivoituu, eli voi tulla esim. ripulikohtaus  :(
Ai niin, aihe on unihäiriöt.....siis, hain apteekista Tenoxia, oli onneksi jäänyt johonkin e-reseptiin. Ekana yönä ei nukuttanut yhtään enempää kuin muulloinkaan, mutta seuraavan päivän olin ihan nuutunut ja väsynyt.
Seuraavana iltana otin 1/2 tablettia enemmän ja nukuin kyllä, mutta unet oli niin vauhdikkaita ja semmosia levottomia kestäen koko yön, aamulla olin toooosi väsynyt vaikka unta riitti tuntimääräisesti tarpeeksi.
Nyt mietinkin miten on parasta toimia, kun joka tapauksessa väsyttää aamulla, joko vauhdikkaat unet, tai sitten valvominen...
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

Kaustinen

• Administrator
  • Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten!
« Vastaus #22 : Kesäkuu 11, 2013, 00:14:25 »
Nyt mietinkin miten on parasta toimia, kun joka tapauksessa väsyttää aamulla, joko vauhdikkaat unet, tai sitten valvominen...

Jaa-a, tuohon taitaa olla vastaus: "Molempi pahempi" eli lepoa antamaton uni on verrattavissa täysin valvottuun yöhön.. ja pidemmän päälle aika lamaannuttavaa. Sinun olisi kyllä hyvä löytää jotain, mikä helpottaisi unen saantia... että olisi sitten voimia käydä läpi raskaat hoidot. Jotkut saa avun melatoniinista, mutta taitaa viedä aika pitkään, ennen kuin se alkaa vaikuttaa. Joillekin toimii väsyttävät antihistamiinit. Itselläni Triptyl väsyttää niin paljon, että se toimii myös paremman unen tuojana ja helpottaa nukahtamista. En ole tarvinnut sen enempää uni- kuin nukahtamislääkkeitä.
"Älä sinä tyttö koskaan katkeroidu, sillä sitten ei enää mikään auta!"
- mummu -

Psoriasiartropatia/moninkertainen sekundäärinen nivelrikko
HMS/EDS
Määrittämätön nikamasairaus
Kiertäjäkalvosinoireyhtymä
Kilpirauhasen vajaatoiminta
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä
Essentiaalinen verenpainetauti

MaKo

• Klubilainen
« Vastaus #23 : Kesäkuu 11, 2013, 11:42:33 »
Silloin kun mulla alkoi unettomuus(loppuvuodesta 2012) kokeiltiin kaikki mahdolliset lääkkeet, ilman apua. Lopulta lääkitys vaihdettiin, eli Tramal jätettiin pois ja tilalle tuli Noritren, ja Lyrican annostusta nostettiin. Se auttoi silloin unettomuuteen, ja olenkin nukkunut hyvin, siihen asti kunnes selvisi että syöpä on uusinut, mutta nyt ei taida mikään muu auttaa kuin aika....eli tulevaisuus askarruttaa ja valvottaa. Kunhan leikkaus on takana ja syto-kuurin saa alkuun, luulen että paranee yöunet...tai en ainakaan samojen asioiden takia valvo kuin nyt  :vihellys:
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012

Kaustinen

• Administrator
  • Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten!
« Vastaus #24 : Kesäkuu 11, 2013, 13:41:49 »
Näinhän se on, MaKo.. vähemmästäkin valvottaa  :hoiva:

Tuli vielä mieleen, että entäs joku rentoutus- tai mindfulness-cd? ..vois auttaa ajatuksien karkailuun. Jos mielikin siinä sitten saisi lepoa.. vaikka edes hetkeksi  ~:/

Voimia  :hali:
"Älä sinä tyttö koskaan katkeroidu, sillä sitten ei enää mikään auta!"
- mummu -

Psoriasiartropatia/moninkertainen sekundäärinen nivelrikko
HMS/EDS
Määrittämätön nikamasairaus
Kiertäjäkalvosinoireyhtymä
Kilpirauhasen vajaatoiminta
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä
Essentiaalinen verenpainetauti

Peikko

• Klubilainen
  • :)
« Vastaus #25 : Kesäkuu 12, 2013, 00:23:58 »
unihäiriöt ei ole kovin tuttuja muutoin kuin että kipu herättää milloin sattuu,
unen päästä ei saa kiinni ennenkuin kipu on siedettävällä tasolla lisälääkkeillä.

voimia Mako sinulle, ihan liian kanssa olet joutunut kokemaan,
toivottavasti saat jotain apua unettomuuteen ja
ei varmaan olisi pahitteeksi jos saisit myös keskusteluapua noiden entisten kokemusten takia,
ehkä sieltä kautta löytyisi uneen rytmi, ja pelot saisit hiukan taka alalle.
Tuntuu vain niin pahalle että kokoajan tulee jotain uutta kestettäväksesi,
toivottavasti jotain hyvääkin vastapainoksi  :thumbup:
 :hali: sinulle, toivon että pääset tälläkertaa helpommalla, ilman isompia sivuvaikutuksia  :hoiva:
rikki niskasta varpaisiin

Terri

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #26 : Syyskuu 13, 2013, 10:11:04 »
Tuttua tuo yösäpsähtely ja kun siihen herää onkin NUkku-Matti mennyt menojaan, sitten pyöritään sängyssä pari tuntia tuijotellen projektorikelloa katossa. RAIVOSTUTTAVAA!!!

Väsyttää mutta ei nukuta. Ylöskään ei voi nousta ettei herätä muuta perhettä.
 Illalla olin väsynyt, mutta kun menen sänkyyn, uni ei vaan tule ja nyt kun tuo jalka on leikattu, kävelen kantakengällä ja siihen lompsutukseen herää koko talo  >:(

Mietin yöllä tuota melatoniinia, oletteko ottaneet sen lääkärin kautta vai esim. luontaistuotekaupasta?
Ilmeisesti mulla vaikuttaa nyt sekin kun vähensin triptylin annostusta, leikkauksen jälkeen söin sitä n. 30 mg illalla ja nyt kun jalka parempi, tiputin takas 10mg. Se kun piti kerran lopettaa, en nukkunut ollenkaan, se vasta oli mielenkiintoista!! Lääkäri vaan totesi että syö sitten, ei kai siitä haittaakaan ole...??

Tuo säpsähtely vielä, nyt kun varpaissa nuo piikit, tekee kipeetä kun säpsähtää hereille ja piikit töräyttää peittoon, ei uskoisi miten paljon pehmeä peitto voi satuttaa.
kipuryhmässä puhuttiin miten paljon merkitsee hyvä unen laatu, hel...!!! kun edes saisi sitä unta. Ennen leikkausta oli pitka aika niin, että mielestäni nukuin, mutta aamulla olen sairaan väsynyt ja sitten kuulen kuinka olen pyörinyt ja kääntyillyt koko yön, enkä todellkaan ole virkeä. Tarvis varmaan tilata lekuriaika  ~:/

Peikko

• Klubilainen
  • :)
« Vastaus #27 : Syyskuu 13, 2013, 11:14:01 »
kyllä uskon tuon peiton satuttamisen..
itselläni on tuohon jalkaan jäänyt kummallinen oire,
pienikin hankaus tuntuu että sattuu kovasti, eli hermot tiukalla  ;D mutta jalassa.
nyt on taas jonkin aikaa ollut että nukun tunnin puolitoista ja herään kipuun,
sitten kun saan nukuttua tunnen sen kivun koko ajan unenkin läpi,
ja monena aamuna herään siihen kun säpsähdän
ja silloin lähtee polvi pois paikoiltaan menee kuitenkin itse takaisin.
pirullisia vaivoja  :sadattelu:
rikki niskasta varpaisiin

MaKo

• Klubilainen
« Vastaus #28 : Syyskuu 13, 2013, 11:39:32 »
Terri, kannattaa lääkäriltä pyytää reseptiä melatoniiniin. Onhan niitä kaikenlaisia yömaitojakin, joissa sitä on luonnostaan, mutta pitoisuudet on niin pieniä että saisit juoda muistaakseni 16l. ennenkuin saat yhtä paljon melatoniinia kuin reseptilääkkeessä. Nuo luontaistuotejutut on myös hyvin mietoja, toki jollekin se määrä riittää.
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #29 : Syyskuu 13, 2013, 11:47:09 »
Joo. Melatoniini on hyvä.
Samoin Noritren ja Levozin.
Kroonisen kivun sekä unettomuuden hoitoon käytettyjä turvallisia pitkäaikaisia lääkkeitä.

Kannattaa pyytää!  :thumbsup:  :hoitoon: