Kirjoittaja Aihe: Lyrica  (Luettu 102803 kertaa)

sirpa

• Ex-member
Vs: Lyrica
« Vastaus #180 : Lokakuu 17, 2007, 13:29:14 »
oon jo aiemmin tänä vuonna kokeillut lyricaaa, paino nousi silloinkin. en voi enää lihoa, kun on jo 25-30 kg liikaa. eli sen takia lyrica on out. neurontinkin lihottaa mutta vähemmän. ei ole kyllä yhtä tehokas.otin 2 kaps.yöksi.eli 2 x 150 mg.

sini

• Ex-member
« Vastaus #181 : Joulukuu 07, 2007, 22:53:32 »
Lisään tähän ketjuun oman vaatimattoman kokemukseni Lyricasta. Nyt on menossa vasta kolmas päivä annoksella 75 mg illalla.
Ei ole ollut ihmeempiä sivuoireita, paitsi mielialan kohentuminen ja nähtävästi unen laadun parantuminen, vaikka nukunkin katkonaisesti.
Olen jaksanut puuhata vähän enemmän ja se valtava uupumuksen ja väsymyksen tunne on nyt ollut lähes kokonaan poissa.
Triptylin jätin pois (25 mg annos) ja ajattelin kokeilla, miten pitkään pärjäisin ilman. 19.12. menen lääkärille ja silloin varmasti lisätään
75 mg aamuksi. Somadrilia vähennän pikkuhiljaa niin kauan kuin niitä riittää, nyt on vielä mennyt se 6 kpl/vrk, mutta sitten, kun
lisätään Lyricaa aamuksi, niin vähennän taas ellen jo sitä ennen, ihan tuntemuksien mukaan. Kun töissäkin kuitenkin pitää kyetä
ja jaksaa käydä. Onneksi on lyhyet viikot nyt joulukuussa, saa levätä enemmän.
Ihanaa tuntea itsensä vähän enemmän ihmiseksi, vaikkapa tätä nyt kestäisi edes muutaman päivän!  :thumbup:

mare

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #182 : Joulukuu 17, 2007, 15:39:44 »
Pitkästä aikaa taas palstalla...
Lopetin Lyrican, kun rupes menemään vähän liian kovaa ja teki olon tosi hermostuneeksi. :laugh:
En syönyt kun 75 mg illalla ja aamulla ja se riitti. Vierotusoireet oli kamalat, elämäni krapula.
Alussahan Lyrica tuntu tosi hyvältä, kun se kohensi oloa ja mieltä, virtaa riitti vaikka muille jakaa...
Onhan niitä tuolla kaapissa vielä jos alkaa tuntua että tarttis.
Ei ne itse kipuun kyllä mitään auttanu. Kipu oli vaan semmonen outo mörkö mukana, ei paljon haitannut menoa.
Mutta sitten se äkkipikaisuus ja hermostuneisuus... ukko ilmotteli jo asiasta, että tarttis jotain rauhottavaa varmaankin. No, mieluummin lopetin koko lääkkeen. Nyt tietää mitä se on... en ymmärrä miten se ei ole edes kolmiolääke, sitähän on ihan kamassa kokoajan????

sini

• Ex-member
« Vastaus #183 : Joulukuu 18, 2007, 20:10:01 »
mare, miten kauan söit Lyricaa tuoll annostuksella?
Mullahan on ollut nyt 2 viikkoa 1 x 75 mg/vrk, huomenna menen lääkäriin ja varmasti annosta nostetaan nyt alkuun
2 x 75 mg/vrk. Olen huomannut, että vireystasoa se tosiaankin on nostanut ja mieliala on korkeammalla, joskus tuntuu,
että ihan hiukan liiankin, mutta ei haitallisessa määrässä. Saa sitten nähdä, kun annostusta nostetaan.
Äkkipikaisuutta ja hermostuneisuutta mulla taas ei ole ollut (ainakaan vielä) ollenkaan, päin vastoin, rennompi olo.
Tosin mullahan on käytössä rauhoittaviakin (sosiaalisten tilanteiden pelon ja unen saamisen vuoksi), ehkä ne sitten
ovat tasoittaneet tilannetta. Ja kipuunkin Lyrica on jonkin verran vaikuttanut, ainakin olen pystynyt vähentämään
Somadrilin käyttöä (sehän jää joka tapauksessa pois sitten, kun ne minulta loppuvat), joten toivon kyllä, että Lyrica
tehoaisi kipuunkin. Aika näyttää, ja jokainen meistä on yksilö, mutta silti on mukava lukea muiden kokemuksia ja kommentteja.

Riituli

• Newbie
  • *
« Vastaus #184 : Joulukuu 20, 2007, 13:32:52 »
Heips!
Kerronpa vähän minäkin Lyrican käytöstä. Minulla lääke on ollu käytössä nyt n. 8 kk ja lääke aloitettiin 25 mg:n annoksella iltaisin. Sitten sitä lisättiin pikkuhiljaa ja kun annos oli 150 mg 2krt/pv alkoi mahdoton huimaus. Ei uskaltanu autolla ajaa eikä rappusia kävellä kun huimasi niin paljon. Kotirappusissakin horjahdin alas, vaikka ei oo kuin 5 rappusta ulko-oven edessä :o. Sitkeästi kuitenkin lääkettä söin ja huimaus loppui, kun pää ehti tottua annokseen. Nykyään menee 300mg kahdesti päivässä ja minusta Lyricasta on todella apua, ilman en pärjäis. Kyllähän se minuakin lihottaa hieman ja vielä kiusallisempi sivuvaikutus on tuo lähimuistin pätkiminen. Lapsillani on hauskaa kun äiti unohtelee asioita esim. oon monta kertaa kahvia yrittäny keittää, mutta en oo muistanu laittaa vettä keittimeen :o. Mieluummin kuitenkin kärsin muistikatkoksista kuin kamalasta kivusta. Lyrican lisäks menee kipuihin Tradolania 300 mg/pv, lisäks yks 100 millinen tarvittaessa, Arcoxia 90 mg/pv, Oxiklorin 300 mg/pv ja Anafranil 50 mg iltaisin kipukynnystä kohottamaan.

Lyrican vaikutus alkoi mulla melko hitaasti ja pienellä annoksellahan sitä aloitettiinkin. Jossain 150 mg:n annoksen kohdalla alkoi tuntua, että se helpottaa kipuja jonkun verran ja nythän siitä on jo hyvä apu. Kannattaa olla kärsivällinen, koska voi olla että se vaikuttaa kunnolla vasta useamman kuukauden käytön jälkeen :thumbsup:
M51.1 Syndroma ischiadicum, G54 Syndroma TOS,
M79.0 Fibromyalgia, migreeni jne...

sini

• Ex-member
« Vastaus #185 : Joulukuu 20, 2007, 14:19:12 »
Kiitos Riituli kokemuksien jakamisesta.
Olen itsekin kuullut/lukenut, että Lyrican vaikutus saattaa alkaa vasta muutaman kuukauden kuluttua aloituksesta, koska pienellä annostuksellahan se aloitetaan ja
vähitellen etsitään se annostus, joka vaikuttaa (jos sitten vaikuttaa, eihän sitä tosiaankaan tiedä ennen kun ajan kanssa).
Nyt olen parina päivänä ottanut Lyrica 75 mg myös aamulla ja mitään sivuvaikutuksia ei ole vielä ilmennyt, päin vastoin, olo on oikein hyvä, hiukan on kipuja,
mutta en ole ottanut Somadrilia vielä ollenkaan tänä päivänä, mutta luultavasti joudun kuitenkin vielä tämän illan aikana sen pari kappaletta ottamaan.
Olen nyt nauttinut siitä, että olen saanut nukuttua hyvin. Valvon kyllä aika myöhään illalla, mutta uni on syvempää ja parempaa kuin ennen ja se auttaa jaksamaan.
Muuten olo on jotenkin levollisempi ja rauhallisempi, tunnen olevani enemmän oma itseni kuin aikoihin. Lyricallahan on mielialaa kohottava vaikutus, ja toivon totisesti
että se "sivuvaikutus" myös jatkuisi. Joillekinhan on sivuvaikutuksena tullut esim. ärtyneisyyttä ja hermostuneisuutta, mutta sitä ei ole minulla ainakaan vielä ilmennyt
lainkaan - päinvastoin, olen niin rauhallinen, että. Aikaisemmalla lääkityksellä (Triptyl, Somadril) olin vain koko ajan väsynyt ja lähes koko ajan kipeä, kaikki äänet
ja valot ottivat päähän ja hermostuin melko pienistä asioista - tietenkin väsyneenä ja kipeänä niin tapahtuu. Nyt on eri olo. Toivottavasti tämä jatkuu näin,
koska elämä vain olisi mukavampaa tällä tavalla. Annoksen mahdollinen nostohan sitten on asia erikseen, en kuitenkaan jaksa uskoa, että 2 x 75 mg/vrk riittäisi
pitämään kivut poissa. Triptyliä en vain haluaisi takaisin, nyt on sellainen olo, että mieluummin olisin ilman.

Tiibet

• Klubilainen
« Vastaus #186 : Joulukuu 20, 2007, 22:35:21 »
Lyrican kanssaa minäkin touhuan ihan entisellä annostuksella, mutta taas vain vuodenvaihteen lähetessä, on alkanut pyöriä ajatuksissa se, että joskohan sittenkin yrittäisi eroon tästä. Kun kuitenkin kaikenlaista oiretta ja vaivaa on edelleen...
Toisaalta jahkailen sitä, että kun tilanne oli ennen paljon keljumpi, niin kannattaako enää ottaa riskiä kipujen pahentumisesta ja sen jälkeen taas pitkällisestä aloittamisesta jne. Tervettähän minusta ei tietenkään tule, muttako muttako...
Kun voisikin olla varma jostain  :-\
Ehkei sitä satavarmasti tule koskaan tietämäänkään, että mikä olisi se optimilääkitys. Sellainen, jossa mahdollisimman vähillä aineilla tulisi mahdollisimman kattava apu ilman sivuoireita.
Saahan sitä kuitenkin toivoa, Jouluhan on tulossa  :happy:
Fibromyalgia ja välilevyn pullistuma 2001, vähän nivelrikkoa, TOS 2006, EDS tai HMS 2008, refluksitauti ja ruokatorvitulehdus

diisa

• Klubilainen
« Vastaus #187 : Joulukuu 21, 2007, 09:32:22 »
On minullakin jo historiaa Lyrikan kanssa. Alotin ja lopetin ja alotin ja... Sooloilin. Kyllä huomasi selvän eron kun se oli poissa lääkityksestäni.
Sen kokeilun tuloksena on selvinnyt. että kyllä se auttaa. Auttaa kipuun ja parempaan yöuneen.
Sellasta, että  vesipullo pitää olla yöpöydöllä. että saa hörppiä yöllä tai aamulla.
Nyt mietin, että minkäverran auttaa se, kun tehdään tammikuussa selkään se hermojuuripuudutus.et jos....vois vaikka vähentää  ??? .
Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing

sini

• Ex-member
« Vastaus #188 : Tammikuu 30, 2008, 16:16:22 »
No niin, näyttää, että on kulunut vähän yli kuukausi siitä, kun viimeksi kirjoitin tähän Lyrica-ketjuun.
Nyt annokseni on tuo 2 x 75 mg, eli otan sen aamulla ja illalla. Sen lisäksi 1-2 x 50 mg (päivällä) ja kun Somadrileja on vielä jäljellä, niin otan yhden päivällä.
Unen saaminen on muuttunut huonommaksi, nukahdan vasta 2-3-4 aikaan yöllä ja viikolla pitää herätä töihin, eli unet jäävät liian vähäisiksi.
Nukahtamislääkkeestä ei ollut yhtään mitään apua, uni vain ei tullut. Viime viikonloppuna nukuin pe-la noin 7 tuntia ja seuraavana yönä en saanut unta ollenkaan!
Mun unirytmi on mennyt siis aivan täydellisen sekaisin. Voisin toki ottaa Triptylin uudelleen käyttöön, mutta kun en vain haluaisi. Sitä suun kuivumista ja hikoilua!
Lyrica ei ole aiheuttanut suun kuivumista eikä hikoilua eikä muitakaan sivareita, paitsi tämän unen puutteen, joka tietenkin on aika paha sivuoire.
Eli olen nyt käyttänyt Lyricaa kaksi kuukautta ja toki aion odottaa vielä kuukauden tai kaksi ennen kuin tästä voi tehdä lopullisen johtopäätöksen.
Kipuihin siitä on ollut apua, mutta miten saan avun nukkumiseen, jos tämä tämmöisenä jatkuu?
Painoa tämä annos ei ole nostanut eikä turvotustakaan juuri ole ilmennyt, en sitten tiedä, jos annosta joutuu nostamaan.

Megan08

• Ex-member
« Vastaus #189 : Tammikuu 31, 2008, 02:18:44 »
Sinille:  Kysyisin sinulta eikö Lyrica ole sinua yhtään väsyttänyt? Minua väsytti jo 25mg ihan kamalasti. Olen kyllä nyt päässyt 250mg/pv ja 300mg olisi tavoite, mutta kyllä hurjalta tuntuu. Onneksi olen menossa ihan lähiaikoina lääkäriin ja sit katsotaan toi annostus uudelleen. :)

sini

• Ex-member
« Vastaus #190 : Helmikuu 05, 2008, 13:09:01 »
Megan08: Silloin kun aloitin Lyrican, eli joulukuussa 75 mg 1xvr ja otin tuota annosta pari viikkoa, niin nukuin ihan hyvin ja mieliala nousi.
Mutta sitten tapahtui jotain. Annos nostettiin tuohon, mikä se nyt on. Nyt unen saaminen illalla on vaikeaa, nukahdan klo 1-3, viikonloppuna saattaa
mennä myöhempäänkin. Päivällä ja illansuussa saatan olla todella väsynyt, mutta kun koittaa nukkumaanmenoaika, niin väsymys jotenkin katoaa pois,
ei ihan kokonaan, mutta sillä tavalla, että en vain saa unta ennen kuin väsymys tulee uudelleen sitten yöllä ja nukahdan.
Luin joltakin toiselta foorumilta, että jollakin muullakin oli sama kokemus, Lyrica jotenkin vei iltaväsymyksen pois eikä saanut unta.

Erittäin yleiset haittavaikutukset, joita voi esiintyä useammalla kuin yhdellä kymmenestä:

• heitehuimaus, väsymys

Yleiset haittavaikutukset, joita voi esiintyä useammalla kuin yhdellä sadasta:

• ruokahalun lisääntyminen
• kohonnut mieliala, sekavuus, sukupuolivietin muutokset, ärtyneisyys
tarkkaavuden häiriöt, kömpelyys, muistin heikkeneminen, vapina, puheen tuottamisen vaikeudet, kihelmöinti
näön hämärtyminen, kaksoiskuvat
• kiertohuimaus
• suun kuivuminen, ummetus, oksentelu, ilmavaivat
• erektiovaikeudet
• raajojen turvotus, humaltunut olo, epänormaali kävelytyyli
• painonnousu.

Melko harvinaiset haittavaikutukset, joita voi esiintyä useammalla kuin yhdellä tuhannesta:

• ruokahaluttomuus
• omakuvan muutokset, levottomuus, masennus, kiihtyneisyys, mielialan vaihtelu, unettomuuden paheneminen, sanojen hapuilu, aistiharhat, poikkeavat unet, paniikkikohtaukset, apatia
• ajatteluvaikeudet, puutuminen, epänormaalit silmänliikkeet, nykivät liikkeet, refleksien heikkeneminen, ylivilkkaus, heitehuimaus seistessä, ihon herkistyminen, makuaistin menetys, poltteleva tuntemus, liikevapina, tajunnantason aleneminen, pyörtyminen
• silmien kuivuminen, silmien turvotus, silmäkipu, näöntarkkuuden heikkeneminen, kyynelvuoto
• sydämensykkeen kiihtyminen
kuumoitus/punoitus, kuumat aallot
• hengitysvaikeudet, nenän kuivuminen
• vatsan turvotus, syljenerityksen lisääntyminen, närästys, suun ympäristön puutuminen
• hikoilu, ihottuma
• lihasnykäykset, nivelturvotus, lihaskouristukset, lihaskipu, nivelkipu, selkäkipu, raajakipu, lihasjäykkyys
• virtsaamisvaikeus tai kipu virtsatessa, virtsankarkailu
• voimattomuus, kaatuminen, jano, kiristävä tunne rintakehässä.

Harvinaiset haittavaikutukset, joita voi esiintyä alle yhdellä tuhannesta:

• alhainen verenpaine, käsien ja jalkojen kylmyys, korkea verenpaine
• yskä, nenän tukkoisuus
• lihasvaurio
• rintakipu, kuukautisten poisjäänti
• korkea verensokeri
lisääntynyt meluherkkyys
sydämen rytmihäiriöt
• munuaisten vajaatoiminta, virtsamäärän väheneminen.

Markkinoille tulon jälkeen on ilmoitettu uusia haittavaikutuksia, kuten sydämen vajaatoiminta, tajunnanmenetys, kielen turvotus, yliherkkyys, kasvoturvotus, allerginen reaktio, psyykkisiä häiriöitä, virtsaumpi, ripuli, päänsärky, pahoinvointi ja kutina.

Jos Sinulle ilmenee kasvojen tai kielen turvotusta, hakeudu heti lääkärin hoitoon.

Omalta kohdalta lisäisiin tuohon listaan vielä, että olen kokenut, että kuukautiseni ovat muuttuneet runsaammiksi.

Laitoin tähän siis tummemmalla ne sivuoireet, joita minulla on ollut enemmän tai vähemmän. Nyt enemmän juuri tuota unettomuutta.
En siis voi laittaa sivuoireista tummemmalla väsymystä, koska todennäköisesti väsymykseni johtuu liian vähäisesta unen määrästä, jonka Lyrica aiheuttaa.

Parin viikon kuluttua lääkäriin, jos jaksan sinne asti odottaa, niin katsotaan sitten, muuttuuko mikään vai jatketaanko tähän tapaan.

Tiibet

• Klubilainen
« Vastaus #191 : Helmikuu 06, 2008, 19:25:56 »
Lyrican kanssaa minäkin touhuan ihan entisellä annostuksella, mutta taas vain vuodenvaihteen lähetessä, on alkanut pyöriä ajatuksissa se, että joskohan sittenkin yrittäisi eroon tästä. Kun kuitenkin kaikenlaista oiretta ja vaivaa on edelleen...

Niin, siinä sitten kävi, että päätin lopettaa tai ainakin vähentää ja kun 300 mg loppui pari viikkoa sitten, niin en uusinut sen reseptiä vaan aloin iltalääkkeen tilalla käyttämään samaa kuin aamulla eli 150 mg. Ei isoa eroa olossa, olen ehkä hieman kivuliaampi, mutta myös päättäväisempi.
Fibromyalgia ja välilevyn pullistuma 2001, vähän nivelrikkoa, TOS 2006, EDS tai HMS 2008, refluksitauti ja ruokatorvitulehdus

diisa

• Klubilainen
« Vastaus #192 : Helmikuu 07, 2008, 13:34:39 »
Onnea Tiibet kokeilulle, ja toivon että jaksat  :hoiva:
Lyrika on niin ristiriitainen lääke, että minäki katon joka kapselin kun vihollisen, ku pullautan sen foliosta ja pistän suuhun.
En tiedä mihin se liitty, se ristiriitaisuus. kun monille se on hyvä ja toimii.
Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing

mai-ja

• Ex-member
« Vastaus #193 : Helmikuu 09, 2008, 10:30:02 »
joku täällä jo aiemmin sanoi syövänsä lyricaa sarjoittaiseen päänsärkyyn (en millään jaksaisi kaivaa nimeä, kun oli JOLLAIN sivulla). mietin vain auttaneeko? itselläni selkäongelmien lisäksi sarjoittaista päänsärkyä, migreeniä, endometrioosi. migreenejä lyrica ei estä, mutta ilmeisesti pitäisi myös endokipuihin auttaa.

vaan tuo sarjoittainen päänsärky ja lyrica jäi mietityttämään..!!

Tiibet

• Klubilainen
« Vastaus #194 : Helmikuu 10, 2008, 12:59:29 »
Diisa, kiitos tuestasi  :)

Niin, siinä sitten kävi, että päätin lopettaa tai ainakin vähentää ja kun 300 mg loppui pari viikkoa sitten, niin en uusinut sen reseptiä vaan aloin iltalääkkeen tilalla käyttämään samaa kuin aamulla eli 150 mg. Ei isoa eroa olossa, olen ehkä hieman kivuliaampi, mutta myös päättäväisempi.

Päättäväisyys meinaa karista sitä vauhtia ku kivut lisääntyy  :(