Kirjoittaja Aihe: Kipu olkapäässä  (Luettu 14405 kertaa)

kultapiisku-46

• Newbie
  • *
Kipu olkapäässä
« : Joulukuu 03, 2010, 18:28:00 »
Hei!
En ole satuttanut vasenta olkapäätäni.Mutta kipu on todellakin yhtä tuskaa.Sietämätöntä kipua.Jos se vain olisi kipeä olkapäästä.Niin kaikki olisi paremmin.Mutta kun kipu leviää koko käden seudulle.Elikä koko käsi on kipeä sormiin asti.Yöllä en saa nukutuksi koska kipu ei anna nukkua.Kipu todellakin tosi kovaa.Tuntuu,että hermot menee käden kanssa.Mikä siis neuvoksi?Nyt on viikonloppukin alkamassa.Ja en tiedä mitä teen käden kanssa.Päivystäjälle en halua mennä nyt.Koska sieltä ei saa apua särkyyn yhtään.Koska lääkäreillä on niin kova kiire.Ei ne ehdi perehtymään koko asiaan.Sitä mieltä mä olen.Mutta kun ei mikään kylmägeeli auta siihen todelliseen kipuun.Särkylääkkeistä tulee mahaongelmia mulle.Muutenkin vatsa herkkä reagoimaan.Kipu on sellaista,että sitä ei todellakaan jaksa kauaa.
Mitä mä teen nyt?Viikonloppu edessä.Mutta ei ole lääkäreitä oikein.Mulla muutenkin aikamoinen lääke arsenaali syötävä.En haluaisi lisää lääkkeitä.Olisiko se jotain kulumasärkyä kun koko ajan vaan särkee?En mä osaa tehdä asialle mitään.
En tiedä mitä teen?Epätoivoinen tämän kivun kanssa :-[ Auttakaa mua  :-\

olkikukka

• Ex-member
Vs: Kipu olkapäässä
« Vastaus #1 : Joulukuu 12, 2010, 18:28:27 »
Hei,

Vaikea on auttaa, sillä olkapääkivut ovat hankalia tunnistaa. En voi antaa muuta neuvoa, kuin että yrität saada apua lääkäriltä, hänen kautta asioiden tulisi edetä. Kipuan ei kannata pitää kauan, vaan se tulisi tutkia ja hoitaa kuukaudessa asianmukaisesti. Kipu kertoo että olkapäässä on kipua rasituksen seurauksena tulehdustila päällä, kulumaa tai jopa repeämä. Olkapään seutu on ahdas paikka ja kipu voi heijastua käteen päin.

Tällä sivulla kerrotaan joistalin kiputiloista, toivottavasti se auttaa ratkaisemaan kuinka toimit jatkossa.

http://www.therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Pehmytkudossairaudet_ja_ekstra-artikulaariset_kiputilat

rikke

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #2 : Joulukuu 14, 2013, 08:59:51 »
hello pitkästä aikaa.  :D
nyt on sitten todettu nivelrikko olkapäissä.  :doh:
lisäksi olkapäässä on kalkkia ja se ei ole täysin paikoillaan. olkapäässä on lisäksi supraspinatusjänteen l. kiertäjäkalvojänteen repeämä.  tämä siis vasemmassa olkapäässä, oikeassakin on nivelrikko, muttei niin paha.

hakeuduin lääkäriin hitonmoisen yösäryn takia ja hän otatti röntgenin ja uä:n.
viime viikolla hän laittoi kiireeellisen lähetteen yliopistosairaalaan, koska särky on kovaa ja käsien liikeradat ovat huonot.
kävin jo kerran fysioterapeutilla ja hänen mukaansa on puukolla töitä.  pieniä stabiloivia liikkeitä hän neuvoi ja rinnan avauksia. hän kielsi ehdottomasti käsityöt, ja nehän on mun intohimo nykyään, erikoisesti virkkaus.
lääkäri ei rupea kortisonia pistämään, koska niin paljon on häikkää nivelessä.
olen käyttänyt 20mikrogramman Norspan-laastaria ja sekään ei vie tuota kamalaa tuskaa pos. lääkäri, siis tk:ssa ei ruvennut lisäämään annostusta, kehotti ottamaan yhteyttä ortopediin, joka annostuksen on kesällä määrännyt.
sepä onkin sitten 100 euroa pois joulurahoista, joita ei eläkeläisellä muutenkaan ole liika, eli riittävästi  :(

että semmosta tänne näin Joulun alla.
Välilevyproteesi, polvessa tekonivel, molemmissa leukanivelissä proteesi. Osteopenia. Unettomuus. Nivelrikko selässä ja toisessakin polvessa, samoin SI-nivelessä. Lonkassa tekonivel ja neurostimulaattori iskias-hermon vaurion aiheuttaman hermovauriokivun hoitoon

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #3 : Joulukuu 15, 2013, 12:27:53 »
Joulurauhaa ja joulumieltä silti toivottelen, rikke! :hali: Eipä taida tuon perusteella todella muu auttaa kuin hakeutua ortopedin puukon alle. Onko sinulla Norspanin lisäksi muita kipulääkkeitä käytössä? Rinnalla joku muu saattaisi antaa hyvän yhteisvaikutuksen. Kipuja kun on niin monella eri mekanismilla, niin Norspan ei välttämättä ole edes paras tähän nimenomaiseen yösärkyyn.
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

Peikko

• Klubilainen
  • :)
« Vastaus #4 : Joulukuu 15, 2013, 20:55:46 »
näinpä on,
ainakin minulla nivelrikkosärkyyn toimii paremmin esim. Mobic,
joka on nivelrikkoon kehitetty täsmälääke, samoin Voltaren rabid tuo hyvän vasteen,
myös Arcoxia toimii mutta ei yhtä hyvin.
Kannattaa neuvotella lääkärin kans mikä olisi sinulle paras vaihtoehto lisälääkkeeksi.
rikki niskasta varpaisiin

rikke

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #5 : Joulukuu 16, 2013, 10:25:51 »
kiitos hiker ja peikko. mun tilanne on se, etten saa syödä tulehduskipulääkkeitä, koska mulle on tehty lihavuusleikkaus. pieneen mahaan ei saa laittaa lääkkeitä, jotka voivat aiheuttaa mahahaavan. olen minä muutaman kerran ottanut 10mg oxycontinin lisäksi, mutta nekin on loppu. jospa se ortopedin aika olis jo tällä viikolla, kun tk-lääkäri sen kiireellisenä viime keskiviikkona sähköisesti laittoi.
kummallista, että särky on pahimmillaan öisin  :(
Välilevyproteesi, polvessa tekonivel, molemmissa leukanivelissä proteesi. Osteopenia. Unettomuus. Nivelrikko selässä ja toisessakin polvessa, samoin SI-nivelessä. Lonkassa tekonivel ja neurostimulaattori iskias-hermon vaurion aiheuttaman hermovauriokivun hoitoon

rikke

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #6 : Helmikuu 06, 2014, 15:47:39 »
hello. joo, olkapäiden kivut jatkuu vaan.
viikko sitten tk-lääkäri pisti molempiin olkapäihin coctailin, jossa oli kahdenlaista puudutetta ja kortisonia ja pahimmat kivut on nyt poissa. hänen kanssaan ihmeteltiin, kun yliopistosairaalasta ei ole kuulunut mitään, vaikka hän oli laittanut lähetteen kiireellisenä 11.12.

hän kehotti soittamaan polille ja kyselemään lähetteen perään ja siellä se normi 3:n kuukauden jonossa. tk-lääkäri sitten laittoi kiirehtimislähetteen ja tulihan se aika viimein, 28.2.
hittaita on kyllä kiireelliset lähetteet täällä, siis 2kk ja 17 päivää !!!!

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #7 : Helmikuu 07, 2019, 11:20:20 »
Nostan vanhaa aihetta ylös, kun työterveyden kautta ens vkolla 15. pvä fysiatrille meno. Todettiin tiistaina uä-kuvassa vasemmassa olkapäässä tulehdus ja jänteen rasituksesta aiheutunut rappeama. Katellaan sitten, miten kättä kuntoutetaan. Kipuhan tulee aina aika ajoin, ei ole koko aikaa "päällä", mutta silloin kun se iskee, ei voi edes nukkua kunnolla. Kättä ei voi nostaa eikä paitaa pukea kunnolla päälle. Kyyneleet tulee silmiin jos väkisin yrittää nostaa kättä hiustenpesua varten. :(
Joskus luulin, että vaiva on kiertäjäkalvosinongelmaa, mutta kun viimeksi kivut iskivät, en enää aikaillut vaan varasin ajan työterveyteen. Onneksi, ja yllättävän vakavasti minut otettiinkin heti kun lähetteen laittoi uä-kuviin.

Mites muut olkapääkipuiset?
*seropositiivinen nivelreuma (dg 03)
*kilpirauhasen vajaatoiminta (dg 07)
*kiertäjäkalvosinoireyhtymä (dg 19)

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #8 : Helmikuu 07, 2019, 22:09:30 »
Voihan kurjuus trochanter!  :hoiva: Hyvä, että sait heti tiedon, missä vika piilee. Varmasti ikävä tieto, mutta parempi kuin epävarmuus. Ongelma on päässyt mitä ilmeisemmin jo kroonistumaan, sillä kipuepisodeja on ollut aikaisemminkin. Kuntouttaminen on siten ehdottoman tärkeää, ettei vaiva pääse enää pahenemaan  ja jää "lopulta" päälle.  :hali:

Minun olkapääni ongelmat johtuvat suurelta osin kaularangasta. Lihasten hermotus ei toimi kunnolla, joten olkaluun pää ei ole kuopassaan niin kuin pitäisi. Käden nostaminen ylös ei onnistu, koska luiset rakenteet osuvat toisiinsa. Onneksi on vasuri eli ei käyttökäteni.

Mietin lätkäharrastustasi. Maallikkona arvelisin ongelman olevan mailan alakädessä.
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #9 : Helmikuu 10, 2019, 09:16:32 »
Kiitti hiker :)
Sirdalud- & Mobic-kuuri päällänsä. Oon saikulla pe-su-ajan. Parempi tilanne jo, nukuttua saa ja käsi pelittää. :)
Lätkää pohdin minäkin - niin teki lekurikin. Onhan sitä tullu parikymmentä v pelattua tässä.
No, niin joo ja juu, tilannehan muuten muuttui viime to siten että oikeakin olkapää alkoi kesken työvuoron kipuilla. :( Yöunista ei sitte taas tullu mitään. Vaikka sen takia tän 3 pvän saikun sainkin eikä oikeaa olkaa oo uä-kuvattu, sama vaiva siinäkin on.

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #10 : Helmikuu 10, 2019, 17:49:28 »
Toivottavasti helpottaa!  :thumbsup:
Kannattaa nyt ottaa rauhallisesti, ettei tule heti takaisin!  :hoiva:

MaKo

• Klubilainen
« Vastaus #11 : Helmikuu 10, 2019, 22:27:04 »
Just niinku satuo sanoi  :thumbsup:
Jos saisit olkapäät kerralla kuntoon, ehkä ne kestäisikin sitten pitempään pelata  ~:/
Koita kestää  :hoiva:
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #12 : Helmikuu 11, 2019, 07:34:35 »
Kiitos kummallekin :)
Kuuria jatkuu ny vkon. Helpottanu on juu. Eilen reenimatsi ja ihan hyvin kädet pelas, ei kipuja. Täl vkol muuten ehikään sit kaukaloon :)
Ja huomenna töihin.

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #13 : Helmikuu 11, 2019, 20:21:38 »
Toivottavasti menisi näin nopeasti ohi!  :thumbsup:
Saitko piikkiä siihen?

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #14 : Helmikuu 12, 2019, 15:51:42 »
Ei, ainoostaan lääkekuuri. Ja nyt sit se fysiatri perjantaina :)