Kirjoittaja Aihe: Luomet  (Luettu 4568 kertaa)

Avaruuskatti

• Newbie
  • *
Luomet
« : Tammikuu 10, 2011, 05:09:52 »
Heippa vaan! Olen uusi täällä ja tahtoisin kysyä asiaa mistä itse tiedän aika vähän, ja toivon että joku osaisi auttaa minua ennen kuin varaan ajan lääkäriin.

Elikkäs, lapsena minulle alkoi kasvaa ylähuulen yläpuolelle (n. 0,5cm huulesta) luomi. Esikoulukuvassa minulla näkyy ihan pieni kauneuspilkku, ja joka vuoden koulukuvassa luomi oli aina isompi, kunnes seitsemännellä luokalla se oli pikkurillin kynnen kokoinen ja kohosi ihan kunnolla ihosta, se hiottiin laaserilla pois tuona vuonna omasta tahdostani, koska koin sen olevan ruma.
Noh tämän operaation jälkeen huomasin myöhäisemmillä yläaste vuosina että kasvoihini on alkanut muodostua pieniä ruskeita täpliä, jotka siis tajusin luomiksi (ei tosin vielä ainakaan ole kohonneet), nämä luomet kuitenkin olivat joinainain päivinä tummia, ja joinain niitä tuskin saattoi huomata. Olen nyt 20-vuotias, ja poskissani on edelleen nämä yks kaks ilmestyneet luomet.
Tämän vanha jo poistetun luomen lähistölle ja nenän pieleen on ilmestynyt tässä n. vuoden sisään kaksi erittäin koholla olevaa ihon/tumman punertavan väristä (riippuu päiväästä  ~:/) luomen tapaista näppyä.
Onko tällainen jotenkin normaalia? Että luomia tulee ja menee ja kasvaa aikuisiällä yhtäkkiä.. Nenän pielessä oleva luomi tuli ensin, jota joskus pari vuotta sitten luulin finniksi ja revin sen pois, jonka jälkeen se palasi muutaman kerran ja joka kerta sain sen jotenkin närhittyä, verisesti tosin.. Verta tuli aika paljon ja useamman päivän. Sitten oli vähän taukoa ja tosiaan noin vuosi on kulunut kun sen palasi enkä enää tehnyt sille mitään, ja sitten ilmestyi lähes kiinni, ihan viereen toinen samanlainen..

Olen tässä vähän peloissani mitä nämä ovat, ja onko tarpeellista varata lääkäriaika näiden takia. Kertokaa onko teillä ollut kokemusta samankaltaisesta? Osaako joku neuvoa mitä voin tehdä!

Kiitos!

tupu

• Newbie
  • *
Vs: Luomet
« Vastaus #1 : Tammikuu 10, 2011, 08:07:36 »
Moikka
Minulla on hirveesti erilaisia luomia,kolme olen poistattanut vartalosta.Niitä on tullut iän mukana aina vaan lisää, lapsesta asti en muista montaakaan olleen.En ola kokenut niistä ainuttakaan vaaralliseksi, joskus joku niistä on ärtynyt mutta sitten rauhoittunut.Kaiken värisiä myös löytyy, sen tiedän että mustat luomet ovat vaarallisimpia ja olisi hyvä näyttää lääkärille. Omat jotka poistettiin oli sellasia rypälemäisiä, koholla olevia ja melkeen varrellisia. Niissä ei ollut ainakaan mitään, kaikkihan tutkitaan kun poistetaan.Noista sinun näpyistä en osaa sanoa, voit käydä niitä näyttämässä vaikka terveyskeskuksessa niin saat itsellesi varmemman olon..

Piipsu

• Full Member
  • Aina kannattaa yrittää.
« Vastaus #2 : Tammikuu 10, 2011, 16:06:17 »
Minulla alkoi pieniä ruskeita "mummoluomia" ilmestyä kaulalle ja ylävartaloon samaan aikaan, kun muutenkin kunto heikkeni. Tolkutonta aamuväsymystä varsinkin talvisaikaan jne.

Nyt luomet ovat alkaneet vaaleta, hävitä ja jopa irtoilla kuin ruvet. Muutos alkoi, kun sain lisämunuaisen vajaatoimintaan Florinef-korvaushoitolääkityksen. Ko-lääkkeellä korvataan oman kehon puuttuva "suolahormonin" eli aldosteronin eritys. fP-Renin, eli Reniini on ko. verikoe. S-Korsol antaa tietoa lisämunuaisen kuoren toiminnasta.
TOS, hypermobiliteetti, fibromyalgia, atoopikko

Sonny

• Klubilainen
« Vastaus #3 : Tammikuu 11, 2011, 10:43:52 »
Moi

En voi sanoa olevani mikään asiantuntija mutta sen tiedän ettei luomia saa itse mennä repimään tai muutenkaan näpräämään koska ei voi koskaan tietää onko ne hyvän vai pahanlaatuisia ja ne voi muuttua pahaksi jos ne joutuvat kovan kohtelun alle. Itseltäni on poistettu useampi luomi paikoista joissa ne joutuivat vaatteiden hankaamiksi, niissä ei ollut syöpää tms. mutta vuosivat verta joskus jos niihin osui vaikka kynnellä tai vaate hankasi.

Minusta ensimmäisen kirjoittajan kannattaa ehdottomasti käydä lääkärissä jo ihan oman mielenrauhan vuoksi ja jos jotakin pahaa olisi on aina hyvä mitä aiemmin asiaan puututaan  :thumbup: Ihon väri muuttuu päivän aikana joten sekin voi vaikuttaa noiden luomien sävyyn jota ihmettelit, jos kasvot ovat verettömät jostain syystä varmaan luometkin voivat vaaleta silloin, ei kuulosta kyllä mitenkään tyypillisiltä luomilta koska nehän ovat yleensä saman värisiä aina, ihon väristä riippumatta, veikkaisin että ovat vaan jotain ihottuman tyyppistä enemmänkin.
Aina kannattaa kuitenkin tutkituttaa jos joku vaivaa ja me täällä foorumilla ei voida tietää kenen sairaus vaatii mitäkin, voidaan vaan heitellä eri vaihtoehtoja  ;)
Sen voin kertoa että oman poikani luomet kasvoivat pojan kasvun myötä, jos siis vertaa koulukuvia on ne luomet kasvoissa muuttuneet samassa suhteessa kuin naama on kasvanut, se lienee siis aivan normaalia.
Selkäleikkaus 2000 , 2006 ja 2014
G55.1*M51.9 Nikamavälilevyhäiriöön liittyvä hermojuuren puristustila
M53.3 Polymyalgia rheumatica
J45.8  Asthma bronchiale
Osittainen ylähengitysteiden ahtauma (C-Pap late)