Kirjoittaja Aihe: Kipupolin toimintaa...  (Luettu 70338 kertaa)

Toppiska

• Jr. Member
  • **
Kipupolin toimintaa...
« : Tammikuu 17, 2011, 16:31:57 »
ELi kävin taas kerran kipupolilla, tulos seuraava: kipulääkkeet aiheuttavat kipuni, jotka oli jo silloin kun en syönyt kipulääkkeitä. Lääkitys pois eikä mitään tilalle. Jumppaa ja koulutusta suositteli...tosin olen eläkkeellä. jumpaksi venyttävää jumpaa jota en saa tehdä eds:n takia.
Motivaatiossani on vikaa kun en yksinkertaisesti kärsi liikkua, niin se johtuu siitä ettei minulla ole motivaatiota. Pääkipuni joka lähtee vain ja ainoastaan oxanestilla, joutuu tulemaan toimeen ilman oxanestia. Säälin jo valmiiksi päivystystä..ehkä he sitten nukuttaavat minut kun se kipu ei muulla lähde.
Tupakointi on pahin kivun lisääjä. Selkärangan osteopenia johtuu liikkumattomuudesta eikä siitä että d-vitamiinissa on ongelmia pahasti.
Olen niin kiukkunen ettei mitään rajaa...
Sanoin lääkärille moneen kertaan että hän loukkaa minua ja että meillä on kommunikaatio ongelmia. hän totesi että"sähän loukkaannut joka asiasta"
Olen liikunta vastainen, vaikka koko lapsuuteni ja nuoruuteni olen kovasti harrastanut liikuntaa ja vielä tykännyt siitä. Nyt vain en pysty.
Voiko oikeesti olla niin että kipupolilla voi olla tuollaisia lääkäreitä?

Hän myös sanoi että opiaatti lääkkeet ovat vanhojen syöpäsairaiden lääkkeitä. Kroonikkojen tulee oppia elämään ilman kipulääkitystä koska ne eivät paranna, aiheuttavat vaan kipuja. Jumppaa tilalle.
Huom. tämä oli vielä ylilääkäri ko.polilla...

Kyllä on taas olo kuin voittajalla.. :'(
Q79.6, Q07.0, E05.0, G44.2, G43.9, R20.2, + astma,atopia,allergiat, yms yms yms..

Raato

• Newbie
  • *
Vs: Kipupolin toimintaa...
« Vastaus #1 : Tammikuu 17, 2011, 22:17:52 »
No jo on toimintaa lääkäriltä :o
Mitä tuohon voi sanoa?... Koita kestää
Onnekseni oma kipupolin lääkäri ei tuollaista varmasti tekisi, on todella symppis ja "myötäelävä" naislääkäri joka koittaa kaikin tavoin saada kipuihini helpotusta :hoiva:

juki 02

• Klubilainen.
« Vastaus #2 : Tammikuu 18, 2011, 18:02:10 »
Toppiska, et vaarmaan ole ainoa joka on saanut yhtätylyt terveiset lääkäriltään. En tiedä, ovatko he  siis lääkärit niin juonia, että he kokeilevat miten se uppoaa potilaaseen. toivotaan kuitenkin, että se oli yksittäistapaus, mikäli se nyt mikään juoni onkaan. Itse on vaan tullut aika epäileväksi, kun on joutunut paljon lääkäreissä asioimaan. Kuitenkin kaikkea hyvää t:juki 02
Diagan. M89.0 CRPS2 EXTREMITATUM INFERIOR L.DX
M48.0. Stenosis lateralis LIV/V Statua post.laminotomia et foraminotomia LVIdx delibedetio
F32.1-2 Keskivaikea/vakava debressio

Ruodoton

• Newbie
  • *
« Vastaus #3 : Tammikuu 18, 2011, 18:55:03 »
Olen niin järkyttynyt ja sanattoman vihainenToppiska puolestasi, että en tahdo pysyä nahoissani >:( >:( >:(
Missähän kipupolilla mahdat käydä, kun kohtelu on noin armotonta ja epäasiallista??
Suosittelen, että teet heti valituksen potilasasiamiehelle!
Eihän se tietenkään tapahtunutta miksikään muuta, mutta jos asiasta ei tee ilmoitusta, tuo toiminta vain jatkuu ja jatkuu!! Kyllä lääkärien täytyy kuunnella potilasta ja hoidon pitää edistyä yhteisymmärryksessä ja suunnitelmallisesti, eikä syyllistämällä ja viemällä sitä ainoaa apua, eli lääkkeitä pois!!!
Tupakasta saarnataan, onhan se myrkkyä... pääsin siitä eroon ja sain vähän "jatkoaikaa", mutta kivut pahenivat kaikesta huolimatta!!! Nyt kun lääkäreillä ei ole tupakasta hösöttämistä, eikä ylipainosta marmattamista, niin jumppaamisesta valistusta jatketaan vielä suuremmalla innolla! On se nyt kumma! >:( Ihan kuin ei ymmärrettäisi liikkumisen merkitystä ja oltaisiin jotenkin niiiiin tyhmiä, että asiaa pitää hokea joka käänteessä! Jokainen varmasti tekee kaikkensa terveytensä eteen ja liikkuu omien rajojensa sallimissa puitteissa! JA mitä enemmän painostetaan, sitä enemmän aiheesta tulee pakkopullaa!

Onko sinulla nyt lääkkeitä, että pärjäät?

Näinhän ei saisi koskaan toivoa, mutta nyt toivon, että lääkärisi voisi kerrankin kokea ne kivut, mitä kannat mukanasi päivittäin!
Raivoa vaan, niin minäkin teen täällä puolestasi! :hoiva:

Toppiska

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #4 : Tammikuu 18, 2011, 21:14:39 »
Helpottavaa kuulla etten ole ainoa joka raivostuu, mutta turhauttavaa että lääkärit voi kohdella ihmistä näin!
Juki, hoitoni päättyi kipupolilla. Hän ilmoitti etten ole motivoitunut joten kipupoli ei voi minua auttaa, samalla hän sanoi ettei erikoissairaanhoito ole minua varten vaan tk.
Eli ei tarvitse enään yrittää saada aikaa erikoislääkäreille, vain omalle tk:lääkärille.
Kyllä olo on tyhjä.
On mulla vielä noita varastossa olevia pillereitä, joita kyllä aion syödä. Mene yksityiselle, vaikka ei näillä eläkkeillä siihen olisikaan varaa. En vain voi ajatella että lopetan lääkkeet tyyliin "ota mattosi ja kävele, olet parantunut"
En oikeasti tiedä pitäiskö ottaa lehteen yhteys ja antaa haastattelu, vai potilas-asiamieheen.
Tää on tätä kunnallista "terveydenhuoltoa"

Mietin vain että miksi maailmassa on kipulääkkeitä jos niitä ei kroonikot saa syödä? Mikä eri oikeus esim. onnettomuuden uhreilla on saada kipulääkitystä?
Onneksi on tää palsta, ja täällä olevat ihmiset! Teistä on oikeasti niin iso apu mun arkeen :hali:
Pitää vaan taas nuolla haavat ja alkaa taistelemaan, kunhan saan itseni kasaan.
Q79.6, Q07.0, E05.0, G44.2, G43.9, R20.2, + astma,atopia,allergiat, yms yms yms..

juki 02

• Klubilainen.
« Vastaus #5 : Tammikuu 19, 2011, 13:50:27 »
Hyvä toppiska, voisi olla  järkevää ottaa yhteyttä potilas asiamieheen, mutta ei sieltäkään  kannata liikoja odottaa, ettei tule isoja pettymyksiä.  MInä olen saanut vielä roikuttua kipupolin kirjoissa ja pelkään aikaa kun joutuu asioimaan vain terveyskeskuksessa. Lääkkeeton otettava ja reseptit uusittava, muuten käy köpelösti. Tehtiinkö sinulle lääkeainetestejä siellä kipupolilla. Oma kokemukseni on, ettäkipupolienkin mahdollisuudet ovat melko rajalliset kivun hoidon suhteen. Hyvää jatkoa t:juki 02
Diagan. M89.0 CRPS2 EXTREMITATUM INFERIOR L.DX
M48.0. Stenosis lateralis LIV/V Statua post.laminotomia et foraminotomia LVIdx delibedetio
F32.1-2 Keskivaikea/vakava debressio

Toppiska

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #6 : Tammikuu 19, 2011, 14:17:24 »
Juki, kokeiltiin jo ennen siirtymistä tälle toiselle kipupolille, mm. lyrica, symbaltta, ixeli,efexori,triptyl yms tällä uudell apolilla kokeiltiin 2 lääkettä ja kumpikaan ei sopinut, kuten ei aikaisemmatkaan tuon tyyppiset lääkkeet.
Jotenkin vaan hassua että ensin  yritetään lääkitä kipua ja sitten kun tuon tyyppiset lääkkeet ei sovi niin pitäisi luopua niistäkin mitkä sopii.
Mulle lupailtiin lymfaa, akupunktiota, yms kun menin tuolle kipupolille. puhuttiin että keinoja on monia helpottaa oloa. Sitten tuli tämä uusi lääkäri joka vaihtoi suunnan. Tuntuu että hän oli päättänyt kaiken jo ennen kuin näki minut.
Tiedän sen että voin soittaa potilas as.miehellemutta mitä siitä hyötyy... kun ei varsinaista hoitovirhettä ole tapahtunut. hoito vaan lopetettiin ja samalla tehtiin selväksi ettei minulla ole sijaa erikois sairaanhoidossa. Tk-hoitaa kuulemma jatkossa.
Luulen että odotan paperit jotka tulee tuolta kipupolilta ja sitten mietin otanko yhteyttä johonkin lehteen yms.
Tuntuisi jotenkin oikeutetulle tuoda näitä epäkohtia julkisuuteen.
Mulla on kuitenkin 32 vuotta takana joista 28 vuotta on mennyt asenteella "valittaa vaan kun on herkkä"  ja nytten sitten taas alkoi tämä vähättely ja syyllistäminen.
Oon niin kyllästynyt. Kiukkunen yms.
Sitten tulee raivo kun alan miettiä kuinka monta ihmistä on samassa tilanteessa kanssani. Ja osalla heistä ei varmasti ole yhtään ketään joka auttaisi yms. :'(

rane

• Tekninen tuki (EVP)
  • Administrator
  • “Pain is only what you allow it to be” ― C. Clare
    • Tietoa ja vertaistukea
« Vastaus #7 : Tammikuu 19, 2011, 16:05:51 »
Eipä ne lehdet taida valitettavasti kiinnostua tämän tyyppisestä asiasta. Muutoin niitä uutisia saisi lukea joka päivä. Toimittajat innostuvat sellaisesta, mistä saa näyttäviä otsikoita ja minkä voi kuvata. Kivusta on hankala ottaa valokuvaa.  :-\

Tsemppiä sinulle.. Asioilla on taipumus järjestyä. Toivon mukaan törmäät lekuriin joka on ihminen. Sanan varsinaisessa merkityksessä. Sellaisiakin vielä on.
M51.1 Prolapsus disci intervertebralis lumbalis residivans operata. Status post fractura columnae L II et III. (luudutusleikk. jälkitila, L2-L3 nikamien murt. jälkitila)
J45 Asthma bronchiale (astma)
I10 Hypertensio arterialis (kipuper. verenpaine)
H84 Kuulon meluvamma
H93.1 Tinnitus auris

Overdose

• Sr. Member
« Vastaus #8 : Tammikuu 19, 2011, 22:17:30 »
Toppiska, jälleen kerran  :hoiva:

Kipupolien EDS-tietämys taitaa olla aika hataralla pohjalla. Olen kuullut ikävä kyllä pelkkää huonoa kipupolien toiminnasta "meikäläisten" tapauksissa. Jumpan kuvitellaan kai olevan lääke kaikkeen.  :thumbdown: Kipulääkkeitä pitäisi käyttää sen mukaan, mitä tarvitaan eikä lääkärin omien mieltymysten mukaan.
"Toivon, että toivoa ois, ei anneta ikinä toivoa pois."
- Maj Karma

G35 MS-tauti
Q79.6 Ehlers-Danlosin syndrooma
Yliliikkujan blogi

Ruodoton

• Newbie
  • *
« Vastaus #9 : Tammikuu 19, 2011, 22:56:26 »
Äläs nyt rane, aivan vasta ystävästäni tehtiin juttu Turun Sanomiin, kun taxikortti evättiin!
Eli kyllä lehdetkin kiinnostuvat kipuihmisten asioista ja kivun aiheuttamista ongelmista!
Kannattaa vain miettiä, mihin lehteen ottaa yhteyttä, ettei jutusta tule yliampuva eikä sisällöstä skandaalin hakuinen.
Eds sinällään on jo aihe, josta saisi lehtijutun ja vielä kun aiheeseen liittyy potilaiden huono kohtelu, voisi olla hyväkin ottaa yhteyttä lehdistöön!
Mutta itse lähtisin ajamaan asiaa ensin potilasasiamiehen kautta. Vaikka kyseessä onkin raskas ja hidas prosessi, niin "ääntään ei saa kuuluville, jos sitä ei koskaan korota..."
Samaa kipupolia käyttävien kannattaisi nousta yhdessä barrikaadeille ja yrittää saada asioihin muutosta!

Kyllä vieläkin sappi kiehuu Toppiskan puolesta - ja ihan oikeasti!  Piti ottaa jo Litalginia :P

rane

• Tekninen tuki (EVP)
  • Administrator
    • Tietoa ja vertaistukea
« Vastaus #10 : Tammikuu 19, 2011, 23:01:07 »
Sehän on vain hyvä jos asenteet ovat sielläkin paranemaan päin! Ainahan sitä voi yrittää.  :thumbsup:
M51.1 Prolapsus disci intervertebralis lumbalis residivans operata. Status post fractura columnae L II et III. (luudutusleikk. jälkitila, L2-L3 nikamien murt. jälkitila)
H84 Kuulon meluvamma
H93.1 Tinnitus auris

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #11 : Helmikuu 01, 2011, 10:41:25 »
Kylläpä oli ikävää kohtelua Toppiska, ei tiedä mitä tuohon sanoa  :hali: :hoiva: :hali:
Olen itse odottamassa aikaa kipupoliille, kohta tulee kuluneeksi 8 kk lähetteestä. eli pitkä on aika odottaa. Mietin että mitenkähän jos tuontyyppistä palautetta saa, ei kiva!

Ymmärrän jos kipupoli lähettää jossain vaiheessa tk:n, mutta silloin sieltä pitää turvata hoidon jatkuvuus, ei noin kuin sinulle kävi!
Kyse on jonkinlaisesta heitteellejätöstä.
Ei se voi noin mennä.
Lääkärin on peruttava puheensa ja jos tk:n laittaa jatkoasiat niin sinne kunnon ohjeet ja kipulääkkeen jatkuvuus pitää taata.
En ihmettele jos olet vihainen/kiukkuinen ja mitä kaikkea tunteita tuossa tulekaan.

Minulle kävi niin, että kiupolilla lopetettiin hoidot ja tk: oli jatkopaikka, mutta sinne meni selvät ohjeet lääkärilta, mitä lääkkeitä ja kuinka paljon, ja että tk on velvollinen toimimaan ohjeen mukaan.
Hain itse sen epikriisin, ja selvästi siellä ohjeistettiin tk:n jatkoasiat.
Mutta kävi niin että joku innokas lääkäri takertui kipulääkkeisiini ja laittoi apteekkiin viestilappusen, että lääkkeet tullaan ajamaan alas!!!

Minulle ei tietenkään mitään ilmoitusta asiasta. GRRRRR  >:( >:( >:(
Mikä merkillinen vaiva lääkärin on soittaa potilaalle??

Tietenkin menin tk:n luukulle peräämään asioita ja kyseleen, jossa ilmeni että ei heillä kipupolin ohjetta ole :o .
No minulla oli, sanoin et se löytyy myös naapuritalosta keskussairaalsta, jospa pyytäisitte.
Sekin tuntui olevan vaikeaa, niin menin itse sinne, pyysin ja sain lappusen.
Vein sen luukkuihmiselle, ja aikaa meni noi 10 minuuttia.

Luukkunainen ei "p..aan" nostanut tuolista, olis voinut vaikka soittaen pyytää sen lappusen, mutta kun tuntui niin vaikeelle.
Silti nurisi siitä vieläkin, ja minun ääensävy muuttui kireämmäksi, et mikä nyt vielä?

Joku oli, mutta ei saanut sitä sanottua.
Tästä sodasta joka käytiin kesällä, niin oli seuraus et lähete menni kipupolille lääkkeen tarkistusta varten.
Vaikka siellä on tehty kpulääkityksen testaukset ja kaikki kokeilut vuosien ajan ja nyt olis sopiva lääkitys, niin en jaksa ymmärtää miksi samaa taas käydään????
Mitä ihmettä se kannattaa, siel on tarinaa, olin jopa testauksessa jossa suonensisäiseti lääkkeet testattiin ja löydettiin sopiva.
Miksi se lääke ei voi toimia  :-\

Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing

Toppiska

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #12 : Helmikuu 02, 2011, 10:27:35 »
Täällä edelleen odotellaan kipupolin papereita.... Ei näy ei kuulu. soitin sinne aamulla ja ilman että kysyi tietojani ilmoitti sairaanhoitaja että laitan postiin tänään, kiitos hei.. ~:/
Saas nähä tuleeko ne sitten perjantaiksi... tosin luulen ettei tule, ainakaan kaikki koska ei tuntunut kuuntelevan mitä papereita halusin. Toivotaan kuitenkin että tulee.
Sitten otan yhteyden potilasasiamieheen.
Kärvistelen täällä "mukavien" hermokipujen kanssa, kun ei tuo panacodi enää tunnu auttavan. Mielessä käynyt useempaankin otteeseen että kuinkapajon vaikuttaa tuo aivojen asento tähän kaikkeen. Siihen kun ei tunnu vastausta löytyvän. Ulkomaisilta sivuilta luin että eds ja acm kuitenkin linkittyy merkittävästi yhteen ja siihen kolmanneksi kaupataan sitten synrix onteloa. Toivon hartaasti ettei tuo ontelo ole kehittymässä.
Kipupolin toiminnasta olen nytten lukenut paljon netistä ja vaikuttaa siltä että on pikemminkin sääntö kuin poikkeus että meitä kroonikkoja potkitaan päähän. Oli sitten kysymys syöpä tai muusta kivusta. Tai sitten vaan me päähän potkitut pidetään möykkää täällä verkossa... :rohonauru:
Miehellä rupee kanssa hermot menemään kun apua ei saada. Todettiin juuri ettei täällä suomessa paljoa auteta ihmisiä joilla on jatkuvia kipuja. Puheita ja hoitosuosituksia kyllä on mutta todellisuus tuntuu olevan ihan jotain muuta.

rane

• Tekninen tuki (EVP)
  • Administrator
    • Tietoa ja vertaistukea
« Vastaus #13 : Helmikuu 02, 2011, 15:34:59 »
Totta on että se potkittu osa on eniten äänessäkin. Kiitokset kaikuvat harvemmin nettiin.

Mut sattui silmään tuo lauseesi että kuinka paljon riippuu "aivojen asennosta" kivut. No sepä se onkin; vakava kipu on kokonaisvaltainen asia. Ei se lähde silittelemällä yhtä kohtaa.

Ja sitäpaitsi se kipupoli olisi voinut konsultoida tai kirjoittaa lähetteen psykiatrille, joka on erikoistunut pitkäaikaiskivun tukihoitoon. Aika moni näistä anestesiologeista panostaa pitkälti lääkehoitoon. Unohtaen mm. mobilisoivat ja mieleen vaikuttavat hoidot.

Mut tsemppiä!  :thumbsup: Paistaa se joskus risukasaankin. Joskus se odotusaika vain tuntuu kohtuuttomalta.
H84 Kuulon meluvamma
H93.1 Tinnitus auris

Toppiska

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #14 : Helmikuu 02, 2011, 19:50:57 »
Eli siis tuosta "aivojen asennosta"... mulla on osa pikkuaivoista kallon ulkopuolella eli selkäytimessä, lisäksi vielä ylin kaulanikama "dens" kääntyy kärjestään kohti selkäydintä. Se saattaa aiheuttaa ainakin osan näistä hermokivuista joita mulla on ympäri kehoa, pahin tällähetkellä on selkä niiden osalta. leikattiin tilaa aivoille muutoma vuosi sitten mutta se ei auttanut mitään.  Lisäksi aivorunkoni on liian suora ja käpytumakkeessa on kysta.
Mä kävin psygologilla ja fysioterapeutilla ja molemmat oli samaa mieltä että kipulääkitys pitäisi saada kuntoon. Kipulääkäri oli anestesia lääkäri ja paikan ylilääkäri, ja hän heitti kirjaimellisiesti minut ulos erikoissairaanhoidosta, koska en ole motivoitunut kuulemma. Yritin selittää moneen kertaan että liikkuisin jos voisin mutta kun en voi näiden kipujen ja pahenevan ponnistuspäänsäryn kanssa. Lääkityksestä sanoi vain että:"luulisi sinun jo tottuneen noihin kipuihin kun niitä kuitenkin on ollut koko elämän vaihtelevasti". Itse tulkitsen sen niin että koska minuun sattuu koko ajan en ole oikeutettu kipulääkitykseen vaan minun pitää TOTTUA KIPUUN.
Kun vaan tulis ne paperit sieltä... Kerron kyllä heti miten asia etenee.
Tiistaina aika yksityiselle puolelle. En jaksa näitä kipuja kun en pysty edes istumaan tai makamaan kuin hetken. :'(
Onneksi on taistelutahtoa taas tullut.