Kirjoittaja Aihe: Kipupolin toimintaa...  (Luettu 60865 kertaa)

Sonny

• Sr. Member
Vs: Kipupolin toimintaa...
« Vastaus #15 : Helmikuu 03, 2011, 12:21:49 »
Johan on Toppiskalla uskomaton kokemus kipupolilta  :o Minusta tuntuu että pitäis tehdä samoin kuin vankeinhoidossa tai alkoholistien hoidossa että auttaa saa vain henkilö jolla on oma kokemus asiasta, eli tässä tapauksessa kipua saisi hoitaa vain sellainen joka on sitä itse kokenut  :thumbup:
Tuollainen höpinä että kipuun pitäisi olla tottunut on aivan älytöntä, sehän vaihtelee ja usein paheneekin ja vaikeahan sitä on liikkua jos kipu ei ole hallinnassa, ainkin minulle juuri siksi määrätään kovia lääkkeitä että voisin liikkua  ~:/
Tsemppiä vaan taisteluun, ei saa antaa periksi jos yksi lääkäri on huono, noita on joka lähtöön ja juuri eilen näin entisen ortopedini joka myös mieheni mielestä käveli siihen malliin että ei ollut aivan tällä planeetalla, tuijottava katse ja aivan ihmeellinen kävelytyyli entiseen verrattuna, aivan kuin humalassa tai sitten oli syönyt kuormasta lääkkeitä  :o
Selkäleikkaus 2000 , 2006 ja 2014
G55.1*M51.9 Nikamavälilevyhäiriöön liittyvä hermojuuren puristustila
M53.3 Polymyalgia rheumatica
J45.8  Asthma bronchiale
Osittainen ylähengitysteiden ahtauma (C-Pap late)

Toppiska

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #16 : Helmikuu 03, 2011, 17:24:43 »
Tänään sitten tuli paperit.. :rohonauru:
Olihan niin ympäripyöreetä tekstiä että alta pois. Asiavirheitä muutoma, muutoma tulkin yms.
Se kävi selkiäksi etteivät todellakaan oleett tutustunut tietoihini tai sairauksiini. Mikä tosin ei yllättänyt. parasta kuitenkin oli loppulause: pitää löytää potilaalle lääkitys jonka avulla voi liikkua enemmän, mutta kipupoli ei stiä pysty tekemään.  :vihellys: ~:/ :rohonauru: :rohonauru: :thumbsup:
Eihän siinä sitten mitään...
Sitten sielä myönnettiin että opiaatit sopivat hyvin ja että niistä selkeä apu, toimintakyky parantunut yms, ja seuraavassa lauseessa kielletään käyttämästä opiaatteja sekä tulehduskipulääkkeitä.. Valikoima jää aika pieneksi kun nouo poistetaan
Eniten huvittaa se että teksi oli kuin jonkun toisen käynnistä. Ei ollut kirjoittanut niitä asioita joita mulle lateli sielä, tosin varmaan arvasi että olisi joutunut vastuuseen sanoistaan. Nythän tilanne on mun sana vastaan hänen sana..
Toivon niin että tiistaina saisin apua yksityiseltä.. Hän on kyllä ollut erittäin hyvä lääkäri ja saa mut aina uskomaan siihen että on vielä keinoja saada apua. Mutta saa nähä nyt. niin monta lääkettä on sellaista jotka ei vaan mulle sovi. Oisin jo aivan valmis vetämään fentanylin takaisin iholle vaikka sen uhalla että iho taas hajoaa
Q79.6, Q07.0, E05.0, G44.2, G43.9, R20.2, + astma,atopia,allergiat, yms yms yms..

Toppiska

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #17 : Helmikuu 12, 2011, 10:07:45 »
Tilanteessa näyttäisi olevan parannusta...
Ei kävin yksityisellä, joka heti miten iski kaksi puudutetta selkään, se oli taivaallista!! tosin vaikutusaika oli lyhyt mutta nautintoa koko se aika!
Kirjotti uuden lääkkeen ja lohdutteli että on vielä keinoja paljonkin joita voidaan yrittää, vaikka tietyn tyyppiset lääkkeet ei mulle sovikkaan. Opiaattia ei täysin tyrmännyt eli lyhyitä jaksoja voin käyttää esim. ens talvena kun tiedetään että talvet on mulle kaikki vaikeimpia.
Nyt odottelen puhelua josko pääsen ketamiini tiputukseen. Sillä pitäisi olla hyvä teho tuohon kipuun, ja ei niin haitallinen kuin opiaatit.
Tuntui hyvälle kuulla että vielä on keinoja, lääkkeellisiä ja muita.
Kertoi myös että on vaikea löytää suoraa lääkettä kipuihini kun ei kivun mekanismia tunneta tilanteessani. 2 sairautta, molemmat aiheuttavat kipua mutta syytä ei tiedetä...
Mutta nyt kuitenkin parempi mieli.
Q79.6, Q07.0, E05.0, G44.2, G43.9, R20.2, + astma,atopia,allergiat, yms yms yms..

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #18 : Helmikuu 12, 2011, 11:30:42 »
Hienoa Toppiska, olen iloinen kun sait apua.  :hoiva:
Elämä voittaa.

Minäkin sain ajan kipupolille, mutta se vaati käynnin paikan päällä. Selityksiä oli, et lomia jne muuta et on mennyt yli hoitotakuuajan.
Loppukuusta sitten oikein lääkäriin, saa nähdä. :thumbsup:
Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing

Toppiska

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #19 : Toukokuu 01, 2011, 13:35:14 »
Päivitystä tähän asiaan..
Kirjoitin sitten potilasvahinko ylilääkrille, tai mikä se nyt ikinä olikaan.. 4sivuisen kirjeen. kerroin tilanteestani ja kyselin neuvoa. Kirjeestä tuli yllättävän asiallin, kun olin kuukauden valvonut ja miettinyt joutessani että mitä ja miten kirjoitan. Saa nähä tuleeko mitään vastausta..
Marssin myös tk-päivystykseen koska sain omalle lääkärille tk:hon ajan vasta 20.5. Oli mukava tuttu lääkäri vastassa ja kirjoitti heti durogesic laastarit. Olin varautunut hirmuiseen vääntöön kipulääkityksestä, mutta ei mitään. Oli kauhuissaan määristä joita käytän ja oli saa mieltä että laastari on parempi kuin koura tolkulla muita pillereitä. Tarjosi vielä kipupiikkiä jotta saisin heti helpotusta :o
Olin kyllä ihmeissäni! inhimillistä kohtelua tk:n päivystyksessä!! :o :o
Laastarit on nyt viikon verran ollut, mutta tarve nostaa annostusta on. Ei se toleranssi mikä viimeks näihin tuli olekkaan poistunut. Nyt vaan odotan että pääsen omalle lekurille ja hänen kanssaan keskustelen tuon annostuksen kohillen.
Pitää vaan toivoa ettei iho heittäydy hankalaksi, kun kutisee jo nyt näitten laastareiden kanssa.

SAGA

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #20 : Syyskuu 25, 2011, 23:20:13 »
Toppiska, onneksi jotain hyvääkin :)
Jos mun kohalleni tulee lääkäri, joka jopa kuuntelee ja sanoo ymmärtävänsä, murrun siihen paikkaan, eikä sitä itkua kovin äkkiä saada loppumaankaan, senverran harvassa niitä edes mukavia on ollut. Laittaa varmaan suljetulle sen jälkeen :thumbsup:
Katoitteko tänään Inhimmillinen tekijä-ohjelman?
Siinä käsiteltiin enempi kyllä kuolevia saattohoitopotilaita ja heidän kivutonta lähtöään, mutta kommentteja tuli yleisestikin suomalaisesta kivunhoidosta kun se on huonoa.
Areenasta voi katsoa sen, ja tulee varmaan uusintanakin ens viikolla.
-kiertäjäkalvosin oireyhtymä      
-olkalisäkkeen alainen pinneoireyhtymä -Leikattu oik.olkapää 2010 
-Rannekanavaoireyhtymä, molemmat ranteet         Leikattu;oikea 2009 sekä vasen 2010
-Vertigo = Korvaperäinen huimaus
Paniikkihäiriö
Vatsakatarri, krooninen
Fibromyalgia

ukkorähjä

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #21 : Helmikuu 22, 2012, 12:47:07 »
Taidanpa kirjoittaa tähän vanhaan topiciin  :happy: Hurjalta kuulostaa nuo aiemmat kirjoitukset kipupolien toiminnasta. Sain itse lähetteen kipupolille jossa ylilääkäri haastatteli ja tuntui oikeasti olevan kiinnostunut asiastani. Lopputuloksena mm. Baklofen-kokeilu spastisuuden hoitoon, lausunto inva-pysäköintiluvan saamiseksi ja lähete psykiatrian polille tuon henkisen jaksamisen vahvistamiseksi. Hoitajan pitäisi soittaa kuun lopulla ja tiedustella tilannetta ja antaa samalla uusi aika. Ensi kuussa pitäisi selvitä myös tulevan, toivottavasti  :thumbsup: viimeisimmäksi jäävän kaularankaoperaation luonne. Kahteen kertaanhan tuota on jo operoitu.

Psykiatrian polilla minua jututti ensin psykiatri joka hetken päästä totesi etten näemmä olekaan tullut mömmöjä kinutakseni vaan ihan oikeasti jaksamisen takia  :P Hyviä jatkoja toivotettuaan jätti minut psykologi/psykoterapeutin hoteisiin ja poistui takavasemmalle. Tämä psykologi tuntuu olevan pätevä. Yllättävän paljon sitä sisäänsä pystyy lastaamaan pahaa oloa ja muuta kuonaa. Nyt sitä pikkuhiljaa saa oikein luvan kanssa purkaa ulos. Vuosia jatkunut kipu ja toimintakyvyn heikkeneminen vaikuttaa rajusti psyykeen.
Ärtyneisyys ja kireys tuntuvat lisääntyvän vuosi vuodelta. Asioilla on kuitenkin tapana lutviutua. Kenties nytkin...

-Ukkorähjä-
- Ositt. neliraajahalvaus, selkäydinvamma
- Kaularanka oper. 3 kertaa=välit c5-c7 luudutettu,
- Lanneranka oper. kerran
- Spinaalistenoosi koko rangan alueella
- Kaikkien raajojen hermojuurivauriot
- Polvien nivelrikko, migreeni
- 11 leikkausta, eikä niille loppua näy

- Pääasia että on terve

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #22 : Syyskuu 01, 2012, 12:08:47 »
No niin, hyvä että on hyviäkin kokemuksia...
Minun tapaustani konsultoidaan kipupolilla. Luulen vain, että tässä vaiheessa vielä keskitytään kivun syyhyn ja "selkäleikkauksen jälkitilasta toipumiseen".
Näyttä että kipupolille olisi vaikea saada lähetettä ja sinne pitkät jonot.

ereritu

• Hero Member
« Vastaus #23 : Syyskuu 01, 2012, 12:55:21 »
Ihana lukea onnistuneesta hoitokontaktista.
 Jonnekin tuollaseen pätevään psykologiseen tarviisin päästä itsekin. Tuossa liika tutussa ympäristössä kaikki sulkimeni toimii niin menee vähän tyhjään käynnit. Ei vaan mahda mitään kun niin kauan monenlaista omaa ja omaisten kertynyt. Taitaa painuu pahanlaatuisen puolelle kun ei osaa itkeä pois.   

Stiina

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #24 : Syyskuu 01, 2012, 17:15:52 »
Minäkin olen käynyt harvakseltaan terveyskeskuksen psykiatrisen sairaanhoitajan luona, joka on myös psykoterapeutti. Harmi vaan kun käynnit ovat niin harvassa, että koko käynti menee tilanteeni päivitykseen. Kerron siis millä lääkärillä olen käynyt ja mitä on sanottu. Kerron myös miten olen pärjännyt ja mitä tiedän tilanteestani. Menen ikäänkuin valistamaan psyKoterapeuttia sairauksistani. Lähes koko ajan hän on puhunut masennuslääkkeen aloittamisesta ja käskenyt mennä käymään psykiatrilla. Sitten kun kävin ja lääke viimein aloitettiin, se purettiin heti alkuunsa toisen lääkärin toimesta, koska aloitettiin uusi kilpirauhaslääkitys. Siihen tämä terapeutti totesi, että ehkä sitten kun tuo toinen lääkekuuri on syöty loppuun. Viime käynnillä totesi että nyt hän ei enää patista psykiatrille kun olin selvästi pirteämpi. Mulla meni tietty määrä sitä uutta lääkettä silloin ja annos oli silloin sopiva. Kuitenkin sitä ajetaan nyt alas ja sitä menee ihan minimaalisen vähän. Menen kilpparilabroihin maanantaina, jonka jälkeen taas mietitään mitä alan syömään. Olo on nyt voimaton, mutta yritän sinnitellä maanantai-aamuun.

Ihmettelen ettei psykiatrinen sairaanhoitaja ymmärrä lääkityksen vaikutusta kilpirauhasen vajaatoiminnassa. Lääkityksen pitää olla kohdillaan, jotta voi hyvin. Minulla se ei ole ollut kertaakaan tämän 9kk aikana kun olen sitä sairastanut. Aluksi määrättiin perinteinen thyroksiini liian isolla aloitusannoksella. Aloin mennä huonompaan kuntoon ja en itse ymmätänyt. Ei ymmärtänyt lääkärikään, koska lisäsi vain annosta. lopulta se purettiin kokonaan ja siirryin toisen lääkärin hoitoon. Tämä toinen lääke sitten on ollut vain kuuriluonteinen ja aluksi aloitettiin pienellä annoksella, joka nostettiin sitten korkealle. tuli siis koko ajan muutosta annokseen, mikä vaikuttaa mielialaan. Sitten alkoi lääkityksen purku ja taas annos muuttuu koko ajan. Tällä hommalla olisi multa pitänyt hoitua ns. rT3 ongelma ja tämän jälkeen mietitään taas lääkitys uudelleen.

Koko aikan kun olen käynyt psykoterapeutilla, ei olla päästy puusta pitkään. Hän tosin tietää nyt sairauteni, lääkitykseni ja kotiolot. Hän yrittää olla kannustava, mutta ei tunne realiteetteja. Olen soittanut hänelle 2 krt itkuisena, kun hänellä on puhelinaika. Se apu siitä on ollut. Vastaanotolla en juurikaan itke. Yritän ajatella ja keskustella mahdollisemman järkevästi. Mun elämässä on niin paljon asioita mihin en voi itse vaikuttaa. Kaikki tuntuu kaaokselta ja olen niin väsynyt. Nyt kun en pysty edes ajamaan autoa, joudun käymään siellä taksilla ja se tulee kalliiksikin. Minulla ei ole sieltä mitään odotuksia.

ukkorähjä

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #25 : Syyskuu 02, 2012, 22:35:32 »
Toivoisi Stiinallekin jo hieman helpotusta asioihin  :hoiva:  Melkein hävettää kertoa omista onnistuneista hoitotapahtumista kun lukee esim. Stiinan kertomuksia. Itselläni on taas parin viikon päästä seuraava kipupoli käynti. Edellisestä onkin aikaa. Lähinnä odotan seuraavalta käynniltä reseptien uusimista. Ajattelin yrittää hakea vammaispalvelulain perusteella myönnettävää taksikorttia ja sitä varten pyydän lääkäriä täyttämään selvityksen perusteista. Täytyy puhua myös siitä selän tukiliivistä  ;)  jos vaikka saisi sellaisen ns. kokeiltavaksi.
-Ukkorähjä-
- Ositt. neliraajahalvaus, selkäydinvamma
- Kaularanka oper. 3 kertaa=välit c5-c7 luudutettu,
- Lanneranka oper. kerran
- Spinaalistenoosi koko rangan alueella
- Kaikkien raajojen hermojuurivauriot
- Polvien nivelrikko, migreeni
- 11 leikkausta, eikä niille loppua näy

- Pääasia että on terve

ereritu

• Hero Member
« Vastaus #26 : Syyskuu 03, 2012, 09:47:14 »
Sttiina
Tuo kilpparivaivojen ymmärtämättömyys on liian totta Suomessa. Lisää sekin kipua kun roppa ihan sekasi. Niin on itelläin. Ihan sairas väsy, ei oo ikuna ollunna tällasta ja monenmoista sairastellunna aiemminkin. Kilpparin vajaatoimintasivuilla seikkaillu ja lukenu ihan hurjia juttuja.Voihan t4:n suhde t-kolmoseen. Kun suostuttaisiin edes niitä mittaamaan!!!!
 Ollaan jotain väliinputoajia kunnes ajankanssa lääkärit taas viisastuu tutkimuksissaan.

juki 02

• Klubilainen.
« Vastaus #27 : Syyskuu 04, 2012, 21:16:42 »
Toppiska, otan osaa t:juki 02
Diagan. M89.0 CRPS2 EXTREMITATUM INFERIOR L.DX
M48.0. Stenosis lateralis LIV/V Statua post.laminotomia et foraminotomia LVIdx delibedetio
F32.1-2 Keskivaikea/vakava debressio

VilleJuhani

• Hero Member
« Vastaus #28 : Syyskuu 24, 2012, 00:47:31 »
Meikäläinen saa ihottumaa jo tuosta kipupoli -sanasta. Oman kaupunkini kipupkl:lla otettiin mut ensin hyvin vastaan. Tehtiin lääkeainetestit ja kaikki. Jälkeenpäin sanottiin, että eka satsi oli muistaakseni suolaliuosta. Ilmeisesti testasivat, etten huijaa. Tästä on jo vuosia aikaa. Sain lähetteen fysioterapeutille, jonka hoito SILLOIN auttoi. Pöljyyksissäni menin mainitsemaan asiasta kipupolin "johtavalle" lääkärille. No sehän muutti heti asenteensa : jos hieronta auttaa, niin et kuulu tänne -tyyliseksi. Vielä yksi aika oli polille varattuna, jossa oli muistaakseni myös psykiatri paikalla palaverissa. Siellä käytävällä oli joku rauhattomampi mieshenkilö. Mua sisään kutsuessa lääkäri tokaisi : "siinä näet taas yhden diapamin vinkujan !"  Eli minusta tehtiin silloin vinkuja, mielestäni sen vuoksi, että fysioterapeutti oli ammattitaitoinen. Olispa ollut silloin voimia valittaa ko. lääkäristä jonnekin...  :thumbdown:

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #29 : Syyskuu 24, 2012, 08:48:21 »
Voi herranjestas!
Kun ihminen tulee kipupolille, hän on joku lääkkeiden vinkuja!!  :o  >:(
Eiköhän ihminen olii KIPEÄ ja tarvitse siihen APUA!  :-[